Campers in de rij voor weegbrug


De derde weegdag in het kader van de veiligheidscampagne Weet wat je weegt trok ondanks de storm ook in Brabant veel belangstellenden. Er reden zaterdag 8 juni zo’n honderd campers de weegbruggen op in Den Bosch.

Met de campagne Weet wat je weegt wil de NKC camperaars bewustmaken van het gewicht van hun camper. Uit een poll op de website nkc.nl bleek dit voorjaar dat 20 procent van de respondenten zijn camper nog nooit gewogen heeft en dat 25 procent wel eens met een te zware camper op pad is geweest.“Dat is niet verstandig, het gaat hier om de verkeersveiligheid, waarin iedereen zijn verantwoordelijkheid moet nemen”, stelt NKC-directeur Stan Stolwerk. Te veel belading heeft een negatieve invloed op de rijstabiliteit en de remweg. Chauffeurs met enkel een B-rijbewijs zijn hier niet goed op getraind. Dat kan gevaarlijke situaties opleveren.”

Wie met een te zwaar beladen camper op pad gaat, riskeert bovendien een boete en de eis van de politie dat hij spullen uitlaadt tot de maximaal toegestane massa is bereikt, voordat er verder gereden mag worden. Die spullen ben je dan kwijt of je moet ze laten ophalen. “Dat is natuurlijk buitengewoon vervelend als je in het buitenland onderweg bent”, aldus Stolwerk.

Niet verwacht

Hoewel de aanvang van de weegdag met een uur was vervroegd ten opzichte van de eerste twee keer, stonden ook in Den Bosch al veel campers ruim van tevoren te wachten. In regen en wind loodste het team van vrijwilligers en medewerkers van de NKC de campers op de weegbrug. Ruim de helft van de gewogen campers bleek te zwaar. Daaronder waren enkele uitschieters. “De meeste camperaars waren zich wel bewust van hun overgewicht”, vertelt dagcoördinator Rosanne Vriend van de NKC. “Maar er waren er ook bij die echt schrokken. Zij hadden niet verwacht dat ze maatregelen moeten nemen. Gelukkig konden we ze tips meegegeven hoe ze het gewicht van hun camper kunnen reduceren. In een enkel geval moesten we adviseren om de camper te laten opwaarderen en een C-rijbewijs te halen.” Volgens de coördinator waren de zwaargewichten ondanks het ‘slechte nieuws’ stuk voor stuk blij met de adviezen voor een gezond campergewicht.

Er staan deze zomer nog twee NKC-weegdagen op de planning: je kunt je camper gratis laten wegen op 15 juni in Westzaan en op 6 juli in Amersfoort tussen 10:00 en 14:00. Kijk voor meer informatie over de weegcampagne op https://www.nkc.nl/weetwatjeweegt

Omroep Brabant was vandaag aanwezig bij de weegdag in Den Bosch en nam een item op dat vandaag om half zes verscheen op tv. Het item is hier te bekijken, vanaf 03:55. Ook omroep MAX was aanwezig om opnames te maken. Deze opnames zijn op maandag 17 juni te zien, het programma en tijdstip maken we bekend via Facebook en Twitter.

Reacties


Ben het helemaal eens met het voorstel van A. van der Meulen alleen zou het max. toelaatbaar gewicht ook wel wat lager kunnen zijn. Overigens betreft dat in Spanje volgens mij alleen in geval van elektrisch rijden, dit ivm de zwaarte de accu’s
Bij deze kan ik me helemaal aansluiten bij van der Meulen. Dit in tegenstelling tot het commentaar van Stolwerk. Als je camper gebouwd is voor 4250 kg, en naar 3500 kg voor BE rijbewijs is gegaan, rij je dan onveilig en/of gevaarlijk? Lijkt mij niet. En even een rijbewijs C1 halen? Degene die zegt dat dit eenvoudig is weet helemaal niet waar ie over praat. De theorie die je moet leren m.b.t. het besturen van een vrachtauto slaat nergens op. Het is sowieso zeer zware kost voor de oudere, camperbestuurders en daar zijn er heel veel van,.Kortom, de NKC zou zich meer in moeten zetten om met het rijbewijs BE een camper te mogen besturen met een gewicht van 4250 kg! Dus NKC, hier is een taak voor de grootste camperclub weggelegd. Kijk maar hoe dit in Spanje( ook Europa) gaat. Daar man je vanaf 1 juli met een BE rijbewijs een camper besturen tot 4250 kg.
Tja, Zeeland en Zuid-Limburg zitten in hetzelfde afstandsschuitje bij de NKC. Wel 100% contributie maar geen 100% service en deelname mogelijkheden.
Helaas is Zeeland er weer niet bij. Vanuit Vlissingen is het echt te ver om mee te doen met dergelijke acties.
Zeeland doet vaak niet mee en niet alleen bij het NKC
Het is wel verstandig om zelf de gewicht per wiel bij elkaar op te tellen. Bij onze weging in Haren zaten er twee rekenfouten in waardoor de camper uiteindelijk 200 kg zwaarder was. De fout kwam er op neer dat iemand in Haren niet wist dat 60 + 60 = 120 en telde er uiteindelijk 20 kg ipv 120 kg bij het totaal op.
Beste Henk,
Die 2600 kg is een lege kale camper. Daar komt bij alle personen, water, diesel, gasfles(sen), luifel, koelkast, kachel, boiler, schotel, tv, airco, campingmeubilair, kleding, eten, drinken, potten en pannen, borden en glazen, koffiemachine, waterkoker, schoenen, trekhaak, fietsdrager, e-bikes, enz. Bij ons was dat zo maar 900 kg.
Succes.
Beste, Wat ik niet goed begrijp Ik heb een ledig gewicht van 2600 K.G. wat moet ik allemaal meenemen om aan de 3500 K.G. te komen? Groet, Henk.
Goede actie en voor velen een bewustwording. Ik zou er voor willen pleiten dat er een 3e cat. rijbewijs zou moeten worden ingevoerd. C voor vrachtwagens, C1 voor bedrijfswagens tot 7500 kg en C2 ALLEEN voor campers tot 7500 kg. Iemand met C2 mag dus niet op andere zware voertuigen rijden, iemand met C mag dus op alle soorten voertuigen rijden.
Hoeven die mensen o.a. ook niet de onnodige Rijtijdenbesluit regels en eventuele ladingzekeringregels te leren waar ze totaal niets mee hebben uit te staan. Daarnaast zou het niet verkeerd zijn dat er bij iedere rijbewijsverlenging een examen in RV1 moet worden afgelegd (verkeersregels en borden). Zal niet iedereen met me eens zijn maar zou de verkeersveiligheid ten goede komen.
Een prima actie.
De vrijwilligers verdienen een grote pluim!

Reageer


Log in om te reageren.

Meest actuele nieuwsberichten


Naar nieuwsoverzicht