Zweden waarschuwt voor gevaar campers

Een dramatisch verlopen crashtest met een halfintegraal en een integraalcamper is voor de Zweedse overheid aanleiding om camperaars op te roepen extra voorzichtig te zijn in het verkeer. Camperaars dienen wegen te kiezen met een middenberm en beslist niet te hard te rijden. Ook moeten ze ervoor zorgen dat zich geen losse spullen in de camper bevinden en zo mogelijk de tafel verwijderen.

Caashtest Trafikverket Zweden

De Zweedse evenknie van de RDW besloot tot de crashtest omdat het aantal campers ook in Zweden fors groeit: de helft meer in vijf jaar tijd. Daarmee neemt ook het aantal ongevallen toe. In vijf jaar tijd kwamen er zes mensen om in een camper, van wie vier in 2018. Ongeveer honderd mensen raakten gewond in een camper, meestal als gevolg van een frontale botsing.

Kortere kreukelzone

De twee campers botsten in een test frontaal op een object met dezelfde massa als de camper, met een snelheid van 64 kilometer per uur. De impact was enorm. Van de cabines van de campers bleef nauwelijks iets over, losgeraakte delen uit het interieur vlogen door de camper en de complete opbouw raakte deels los van het chassis. De dummy’s konden het hoogstwaarschijnlijk niet navertellen, ook niet de kleinere exemplaren achter in de camper.

De halfintegraal kwam er iets minder beroerd uit dan de integraal, maar haalde het ook bij lange na niet bij de kreukelzone van een personenauto. Volgens de onderzoekers was de schade vergelijkbaar met die van een personenauto die met een snelheid van 90 kilometer per uur op een vergelijkbare tegenligger botst. Het verschil verklaren zij uit de kortere kreukelzone, in combinatie met het relatief hoge gewicht van een camper. Van welk merk de geteste campers waren is niet bekendgemaakt, maar wel dat 84 procent van de campers dit automerk als basis hebben. Dat biedt weinig ruimte voor fantasie.

Crashtest

Met de resultaten wil de Zweedse verkeersorganisatie - een soort combinatie van Rijkswaterstaat en de RDW - camperaars waarschuwen en fabrikanten en brancheorganisaties oproepen meer aandacht te hebben voor deze risico’s. Een van de aanbevelingen is het uitvoeren van crashtests voordat nieuwe campermodellen op de markt komen, zodat de consument het resultaat kan meewegen in het aankoopbesluit.

Misschien helemaal geen gekke gedachte, zegt manager verenigingszaken Marretje Jelmersma van de NKC. “Dat zal camperbouwers stimuleren om oog te hebben voor deze aspecten. Op de botsveiligheid van de basisauto hebben ze weliswaar weinig invloed, maar het gaat ook om zaken als de bevestiging van interieurdelen. Het is schokkend om te zien hoe een simpel kastdeurtje een dodelijk projectiel kan worden. Daar is wél iets aan te doen. Als NKC gaan we de branche hierop aanspreken.”

De aanbevelingen van de Zweedse overheid aan de camperaar kan zij alleen maar onderschrijven. “Een enkele keer worden we opgeschrikt door een verschrikkelijk ongeval, maar gelukkig komen dit soort ongelukken met campers niet heel veel voor. Camperaars rijden over het algemeen rustig, genietend van de omgeving. Maar zeker bij de start van het camperseizoen is het goed om je even te realiseren hoe kwetsbaar je bent. En het is een kleine moeite om voor het wegrijden even achterom te kijken: ligt er nog iets dat straks naar voren kan vliegen?”