Duitse steden mogen diesels weren


Diesels die niet voldoen aan de Euro-6-norm, kunnen op termijn worden geweerd uit de Duitse steden. Dat is het gevolg van een uitspraak van de hoogste federale bestuursrechter, in zaken die de milieugroep DUH vanwege de slechte luchtkwaliteit in Stuttgart en Düsseldorf had ingediend. Een lagere rechter had eerder dezelfde conclusie getrokken en het beroep van de staten is nu afgewezen.


De uitspraak biedt steden de mogelijkheid om verboden in te stellen voor voertuigen die niet voldoen aan de Euro-6-norm, voornamelijk auto’s die voor 2015 zijn gebouwd. Alleen de nieuwste campers kunnen mogelijk dan nog de steden in.

De rechter heeft wel gesteld dat er overgangsperioden moeten zijn en dat het verbod gefaseerd moet worden ingevoerd. In Stuttgart mag het rijverbod niet eerder dan 1 september 2019 ingaan.

Manager verenigingszaken Marretje Jelmersma noemt de rechterlijke uitspraak ‘goed nieuws voor het milieu’. “De NKC heeft duurzaamheid hoog in het vaandel staan en dergelijke maatregelen dwingen producenten om schonere campers te bouwen, op termijn mogelijk ook elektrisch. Alleen op die manier kunnen we ook in de toekomst onbezorgd blijven camperen. Maar ik realiseer me wel dat het verbod slikken is voor eigenaren van wat oudere campers. Uiteraard volgen we de ontwikkelingen met veel belangstelling.”

Reacties


Onvoorstelbaar hoe ,,milieu"gemeenteraadsladen hebben kunnen verzinnen om juist GEEN groene zones aan te leggen en heeeeeel veeeeel rotondes om maar zo veel mogelijk de doorstroom van verkeer te dwarsbomen!
En nu maar klagen over belasting van milieu door uitstoot van weet ik allemaal! Laat het verkeer doorrijden, handhaaf goed de snelheid en alle problemen zijn voor bi, iedereen blij!
Beste gemeente/NKC,
(ook gemeld bij milieuzone Arnhem)

Discrimineer de eigenaren van motorvoertuigen niet. Iets verouderde voertuigen sterven vanzelf langzaam uit net als hun eigenaren.
Maar binnen enkele maanden moeten alle regiogemeenten, rijk en provincies verplicht een nieuw 5-jaren Actieplan Geluid (milieu) ter inzage leggen en gaan vaststellen. Daarin kunnen allerlei concrete (bron)verkeersmaatregelen worden opgenomen om geluidshinder te verminderen. Bijvoorbeeld een groene golf realiseren zal naast geluidreductie ook vuil- en stankreductie betekenen. Wakker worden beste inwoners bij of na Uw lokale verkiezingen!

Hierbij een oplossingsrichting:
Gewoon op hoofdroutes met verkeerslichten een groene golf netwerk (laten) realiseren of optimaliseren. Dat levert veel minder uitstoot/emissie op dan alleen (wat oudere) diesels weren door een milieuzone in te stellen.
Verbeterde doorstroming en leefbaarheid ontstaat erdoor met veel minder variaties in snelheid (afremmen, stoppen en optrekken) van het verkeer.
Een goed werkende groene golf leidt bovendien tot minder ongevallen, minder files en minder uitstoot/emissie. Het effect is een toenemende leefbaarheid, gezondheid en veiligheid voor zowel de bewoners als de weggebruikers.
Uit proeven, gedaan met een testvoertuig bij in- en uitgeschakeld groene golf systeem, komen de volgende verminderingen uitstoot/emissie van de componenten:
koolwaterstof (HC) 84%
koolmonoxide (CO) 91%;
kooldioxide (CO2) 17%;
stikstof (NOx) 66%
BRON/link Rijksoverheid: https://www.infomil.nl/publish/pages/138239/verkeersmaatregelen.pdf
Groet, Rinus072
Erg jammer de reactie van mevrouw Jelmersma. Misschien begrijpelijk. Maar ja dan werk je wel bij de NKC. En vertegenwoordig je leden met een ander belang. Als deze mening de insteek is voor onderhandelingen van de NKC wat hebben de leden dan nog te zoeken bij de NKC. Dat zal wel wringen bij mevrouw Jelmersma. Hoop voor haar en voor anderen die de NKC vertgenwoordigen en dezelfde mening hebben dat ze niet in gewetensnood komen. Je moet toch leden vertegenwoordigen die geschaad worden in hun belangen. Dat moet je dan wel goed doen.
De steden kunnen beter investeren in doorstroming van het verkeer. Ik ben nu 63 jaar en toen ik een jaar of 5 oud was kwam ik regelmatig met mijn ouders in Eindhoven daar hadden ze toen een Groene golf . Als je de aangegeven snelheid aanhield kon je overal door groen licht . Dit zie je nergens meer zal wel te veel kosten. Nu leggen ze de kosten bij de auto/camper bezitter neer wen die betalen al zoveel.
Wat je allemaal mist als je de stad niet in kunt

1 Je kunt niet meer in de parkeer garage met je camper

2 Langs terrassen rijden om te laten zien hoe een mooie camper of je hebt (dit is nu alleen weggelegd voor mensen met een ferrari )

3 Gebruik maken van de parkeer plaatsen in de stad Wat met een doorsnee camper al nooit had gekund .Advies niet zeuren ook voor de mensen met een oudere camper laat hem ombouwen naar Euro 4 (Kun je nog overal terecht) en dan kun je nog jaren plezier hebben vr gr Bos Campers
Wij hebben extra gespaard om een Camper te kopen die zo min mogelijk vervuild. Dus Euro 6 motor edLaten we met elkaar kijken dat we deze wereld een beetje schoner voor onze kinderen en kleinkinderen achter laten. Tuurlijk lijkt het me heel vervelend als je je camper versneld moet afschrijven. Maar om dit nu mij de NKC neer te leggen?
Als aanvulling op mijn eerder reactie wil de NKC even onder de aandacht brengen, dat als de "oude campers" het veld moeten ruimen het aantal leden van de NKC met ik schat: minimaal 50% zal teruglopen en het aantal nieuwe leden zeer beperkt zal zijn. Want wie koopt er nog een andere (jongere of nieuwe camper als de normen jaarlijks worden aangescherpt en men geen enkele garantie heeft dat men voor langere termijn van die camper kan genieten). Bijkomend effect is dat ook nevenactiviteiten van de NKC een behoorlijke tik zullen krijgen. Denk maar eens aan de Verzekeringen van Camper, maar ook van auto, reisverzekeringen, verkoop reizen en routes etc. Dus NKC doe wat voor je leden en schiet je niet zelf in de voet.
Daar ik meerdan 50 jaar vrachtwagenchauffeur ben heb ik de diesel zien veranderen en niet ik alleen nog veel meer mensen ik heb een documentaire gevolgd over diesel en stook olie
Het hele probleem legt men bij de dieselmotor maar dat 9s een grote leugen .Het geheel ligt heel ergens en wel bij de oliemaatschapij.
Kijkinde jaren 60 was diesel blank van kleur en stond de diesel op de 2 plaats als zijnde schone motor op een stond lpg
Nu is diesel blauwig van kleur door alles wat toegevoegd word
Alle chemische afval wat ze niet meer kwijt kunnen mengen ze onder de diesel en stook olie is een be3ezen feit en de regering verdient hier miljarden aan ze weten het en zwijgen hier over we geven gewoon de diesel auto de schuld .
Een vrachtauto moet tegenwoordig aaneuro 6 norm voldoen maarwatis euro 6 norm schone motor lulkoek er moet namelijk ad bleu worden bij getankt en waarom om alle troep te verdoezelen zonder ad bleu loopt die motor even goed dus lariekoek Een zeeschip draaid op stookolie3de uistoot hiervan is zo groot op per jaar dat er meer dan 100000 autos nodig zijn om dit te kunnen evenaren dat er op de noordzee van alle schepen die daar wachten omde havens van Rotterdam in te mogen zoveel uistoot hebben op eendag dit alle dieselautos inkl vrachtautos dit niet in 10 jaar bij elkaar halen
Dit is gwoon een feit want een diesel motor verbrand bijna alles van frituur olie ,slaolie en je kunt zels benzine toemengen in de winter vor bevriezing tegen te gaan en wasbenzine terpetine en dit alles kan een diesel aan
Dus waar is het probleem de oliemagnaten lachen maar en de regering weet hier van maar niemand mag iets zeggen want het gaat om miljarden dus wat moet jan met de korten achternaam nu maar doen braafjes zijn zuur verdiende oude campertje of autotjemaar opdoeken nuhet weer verkiezings tijd is worden weer beloftes gedaan maar NIEMAND die iets doet om dit tegen te gaan
Ik zou best een nieuwe camper willen kopen. Maar mijn oude uit 1997 voldoet nog steeds. Is niet omtebouwen. Dus zou ik hem volgen enkele kapitaal krachtigen maar op de schroothoop moeten rijden.
Kom NKC laat ons niet in de steek.
Gr Hans
Laat men die hele dieselproblematiek toch eens beter bestuderen! Ben toevallig zelf van een 2016 Euro 6 voertuig overgestapt naar een 2017 Euro 5 voertuig.
De Euro6 met Adblue, hoop viezigheid dat Adblue Roetfilters is ook zo'n onzin. Zo'n ding veroorzaakt een regeneratieproces waardoor met hoop extra brandstof alle opgespaarde (grote)roetdeeltjes uit je filter worden verbrand waarna deze roetdeeltjes als fijnstof de wereld in worden geblazen!
Wetenschappers beweren dat grote roetdeeltjes minder schadelijk voor de mens zijn dan kleine roetdeeltjes(fijnstof).
Daarnaast gaat met een roetfilter en Adblue het brandstof verbruik omhoog!(eigen ervaring)
Begrijp mij goed, ben zeer zeker niet tegen milieumaatregelen maar graag goed onderzoek met de juiste maatregelen.
Werkwijze van Ton Franke is naar mijn mening ook de beste oplossing voor (grote)steden. Aan buitenkant parkeren en lekker op de fiets alles bekijken. Een doorsnee camper raak je vrijwel niet meer kwijt in een stad.
jb honing maait het gras voor mijn voeten weg. Ik had het niet beter kunnen verwoorden.
Ik zelf ben het ook totaal oneens met deze beslissing, als je vandaag een camper koopt met euro 6 motor van je hard gespaarde centen kan het zijn er volgend jaar weer een euro 7 motor is en dat ze daar dan weer de regels op gaan toepassen.

Echter denk ik dat het voorlopig bij de wat grotere steden ingaat. Wij zelf gaan bijna nooit met de camper in het centrum van grote steden,een hoop gestress in het verkeer in de drukte een parkeerplek zoeken of wel camperplek dan weer afwachten hoe je de camper weer aantreft als je de stad bezocht hebt...
Wijzelf kunnen nog goed uit de weg en hebben 2 electrische vouwfietsen,wij gaan dan meestal in een buitenwijk of een dorpje of stadje in de buurt staan.Je fietst zo tot hartje centrum meestal is de fietsenstalling ook nog goed geregeld,met die dingen fiets je op je sloffen gemak 20 km per uur,ook in de bergen kost het je niet zoveel moeite echter is je aktieradius wel een stuk minder dan. Voor ons is dat de manier om grotere steden te bezoeken onderweg kun je nog stoppen als je iets wilt zien zo vaak en zo weinig als je wilt,maar iedereen het zijne natuurlijk en dat respecteer ik.
Het probleem is zo ik heb net een nieuwe euro 6 camper maar nu moet je euro6 hebben voor vele duitse steden maar misschien volgend jaar wel euro 7 norm ik begrijp vele reactie.s maar ik wil er mee zeggen dat alles tijdelijk is je denk dat je de allernieuwste norm heb gekocht en dit volgend jaar ook weer verouderd kan zijn en verder kan de nkc ook niet tegen de duitse overheid op en de nederlandse regering is ook weer daarin een melkoe met regels bpm heffen en dure wegenbelasting heffen maar voor de camperaars opkomen ho maar helaas voor ons
De NKC zal niet alleen voor het milieu moeten opkomen, maar ook voor de vele leden die oudere campers die op diesel rijden die niet voldoen aan de euronorm.

Vrijstellingen milieu en subsidies voor ombouw dienen dan ook speerpunten te worden in het beleid van de NKC.

Ik denk dat veel leden hun lidmaatschap gaan opzeggen als dit niet op goede wijze wordt gebracht en gecommuniceerd.
In het kader van de politiek die gekenschetst kan worden als: we-moeten-de-lat-hoger-leggen met argumenten als: " iedereen weet toch dat" , " het is logisch dat" en " niets doen is geen optie", worden vaststaande feiten al te gemakkelijk ter zijde geschoven.
In het kader van deze ontwikkeling is het wellicht interessant om kennis te nemen van het bericht in onderstaande link. https://automotive-management.nl/nieuws/laatste-nieuws/internationaal/20924-alle-diesels-blijken-in-de-praktijk-veel-vervuilender

Wat vaststaat is dat hele grote groepen ernstig gedupeerd gaan worden door 'n dergelijk besluit. Te verwachten is dat meerdere gemeenten in meerdere landen gaan volgen, waardoor een nauwelijks te omvatten kapitaalsvernietiging en milieubelasting dreigt te ontstaan.
Ik ben ongelooflijk blij dat de NKC het begrip "duurzaamheid" hoog in het vaandel heeft staan. Ik vraag me wel af of versnelde afschrijving van campers met een Euro 5 motor, die van mij is gebouwd in september 2014, te vatten is onder "duurzaamheid" zoals Marretje Jelmersma voor ogen heeft. De lezing van de heer Honing heeft mijn sympathie, dat in tegenstelling tot de politiek correcte en ongenuanceerde uitspraak van mevrouw Jelmersma.
Ik ben het geheel eens met De HeerWiebe de Boer,

E.J.Brusse
MevrouwJelmersma
Ik begrijp uw uitspraak niet.
Campers hebben toch juist als kenmerk dat je er heel veel gebruiksjaren van mag verwachten. Bovendien worden er relatief weinig KM's mee gereden. Bedenk dat Euro 5 pas van toepassing is op campers vanaf ongeveer 2012 en Euro 6 gelet op onderstaand pers bericht van Fiat alleen voor heel jonge Campers van toepassing is. Binnen de KCK zal men vast wel weten wat de gemiddelde leeftijd van campers van heer leden is. Natuurlijk begrijpt iedereen het belang van een goede leefomgeving, het is wellicht nuttig om de discussie in Duitsland goed te volgen en wellicht mee te gaan in de zoektocht naar goede upgrade mogelijkheden om diesels die nog niet aan de hoogste norm voldoen zoveel mogelijk aan te passen.
Zo draag je bij aan het milieu en kunnen veel ook wat oudere campers nog jaren mee, daarmee dien je het belang van de leden. Werk waar mogelijk samen met zusterclubs.

Zie onderstaande link voor aanvullende informatie over upgrade mogelijkheden enz.
http://www.autobild.de/artikel/diesel-abgas-blaue-plakette-fahrverbot-euro-5-umruestung-5832056.html

Ik hoop dat u hier iets mee doet?
W Boer.

Pers bericht Fiat (Nieuwe Fiat Ducato klaar voor Euro 6
16 september 2014 |10824 keer bekeken)
Promoot de NKC met deze lofzang nu het versneld afschrijven kampeerwagens?
Een camper wordt niet gebruikt bestelwagen om postpakketjes in milieuzone's te bezorgen.

Natuurlijk is dit goed nieuws voor het milieu, echter ik verwacht dat het NKC-management opkomt voor de belangen van haar leden.

Dusss..... NKC-management, maak een voorstel betreffende een Europese ontheffing voor kampeerwagens die geldig is in alle Europese milieuzones. en dien dit NKC-voorstel in bij het Europarlement.
Promoot de NKC met deze lofzang nu het versneld afschrijven kampeerwagens?
Een camper wordt niet gebruikt bestelwagen om postpakketjes in milieuzone's te bezorgen.

Natuurlijk is dit goed nieuws voor het milieu, echter ik verwacht dat het NKC-management opkomt voor de belangen van haar leden.

Dusss..... NKC-management, maak een voorstel betreffende een Europese ontheffing voor kampeerwagens die geldig is in alle Europese milieuzones. en dien dit NKC-voorstel in bij het Europarlement.
Daarom ben ik geen lid meer van het NKC.
Dit soort uitspraken slaat nergens op door mevrouw Marretje Jelmersma.
Er wordt geen rekening gehouden met de kleine man.
Ik dacht dat de NKC er was om alle belangen van ons te behartigen en niet alleen van de rijkeren onder ons, welke ik overigens alle geluk van de wereld gun
Ik vind het een nogal arrogante en naïeve uitspraak van Marretje Jelmersma. Degene die het zich niet kan permitteren om steeds maar de nieuwste camper te kopen wordt met dit soort maatregelen enorm getroffen. Zeker ook als er geen betaalbare oplossingen zijn om de oudere diesels (en dan heb ik het ook al over voor mijn idee jonge diesels van 2010 t/m 2014!!!!) schoner te maken. Een opmerking als:"Maar ik realiseer me wel dat het verbod slikken is voor eigenaren van wat oudere campers" vind ik als je een Camperclub als de NKC vertegenwoordigt, wel heel mager. NKC zou er voor moeten vechten om voor campers - die toch relatief weinig km's per jaar maken - ontheffing te krijgen. Het vliegverkeer en de uitstoot van veeteelt zijn vele male hoger dan die van het "camperverkeer". Op deze manier krijg ik de indruk dat de NKC een elitaire club wordt waar ik mij niet meer in vertegenwoordigd voel. Beseft Mw. Jelmersma wel wat voor een financiële strop dit voor veel camperaars kan zijn. Immers zij kunnen zich niet meer vrij bewegen en de waarde van hun met hard werken verdiende camper kan enorm dalen, zo niet nihil worden.
Ik geloof dat Mw. Jelmersma bij de verkeerde club een functie heeft, zou een functie bij het partijbureau van Groen Links niet passender zijn. U merkt het, ik ben echt boos.
JB van der Honing
De zelfde vraag heb ik ook. Ombouwen van euronorm 5 naar euronorm 6.
Ik zelf denk dat het moeilijk wordt , er komt nog al wat bij kijken. Motormanagment upgraden en add Bleu toevoegen.
Zelf ben ik zeer benieuwd of dit mogelijk is.
Dan komt de vraag op kan ik mijn Fiat Ducato Possl camper upgraden van euro 5 naar euro 6? En wat zijn de kosten?
Gerard Braas

Meest actuele nieuwsberichten


Naar nieuwsoverzicht