Mercedes bouwt camper op waterstof


Mercedes Benz Vans wilde laten zien dat de elektrische versies van de Sprinter en Vito prima professioneel ingezet kunnen worden. Het bedrijf schoot echter door en nu staat er een elektrische camper op Sprinter-basis voorzien van een brandstofcel.

Concept Sprinter F-Cell

De camper, die de naam Concept Sprinter F-Cell kreeg, heeft een waterstoftank van 7,7 kilogram. Hij heeft achterwielaandrijving en 200 pk/147 kW met een trekkracht van 350 Newtonmeter. De actieradius bedraagt 500 kilometer. Met een opgeladen hybride-accu komt daar nog 30 kilometer bij. Deze cijfers veranderen nog want Mercedes wil dit concept doorontwikkelen. Of de camper ooit in productie gaat is niet bekend.

Verrassing

De gedachte van Mercedes achter dit concept is dat camperbezitters een hogere aanschafprijs accepteren en dat het geringe aantal tankstations voor waterstof voor deze groep eigenaren een minder groot obstakel zou vormen. Het concept kwam als een verrassing, tot nog toe zag Mercedes geen brood in waterstof als alternatieve energiebron.

Reacties


Uitstekende ontwikkeling uiteraard.
Hoe eerder we van fossiele brandstoffen afgaan, hoe beter.
Heet energietransitie.
En dan zal er toch een energieopslagsysteem ontwikkeld moeten worden om de alternatieve energiebronnen op te slaan.
Waterstof lijkt mij een uitstekende keuze.
Ongetwijfeld nu nog met stevige haken en ogen maar die zijn er om opgelost te worden.
Groet ReisReus
Het is een politiek spel, waterstof is schoon net als LPG maar we worden bang gemaakt met wat er allemaal kan gebeuren. Met zoiets van "maar wat als", welnu als de Paus Hervormd word, dan wordt de gehele wereld gek. Wanneer gebeurd er iets met een LPG tank bij een ongeluk? bij overdruk loopt hij leeg en ja, dan moet je er geen vuurtje bij houden, net zo min als je een ovenschaal zonder ovenwanten uit de oven moet halen. Maar dan de Tesla bij een ongeluk, daar wordt je vrolijk van. Wat te doen met alle accus over een paar jaar? Om een elektrische auto te maken, moet er zoveel van over de gehele wereld worden ingevlogen of op een andere manier worden aangeleverd, dat dit door de "schone" auto nooit kan worden gecompenseerd.
Toen de eerste autos de straat opgingen moest iemand met een rode vlag voorop lopen om te waarschuwen.

Mercedes doet al decennia lang ontwikkeling aan de brandstofcel op waterstof.
De ideale combinatie mits we;
- goedkoop en milieuvriendelijk waterstof kunnen produceren
- waterstof op een andere manier kunnen opslaan dan onder hoge druk of in vloeibare toestand.

mbt de laatste; waterstof schijnt goed op te lossen in mierenzuur. Een NL universiteit doet hier onderzoek om de hoeveelheid omhoog te krijgen.

Onderschat nooit het doorzettingsvermogen en inventiviteit van de mens. Wat vandaag onmogelijk lijkt is morgen heel gewoon.
Mercedes, wil met deze actie slechts aandacht trekken.
Intern weten zij heelgoed dat het dit niet haalbaar is.

Waarom is waterstof niet haalbaar in een voertuig.
Dit heeft voornamelijk met de veiligheidskost en te maken.
Ruim 15 jaar geleden werkte ik op een ontwikkelingsafdeling, vanuit deze afdeling werkte wij in opdracht van BMW en Opel aan de toepasbaarheid van waterstof in de auto. BMW heeft hierna een proef gedaan met 100 tal waterstof autos. Conclusie werkt prima alleen niet te betalen. Niet zo zeer dat de auto niet te betalen is maar de veiligheidsvoorzieningen om te kunnen tanken zijn erg kostbaar. Waterstof is supperdun en zeer explosief. In onsland zijn we al bang geworden voor LPG, LPG mag niet meer verkocht worden in een bepaalde straal van een woonwijk, hoe moet dit met waterstof? Een waterstof tank moet onder zeerhogedruk gehouden worden of zeer koud gehouden worden. In een voertuig onder zeerhoge druk houden is geen fijne optie ivm gewcht van de tank. In de personenauto's is daarom gekozen om de waterstof tank zeerkoud te houden. Als de auto rijd blijft de tank koud, als de auto geparkeerd staat, kost het koud houden van de tank energie. Deze energie komt uit de waterstof, door een kleinbetje waterstof te laten lekken uit de tank. Een dergelijke tank in een auto is dan na circa een maand leeg!
Bij een personenauto, een vrachtbusje of vrachtwagen hoeft dit nog niet zo groot probleem te zijn. Deze voertuigen rijden regelmatig.
Nu rijden wij zelf al zo,n 30 jaar camper, en het is heel fijn om te merken dat na de winterstop in het voorjaar als de camper maanden stil heeft gestaan, de camper gewoon gestart kan worden, zonder dat de brandstof tank leeg is.
Met ander woorden, een camper op waterstof is al helemaal geen optie.

Mvg Fredo van Noordenburg







Reageer


Log in om te reageren.

Meest actuele nieuwsberichten


Naar nieuwsoverzicht