Arnhem krijgt strengste milieuzone


Met ingang van 2019 is Arnhem de stad met de strengste milieuzone van Nederland: diesels van voor 2004 mogen dan het centrum niet meer in, inclusief de ring.

Diesels van voor 2006 zijn alleen nog welkom als ze aan bepaalde Europese eisen voldoen. Dat heeft de gemeenteraad gisteravond besloten.

Uniforme regelingen

De NKC heeft begrip voor maatregelen om de luchtkwaliteit te verbeteren, maar vindt wel dat inwoners met een camper een aantal keren per jaar ontheffing moeten krijgen om met hun camper bij huis te kunnen komen. “We hebben dit bij de gemeente Arnhem aangekaart en gaan er nu weer aandacht voor vragen”, zegt manager verenigingszaken Marretje Jelmersma van de NKC. Dergelijke verzoeken zijn eerder positief ontvangen in Utrecht, Den Haag en Rotterdam. Ook pleit de NKC voor uniforme regelingen, in Nederland, maar liefst ook in Europa.

Voldoende effect

De Arnhemse plannen om oudere diesels te gaan weren lagen er al langer, maar de gemeenteraad wilde eerste onderzocht zien of strenge maatregelen voldoende effect zouden hebben. Uit onderzoek van een ingenieursbureau is gebleken dat dit inderdaad het geval is. Het weren van ongeveer achthonderd oudere diesels zou 17 procent aan uitstoot schelen en 10 procent aan fijnstof.

Reacties


Hallo,
Hoe is het mogelijk dat gemeente eigenhandig beleid kunnen maken? Ik begrijp het trouwens allemaal al niet. Dit omdat de nederlandse voertuigen onderworpen worden aan een jaarlijkse APK waarin een meting is opgenomen om aan te tonen dat men met het voertuig aan de wettelijke emissie eisen voldoet. Hoe kunnen gemeente hieroverheen dan nieuw beleid maken over emissie eisen?
Je voldoet immers aan de APK of niet

Beste mensen, jullie moeten niet zo klagen, want je kunt niet verwachten dat je tot in lengte van jaren met die roetbakken de steden in kunt blijven rijde. Je zult er zelf maar wonen.
Ik zelf heb een camper uit 2007, en hoop de eerste jaren nog geen last te hebben, maar uiteindelijk komen alle vervuilende diesels aan de beurt.
Laten we hopen dat we nog vele jaren op de buitenwegen mogen rijden, en zo zullen deze ook langzaam uitsterven.
Begrip voor milieumaatregelen, zeker. Maar in het bezit zijnde van een goed onderhouden VW T4 camper maak ik mij ernstige zorgen. Mijn camper kan ik laten voorzien van een roetfilter (voor veel geld, dat wel) maar kan dan nog steeds niet in Nederlandse steden met een milieubeperking rondrijden. In Duitsland, middels de groene sticker wel. Nederland past het kenteken namelijk niet aan, wat toch eenvoudig zou moeten kunnen.
Merkwaardig is dat bij overschakeling van benzine op LPG het kenteken wél aangepast moet worden? Want dat zou de BV Nederland anders inkomsten uit de verhoogde wegenbelasting schelen! Het lijkt op meten met twee maten en ik verzoek de NKC dan ook om dit punt in te brengen in contacten met beleidsbepalers.
Dag Arnhem, wij komen niet meer.
Beste gemeente/NKC,
Discrimineer de eigenaren van motorvoertuigen niet. Iets verouderde voertuigen sterven vanzelf langzaam uit net als hun eigenaren.
Maar binnen enkele maanden moeten alle regiogemeenten, rijk en provincies verplicht een nieuw 5-jaren Actieplan Geluid (milieu) ter inzage leggen en gaan vaststellen. Daarin kunnen allerlei concrete (bron)verkeersmaatregelen worden opgenomen om geluidshinder te verminderen. Bijvoorbeeld een groene golf realiseren zal naast geluidreductie ook vuil- en stankreductie betekenen. Wakker worden beste inwoners bij of na Uw lokale verkiezingen!

Hierbij een oplossingsrichting:
Gewoon op hoofdroutes met verkeerslichten een groene golf netwerk (laten) realiseren of optimaliseren. Dat levert veel minder uitstoot/emissie op dan alleen (wat oudere) diesels weren door een milieuzone in te stellen.
Verbeterde doorstroming en leefbaarheid ontstaat erdoor met veel minder variaties in snelheid (afremmen, stoppen en optrekken) van het verkeer.
Een goed werkende groene golf leidt bovendien tot minder ongevallen, minder files en minder uitstoot/emissie. Het effect is een toenemende leefbaarheid, gezondheid en veiligheid voor zowel de bewoners als de weggebruikers.
Uit proeven, gedaan met een testvoertuig bij in- en uitgeschakeld groene golf systeem, komen de volgende verminderingen uitstoot/emissie van de componenten:
koolwaterstof (HC) 84%
koolmonoxide (CO) 91%;
kooldioxide (CO2) 17%;
stikstof (NOx) 66%
BRON/link Rijksoverheid: https://www.infomil.nl/publish/pages/138239/verkeersmaatregelen.pdf
Groet, Rinus072



Schonere lucht v oor allen is een prima idee. Dat daardoor bepaalde zaken niet meer kunnen, zoals dieselcampers, kan ik dan ook nog begrijpen. Ik word er best wel zenuwachtig van dat mijn investering naar de knoppen gaat: mijn dieselcamper is straks, uhh, ik bedoel NU, vrijwel niets meer waard. Je gaat namelijk niet een occasion kopen waarvan je weet dat de motor voor 'problemen' gaat zorgen. Vraag aan de industrie: wie/ wanneer begint met campers op benzine? En hoe lang mag je daar dan nog mee rijden voordat de benzinemotor 'waardeloos' wordt?
Goed bezig Arnhem! Aanpakken die vervuilende oude stinkdiesels! In de meeste reacties lees ik alleen het eigen belang terwijl het hier natuurlijk gaat om het algemene belang, namelijk een gezondere leefomgeving. Natuurlijk stoot een vliegtuig en een vrachtauto veel meer uit, maar vergeet niet dat ook in die sector binnen korte tijd erg strenge eisen gelden. Wel vind ik dat er gekeken moet worden naar de werkelijke uitstoot. Mensen die dus veel geld hebben geïnvesteerd in een lagere uitstoot (lees filters hebben laten plaatsen) zouden de zones wel in moeten kunnen. Jammer en nogal kortzichtig en egoïstisch dat er mensen zeggen Arnhem te gaan weren, terwijl Arnhem juist bewondering zou moeten krijgen omdat ze het lef hebben werkelijk iets aan het probleem te doen. En nee, ik woon er niet. We wonen in een klein land, dicht op elkaar en zeker in grotere steden heeft de vervuiling dus veel impact.

Voorlopig zijn er nog genoeg plaatsen waar je wèl mag komen met je dieselcamper.. Laten we daar van genieten in plaats van te klagen over iets wat ons niet bevalt maar intussen een erg goede maatregel is.
Ik (woonachtig in Arnhem) hoor net dat campers hoogst waarschijnlijk onder de uitzonderings categorie zullen vallen! Via via begrepen van iemand met contacten bij de gemeenteraad. Er is dus nog hoop:-)
Nog even en dan kan ik alleen nog maar een rondje op mijn eigen erf rijden. Dan moet ik maar een eigen camperplaats beginnen ;-)
Helemaal eens met de oproep van Wiebe Dijkstra:

"Ik hoop dat de NKC in de toekomst melding maakt " op de camper app " welke campings en camperplaatsen nog bereikbaar zijn voor alle soorten campers"

Gr
Ab Greijn
weer zo'n regeling waar je als Nederlander gediscrimineerd wordt. Controle op kenteken. Alle buitenlanders dan??
Net als die andere steden R'dam,A'dam,Utrecht gewoon links laten liggen.
Ik vind dit een voorbeeld van gemeentelijke willekeur. Ik betaal motorrijtuigenbelasting maar mag - omdat ik toevallig zuinig op mijn campertje ben er hem goed onderhoudt - het centrum van Arnhem niet in. Op zich begrijp ik de reden om voertuigen met veel fijnstof uitstoot te verbieden. Maar ik vraag mij af hoeveel nu "waan van de dag" met wat anti- Diesel sentiment en wat er echt wetenschappelijk onderbouwd is. In Duitsland hebben ze in ieder geval een prachtig - en eerlijk - systeem ontwikkeld. Als je auto aan bepaalde emissie-eisen voldoet krijg je een groene sticker en kan je elk centrum in, en anders niet. Ik ben best bereid om een roetfilter (~1000 EUR) te installeren in mijn eerlijke diesel T4 uit 1998. Kan ik in Duitsland weer onbeperkt rijden en help ik het milieu ook nog een beetje (druppel op gloeiende plaat waarschijnlijk, maar het gaat om het gevoel!). Echter in Nederland wordt gewoon op bouwjaar geselecteerd omdat de gemeenten het te ingewikkeld vinden om die milieueisen vast te leggen of te controleren. DAAR ben ik het hartgrondig mee oneens. Ook vooral door de willekeur die gemeenten hanteren (Arnhem 2004, Rotterdam 2001, Amsterdam 2001 (maar alleen voor bedrijfsauto's). Al lepel ik een elektromotor in mijn bus, ik mag het centrum van Utrecht niet in! NKC neem je verantwoordelijkheid en ga hier tegen in protest! Jullie zijn mijn lobbyclub!
Alle autofabrikanten steunen deze plannen natuurlijk, lekker nieuwe auto's verkopen, gesteund door Groen Links!
De NKC zou zich nietmoeten verzetten met veelal emotionele reacties. Enige punt wat iest brengt is uniformiteit in de regelgeving. Het bouwjaar als kriterium voor toelating lijkt objectief maar is het niet. Er zijn genoeg camperaars die achteraf een goedgekeurd retro roetfilter hebben laten monteren met subsidie van de overheid. Dezerijden met een Euro 4 sticker maar zijn ouder dan de gestelde grens. Wonderlijk toch? De KNAC maakte zich hier al druk over met de casus van een VWbus die als camper heel lage uitstoot waarden heeft en Arnhem niet in kwam. Hier schijnt dan een uitzondering voor te komen gezien de uitspraak van de lokale wethouder. Gaan we straks individueel het gemeentehuis bezoeken.
Ik woon zelf in Arnhem en heb en camper bouwjaar 2011.
Het millieu is natuurlijk belangrijk, maar je moet mensen wel een fatsoenlijke termijn aanbieden om maatregelen te kunnen nemen, van naar mijn mening tenminste 5 jaar.
De gemeente neemt maatregelen, waarvan ze op dit moment nog niet weten, of ze wel effectief zijn.
Bovendien loopt, wat betreft de vergroening, Arnhem zeker niet voorop.
De maatregel verbaast mij dan ook zeer.
Ik woon in Arnhem Zuid en ben samen met mijn 6 jarige zoontje de trose bezitter van een klein buscampertje uit 1997. We kamperen graag en verder doet mijn Jumpy dienst als auto. Ik vraag me af hoe dat geregeld zal gaan worden voor mensen zoals ik, die toch af en toe de centrumring op moeten om van a naar b te komen? Bijvoorbeeld om naar het ziekenhuis te gaan in het geval van nood? En hoe gaan ze dat handhaven? Ik vind het allemaal erg vaag!
Inderdaad is het prima dat we met het milieu bezig zijn.
Maar met al die technieken is het zeker mogelijk om je oude diesel te upgraden naar een schonere diesel, met een roetfilter. En die hoeven niet onder te doen voor de huidige diesels.
Maak er een wet van dat je een oude diesel mag upgraden,
Bij een gecertificeerd bedrijf. Met een aantekening op je kentekenregistratie.
Wie dit niet wil of niet kan betalen is het dan heel jammer, maar dan blijven deze regels gelden.

Ik hoop dat de NKC in de toekomst melding maakt " op de camper app " welke campings en camperplaatsen nog bereikbaar zijn voor alle soorten campers .
Groet Wiebe Dijkstra
Ik denk dat tzt bij aanvang van de stedenzone paarden komen te staan die je dan naar U plaats van bestemming in de stad trekken of moeten de paarden dan ook een milieu stempel hebben en een drollen vanger
Overheden van de EU, maak nu eens ernst met een uniforme Europeese regeling. Hier wordt niemand vrolijk van. Je hebt straks een lijst nodig waar je nog mag rijden. Als elke stad of dorp zijn eigen regels gaat maken.
IK heb een camper van 2001 en het is een Fiat Ducato 2.8 JTD ik een gele sticker, ik woon in Duitsland ik wil er een roetfilter onder laten zetten en wordt dan gekeurd bij de TUV en krijg een groene sticker mag ik dan wel of niet bv.Arnhem inrijden. En wat zijn de europeese normen hier voor. Graag een antwoordt van de techneuten van de NKC.
IK heb een camper van 2001 en het is een Fiat Ducato 2.8 JTD ik een gele sticker, ik woon in Duitsland ik wil er een roetfilter onder laten zetten en wordt dan gekeurd bij de TUV en krijg een groene sticker mag ik dan wel of niet bv.Arnhem inrijden. En wat zijn de europeese normen hier voor. Graag een antwoordt van de techneuten van de NKC.
Wat een hypocriete commotie rond camperdieseltjes! Wat vervuilt één vakantievlucht pp niet? Wat vevuilt de industrie niet? (3× zoveel). Nee, oogkleppen op en jezelf als raadslid op de borst rammen omdat je het milieu "redt".
Hoe wordt trouwens de elektriciteit voor al die "schone" auto's opgewekt?
Bij voorbaat mijn verontschuldigingen voor de gemeenteraadsleden van al die steden wie mijn redenering niet hun pet te bovdn gaat.
Ik mag er nog net in met mijn diesel van 2004 echter onder strenge voorwaarden. Maar als de (lokale)overheid denkt dat ik mijn camper met een taxatiewaarde van bijna 50000 daarvoor weg doe hebben ze het mis. Ik wil er voor pleiten om, met alle camperaars, dit soort steden zowel in Nederland als daarbuiten te mijden. Nederland wil weer eens het braafste jongetje van de klas zijn. Kijk eens naar andere landen in Europa waar onze afdankertjes (te oud volgens Nederlandse maatstaven) naar toe gaan en waar mogelijk nog dienst gaan doen als bv. taxi. Ik heb zoals vele camperaars nog meegemaakt dat iedereen werd aanbevolen om toch maar auto te gaan rijden. Nog ff en je auto is volgens regeltjes al na 10 jaar te oud. En overgangsregels kunnen ze niet bedenken. Schandalig.
Niemand meer naar Arnhem gaan .
Ga zelfs niet meer met de auto naar Arnhem .
Daaag Arnhem
Ik heb een camper uit 1999. Een oude vervuilende auto. Ik heb er alle begrip voor dat er maatregelen genomen tegen fijnstof en anderszins. Je kan er wel boos om zijn maar er zijn mensen die dood gaan van fijnstof. Anderen hebben het enorm benauwt. Als dat met een een kleine bijdrage van mij verlichting kan geven pak ik mijn fiets wel van de camper voor het laatste stukkie. Ik raad u aan het zelfde te doen en niet te klagen over de scheepvaart op de rivier. Er is nog genoeg te doen.
Als ze dat nou eens pakweg 78 jaar geleden ingevoerd hadden, dan was het wat handiger geweest en hadden ze die vuile tanks niet over de vloer gehad.
Arnhem mij zie je niet meer ook al mag ik er wel in.
Belachelijk, ik heb een camper van 1996, hoe moet het nou als ik de rondweg wil rijden ri. Duitsland
Hoezo een verenigd europa met alles voor een ieder gelijk? Als iedere stad kan doen en laten wat men daar wil en niet wil kijken naar de exacte cijfers en afgaat op 1 onderzoek dan stel ik voor die steden te mijden zeker als toerist met een camper waarvoor geen uitzondering gemaakt wordt
In de omringende landen heeft men rekening gehouden met het Verdrag inzake gehandicapte mensen. In al die landen mogen mensen met een beperking de milieuzone in. Voor veel van deze mensen is openbaar vervoer geen oplossing.
Heeft niks met millieu te maken Ik vind dit gewoon discriminatie
Dag Arnhem. Mij zie je niet meer. Mischien eens kijken om een grote muur te bouwen. Om de vuile lucht tegen te houden.
Dag Arnhem. Mij zie je niet meer. Mischien een kijken om een grote muur te bouwen. Om de vuile lucht tegen te houden.
Wij hebben onze camper aangepast zodat we een groene sticker hebben voor duitsland maar in nerderland mogen we in sommige steden niet in.
maar wij vragen ons wel eens af gaan diegene dit regelen op de fiets op vacantie want anders vervuilen ze ook?
Peter van Zelst stelt ten onrechte dat de internationale regels worden gevolgd.
Met hanteren van een bouwjaar maken de gemeenten zich er wel erg gemakkelijk af.
Duitsland weert auto's die daadwerkelijk een te hoge uitstoot hebben.
Ik heb op mijn oudere kampeerauto voor veel geld een gecertificeerd roetfilter laten monteren en krijg daarom van de TUV keurig een groene sticker verstrekt waardoor ik de duitse steden weer in mag.
Dat geldt dus niet voor Utrecht, Rotterdam en Arnhem want die hanteren, gemakshalve, het bouwjaar als maatstaf., terwijl de daadwerkelijke uitstoot de maatstaf zou moeten zijn.
Het is geen kwestie van of/of maar van en/of. Vliegtuiglawaai en luchtverontreiniging zijn allemaal slecht voor het milieu. Maar in duitsland heb je voor de steden de groene milieusticker ( diesel gebouwd in 2006 en jonger) nodig. Arnhem doet niets anders dan de internationele regels volgen.
Prima dat wij bezig zijn met ons milieu. Jammer dat wij alleen kijken naar de voertuigen die over de grond rijden. Beter om te kijken wat wij jaarlijks in de lucht sturen, vliegtuigen raketten, en maar niet te spreken over wat er gebruikt wordt tijdens de oorlogen. Komende maanden worden er weer militaire oefeningen gehouden in Leeuwarden, uitbreiding schiphol en vliegveld Lelystad, wat gaat daar de lucht in. Amerika wil niet meer mee doen, dan ook maar niet meer landen in ons land. Wat zijn wij goed bezig

Meest actuele nieuwsberichten


Naar nieuwsoverzicht