Record op laatste weegdag in Amersfoort


De laatste weegdag in het kader van de veiligheidscampagne Weet wat je weegt van de NKC in Amersfoort heeft gezorgd voor een recordaantal deelnemende campers. Er zijn maar liefst 172 campers gewogen.

Steeds bewuster

Vanaf 10.00 uur vanochtend werden campers gewogen bij het chauffeurscafé De Tweede Steeg in Amersfoort. Van de 172 gewogen campers was ongeveer een kwart te zwaar. Daaronder waren enkele uitschieters. “Veel mensen wisten bijna het gewicht van hun camper te raden. Ze zaten er soms maar tien kilogram naast. Zo merk je dat camperaars steeds bewuster zijn van hun gewicht”, vertelt dagcoördinator Rosanne Vriend van de NKC.

Hannahs Hymer

Ook Hannah van Hannahs Hymer kwam haar camper wegen. "Weten wat je camper weegt is belangrijker dan je denkt, als je boven het maximale gewicht komt, krijg je in het buitenland niet alleen een boete, je moet de overtollige kilo’s ter plekke achterlaten. Onze Hymer mag 3.200 kilo wegen. Op de weegdag kwamen we erachter dat we 2.900 kilo wegen zonder kinderen en kleding. Prima dus, maar wel goed om te weten dat we niet heel veel bij kunnen laden", vertelt Hannah.

De NKC is de campagne Weet wat je weegt gestart omdat uit een peiling onder bezoekers van nkc.nl bleek dat 20 procent zijn camper nog nooit heeft gewogen en dat 25 procent wel eens met een te zware camper op pad is geweest.

In de digitale Camperbedrijvengids van de NKC staan de permanente weegbruggen waar camperaars terechtkunnen om een camper te wegen. En tijdens diverse evenementen van de NKC in 2019 is er een weegbrug aanwezig voor alle deelnemers aan het betreffende evenement. Kijk voor lijst van deze evenementen op de volgende pagina.

Reacties


Hallo,
voor Adrie Hogesteder, op de Hemrik in Leeuwarden is nog een weegbrug aan de Apolloweg van Cnossen schrootmetalen waar je vriendelijk wordt geholpen. Ikzelf kom hier al jaren en krijg altijd een weegbrief mee als je daar belangstelling voor hebt.
Met vriendelijke groet,
Harry Kamst
Ben het eens wat Mart Fransen schrijft ,het gaat momenteel op de camperplaatsen of campings veel over de vraag hoe zit het met je overgewicht ,en iedereen is daar met bezig hoe zwaar ben je en wat mag je wegen heb je een Be rijbewijs of een C1 rijbewijs het zou mooi zijn als je tot het technische toe gestaande gewicht zou mogen rijden in Duitsland begrijpen ze niks van onze regelgeving ook tot het betreft het theorie gedeelte van C1 ,doe een aanhangwagen achter de camper met max 2000kg en een camper van 3500kg dan ben je met 5500kg onderweg en dat mag
Dat wou ik nog even kwijt
Ben het eens wat Mart Fransen schrijft ,het gaat momenteel op de camperplaatsen of campings veel over de vraag hoe zit het met je overgewicht ,en iedereen is daar met bezig hoe zwaar ben je en wat mag je wegen heb je een Be rijbewijs of een C1 rijbewijs het zou mooi zijn als je tot het technische toe gestaande gewicht zou mogen rijden in Duitsland begrijpen ze niks van onze regelgeving ook tot het betreft het theorie gedeelte van C1 ,doe een aanhangwagen achter de camper met max 2000kg en een camper van 3500kg dan ben je met 5500kg onderweg en dat mag
Dat wou ik nog even kwijt
Ik hoop dat de NKC zich ook blijft inspannen om ook in Nederland het gewicht te verhogen (analoog aan bijv. Duitsland bij oudere B-rijbewijzen) tot bijvoorbeeld 4250kg indien een camper daarvoor technisch is uitgerust. Dan kan het gros van de campers langer dan 7 meter die de laatste 20 jaar zijn verkocht, en ook nu nog worden verkocht, gewoon door blijven rijden zonder last te hebben van de nu ook veroorzaakte onrust.
In Campercontact staan permanente weegbruggen maar dit is wel wat beperkt. Voor Friesland staat alleen Heerenveen genoemd. Ik ga voor het wegen van mijn camper naar Omrin (huisvuilverwerking) in Leeuwarden. Iets dichterbij als je in Leeuwarden woont
Omdat ik pas later twijfelde over de betrouwbaarheid van de meting heb ik de camper ook nog elders laten wegen. Verschil meer dan 40kg minder gewicht. Dan is wel de vraag, welke meting is betrouwbaar? Na deze meting heb ik ca 50kg spullen uit de camper gehaald die je telkens meeneemt maar zelden of niet gebruikt. Ook vraag ik mij af of mijn camper ooit als camper verkocht had mogen worden. Het verschil tussen het max toelaatbare gewicht minus rijklaar gewicht is zo klein dat het meenemen van spullen al vrijwel uitgesloten is. Het inrichten voor 6 personen totaal overbodig evenals een watertank van 100 liter, de inrichting voor een 2e gasfles zinloos en de fietsendrager die er later is opgezet kan er eigenlijk weer af, om in de buurt te blijven van het max toelaatbare gewicht, minimaal water en geen volle brandstoftank, weinig proviand en kleding. Dus sterk inleveren op comfort.
PS de enige accessoires op deze originele 20 jaar oude Burstner camper is de luifel. Ik ga er vanuit dat de kookplaat, de koelkast en het toiletblok tot de standaard uitrusting behoren.

Reageer


Log in om te reageren.

Meest actuele nieuwsberichten


Naar nieuwsoverzicht