Emissieloos camperen in 2030?


Dat we naar emissieloos rijden toe gaan is zeker, op welke brandstof we in de toekomst rijden, blijft gissen. Dat is de belangrijkste bevinding uit het Bovag Brandstofdebat 2019 dat op donderdag 31 januari plaatsvond in poppodium TivoliVredenburg in Utrecht.

Debat brandstofmix

Vertegenwoordigers van de overheid, brancheorganisaties, fabrikanten en andere belanghebbenden gingen met elkaar in debat over de brandstofmix van de toekomst. Ook de NKC was aanwezig om de ontwikkelingen op de voet te volgen. Marretje Jelmersma, manager verenigingszaken van de NKC: “Door nauw betrokken te zijn, kunnen we de belangen van de camperaar het beste behartigen. Zo blijft hun passie toekomstbestendig.”

In Nederland zijn meer dan 4.000 tankstations en de ondernemers willen weten in welke richting ze moeten gaan denken. “Het is een hot thema in de branche. Door de presentatie van het klimaatakkoord is de aandacht voor het onderwerp alleen nog maar meer toegenomen”, stelt Erik Stern, branchemanager van Bovag. In het klimaatakkoord is onder andere opgenomen dat alle nieuwe auto’s in 2030 emissieloos rijden.

Waterstof of elektrisch?

Hoe dat precies ingevuld wordt, is nog niet duidelijk. Over de haalbaarheid van meer elektrische auto’s, vervoer op waterstof en biobrandstoffen zijn de meningen verdeeld. Naar alle waarschijnlijkheid wordt het een mix van het bovengenoemde. Er wordt in ieder geval hard aan gewerkt het klimaatdoel te realiseren. In 2030 is het doel dat er 1,8 miljoen laadstations zijn voor elektrische auto’s en in 2025 vijftig tankstations voor waterstof. In april opent in Den Haag alvast de eerste hiervan.

Onzekerheden

Jelmersma ziet de toekomst positief in. “Ondanks de nog vele onzekerheden op gebied van brandstoffen, is duidelijk geworden dat op alle fronten gewerkt wordt aan de ontwikkeling van emissieloos rijden. Op de korte termijn door benzine en diesel te vermengen met biobrandstoffen, op langere termijn aan elektrisch voor personenauto’s en waterstof voor zwaar vervoer, dus ook campers, of een combinatie ervan. Consistent overheidsbeleid is hierbij van groot belang.”

Reacties


verbeter de wereld, begin bij jezelf
als iedereen voor de eigen deur veegt is heel de straat proper
Alles onder het mom "We moeten de vervuiling aanpakken" In werkelijkheid moeten we de VERVUILER aanpakken en dat is de mens. In 2050 zijn we wellicht met 9 á 10 miljard mensen op deze aarde. Ruwweg 1,5 a 2 keer het huidige aantal. We willen allemaal rijden, vliegen en spullen kopen verpakt in plastic. Wat we weg moeten halen zijn de vervuilende producten, niet duurder maken of belasten , maar uitbannen. Dan hebben we nog enig uitstel, maar het onvermijdelijke komt als de bevolking verder groeit. De leefbaarheid vergaat door gebrek aan frisse lucht, schoon water en gezond eten.
VPRO tegenlicht van 10-02-2019 terugzien, dan wordt het een stuk duidelijker, wat de mogelijkheden zijn.
Eens met onderstaande reactie van
S. Postma. De NKC zet zich in voor de belangen van camperaars. We zijn niet alleen op de wereld en klagen leidt tot niets. Laten we er op dit forum geen politieke discussie van maken, maar kijken op welke manier we camperen voor de toekomst (zonder diesel) haalbaar kunnen houden. Dát is de rol van de NKC!
Bestudeer de revolutionaire vinding in Zwitserland (patent):
NanoFlowcell techniek met bi-ION Electrolyte ( een metaalzout oplossing) als " brandstof". De techniek staat bekend als de membraantechniek.
Op internet is hierover al volop informatie te vinden.
In Zwiterland rijden er al auto's rond om deze techniek te promoten:
Op 2 tanks van 95 liter, 1 gevuld met water en 1 gevuld met bi-ION Electrolyte ( ca. € 0.10 per liter, gewoon veilig verpompbaar) rijdt een auto daar nu ruim 1000 (!) km.
Dezelfde techniek is ook te gebruiken voor electriciteit, warmte en warmwatervoorziening thuis en natuurlijk ook voor een camper!
Een milieuvriendelijk, veilig, goedkoop, revolutionair alternatief voor alle huidige soorten van fossiele brandstof, (li-ion)accu's, waterstof en aardgas.
De reacties tot nu toe lezende krijg ik wel een beetje plaatsvervangende schaamte voor mijn mede NKC leden. Dat de aarde opwarmt is nu toch wel een bewezen wetenschappelijk niet lijkt me. Het heet niet voor niets weten-schap en het volgen van de metingen is dus wat anders dan strooien met krantenkoppen die dikker lijken dan ik ooit als chocolade letter heb mogen ontvangen, en is dus ook wat anders dan onderbuik gevoel...van o.a. de hr Baudet. Wat natuurlijk wel hout snijdt is dat NL het niet in haar eentje kan oplossen, maar als niemand begint zal er niets worden opgelost. Denk ook aan een stuk ondernemerschap, wanneer we hier oplossingen verzinnen kunnen we dit ook exporteren. Denk aan onze reputatie op waterbeheersing cq "land maken". Indien de hr. Leegwater geen investeerders voor z'n molens had gevonden zou NL een stuk kleiner zijn en de Oosterschelde kering of afsluitdijk nooit gebouwd zijn, en dus ook geen wereldwijd verdienmodel voor onze waterbouwmaatschappijen. Zelf ben ik sinds 1978 lid van Greenpeace en WNF. Toendertijd werd ik voor gek versleten want ons bodemwater werd helemaal niet verontreinigd, de teruggang in vissoorten en biodiversiteit was onzin...ik zou zeggen tegen de meeste 50-60-70-ers hier, ken uw kort geleden geschiedenis...Ik hoop (als techneut) dat de "wereld" in gaat zetten op waterstof. Onze infra is ervoor geschikt, alleen de drukventielen moeten worden aangepast in ons huidig gasnet en het is vrij simpel te maken met bijv. zonde-energie. (voor de "shells" misschien wel te simpel..). Ik/wij zijn afgelopen jaar bewust overgestapt naar Euro6 dieselmotor. Met wat aanpassingen valt daar nog meer winst te halen en biodiesel/blauwe diesel zou daar zeer zeker een toepassing kunnen vinden. Dus al met al; niet zo mopperen, de schouders eronder en ons zeker niet door politici cq bedrijfs sprookjes (o.a. VNCW)gek laten maken maar de wetenschap laten spreken en vooral laten ontwikkelen. Daarbij intussen veel plezier houden in onze camperhobby en wat minder de barricaden (letterlijk of via social media) opzoeken. O.a de heren Wilders en Baudet kunnen zelf genoeg stenen in vijvers gooien, hebben ze geen hulp bij nodig. Wellicht wel bij het bieden van oplossingen of richtingen daartoe. Een goed 2019 camperseizoen voor allen
De stelling van Baudet lijkt mij juist:
1000miljard uitgeven voor 0,000007 graad minder opwarming is complete absurditeit.
Het is alleen Nederland die alle maatregelen tegelijk wil invoeren en de rest van de wereld doet niets of nagenoeg niets... wie verdienen er weer flink aan?? een paar industriëlen die toch al rijk zijn?? gesteund door de lobby met o.a. Nijpels en Verhage die er ook intussen flink wijzer van worden.
Duitsland heeft ontdekt dat de diesels weren geen merkbaar effect heeft op de luchtvervuiling in de steden, dus gaan een aantal maatregelen weer van tafel.
Niemand heeft het o.a. over hoe belastend voor het milieu is voor het produceren van accu's, waar ook nog eens de grondstoffen schaars van zijn .. en niemand heeft het er over dat na een jaar of 5 de accu's versleten zijn en moeten worden afgevoerd als chemisch afval .. .en deze rotzooi die erin zit is zeer milieu vervuilend is .
Ik zeg niet dat er niets gebeuren moet, maar dan wel verplicht met alle landen.
Dat er verantwoordelijker moet worden omgegaan met de natuur, onze verbruiken en daarmee veroorzaakte vervuiling snapt iedereen wel maar laten we eens beginnen met de ontbossing te stoppen... Helaas dat gaat niet lukken n.l. de landen die de ontbossing toestaan staan echt niet te trappelen om dit een halt toe te roepen, zij hebben alleen maar een groot economisch belang en staan niet stil bij de klimaat verandering dus wat moeten wij hier in Nederland..,. de wereld verbeteren?? het voortouw nemen??
Indien we met z'n allen elektriciteit gaan verbruiken om o.a. te rijden, koken etc. en de stroom moet ook milieu vriendelijk worden opgewekt zal Nederland vol staan met winturbines en zonnepanelen.
Het zal ons allen wel weer een zak geld gaan kosten tenslotte zijn we er dit jaar weer flink financieel op vooruit gegaan, volgens Rutte en de zijnen, Ik heb er echter niet veel van gemerkt omdat o.a. energie duurder is, zorg duurder, huur omhoog gaat is en ook de dagelijkse boodschappen zullen duurder worden.
U weet het intussen wel ze geven met een hand en nemen eens zoveel met de andere hand... maar dit terzijde.
Verder hoop ik nog dat we met z'n allen nog lang in ons dieseltje kunnen rondtoeren door het mooie Europa anders komt er een enorme kapitaalvernietiging indien we allemaal uit ons campertje gejaagd worden.
En dan heeft men het nog niet over het tekort aan lithium een vervuilende grondstof, nodig voor accu's. En vervuiling van het produceren van zonnepanelen. 1 paneel gefabriceerd,draaid
1 Diesel 24 uur stationair voor Duss ? . Alles is een Verdienmodel en wordt geregeld door lobbyisten . Wetenschappers onderzoeken om de wetenschap te verbeteren. ? Gek Europa toch alles op de kop en achterstevoren straks zijn er campers alleen voor de zeer rijke mensen onder ons en onze oudere campers gesloopt ( verbrand omgesmolten ? ) .
Fvd. Heeft hierin gewoon gelijk.


Die toekomst verhalen interesseert mij helemaal NIETS
Het gaat mij meer om mijn camper, waar ik keihard voor gespaard heb ,om nu als pensionado van te genieten.
Vraag van mij is ,Wat doet de NKC voor deze grote groep mensen om bijvoorbeeld een vrijstelling te krijgen voor deze Campers ,die vergeleken met het aantal auto`s en vrachtauto`s een hele kleine groep is en onder recreatie valt ,dus ook in verhouding meer stil staan als rijden .
Er is groot onduidelijkheid bij deze mensen ,en maken zich grote zorgen,
De NKC kan zich beter inzetten voor 1 milieu sticker voor heel Europa.
Ook dat wij met onze camper kunnen en blijven genieten in heel Europa zonder enige beperking
De NKC is toch de GROOTSTE camperclun van Europa ?
Of trekt de NKC een te grote broek aan met deze slogan
Wij Rotterdammers zeggen
" GEEN WOORDEN MAAR DADEN" NKC
Niemand heeft het over het toegenomen gewicht van een camper met accu's. Het gewicht van een elektrisch aangedreven camper komt op 3500 kg, wat betekent dat je niets meer mee kunt nemen. Voor een hoger gewicht zul je dus minimaal het C1 rijbewijs nodig hebben. Een verzoek aan de overheid om personen met een B rijbewijs toch toe te laten op deze camper, is afgewezen. Dus, wat nu? En dan heb ik het nog niet eens over het gebruik van een aanhanger.
Dankzij D66, Groen Links en andere CO2 ridders, die niet lijken te weten dat zo rond het jaar 1000 de Vikingen landbouw konden bedrijven op Groenland en door het kouder worden, klimaatverandering toen ook al, 500 jaar later landbouw niet meer mogelijk was, moesten vertrekken. Weer 500 jaar later waren er knappe koppen en milieuclubs die bedachten dat CO2 de oorzaak van het weer warmer worden was en dus dient de CO2 uitstoot tot 0 gereduceerd te worden! Rare gedachte, want zonder CO2 is de aarde ten dode opgeschreven. Ik vermoed dat landbouw binnenkort weer mogelijk is op Groenland, de peperdure Nederlandse maatregelen ten spijt! Ik zie geen redelijk argument hoe ik de wereld kan redden door m'n 5 jaar oude dieselcampertje te laten staan en vervolgens, net als Jesse Klaver, Rob Jetten, Ed Nijpels , etc. etc., het vliegtuig voor onze vakantie te pakken.
De inhoud van de klimaatdiscussie volgt de subsidiestroom, is mijn mening! Ik heb het zelf meegemaakt met discussie over warmtepompen. MAW de echte feiten hoor je niet meer en de politici durven ook niet meer omdat het “ politiek onhaalbaar is”. Het feit dat Dijkhof flink in aangevallen op zijn nuchtere uitspraak zegt al genoeg. Ik ben het niet altijd eens met Baudet maar gisteren bij Jinek vond ik hem op dit punt sterk. Hij denkt tenminste na en durft het te zeggen: hopelijk zijn de feiten, al eerder genoemd in een van de reacties, juist waarop hij zijn uitspraken baseert.
Kortom we blijven waarschijnlijk lang in onzekerheid en wellicht gaat er veel geld aan verloren dat beter aan bijv. armoedebestrijding of gezondheidszorg uitgegeven had kunnen worden. Of gewoon beter aan een effectievere klimaatmaatregel (denk aan subsidie-verspilling van superdure Tesla).

Let wel: ik zeg niet dat er niets moet gebeuren. Als je wat doet, doe dat onderbouwd op feiten die iedereen mag zien en controleren.

Tot slot. Ik zie steeds meer dat de economie verandert van bezit naar gebruik. Voor mijzelf niet bepaald het ideale toekomstbeeld maar eerlijk gezegd lost dit wel heel veel problemen vanzelf op.
Misschien is het een idee om al die zogenaamd "'deskundigen" eens uit te laten zoeken waardoor er met een zekere regelmaat zeer warme en zeer koude tijden geweest zijn op onze aarde.
Dit kan nooit te maken hebben gehad met misbruik van de toenmalige bewoners want die gebruikten nauwelijks energie en vervuilden de aarde minimaal.
Nu gaan we alles op zijn kop zetten in Nederland en zijn de geschatte kosten 1000 miljard euro en dan denken we daarmee blijkbaar alles voor de hele wereld op te lossen. Onze campers op diesel rijden over 20 a 30 jaar in Oost Europa en in Afrika en West Europa is dan een 3e wereld land geworden.
Met dank aan Nijpels en Verhagen, die er werkelijk niks van snappen waar goed bezig zijn voor hun vriendjes.
Volgens de Club van Rome, 50 jaar geleden opgericht, zou de aarde nu al niet meer leefbaar zijn volgens hun doemscenario.
Ik ben 65 + en het zal mijn tijd wel duren.
Emissieloos rijden? Wie kan mij vertellen hoeveel windmolens wij nodig hebben om Nederland emissieloos te laten rijden, of gaan we toch naar kerncentrales? Voor het aantal windmolens dat we alleen voor Nederland nodig hebben is ons landje te klein en ik kan mij niet voorstellen dat de Nederlandse bevolking massaal over wil stappen naar kerncentrales. Dan toch maar kolen gestookte centrales om emissieloos te gaan auto rijden?
Vraag mij trouwens in alle eerlijkheid af welke camperplaatsen, in Nederland, er de komende 10jr voorzien worden van laadpalen want dan heb ik het nog niet over de andere Europese landen. Maar goed voorlopig denk ik dat we dit aan Rutte 1, 2 en 3 te danken hebben.
In Paderborn (BRD) loopt een stadsbus op proef met een SCR Nabehandelingssysteem van een Finse fabrikant waarvan de resultaten opzienbarend zijn. Zoiets subsidiëren zou zinvol zijn om kapitaalvernietiging tegen te gaan. Staat de politiek wel eens stil bij de export van auto's naar het Oosten en Afrika? De meeste toekomst zie ik overigens in hybride systemen met waterstof, de gasleidingen hebben toch, en niet in elektrisch hoe fantastisch dat ook rijdt. Van het aardgas af zie ik wel zitten anders worden we veel te afhankelijk van bv Rusland of de Arabieren. Laten we vooral stemmen op partijen die helder nadenken.
Robert de Graaf schrijft iets wat ik onderschrijf. Ik weet overigens ook dat de NKC hier mee best wel mee bezig is. Het moet inderdaad nog veel meer op de agenda. De gemiddelde leeftijd van een camper is geloof ik, ergens bij de vijftien jaar. Als diesel nog meer in het verdomhoekje komt dan daalt automatisch de waarde van diesels en dan raak je je trots aan de straatstenen niet meer kwijt en dat terwijl je er juist zoveel voor hebt betaald. Wellicht kan bio diesel een oplossing zijn, maar voorlopig is dit onvoldoende aanwezig en controle op welke diesel je rijdt is een dingetje. Omzetten naar NLG vraagt een knappe aanpassing motortechnisch want NLG vraagt om bougies. Een benzinemotor is gemakkelijker om te bouwen, bovendien wil de Nederlandse overheid niet langer NLG (Nederland heeft de subsidie op NLG gestopt. Duitsland stimuleert het juist dit jaar voor het eerst in Zwaar Transport en heeft de Maut voor Zwaar Transport bij NLG naar nul gebracht). Behalve wellicht bio diesel, allemaal geen oplossingen voor die oude dingen en wat is oud. Er worden ook nu vrijwel alleen diesels verkocht.
Wij rijden maximaal 150 km op een dag. Voor ons zou een elektrische camper dus voldoende zijn, want dat is al wel te doen met een pakket accus als in een Tesla 100. Maar het laden dan? Zonnepanelen kunnen dat niet aan. Dus moet er ook wat gebeuren op de camperplekken met laadapparatuur. Ben toevallig gisteren geweest bij een hybride ombouw bedrijf in zwaar transport. De voltage's vliegen omhoog voor de accu pakketten en dan krijg je het probleem van welke lader. Een nieuwe uitdaging. De veranderingen volgen elkaar snel op en dat past weer niet bij een camper die je veertig jaar gaat gebruiken.. Het staat voor mij als een paal boven water dat diesel zal blijven, maar inderdaad sterk in gebruik zal afnemen althans in het verkeer. Het aantal pompen zal significant dalen, maar het blijft wel en zal duur(der?) worden. Waterstof zal het kunnen worden. Vlak echter ontwikkelingen in electra niet uit. Gisteren de hele range aan electra gezien bij MAN en die hebben tot en met heel zwaar transport oplossingen van geheel electra, maar ook hybride. In de stad elektrisch daarbuiten diesel. Die hybride oplossing moet je wellicht bij een nieuwe camper weer niet doen. Veertig jaar gebruik immers....
Het klinkt allemaal zo mooi emissieloos en een beter klimaat.
Nederland moet weer het braafste jongetje van de klas zijn om voorop te lopen met maatregelen die toch niet helpen.
Kijk om je heen landen als Thailand, Polen, Afrika enz.
Hoeveel vervuilde lucht daar vandaan over ons land trekt en ons wordt toegerekend dat wij dat produceren.
School kinderen die niet eens weten waar ze het over hebben protesteren om het klimaat, opgestookt door milieu groeperingen.
Niet wetende dat er nog zoiets als geschiedenis bestaat waar duidelijk wordt gemaakt dat dat de aarde dat zelf doet ijstijd tropentijd uitsterven van diersoorten plus alle branden van bebouwingen en bosbranden.
De bomen zijn de longen van de aarde maar die worden gekapt zoals regen woud, daar moet een halt aan worden gemaakt.
Zelf rijd ik met mijn Hymer met ondrstel Fiat Ducato 290 op blauwe diesel en tegen Fiat advies in gaat prima.
Jammer dat het heel weinig te verkrijgen is.
Ben eens wat betreft vervuiling maar de natuur hou je niet tegen.
Wij hebben met onze Hymer 2.8 JTD alles binnen onze mogelijkheden gedaan (o.a. een topkwaliteit roestvrijstalen katalysator en roetfilter en groene sticker gekregen) om zo schoon mogelijk te rijden en hopen dat dit door (toekomstige) beslissers gerespecteerd wordt.
De 15% extra belasting per 2020 zou alleen niet gelden voor diesels die vanaf nieuw een roetfilter hebben? Zo worden we ontmoedigd om ons best te doen.
Mooi te constateren dat de C02 uitstoot bij diesels een stuk lager is dan bij benzineauto's en dat er bij dieselbrandstof meer mogelijkheden zijn dan bij benzine om tot schonere brandstof te komen.
Dit zijn Belgische berekeningen met 5,7 miljoen auto's.

Wat als alle auto's elektrisch worden? 2 kerncentrales, 610 windmolens of 15.200 voetbalvelden vol zonnepanelen nodig
Elektrische auto’s zijn de toekomst, maar wat als iedereen zijn of haar personenauto inruilt voor een elektrisch model? Dan hebben we een pak extra stroom nodig. Goed voor 2 extra kerncentrales, 610 megagrote windmolens op zee of 15.200 voetbalvelden vol met zonnepanelen.

Het is niet alleen het probleem, noem het maar zekerheid zoeken naar de toekomst toe van de de brandstof voor het voertuig. Het is ook het beeld dat onder meer de campinghouder en campinggast voor zich heeft, dan wel gaat krijgen. Welke faciliteiten kan en moet de campinghouder zijn klanten bieden en welke investeringen kan en mag -gezien de wetgeving- , dan wel moet hij/zij doen om het voor een ieder rendabel, betaalbaar en aangenaam te houden? Zijn kleinschalige campings, ongeacht waar binnen Europa en daar buiten, nog haalbaar naar de toekomst toe? Voor wie is het rijden met een kampeerauto in de toekomst nog weggelegd?
Ik realiseer mij wel degelijk dat dit allemaal nog uitgewerkt moet worden. Doch het is niet alleen de brandstof en het voertuig. Dit alles gaat veel verder en een onderdeel worden van een veel groter geheel en waar een brede economie ook een taak in heeft en niet moet laten liggen. Voor een ieder, overheid, regio, bedrijven, ondernemers en klanten, moet het rendabel te houden zijn om een zekerheid en voortbestaan te kunnen bieden en voor de vakantieganger te kunnen blijven investeren in het vakantiegenot met zijn, haar of hun kampeerauto .
Ik ben Hymer Specialist en hoor iedere dag weer de grote zorgen van mijn klanten die niet weten waar ze aan toe zijn met hun Camper met een euro 3 ,4 of 5 motor.
Die toekomst verhalen interesseert hun niet zo veel.
Het gaat hun meer om hun camper, waar ze hun leven keihard voor gespaard hebben ,om nu bij AOW of Pensioen leeftijd van te genieten.
Vraag van deze mensen is ,Wat doet de NKC voor deze grote groep mensen om bijvoorbeeld een vrijstelling te krijgen voor deze Campers ,die vergeleken met het aantal auto`s en vrachtauto`s een hele kleine groep is en onder recreatie valt ,dus ook in verhouding meer stil staan als rijden .
Er is groot onduidelijkheid bij deze mensen ,en maken zich grote zorgen,
Grt Richard de Graaf
Holland Camperservice
Hymer Specialist






Auto (en dus ook camper) zijn altijd al de melkkoe geweest. Zal nooit veranderen. Voor alternatieve brandstoffen is de periode van 11 jaar te kort.
Ik ga over 8 jaar met pensioen. Als het zo door gaat dan ga ik samen met mijn vrouw verder als Pipo de Clown en Mamma Loe : ezel Nono voor de kar en dat noemen we dan een camper ......... Alleen afwachten of er dan ook een poep-belasting gaat komen......
Klimaat hysterie dat is het enigste woord welke past bij dit onderwerp , 1000 miljard investeren voor 0,000007 graad minder opwarming zal van ons land een 3e wereld land maken ,Miljarden subsidiegelden verdampen en vullen de zakken van ontwikkelaars .
Dan de C02 farce , in onze lucht zit slechts 0,038 procent C02 daarvan produceert de natuur 96 procent .Laat u niks weet wijs maken het gaat erom om u uit de auto en camper te krijgen.
Hoe zit het eigenlijk met blauwe diesel
Net als stadsbussen zouden we op naturalgas = aardgas kunnen gaan rijden, daar hoor ik niemand over. Verder is een extra gastank aan boord geen probleem en is er al een zekere infra structuur voor in Europa! Optie twee is waterstof, maar dat wordt gedwarsboomd door de energiemaatschappijen, want daar kunnen ze niets aan verdienen. Hierbij is uiteraard een goede Europees brede beschikbaarheid noodzakelijk!
Gaan we dat redden in 11 jaar? Dat betwijfel ik in hoge mate.
In de media zeggen de grote jongens van Nederland 21 stuks dat dit grote onzin is daarom kregen ze geen gehoor in de media al een paar jaar.Nou de Telegraaf er een paar weken geleden aandacht aanbestede ging de boel los .Als we zo doorgaan staat er geen boom meer op Aarde . Dus het wordt onbetaalbaar .Iets om overnatedenken . Verder veel wijsheid iedereen en veelcamperplezier in 2019. Guus Rodenburg.

Meest actuele nieuwsberichten


Naar nieuwsoverzicht