Milieuzone eigen woonplaats toegankelijk voor campers


Bij de harmonisatie van milieuzones, waarbij gemeenten vanaf 2020 kunnen kiezen uit twee soorten milieuzones, wordt voor campers geen algehele uitzondering gemaakt. Wel mogen eigenaren van oudere dieselcampers in hun eigen woonplaats de milieuzone in. Dat heeft het kabinet afgelopen vrijdag besloten.


Het kabinet wijkt op dit punt af van het voorstel dat staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat in juni vorig jaar naar de Tweede Kamer stuurde. Daarin was een algehele vrijstelling voor campers opgenomen.

Strengere variant

Gemeenten kunnen straks kiezen of ze een milieuzone invoeren om diesels te weren die op 1 januari 2020 ouder zijn dan twintig jaar, of voor de strengere variant, waarbij de diesels op die datum niet ouder mogen zijn dan vijftien jaar. Milieuzones blijven wel toegankelijk voor benzineauto’s. De harmonisatie geldt ook voor de bebording: er komen eenduidige borden, die begrijpelijk zijn voor de automobilist.

Duidelijkheid

“Fijn dat er eindelijk duidelijkheid komt”, reageert manager verenigingszaken Marretje Jelmersma van de NKC. “En ook goed dat er een uitzondering komt voor eigenaren van oudere campers in hun woonplaats. In het verleden hebben we dit NKC steeds per stad moeten aankaarten, want mensen moeten hun camper kunnen in- en uitpakken.” Wel betekent de regeling dat camperaars met een oude camper sommige stadscentra niet meer in kunnen. “Dat is jammer, maar het sluit wel aan bij het streven van de NKC om camperplaatsen zoveel mogelijk in de periferie van de steden aan te leggen. Mensen kunnen dan met de fiets of het openbaar vervoer de stad in.”
De Tweede en de Eerste Kamer moeten zich nog over het voorstel buigen.

Reacties


Onze camper is 16 jaar en hebben we recent laten voorzien van een katalysator, roetfilter en een Duitse milieusticker
Wordt dat in de regels gerespecteerd?
In het EU parlement is een Duitser al een tijdje bezig dat oldtimers ouder dan 30 jaar een uitzondering op de regel krijgen, net als nu in Duitsland al het geval is.
En hoe zit het met ouder campers die voorzien zijn van een roetfilters harmonisatie met Duitsland ?
In Duitsland mag je met een invaliden-parkeerkaart wel de milieuzones in.
Is dit in Nederland ook toegestaan?
Dit zou een perfecte case zijn voor de EU om hieraan iets te doen zodat er eens een eenduidige milieu wet zou gemaakt kunnen die in alle EU landen gelijk is.
Dit is goed nieuws voor de eigenaars met een oudere camper !
Maar wat kan er gedaan worden aan de milieuregels in het buitenland? Aangezien de meeste campers al wat leeftijd beginnen te krijgen en de milieunormen alsmaar strenger worden, is het misschien tijd om op Europees vlak een oplossing te zoeken.
Kan er door het NKC geen petitie georganiseerd worden waarbij oudere campers en oldtimers een uitzondering op de regel kunnen bekomen ?
Binnenkort zijn tweedehands campers niets meer waard en niet iedereen is in staat om dadelijk het nieuwste model te kopen die voldoet aan de geldende regels.
Het einde van ons hobby ?

Reageer


Log in om te reageren.

Meest actuele nieuwsberichten


Naar nieuwsoverzicht