Gratis C1 voor kopers nieuwe Hymer


Dealers van Hymer nemen in september en oktober voor kopers van een nieuwe camper de kosten van het C1-rijbewijs op zich. Hymer wil hiermee inspelen op de bewustwordingscampagne Weet wat je weegt die de NKC de afgelopen maanden heeft gehouden.


“Dealers hebben ook een beetje een zorgplicht als het gaat om het gewicht van de camper”, zegt salesmanager Michel Verhoeven van Hymer Nederland. “Ze kunnen mensen erop wijzen dat een camper te zwaar kan zijn en dat het redelijk eenvoudig is om een C1-rijbewijs te halen, zeker met dit aanbod.”

Samenwerking met Smits

Bij het aanbod werkt Hymer samen met Smits Opleidingen in Oss, met twee C1-lesauto’s en zestien opstaplocaties verspreid over heel Nederland. De acht Hymer-dealers betalen de gehele opleiding, inclusief lesmateriaal en examens. Volgens Verhoeven slaagt 80 procent in één keer. Voor partners die ook het rijbewijs willen hebben, geldt een kortingsregeling.

Uiteraard is het ook wel noodzakelijk dat de toegestane maximummassa van de camper op het kenteken wordt aangepast.

Reacties


Op zich een verstandige keuze om een camper te nemen met een hoger toegestaan gewicht. Alleen wordt wordt er niet bij vertelt dat je boven de 3500kg in heel veel landen dat ook met een ander toltarief te maken gaat krijgen. Ondanks het feit dat er op je kentekenbewijs bij de voertuigcategorie M1/SA (personenauto-kampeerwagen) staat vermeldt. Noorwegen kent als één van de weinige landen voor de tol wel een tarief voor personenauto's mits middels een speciaal formulier als zodanig aangemeld. Oostenrijk is wat dat betreft helemaal een belabberd land, want daar moet je om in aanmerking te komen voor je zuinige emissieklasse weer allerlei (officiële) documenten op sturen. Frankrijk tot op heden mazzel gehad met het automatische scannen bij de tolpoortjes, maar voor hoelang? En dat wordt het in Duitsland nog maar even afwachten wat het gaat worden. Nog een bijkomstig nadeel is je APK. Dan ben je ineens een bedrijfsauto en daarom sneller aan de beurt voor de keuring.
Regeltjes ?!?!
Bij rijschool Theo van Bentum krijg je NKC korting voor C1. Hij heeft ook een prima duo-opleiding en dan gaat de prijs nog eens omlaag. Ik was voor rond de 800,- in één keer klaar en geslaagd dus.
Bij de RDW in Venlo en Elsloo kunnen ze Duits lezen en hoef je de opwaardeerverklaring niet te laten vertalen. Kijk echter eerst wat er op het aanwezige COC-document staat. Dat moet de RDW zo zonder meer overnemen.
Bij een nieuwe camper nooit afwaarderen, alleen voor de toegestane massa op de weg eventueel tijdelijk op 3500 kg voor BE zetten. Je kunt dan altijd bij de RDW onlime heen en terug wisselen voor minder dan 60,- euro per keer. Het is vijf minuten werk.

Weet wat je weegt: belangrijke campagne om ook verzekeringsrisico’s te voorkomen!
Ik heb zeer slechte ervaring met Ron Hazenberg die mij C1 camper verkoopt maar dat niet zegt en kenteken tenaamstelt met mijn BE RIJBEWIJS! Nergens op zijn site of in zijn documentatie staat C1 of BE rijbewijs vermeld. Veel andere camper verkopers doen dat wel.
Ik vind dat NKC zulke bedrijven niet moet opnemen of moet eisen dat ze meedoen in de campagne “weet wat je weegt”
Ik ben ook bezig om mijn Hymer op te waarderen en constateer ook dat de kosten voor een verklaring belachelijk hoog zijn. Ik kan de benodigde papieren van Hymer Duitsland
kopen maar nu schijnt het dat ik ook nog een beëdigd vertaler nodig heb. Iedereen moet verdienen aan deze papieren tijger. De camper wordt niks veiliger , het
C rijbewijs heb ik ooit ( 40 jaar geleden) in militaire dienst gehaald. Ik wordt ook geen betere chauffeur denk ik.. Het enige voordeel is dat je gevrijwaard wordt voor overijverige politieagenten die even campertje willen plagen.
Peter dat klopt wat Hymer doet , dat is mij ook ook duidelijk .

Maar het moet toch ook duidelijk zijn wat ik als aanvulling schrijf over bestaande campers want daar zijn ook aantal mensen mee bezig , onder de het motto weet wat je weegt .
Peter en die € 60 , die jij op geeft , hoe komen die aan mensen dan aan € 500 waar ik het over heb .
hoi CJ,

IK begrijp niet wat je allemaal bedoeld. Het gaat nu om campers die al op meer dan 3500 kg TM staan en die zijn teruggezet op kenteken. Aanpassen na behalen C1 rijbewijs naar oorspronkelijke TM kost slechts 60 euro.
Wil je echter meer dan de TM dan moet je extra kosten maken en moet de wagen gekeurd worden en dat kost meer. Ikzelf vind dit een goede actie van Hymer, scheelt je toch rond de 1200 euro als je in 1x slaag, ben benieuwd wat Hymer doet als je zakt, sommige doen er 5 keer over.

Peter
Aanpassing kenteken , Het moet technisch wel mogelijk zijn kijk daar eerst naar . Dan het volgende het aanpassen van het kenteken naar b.v 2450 kg kan wel eens € 500 kosten , ik heb twee eigenaars gesproken die het hebben laten doe de ene was c.a € 500 kwijt en de andere zelf € 750 , het laatste kwam door dar de camper die hij had nog op bestelwagen / bedrijfswagen stond , het war eerder een import camper uit Duitsland ? , en werd omgezet op personenwagen door de RDW en daar rusten nog een BPM op van c.a € 250 op .

Wat ik wel schandalig vind zo vertelde de twee dat een technisch verklaring van de camper voor verhogen van het technisch gewicht bij een camper dealer / importeur c.a €250 moet gaan kosten , terwijl ze zo van het huidige document een kopie kunnen maken . Dit bevorderd niet het verbeteren van het overgewicht , want als de camper technisch al 4250 kg is en op papier terug gezet op 3500 kan er met rij en remcapaciteit niks mis zijn .
Een punt voor het NKC om de importeurs een overleggen , dat die verklaringen een wat vriendelijker te verstekken , wan nu zeggen wij betalen het C 1 rijbewijs maar als het voertuig van andere die aangepast willen betalen ze de hoofdprijs . Dus NKC informeer eens hoe dit verbeterd kan worden .

Meest actuele nieuwsberichten


Naar nieuwsoverzicht