Ford komt over de brug


De kogel is door de kerk: Ford zegt zwart-op-wit toe coulant om te gaan met nieuwe gevallen van motorschade aan de 2.2 TDCi, op voorwaarde dat het onderhoud op orde is.

Ford beschouwt het onderhoud op orde als in ieder geval het motoronderhoud heeft plaatsgevonden volgens de richtlijnen van Ford. Is dat niet het geval, dan moet dat alsnog gebeuren, als voorwaarde voor de coulanceregeling. Mocht zich een hiaat voordoen in de onderhoudshistorie, dan adviseert Ford de verstuivers te laten controleren en zo nodig te laten vervangen. Ook hierbij wil Ford klanten in de kosten tegemoetkomen.

Belangrijke beperking is dat de regeling geldt voor campers tot tien jaar en 364 dagen oud. De motoren waar het om gaat zijn toegepast van 1 januari 2006 tot 17 oktober 2010. De coulance bestaat uit betaling tot 70 procent van de reparatiekosten.

De regeling is tot stand gekomen na vele gesprekken met de NKC, mede onder druk van publiciteit die de NKC heeft gezocht. Aanvankelijk zocht Ford de oplossing in de vorm van een soort verzekering, maar dat bleek te veel haken en ogen te hebben.

“Toen we twee jaar geleden met Ford in gesprek gingen, gaf Ford de consument nul op rekest. Het verzekeringsproduct waar Ford vervolgens mee kwam, was ingewikkeld, kende hoge instapkosten en had het risico van uitsluitingen”, reageert NKC-directeur Stan Stolwerk. “Wat er nu ligt, klinkt echt beter, al blijft het natuurlijk jammer dat oudere campers buiten de boot vallen. En we houden in de gaten hoe het in de praktijk gaat uitpakken. Maar we realiseren ons dat dit gegeven de omstandigheden het maximaal haalbare is.”

Ford heeft ervoor gekozen om de regeling niet zelf te publiceren, maar schriftelijk aan de NKC te bevestigen. Ook heeft de fabrikant een document opgesteld met FAQ's over de regeling.

Voor overige vragen verwijst de NKC naar de klantenservice van Ford: 

klanten@Ford.com en 070 770 3777. 

Reacties


ik ben en als bezitter van een camper uit mei helemaal niet blij met deze regeling . eerst moet ik vele kosten maken en dan krijg ik hooguit 2 jaar garantie . de kosten die ik maak zijn mijn inziens hoger als de garantie periode . en binnen de garantie periode gaat de motor toch niet kapot . de stelling van Ford wij hebben het onderstel geleverd en dat is het is zoals ik al eerder heb gezegd een afschuifsysteem ze zijn heel goed in sjoelen. zo ver als ik weet is het in Duitsland beter geregeld voor de gedupeerden en ik zal dan uiteraard geen goede reclame maken voor Ford .Ford ga aan toen wij begin november daar waren met div gedupeerden dat het voor sinterklaas geregeld zou zijn ik weet niet welke sinterklaas maar volgens mij is de sinterklaas in Nederland op 5 dec jarig en niet ergens in januari . maar het was te verwachten van Ford uitstellen en nog eens uitstellen .
ik weet niet hoe iedere gedupeerden er over denkt over de nu geboden uitkomst/oplossing maar ik vindt het waardeloos. uiteindelijk zijn wij in Nederland met 700 gedupeerden de een meer als de ander met de onkosten /schade . als wij als gedupeerden allemaal 100€ doneren dan kunnen wij in een pagina grote advertentie Ford bedanken voor de zeer goed oplossing.
iedere gedupeerde met naam, plaats en schadebedrag tot nu toe. er is onder de gedupeerden misschien iemand die via zijn of haar netwerk iemand kent bij een krant .
schade 10.000 € in totaal gr Eric Bertrand Driel
Netjes deze regeling. Ik heb inmiddels het Ford bericht gelezen en kan daar mee instemmen. Zelf heb ik geen problemen met mijn Bürstner Ford Transit b.j. 2007 en mogelijk ligt dat aan de vele kilometers die ik over het hele jaar rijd.
Eigelijk zou je moten invatariseren om hoeveel motoren in NL het gaat die stuk kunnen gaan , en die jonger zijn als de gestelde datum van Ford . Dan blijft de vraag hoeveel zullen er stuk gaan en dat weet niemand , wel staat vast de motoren die het zwaarst belast worden komen het eerst aan de beurt , maar die b.v alleen in NL rijden meest al vlakke weg hebben misschien daar geen last van .
Volgen mij is de stelling van Ford we wachten af wat er stuk gaat in de gestelde garantie perioden , en dat is goed koper als de motoren te modifiseren met nieuwe zuigers enz , ik heb hier ervaring mee .

Een ding staat vvor mij vast , gebrekkig onderhoud is niet de oorzaak van dit probleem , ik dat al eerder vermeld .

Maar wat ik wel vind wat Ford adviseert hoe je om moet gaan met een camper b.v stalling ben ik geheel mee eens ,
en vooral de toevoeging ten goede voor de injectors ( verstuiver )
Het N K C heeft van mij indertijd een email gehad wat de oorzaak kan zijn , en wat je daar tegen kan doen / moet doen .
Een regeling die alleen van toepassing is indien de motorschade is ontstaan na 25 januari 2018(!!).
Ook al is de onderhoudshistorie volgens Ford-Nederland normen op orde en motorschade is daarna ontstaan, maar niet na 25 januari 2018, dan sta je nog steeds met lege handen. Een bizar voorstel van Ford-Nederland voor degenen die motorschade hebben gekregen voor 25 januari 2018.
Eindelijk een regeling. Nu maar hopen dat deze ook door Ford wordt nagekomen om het imagoschade/vertrouwen enigszins te herstellen. Vertrouwen komt te voet, maar gaat te paard...


Meest actuele nieuwsberichten


Naar nieuwsoverzicht