Zweden waarschuwt voor gevaar campers


Een dramatisch verlopen crashtest met een halfintegraal en een integraalcamper is voor de Zweedse overheid aanleiding om camperaars op te roepen extra voorzichtig te zijn in het verkeer. Camperaars dienen wegen te kiezen met een middenberm en beslist niet te hard te rijden. Ook moeten ze ervoor zorgen dat zich geen losse spullen in de camper bevinden en zo mogelijk de tafel verwijderen.

De Zweedse evenknie van de RDW besloot tot de crashtest omdat het aantal campers ook in Zweden fors groeit: de helft meer in vijf jaar tijd. Daarmee neemt ook het aantal ongevallen toe. In vijf jaar tijd kwamen er zes mensen om in een camper, van wie vier in 2018. Ongeveer honderd mensen raakten gewond in een camper, meestal als gevolg van een frontale botsing.

Kortere kreukelzone

De twee campers botsten in een test frontaal op een object met dezelfde massa als de camper, met een snelheid van 64 kilometer per uur. De impact was enorm. Van de cabines van de campers bleef nauwelijks iets over, losgeraakte delen uit het interieur vlogen door de camper en de complete opbouw raakte deels los van het chassis. De dummy’s konden het hoogstwaarschijnlijk niet navertellen, ook niet de kleinere exemplaren achter in de camper.

De halfintegraal kwam er iets minder beroerd uit dan de integraal, maar haalde het ook bij lange na niet bij de kreukelzone van een personenauto. Volgens de onderzoekers was de schade vergelijkbaar met die van een personenauto die met een snelheid van 90 kilometer per uur op een vergelijkbare tegenligger botst. Het verschil verklaren zij uit de kortere kreukelzone, in combinatie met het relatief hoge gewicht van een camper. Van welk merk de geteste campers waren is niet bekendgemaakt, maar wel dat 84 procent van de campers dit automerk als basis hebben. Dat biedt weinig ruimte voor fantasie.

Crashtest

Met de resultaten wil de Zweedse verkeersorganisatie - een soort combinatie van Rijkswaterstaat en de RDW - camperaars waarschuwen en fabrikanten en brancheorganisaties oproepen meer aandacht te hebben voor deze risico’s. Een van de aanbevelingen is het uitvoeren van crashtests voordat nieuwe campermodellen op de markt komen, zodat de consument het resultaat kan meewegen in het aankoopbesluit.

Misschien helemaal geen gekke gedachte, zegt manager verenigingszaken Marretje Jelmersma van de NKC. “Dat zal camperbouwers stimuleren om oog te hebben voor deze aspecten. Op de botsveiligheid van de basisauto hebben ze weliswaar weinig invloed, maar het gaat ook om zaken als de bevestiging van interieurdelen. Het is schokkend om te zien hoe een simpel kastdeurtje een dodelijk projectiel kan worden. Daar is wél iets aan te doen. Als NKC gaan we de branche hierop aanspreken.”

De aanbevelingen van de Zweedse overheid aan de camperaar kan zij alleen maar onderschrijven. “Een enkele keer worden we opgeschrikt door een verschrikkelijk ongeval, maar gelukkig komen dit soort ongelukken met campers niet heel veel voor. Camperaars rijden over het algemeen rustig, genietend van de omgeving. Maar zeker bij de start van het camperseizoen is het goed om je even te realiseren hoe kwetsbaar je bent. En het is een kleine moeite om voor het wegrijden even achterom te kijken: ligt er nog iets dat straks naar voren kan vliegen?”

Reacties


Zoveel schade en nog maar met een slakkegangetje van 64 km per uur.
Het zal ook in het prijs verschil zitten de een of andere camper we zijn op een paar fabrieken geweest, dan zie toch het verschil in campers. De afwerking van meubels in de jaren dat we dit doen als je het wil zien is er veel verschil in het vast zetten er van dat als er wat gebeurt bij ons is het bed helemaal vastgezet met alminium gelijmt en geschroeft, dat is bij een ander een optie,enz enz .Er kan altijd wat gebeuren wat niemand hoopt .Verder veel camper plezier in de toekomst. Guus en Tiny Rodenburg.
Ter aanvulling op sommige reacties. De genoemde kreukelzones moeten altijd in relatie gezien worden van de kooiconstructie van de (zelfdragende) carrosserie. Deze kooi moet de passagiers beschermen. Het opnemen van de kinetische energie gebeurt alleen door bewust ingebouwde verzwakkingen in het voor of achtercompartiment. De raam en deurstijlen spelen een grote rol inclusief de ophanging van de deuren. Ook de voorruit en het dak bepalen de kooisterkte. Bij bestudering van foto's van zware ongevallen met campers kan je zien dat juist het ontbreken van een stevige kooiconstructie tot ernstige gevolgen leidt. De Mercedes V-klasse van de Marco Polo camper, haalt in de Euroncap test 5 sterren. De hele voorkop verkreukelt of breekt op onderdelen geconstrueerd af. Het compartiment blijft vrijwel intact. Het kan dus wel, maar kost jaren research tegen hoge kosten.
Is hier geen sprake van een beetje "paniek voetbal" ? .
Vrijwel alle campers inclusief de integraalcampers zijn gebaseerd op goedgekeurde onderstellen van gerenommeerde fabrikanten.
Dat zij de opbouw (gedeeltelijk) verwijderen betekend niet dat de kreukelzone geheel verwijderd wordt, want de bumper en motorophanging, wat de feitelijke kreukelzone is, blijft intact.
Zoals een andere lezer al opperde, denk ik dat een test van buscampers en aannemers busjes geen andere uitslag zal geven in een objectieve veiligheids test.
Feit blijft dat de bestuurder de meest gevaarlijke factor is, dus daar kunnen we zelf erg veel invloed op hebben.
Beste Willem de Boer,
Je hoeft echt geen Zweeds te kunnen spreken. De beelden zeggen genoeg.
Gerrie Kolk
Het zou mooi zijn als er ondertiteling bij de beelden komt.
Ik weet niet hoe het met jullie kennis van de Zweedse taal is, maar mijn kennis van de Zweedse taal is beperkt tot een paar woorden😀
Beste mensen,
Ongelukken vinden helaas overal plaats.
Let op tijdens rijden, niet drinken, roken of ander plezier.
Geniet alleen van je voor gangers of tegen liggers en kom dan heel thuis!
Bij het zien van de videobeelden lopen de rillingen over je rug. Elke zwaargewonde camperaar is er een te veel. Campers zijn procentueel per gereden kilometer voor de helft betrokken bij verkeersongelukken in vergelijking met personenauto’s. Voor letsel blijkt uit Duits onderzoek dit zelfs de factor 5 te zijn. Camperaars rijden, op een idioot na, over het algemeen defensief. De Zweedse test is gehouden onder extreme condities opgesteld door EuroNCAP die gelden voor personenwagens, kleine busjes en lichte bestelwagens. Bij de gesimuleerde frontale botsing met 64 km/h op een met maximaal 40% vervormbare barrière spelen krachten die te groot zijn. Speciale normen voor campers zullen een ander beeld geven. De massa van campers is aanmerkelijk groter en de absorptie van energie door de vervorming van de kreukelzone is maar beperkt. Punt is natuurlijk dat de camperbouwers van integrale wagens vaak de gehele voorkant demonteren om een eigen cabine met veel kunststof en licht materiaal daarvoor in de plaats zetten. Dat licht bouwen niet minder sterk hoeft te zijn bewijst de met zeer kostbare koolstofvezel versterkte monocoque van de Formule 1 wagens. De winst moet zitten in de preventie van ongelukken door o.a. is de toename van stabiliserende en corrigerende systemen die in nieuwe campers kunnen worden besteld. Ook hier weer een belachelijk hoog prijskaartje. Blijft de verantwoordelijkheid van de camperbouwer, maar ook van de berijder de 'losse troep' in de camper in ieder geval gefixeerd te houden. De koelkast propvol met een simpel haakje op de koelkastdeur vraagt bij elk ongeval om vliegende projectielen door de camper. En dan praten we nog niet over loszittende kinderen en honden. Voorlopig rustig rijden en de branche scherp houden is de winst van de Zweedse crashtest.
Dit één van de reden waarom ik voor een half integraal en een ander merk onderbouw heb gekozen, heb gehoord dat de meeste vol integraal campers geen airbags hebben omdat deze bij de opbouw zijn weggelaten.
Ik vraag me af hoe de bestel busjes met aannemers materiaal er van afkomen.
Dit was voor ons ook één van de redenen om juist voor een buscamper te kiezen.
Geldt dit ook voor buscampers?
Geldt dit ook voor buscampers ?
Geldt dit ook voor buscampers ?
Dit kan toch niemand verbazen. Heb me altijd al afgevraagd waarom er bij testen en verkiezingen van campers nagenoeg geen aandacht naar veiligheid uitgaat. Werk aan de winkel dus.
Dit kan toch niemand verbazen. Heb me altijd al afgevraagd waarom er bij testen en verkiezingen van campers nagenoeg geen aandacht naar veiligheid uitgaat. Werk aan de winkel dus.
Met dat advies kan ik bij mij het eiland al niet meer. Maar eigenlijk was het te verwachten. De stalen achterwand van de cabine ontbreekt. Nog een leuke klus voor Vestel om daar wat aan te doen. Een ding is zeker het jaagt de prijs omhoog. Het gewicht ook dus 4000 kg GVW gaat de norm worden.

Meest actuele nieuwsberichten


Naar nieuwsoverzicht