Elektrisch op stap met de Iridium


De Iridium is de eerste volledig elektrisch aangedreven camper waarmee de camperaar binnenkort op vakantie kan. De krap zeven meter lange halfintegraal heeft een accupakket van 106 kWh aan boord, weggewerkt in de dubbele bodem. Hij heeft daarmee een actieradius van ongeveer 300 kilometer.

Het opladen van de accu’s duurt via het 230-voltnetwerk iets meer dan een dag. Het kan sneller met de al beschikbare 50 kW snellader: daarmee kun je na vier uur laden weer verder. Binnenkort kan het zelfs in twee uur. Ander aandachtspuntje is het gewicht. Mede als gevolg van het 800 kilogram wegende accupakket, loopt het leeggewicht op tot 3.800 kilogram.

Vanaf juli of augustus staat de halfintegraal op basis van de Fiat Ducato in de showroom, zo is de planning van de Duitse bouwer WOF GmbH. Een eerste exemplaar was te zien op de vakantiebeurs CMT in Stuttgart. Hij gaat ongeveer 169.000 euro kosten.

 

Reacties


Wat jammer dat er hier zo negatief gereageerd wordt. Kortzichtig ook, want uiteindelijk zal er een goed alternatief gevonden moeten worden voor fossiele brandstoffen. Hiermee wil ik niet meteen zeggen dat dit het enige of het enige goede alternatief is, maar er wordt hiermee wel een begin gemaakt met elektrisch camperen en alle begin is moeilijk. Maar als je er daarom nooit aan begint komen we nergens.
Ik vind het juist toe te juichen dat een fabrikant met zo'n camper op de markt komt, want gezien de prijs en de actieradius zal het nooit een hardloper worden in de verkoop. Wat zou ik het prachtig vinden als er een subsidieregeling komt voor elektrische campers (jaja, een utopie, ik weet het), want dan zijn de azijnpissers van het eerste uur opeens de eersten die er in rijden. Verder kijken dan de eigen portemonnee en/of de eigen situatie op korte termijn kunnen ze niet. Het milieu op lange termijn komt voor hen op de laatste plaats en alleen als hen dat toevallig zo uitkomt.
Prima, maar brand initiatieven zoals deze niet vanuit kortzichtigheid af. Want dit is alvast een mooi begin.
Maar ja, wie zijn hoofd boven het maaiveld uitsteekt, wordt zijn kop eraf gehakt...
Dat wordt heel veel keer opladen eer je bij de Noordkaap bent..... !
Wat een bedrag, 169.000 euro, voor deze prijs met alle respect toch kleine en zware camper, het energie verbruik moet in heuvelachtige omstandigheden hoog zijn, en dan sta je 24 uur om te laden want welke Camperplaats heeft diverse zware krachtstroom aansluitingen?.
Snap trouwens niet waarom er niet meer aandacht aan motoren op waterstof word besteed, sneller tanken en onafhankelijk van stroompieken in het elektrischieteitsnet doordat er geen wind of zon voldoende is, of zoals nu met sneeuw op de niet werkende panelen.

Sorry, het vrij kamperen bestaat dan niet meer, en dat is het echte doel van een camperraar. Neen niets voor ons. Maar ja wij zijn geen kudde dieren die opgehokt op een camping gaan staan. Wij willen een totale vrijheid.
Sorry, het vrij kamperen bestaat dan niet meer, en dat is het echte doel van een camperraar. Neen niets voor ons. Maar ja wij zijn geen kudde dieren die opgehokt op een camping gaan staan. Wij willen een totale vrijheid.
met zijn gewicht is deze alleen te berijden met groot
rijbewijs. en de prijs is lang niet voor de gemiddelde
camperaar weggelegd.

dus zal nog wel ven duren voor ie verkocht is
Sorry hoor, maar wij maken grote trips resp. 3 en 2 maanden. Op zich vind ik 300 km een prima maximum voor een dag. Maar één dag voor het opladen op misschien een plek waar niks te beleven is dat is weggegooide tijd. Verder ben je dus elke dag vooral bezig met de vraag: waar kunnen we opladen. Daarbij heeft heel Frankrijk bijv. op dit moment geloof ik net zoveel oplaadpunten als de Randstad.
Nee, voorlopig niet interessant

Meest actuele nieuwsberichten


Naar nieuwsoverzicht