NKC lanceert weegcampagne voor campers


Twee op de vijf camperaars hebben hun camper nog nooit gewogen. Dat blijkt uit een peiling op de website van de NKC. Om camperaars bewust te maken van het belang van een veilig campergewicht, start de NKC de landelijke campagne Weet wat je weegt.


De campagne bestaat uit weegmomenten dit voorjaar en een uitgebreide pagina op de NKC-website. Tijdens vijf momenten zijn camperaars verspreid door het land welkom om kosteloos hun camper te wegen. Op de pagina staat uitgebreide informatie over het beladen van de camper en afslanktips. Ook staan daar de locaties en data van de weegmomenten vermeld.

Overbelading voorkomen

Door te wegen kunnen camperaars voorkomen dat ze overbeladen op pad gaan. Dit is één op de vier camperaars wel eens overkomen. Dan is er ook nog de 20 procent van de camperaars die geen idee heeft of de camper te zwaar beladen is geweest, simpelweg omdat ze het nog nooit hebben gecheckt. Stan Stolwerk, directeur van de NKC: “We schrikken van deze cijfers.” Overgewicht voorkomen begint volgens Stolwerk bij bewustwording van het gewicht. “Wanneer je weet wat je weegt, kun je maatregelen nemen. We proberen de drempel naar de weegbrug te verlagen. Het is waarschijnlijk geen kwade opzet van de overbeladen camperaar, maar eerder onwetendheid over de gevolgen.”  

Veilig de weg op

Overbeladen kan namelijk onveilig zijn, omdat het gewicht de rijstabiliteit beïnvloedt. Ook het remvermogen kan verminderen.
Wanneer is een camper eigenlijk overbeladen? De camper heeft een toegestane maximummassa, die op het kentekenbewijs staat. Dit is het maximale dat de camper mag wegen inclusief de belading en passagiers. Alles wat de camper meer weegt dan de toegestane maximummassa, is overgewicht.

De NKC raadt aan met een volledig bepakte camper naar een weegbrug te gaan. “Dan weet je wat de camper reisklaar weegt. Neem je de volgende keer andere spullen of meer passagiers mee, dan kun je zelf de rekensom maken. Zo kun je met een verantwoord gewicht op pad.” 

Reacties


Na de gasdetectoren , de winterbanden en nu de overgewicht bewustwording(hype) is het wachten op volgende bangmakerij. Onder de noemer verkeersveiligheid lacht de BOVAG en de Belastingdienst in z'n vuistje. De politie schaamt zich onderhand voor deze geldklopperij.
De camperbezitter weet wel degelijk of zijn camper te zwaar is, alleen je van de domme houden is makkelijker. De NKC zou zich meer moeten inspannen voor de belangen van NL camperraar .Het braafste jongentje van de klas willen zijn, heeft ons nog niet veel opgeleverd.



Helaas is dit niet waar. Veel campers kunnen niet meer hebben dan 3500 kg en deze campers kunnen dan ook niet opgewaardeerd worden naar een hoger gewicht. Heb daar zelf ervaring mee en nu Hymer gekocht met heavy chassis die 4500 kg mag hebben. Uiteraard C1 gehaald op 71 jarige leeftijd maar prima te doen.
Men zegt met dat het gevaarlijk is om met een camper te rijden met overgewicht. Dat is waar, maar de meeste campers mogen totaal 3500 kg wegen(rijbewijs b.e ).Echter indien men de C1 rijbewijs heeft mag men volgens het kentekenbewijs 4250 kg wegen. Dat betekend volgens mij dat de camper veilig beladen mag worden tot dit gewicht. De beperking tot 3500kg ligt dus bij het rijbewijs. De camper zelf is dus uitgerust voor dit hogere gewicht.
Ik reageer graag even op eerdere bijdragen hier:

Ook ik vind dat de NKC slecht rekening houdt met de landelijke spreiding van hun leden. Waarom alle vijf de weegdagen in het midden van het land? Zijn de zuidelijke en noordelijke provincies niet belangrijk voor de NKC?

De vraag/opmerking over de tol in het buitenland voor campers onder en boven de 3,5 ton kan ik toelichten met de tips die wij bij de invoerbegeleiding van onze camper uit Duitsland kregen van het ingeschakelde bedrijf www.sfa-parkstad.nl. Dit is de letterlijk geknipte en geplakte tekst:
Een tolkastje (grenzeloze Top Europ Badge) voor Frankrijk, Spanje, Portugal en Italië vraagt u hier zeer voordelig (19,- euro) aan: https://www.area-enligne.com/Area/accueil.aspx?site=area&lang=NL&page=ACCUEIL. NB. De maandelijkse kosten worden alleen in rekening gebracht bij daadwerkelijk gebruik per land.
Is uw camper door de RDW toegelaten voor een maximum gewicht boven 3500 kg dan hebt u in Oostenrijk een Go-Box nodig. Deze kunt u online aanvragen via: https://www.asfinag.at/toll/go-box-for-hgv-and-bus/ en in Zwitserland moet u dan bij de grensovergang de rijbaan voor bussen volgen en bij het grenskantoor onder overlegging van uw kentekenbewijs een knipkaart (12 maanden geldig) voor de Schwerverkehrabgabe kopen. Is uw camper onder de 3501 kg, dan hebt u in deze twee landen Autobahnvignetten nodig. Deze gewichten (overbelading) worden in de beide landen zeer streng gecontroleerd met zero tolerantie en hoge boetes. Zorg dus dat u niet overbeladen bent.
Wilt u met een camper boven de 3500 kg ook naar Scandinavië (DK, N en S) dan kunt u i.p.v. de Go-Box voor Oostenrijk beter de EasyGo+ Brobizz box aanschaffen via: https://brobizz.com/en/easygo-private. Is uw camper onder de 3501 kg, dan hebt u in deze drie landen voordeel (tol- en andere kortingen) van een Brobizz tolbadge (die zit standaard ook in de EasyGo+ Brobizz box. De voordelen staan hier: https://brobizz.com/en/prices-and-benefits?fbclid=IwAR22Kzax5DxsvJvIGkqV5Iws6xzzjlCEywhF3-BXRVfFA4swu3W2i0mDbzY en aanvragen doet u hier: https://brobizz.com/en/order-brobizz.

Met betrekking tot campers boven de 3,5 ton in Frankrijk uit eigen ervaring: De tolbadge kan alleen klasse 1 en klasse 2 afrekenen. Wij zijn 3850 kg en 2,95 meter hoog (de opbouw zoals dakreling, airco, schotel, enz. telt daarvoor niet mee). Bij de poortjes voor 30 kmh doorgang hebben wij nog nooit stilgestaan, deze gaan altijd direct open en doorrijden maar. Bij andere poortjes staan wij soms (even) stil. Of ze doen reeds zelf van afstand open, of ik druk op de rode knop en roep in de intercom "classe deux" en ze doen open. Wij zijn nog nooit voor klasse 3 aangeslagen. Conclusie, ze wegen niet, ze scannen wel de hoogte. Onder de 3,00 meter (met opbouw onder de 3,20 meter) laten ze gewoon door in klasse 2. Dit is het voordeel van het gebruik van de tolbadge die hoger (klasse 3) niet kan afrekenen. Zou je geen tolbadge hebben, dan is de kans groot dat je ongemerkt met de creditcard klasse 3 afrekent.

In de overige landen (E, P en I) is er helemaal geen probleem met deze badge. Alleen er op letten dat voor Italië en Portugal het juiste kenteken aan de badge gekoppeld is. Dit is online in uw account aan te passen. Voor Frankrijk en Spanje is het kenteken niet van belang.

Fijn NKC dat jullie de 5 weegdagen zo mooi over het hele land hebben verspreid!!!! Het lijkt me niet aannemelijk dat mensen uit het hoge noorden of diepe zuiden alleen om te wegen naar een van die dagen gaat. Ook daar wonen camperaars en leden van de NKC!!
Fijn NKC dat jullie de 5 weegdagen zo mooi over het hele land hebben verspreid!!!! Het lijkt me niet aannemelijk dat mensen uit het hoge noorden of diepe zuiden alleen om te wegen naar een van die dagen gaat. Ook daar wonen camperaars en leden van de NKC!!
Toch is dat hele overgewicht alleen maar een papieren kwestie. Ik heb mijn theorie examen C1 gedaan, alleen nog afrijden en afwachten wanneer mijn gezondheidspapiertje afgegeven wordt. Dan kan ik mijn camper op laten waarderen tot 5000 kg. en ik kan weer veilig op weg met dezelfde camper maar andere getalletjes op het kentekenbewijs. Overigens is het met BE ook mogelijk een flinke aanhangwagen achter mijn camper te hangen, ook dan veranderd er niets aan mijn camper en is het wel "veilig"
Beste Adrie, wij gaan al 3 jaar over de tolweg van Spanje en Frankrijk zonder problemen terwijl we 3850 kg mogen wegen en C1 rijbewijs hebben. Zolang je onder de 3 meter hoogte zit is er niets aan de hand men weegt niet bij de tolpoorten. Wel heb je soms snelheidsbeperkingen van 80km boven de 3500 kg b.v. de rondweg van Lyon maar dit is volgens mij meer bedoeld voor vrachtwagens, trouwens is het verschil maar 10 km met het overige verkeer. Met ander landen heb ik geen ervaring maar is wat moelijker met tolkastjes etc.
Hoezo veilig gewicht, max 3500 kg. Maar ik mag wel een aanhanger van 2000 kg er achter hangen, geremd, ongeremd 500 kg. Dan lijkt mij dat 4000 kg. Een veilige waarde te zijn als je geen aanhanger trekt..
Graag voorstellen in de EU
Vrgrt Henk
Ik heb meerdere keren gelezen dat er voor campers een uitzondering gemaakt gaat worden voor het gewicht. Waar je dus meer mag wegen, maar nog wel met het B rijbewijs mag rijden.
Wie weet hier iets over te vertellen of waar kan je hier iets over lezen?
Ik heb mijn camper vorig jaar beladen laten wegen bij Omrin Leeuwarden. Woog 3380 kg exclusief mijzelf en inclusief mijn partner. Watertank beperkt gevuld; wel met fietsen en reservewiel. Met mijn eigen gewicht (teveel) kwam ik dan tegen de 3500 kilo aan. Ik zit nog steeds te twijfelen of ik het toelaatbaar gewicht laat verhogen naar 3800 kg. Dit kan zonder keuring. Heb mijn C1 rijbewijs. Ik vraag me af waar ik dan tegen aanloop zoals tolwegen, vignetten, tolkastjes e.d. Heeft iemand ervaring met het ophogen van het toelaatbaar gewicht en de gevolgen daarvan?
Groet Adrie
Een prima initiatief van de NKC. Compliment. Ook wij gingen vaak op weg met de gedachte hoe zit 't met het gewicht. Vorig jaar laten wegen voor €5,- bij van Werven in Oldebroek. Voor de kosten moet je 't niet laten. Volledig bepakt en bezakt met volle water-en brandstoftank. We hadden nog 150 kg over.
Wij hadden een hele fijne vakantie.
G&R
hallo Marian en Marius,
bijna een halve TON (490 KG.) gewicht besparing?.
Wat hebben jullie dan allemaal thuis gelaten en of veranderd? Graag een reactie voor ons allen.
Groetjes Camperjochie
Waar kun je een camper laten wegen? Is het duur?
Groetjes, Ellen Appeldoorn
Mag ik een suggestie geven? Zorg op deze gelegenheden ook voor een hoogte- en breedte meting. De meeste mensen weten wel hoe lang hun camper is, maar niet hoe breed (inclusief spiegels) of hoe hoog (inclusief allerlei opbouw, zoals airco, schoorstenen, retrofit dakluiken, antennes, etc.)
Inderdaad, wij hebben ook overgewicht gehad.
Eens werden we gewogen in de buurt van Pau (Fr.), we wogen 3850 kg. Na een bon van 90,-- euro mochten we wel doorrijden ivm. coulance ( 10%) te veel.
Hetzelfde overkwam ons in Belgie.
Nu hebben onze camper uitgezeefd op overbodige spullen, zoals gereedschap, accessoires, trekhaak verwijderd, geen fietsenrek met fietsen meer achterop en de nieuw aangeschafte el. vouwfietsen in de camper, Vergde wel aanpassing van de berging van onze Hymer B654SL, maar het past precies. Wel neem ik altijd een reservewiel mee, ; 1 keer niet gedaan, waar ik spijt van kreeg.
Het verschil in gewicht na deze aanpassing is dat we nu plm. 3360 kilo wegen, met halfvolle watertank en volle dieseltank. Veilig op weg met een gerust gevoel.
Iedereen moet hier kennis van nemen,
vr. groeten,
Marian Straks en Marius Wolthers
Zeewolde
we camperen nu 11 jaar, met veel plezier en mooie ervaringen.

Meest actuele nieuwsberichten


Naar nieuwsoverzicht