Compact en ruimtelijk: de Karmann Dexter 570 4x4

De Ford Transit met een motor van 130 pk is de basis voor de Karmann Dexter 570 4x4, de nieuwe vierwielaangedreven buscamper van Karmann. Dit compacte exemplaar is helemaal ingericht voor twee personen.

De Karmann Dexter 570 blijft met een lengte van 5,98 meter net onder de zes meter. In combinatie met de breedte van 2,06 meter en de hoogte van 2,79 meter is dit een compacte camper. Desondanks oogt de Dexter 570 van binnen ruim. Dat komt onder meer door de kleuren in het interieur. Zo voerde Karmann de meubels uit in een lichte houttint. Ook voor de wanden en cabinestoelen koos de Duitse camperbouwer voor zachte kleuren. Het hoge dak van de Transit draagt daarnaast bij aan het ruimtegevoel. De camper is goed geïsoleerd en voorzien van een Truma combi 6-dieselkachel.

Extra werkruimte

De keuken is links van de ingang geplaatst en bestaat uit een tweepitskookplaat, een koelkast van 80 liter en een gootsteen. De kookplaat is af te dekken met een glazen plaat. Aan de zijkant van de kitchenette hangt een houten plank, die omhoog geklapt extra werkruimte creëert. Het kookgedeelte bevindt zich direct naast de bedden. Een glazen plaat zorgt voor afscheiding tussen deze twee delen.

Achter in de bus zijn twee enkele bedden in lengterichting te vinden. De bedden hebben een niet geringe afmeting van 196 bij 103 centimeter en 190 bij 92 centimeter. Helemaal gescheiden slapen is er niet bij; alleen aan het voeteneinde zitten de matrassen niet aan elkaar vast. In het slaapgedeelte zijn bovenkastjes en een opbergzak te vinden. Onder de bedden bevindt zich nog meer opbergruimte, die ook van buiten bereikbaar is.

Bijzondere zithoek

De badkamer, tegenover de keuken, is niet groot, maar herbergt wel een toilet en een aparte douche. De zitgroep, helemaal voor in de camper, ontstaat door de twee cabinestoelen te draaien. Een wegklapbare plank doet dienst als tafel. Op deze manier neemt de zithoek niet onnodig plaats in, wat het ruimtegevoel in de buscamper ten goede komt. Tegelijkertijd betekent dit dat er ook slechts twee zitplaatsen met gordel zijn. Een indeling zonder zitbank voorin kwam vroeger regelmatig voor en lijkt nu weer een comeback te maken. Behalve Karmann kiezen ook andere merken steeds vaker voor deze opstelling. De wagen gaat ongeveer 69.000 euro kosten.