Tesla-camper op de tekentafel


De Nieuw-Zeelandse camperbouwer Vanlifer kan niet wachten tot Tesla eindelijk klaar is met de Tesla Semi, een elektrische trekker voor een vrachtwagencombinatie. Het bedrijf heeft alvast een camper getekend op dit chassis.


Mocht deze droom werkelijkheid worden, dan staat er een camper op basis van een trekker die 36 ton kan zeulen, met een actieradius van maar liefst achthonderd kilometer. Met een onsje minder aan boord, komt hij vast nog wel wat verder.

Ruimte voor zes personen

Het chassis heeft een dubbele achteras, waarbij de achterwielen door vier elektromotoren worden aangedreven. Deze wielen zijn vanwege de camperopbouw nauwelijks zichtbaar. De opbouw steekt fors uit aan de achterzijde, om ruimte te creëren voor zes personen en alle luxe voorzieningen waarmee de camper is uitgerust. Bijkomende bijzonderheid is dat de chauffeur in alle rust van de omgeving kan genieten, want de bedoeling is dat het een zelfrijdende vrachtauto wordt.

Goede hoop

Goedkoop wordt de camper niet. Alleen de basisauto komt al op een slordige 150 duizend euro en dan moet Vanlifer er nog mee aan de slag. Of het er ooit van gaat komen? Op de website van het bedrijf zegt oprichter Jason Hablous dat hij dat pas zeker weet als de eerste Tesla Semi van de band is gerold. ‘Maar we hebben goede hoop.’ Hij roept geïnteresseerden op om op de website hun mening te geven over het concept.

De start van de productie van de Tesla Semi stond aanvankelijk gepland voor dit jaar, maar is uitgesteld. De verwachting is nu dat het 2020 wordt.

Reacties


Daar gaan we weer beste NKC! Artikeltjes schrijven over onbetaalbare "campers" op basis van een Tesla Semi, een gedrocht dat 15 ton weegt en dus absoluut niet van de verharde weg af kan en dus ook niet een camping op. Ik verwacht van jullie dat je een belangenvereniging bent voor je leden en zich dus bezig houd met ontwikkelingen op het gebied van schonere dieselbrandstof of de ontwikkeling op het gebied van waterstof Ik heb jullie al eens gewezen op een firma in Finland die stikstoffilters bouwt. Lees ook nog eens de commentaren van J.S van Breukelen en Wiebe Boer en laat die trainee zich daar ook mee bezighouden.
Hoezo een tekort aan oplaadpalen? Ik kom net terug van een vakantie in Scandinavië. Met een Tesla inderdaad. Naast de chargers van Tesla heb ik o.a. ook gebruik gemaakt van Ionity. Laadt nog sneller dan de Superchargers van Tesla.
In Noorwegen in bijna ieder gehucht de mogelijkheid om snel op te laden. Ook Denemarken timmert goed aan de weg.

Jammer dat er zo negatief gedacht wordt door mensen die zelf niet aan een lijve hebben ondervonden hoe het is om elektrisch te rijden. Hoe kun je nou oordelen wanneer je niet weet hoe het gaat?



Waterstof is ideaal. Maar voor het Nederlandse gasnet onbruikbaar. Er komt geheid lekkage zoals dat ook gebeurt bij opslagcilinders die door de wand heen leeglopen hetgeen alleen kan worden tegengegaan door een grotere wanddikte toe te passen. Verder is het opslaan een probleem. Voor een redelijke actieradius van een voertuig zijn hoge drukken nodig waardoor het vullen veel tijd vergt. Vloeibare opslag zou kunnen, maar dan zijn uiterst lage temperaturen nodig en opslagkoeling. Niet realiseerbaar. Dissousopslag zoals bij acetyleenflessen zou kunnen maar daar bestaat nog geen methode voor bij mijn weten.
Wat een negativiteit allemaal. Dit soort innovators zijn nodig. Waarschijnlijk is dit geen realistisch ontwerp. Echter zonder dit soort koplopers (Musk e.a.) verandert er niets en blijven we opgescheept met dieselgate en andere schandalen (Ford motoren).
Sorry, ik bedoel: er rijden nu zo’n 250.000 (grotendeels) dieselcampers!
Beste NKC, leuk om te weten maar wat schieten we hier nu mee op? Er rijden nu zo’n 100.000 (grotendeels) dieselcampers rond. Daar komen er nog wel wat bij. Graag wat meer aandacht hoe we dat nog een poosje acceptabel rond kunnen laten rijden. Met voldoende (schone) brandstof en zonder al teveel verlies van waarde van onze zuur verdiende spaarcenten. De Finse uitvinder van een heel mooi uitlaatsysteem om diesel relatief schoon te maken, is veel interessanter en belangrijker op dit moment. Graag meer aandacht voor zulke ideeën!
Mvrgr Henry
Iedereen met ook meer een heel klein beetje scheikundige kennis weet dat de productie van waterstof niet heel gecompliceerd is, dus de ontwikkeling daarvan lijkt een toekomst te hebben. Wellicht is de olielobby echter machtiger. Er was ooit eens een "beste idee van Nederland deelnemer uit, ik meen me te herinneren, Musselkanaal die een vergevorderd waterstof aandrijfsysteem had ontwikkeld.
"Onder de vleugels genomen" door grote energieproducenten en, u kunt het wel raden, NOOIT meer iets van gehoord.
Nadat ik op 10 februari jl het programma Tegenlicht: 'Deltaplan waterstof' van de VPRO had gezien, was ik om.
Zeker, er zijn nog heel wat haken en ogen voor deze techniek breed toepasbaar is en er voldoende oplaadpunten zijn, maar binnen 10 jaar kan dat gerealiseerd zijn als we vol aan de bak gaan. Waterstof is duurzaam, goedkoop en schoon. En je wordt niet afhankelijk van derden. Het is ook uitstekend te gebruiken voor verwarming in huizen (via het bestaande gasnet).
In mijn enthousiasme heb ik 'Deltaplan waterstof'' op face-book gedeeld #ikgavoorwaterstof. Vooral in Europa en Azië, maar ook in Rusland en Zuid-Amerika werd ie gedeeld. Begin april was de # de 1000 al gepasseerd.
De waterstof-camper heeft m.i. meer toekomst dan de e-camper.
Mag ik de volgende site over Waterstofgas onder uw aandacht brengen? Hierin vind u de ontwikkelingen van over de hele wereld inzake waterstof met ook speciale aandacht voor Mobiliteit.
https://www.waterstofmagazine.nl/

Deskundigen geven steeds vaker aan dat lichtere voertuigen met een beperkte actieradius het best af zouden zijn met accu’s maar dat bij wat grotere gewichten en actieradius waterstof een goede oplossing kan bieden.
Een Nederlands bedrijf in het Noorden bouwt inmiddels allerlei voertuigen om naar waterstof, hieronder ook de Mercedes Sprinter. Holthausen Clean Technology

Vriendelijke groet,
W Boer
Ik kan mij geheel vinden wat meneer koekoek aangeeft, in mijn visie is het rijden op waterstof de enige goede oplossing.
Het elektrische rijden op accu's moeten we echt niet willen en is zeer belastend voor ons milieu. De grondstoffen roven uit landen met een corrupt regime, en later de afgedankte accu's daar ook weer dumpen, ten koste van die arme bevolking.
Elektrische rijden op waterstof heeft de toekomst.
Heel veel pessimisme lees ik...
Toegegeven, Tesla heeft nog een lange weg te gaan, maar heeft ook al een hele lange weg gegaan.
Pas na jaaaaren heeft de rest van de automobiel-industrie een antwoord op de S die Tesla destijds uitbracht...
Maar men kan niet meer om Tesla heen en iedereen zou zich eens werkelijk moeten verdiepen in dat merk en niet in de rest die nu pas komt kijken.
En denken jullie dat die camper voor ons in Nederland gebouwd gaat worden ?
Een land waar men de mond van alles vol heeft maar waar maar een goede handvol mensen werkelijk recht van praten hebben na de aanschaf van een Tesla ?
Waterstof kan een oplossing zijn, maar denk eens aan het netwerk wat opgebouwd moet gaan worden.
Hier in Nederland zou misschien nog gaan, maar hoe gaan we dat netwerk opzetten in een groot land als de USA ?
Kom maar op met die Tesla-camper....
Zal voor mij een utopie zijn, maar ik weet hoe Elon Musk denkt....en als hij iets wil, dan gaat hij er voor....
Elektrisch rijden gevoed door accu's zal spoedig blijken de verkeerde weg te zijn. Ik zie nu al mensen terugkomen van deze manier van rijden simpelweg omdat opladen teveel tijd kost en dan zijn er nu nog wel genoeg vrije plekken bij de laadpaal. We moeten naar elektrisch rijden op waterstof. Net zo snel tanken als LPG. Ook zijn auto's dan zo'n 20% lichter. Accu-auto's zeulen gedurende hun hele bestaan die 20% extra steeds mee. Dat kost meer energie en meer bandenslijtage (fijnstof). Helaas is er al wel weer behoorlijk geïnvesteerd in laadpalen-infrastructuur dus de lobby tegen waterstof zal wel op gang komen. Dan is er nog de uitdaging voor zowel elektra als waterstof of deze duurzaam geproduceerd kan worden. Voorlopig bij lange na niet. Dan zijn we alleen maar het punt van CO2-, Stikstof- en fijnstof-uitstoot aan het verplaatsen. Ook het transport van elektra begint tegen zijn capaciteitsgrenzen aan te lopen (pleit weer voor waterstof). Voorlopig maar lekker blijven camperen op diesel.
Leuk artikel, iets voor tijdens verjaardagen om over te lachen, gaat het gewoon niet worden. Wat Theo Zuur schrijft is helemaal waar, om dan nog maar te zwijgen van de "oplaad ellende" ,gebrek aan oplaadpalen onderweg, en de beheerders van camperplaatsen en campings zien je al aankomen met een door zijn gewicht alles kapotrijdend gevaarte. Sorry, Vanliver en andere lichtgelovigen elektrischrijden gaat het echt niet worden.
Voor de productie van de accu voor de elektrische auto is kobalt nodig. De huidige berekende reserve weggezet tegen de huidige productie zou genoeg zijn voor ca. 65 jaar productie van (onder meer) auto-accu's. Maar er moeten juist meer elektrische voertuigen komen dus die 65 jaar halen we niet. Zelfs de vorige generatie heeft nog niet zo snel een volgende generatie met een probleem opgescheept. Daarbij komt dat vrijwel de helft van de kobaltproductie uit Congo komt. We willen dus niet afhankelijk zijn Russisch gas of Perzische olie, maar wel van instabiele bananenrepublieken en corrupte investeerders….
Ik ben toch niet de enige die zo'n rekensom kan maken?
(Natuurlijk staat er nu een wise-guy op die wijst op regeneratie en hergebruik van de kobalt. Dat zwakt de boodschap slechts een beetje af). Wij Don Quichotten van het Noorden vechten ondertussen tegen de eigentijdse windmolens die alle benodigde energie moeten leveren.
Je krijgt er bij aanschaf een gratis (uit) brandverzekering bi
Ja NKC heel leuk artikel , maar ik rijd vandaag en morgen in een diesel en probeer zelf positief mee te werken aan milieu zoals bijv. blauwe diesel Heb onlangs een heel rapport over blauwe diesel opgestuurd naar NKC . Denk dat nu vooral de nadruk van NKC moet liggen zich hard te maken voor de camperaar van NU om deze bewust te maken met huidige middelen . We weten allemaal wel dat elektrisch echt niet zo millieu vriendelijk is als we veronderstellen(productie/ assemblage en demontage van de onderdelen etc) en er is nu al trammelant over de laadpalen.
Verre toekomstmuziek. Eerst de garanfie dat ie niet in xd fik vliegt. Dan genoeg palen, genoeg stroom, normale prijzen (zijn nu al belachelijk) etc. etc.
Leve mijn dieseltje.
Camperaars is een nogal behoudend volkje dat niet van verandering houdt en het (veel) over geld heeft. Juist mijn generatie heeft zijn zaakje verpest voor de volgende verpest. De zon schijn vel en ik hoop dat iedereen kan zwemmen.
Denk niet dat dit hem gaat worden.
De Tesla'n Semi is een trekker die opleggers van 40 ton kan trekken en weegt zelf al zo'n 15 ton. Niet iets om als camper mee door de natuur te trekken dacht ik zo. Tesla ontwikkeld op dit moment een pick-up truck. Dat kan een betere basis voor een camper worden. Maar dan zijn we nog wel een paar jaar onderweg,
Waarom laten de mensen zich meeslepen in deze waanzin. Het elektrisch net in nog lang niet in staat om zoveel (schone?)elektrische energie te leveren. Kijk maar eens om je heen wat allemaal elektrisch zou moeten, en de campers/bootjes e.d allemaal op hetzelfde tijdstip aan de laadpaal zondag’s. Daarbij komt nog dat ik het model SPUUG lelijk vind.
Kost 200.000,- en dan toch slapen in een dwarsbed, pffffffffff
Mocht er zoals op de gewone Tesla ook 70 procent belasting voordeel te halen zijn dan gaan wij er over nadenken. Maar het zal vooral voor mensen bestemd zijn die echt niet meer weten wat ze met hun geld (lees gemeenschapsgeld) moeten doen.
Ik kijk uit naar de subsidieregeling die de overheid gaat instellen voor het "groen camperen". laat maar komen !!! :-)
De meeste campers zijn gekocht door gepensioneerden die een appeltje voor de dort hadden/hebben. De verkoop van nieuwe campers loopt terug, De volgende generaties heeft het steeds moeilijker om de eindjes aan elkaar te knopen, woonkosten stijgen de pan uit. Let wel een nieuwe camper kost toch gauw 80.000 tot 150.000, deze vallen niet echt in de categorie personenauto die rond de 25.000 kosten. Het lijkt mijn dan ook onwaarschijnlijk dat zij 2 ton gaan neertellen voor een e- camper. Waarschijnlijk worden de komende jaren eerst de campers met een verbrandingsmotor goedkoop verkocht omdat de vraag word beïnvloed door de draagkracht. Het laatste is natuurlijk koffiedik kijken, maar vast staat dat een e-camper van 2 ton en met een gewicht die gemakkelijk de 3500 kilo overschrijd niet echt breed in de bestaande markt past.
Je gaat de transitie steeds vaker om je heen zien. En als een “gewone” camper al zo ongeveer 100.000 kost, dan is een tesla-camper een koopje hahaha

Meest actuele nieuwsberichten


Naar nieuwsoverzicht