NKC-denktank duurzaamheid focust op drie issues


De NKC gaat drie subgroepen instellen in de denktank duurzaamheid: een gericht op techniek, een tweede over maatschappelijk gedrag en een derde met politiek en lobby als speerpunt. Dat is een van de uitkomsten van een eerste verkennende bijeenkomst van de denktank duurzaamheid, die in de NKC in december heeft gehouden.

Meer dan veertig camperaars hadden gehoor gegeven aan de oproep in Kampeerauto om deel te nemen aan de denktank duurzaamheid. Doelstelling van de eerste bijeenkomst was te inventariseren welke kennis de NKC als vereniging in huis heeft. De kennis en ervaring van de deelnemers bleek nogal uiteen te lopen. 

Vanuit de NKC was er een presentatie over de ecologische voetafdruk van de camper en het belang van duurzaamheid. Om het camperen ook voor toekomstige generaties haalbaar te houden, moet de voetafdruk van het camperen kleiner worden. Bijvoorbeeld door het gebruik van alternatieven voor fossiele brandstoffen. De NKC wil graag op deze ontwikkelingen anticiperen en erover meedenken. 

Deelnemers aan de bijeenkomst is gevraagd op welke manier zij hun bijdrage aan dit proces willen leveren: deelname aan de denktank of een van de subgroepen ervan, lid worden van de projectgroep duurzaamheid of binnen een online-omgeving informatie met elkaar uitwisselen. Inmiddels heeft de denktank een eigen e-mailadres: duurzaamheid@nkc.nl.

 

Reacties


Afgelopen jaar in Noorwegen geweest en het viel ons op dat er zoveel Tesla's reden in dat land bij navraag bleek dat de regering dit stimuleerde middels subsidies.
Op een camping in een fjord lagen twee grote cruiseschepen die de gehele dag en nacht (waarschijnlijk) vieze walmen uitbraakte on het schip te voorzien van stroom e.d.
Een schip wordt doormiddel van stookolie (diesel) varende gehouden bij navraag bij een Noorse schipper gaf hij het wel bekende hand/vinger gebaar van ECONOMIE GELD.
Nu wordt de zwarte c.q. witte piet naar de dieselende campers en oude auto's gewezen gespeeld, maar wat te denken van alle boeren werktuigen daar hoor je niks over.
Wij zijn erg begaan met de natuur en het milieu maar soms denk ik we slaan door , ik ben het met C H Moses eens wij willen onze camper wel ombouwen naar een milieu vriendelijke auto maar zitten met onze bouwjaar 1996.
Laten we eens proberen om hiervoor een oplossing te vinden.

F K
Jammer dat M.M. diesels zo smerig vind.
IK vindt het juist een lekkere geur beter dan benzine of gas.
Maar het is jammer dat door de landen diesels worden afgekraakt terwijl bij goede afstelling en katalysator en roetfilter de motoren schoner zijn dan de benzine motoren.
Helaas wordt dit niet erkent in de landen men kijkt naar het jaartal van de camper.
Ik kan voor een bedrag mijn camper om laten bouwen en certificaten, groene sticker enz. goedkeuringen maar niet geldig de camper is van 1994.
En dan is hij nog reukloos ook.
Dus wat wil men nou, ikzelf denk dit aan kundige mensen overlaten.
Het geheel gaat om belasting gelden en niet zo zeer om het opwarmen van de aarde want dat gebeurd al zolang de aarde bestaat. zie tropen tijd ijstijd enz.
Wat een mooie ontwikkeling! Wij camperen met veel plezier maar maken ons altijd zorgen over het feit dat campers diesel verstoken. De smerigste brandstof die je je maar kunt bedenken. Maar wat dan wel? Ik hoop dat de denktank zich hier op zal richten.

Meest actuele nieuwsberichten


Naar nieuwsoverzicht