Europese Commissie: eenheid milieuregels oudere campers


De Europese Commissie wil richtlijnen opstellen om meer eenheid te krijgen in de diverse milieuzones in steden in de Europese Unie. Dat blijkt uit antwoorden die eurocommissaris Violeta Bulc vandaag heeft gegeven op vragen van Europarlementariër Annie Schreijer-Pierik (CDA/EVP), op voorspraak van de NKC. De NKC had erop gewezen dat milieuregels vooral campers treffen, omdat deze vaak een langere levensduur hebben.


Bij de richtlijnen gaat het zowel om de voorwaarden van toegang tot de zones, als om de manier van handhaving van de regels. Ze moeten tot stand komen in samenwerking met de steden, lidstaten en belanghebbenden, aldus Bulc. Eerder al had het Europees Parlement aangekondigd een onderzoek te willen instellen naar de mogelijkheid om één sticker voor alle milieuzones in Europa te ontwikkelen.

Lange adem

Schreijer-Pierik stelde haar vragen na een gesprek met de NKC. “We zijn heel blij dat er wat beweging lijkt te komen, al zal het nog wel even duren voor er sprake is van harmonisatie van de regels”, reageert manager verenigingszaken Marretje Jelmersma, die eerder voor deze kwestie naar Brussel was afgereisd. Beantwoording van de vragen kostte eurocommissaris Bulc negen maanden. Ook vindt zij het jammer dat de eurocommissaris niet met een duidelijk antwoord kwam op de vraag of het retroroetfilter binnen de EU erkend kan worden.

Op de vraag of de gewichtsgrens voor het B-rijbewijs van 3.500 kilogram kan worden opgehoogd naar 4.250 kilogram, reageerde Bulc afwijzend. De NKC had hiervoor gepleit met het oog op de komst van elektrische campers, waarbij het met zware accu’s nog lastiger wordt om het gewicht onder de grens van de B-categorie te houden. “Ook dat wordt dus een zaak van lange adem”, zegt Jelmersma.

Reacties


Milieu is verdienmodel geworden en prestige object van de overheid. Ik vraag me echt af of NKC iets voor camperaars kan betekenen. Eenheid in Europa is ver te zoeken. Nu zijn het oude campers maar welke maatregelen volgen nog meer? Straks voorruit vol met milieustickers of erger nog dat je met dieselcamper de weg niet meer op mag. Wij gaan als burgers hiervoor de rekening betalen en niet de bedrijven. Realiseer echt wel dat er iets moet gebeuren maar iedereen vindt het wiel weer uit.
Milieu is verdienmodel geworden en prestige object van de overheid. Ik vraag me echt af of NKC iets voor camperaars kan betekenen. Eenheid in Europa is ver te zoeken. Nu zijn het oude campers maar welke maatregelen volgen nog meer? Straks voorruit vol met milieustickers of erger nog dat je met dieselcamper de weg niet meer op mag. Wij gaan als burgers hiervoor de rekening betalen en niet de bedrijven. Realiseer echt wel dat er iets moet gebeuren maar iedereen vindt het wiel weer uit.
Vreemde reactie op camperunits, komt door het woordje TERECHT. We weten echt wel dat de wet het als lading ziet, en betalen daar ook veel voor. Mag ik nog wel lid zijn van de NKC ????
Ophogen van het gewicht van 3500kg is hoog nodig. Is een wet van voor de oorlog, er is intussen veel veranderd. De wegen zijn beter, de wagens zijn beter van constructie zoals stuurbekr. rembr. verlichting en airbags. Al is het alleen al voor de veiligheid. Ophogen dat gewicht naar 4250 kg op B rijbewijs. Op het milieubeleid heb ik ook mijn bedenkingen, laat de marktwerking zijn gang gaan. Wil je toch een elec. camper kopen "TOP" maar ruil je oude camper niet in voor de hoogste inruil prijs. Maar laat hem dan versnipperen want verbranden is vervuilend.
Frans Orsel
Een Camperunit is volgens de wet geen Camper het is n.m vracht dat vervoerd word,en daar zal een eventuele oplossing Niet voor gelden,neem ik terecht aan
Gelukkig zie ik hier ook reacties uit de hoek van de camperunits. NKC doe je best.
Waar maken ze zich druk over?
Wij camper rijders met 10,000 km per jaar, of de beroeps diesel rijders met 70 tot 100,000 km per jaar.
Als wij het toch over vervuilers hebben.
En waar gaan ze later met alle oude acu,s naar toe?
G.Diephuis
Er is al veel gesproken over campers maar hoe zit het dan met de regelgeving van een opzetcamper? Ik bezit een isuzu dmax 3.0 Bj 2010. valt die onder camper of lichte vrachtwagen ?
In het oerwoud van regels welke de lidstaten van de Europese unie hanteren voor burgers met een voertuig is het mij totaal ontgaan hoe de eerste regel van de vier vrijheden van Europa “vrij verkeer van personen “word geïmplementeerd.
Doordat Europa in eerste instantie akkoord is gegaan met het in voeren van een vignet voor luxe auto’s en de Digitale tol voor vrachtwagens door Oostenrijk voelden de omliggende landen rond Oostenrijk dat hun inwoners benadeeld werden en voerden het zelfde systeem in. De olievlek heeft zich zover uitgebreid dat ook Duitsland nu tol gaat heffen voor luxeauto’s. Hoezo vrijheid van verkeer ??. Het visum heeft plaats gemaakt voor het vignet.
Het zelfde geld voor de eerste milieu zone. Het bewijs van geen nut van zo’n zone is allang geleverd toch breid ook deze olie vlek zich steeds verder uit.
In plaats van eenheid te creëren in het woud van milieu zones zou het beter zijn er voor te strijden deze geheel af te schaffen.
Wil met het Europese volk een beetje het gevoel te geven dat de Europese unie een geheel vormt zou men er tevens voor moeten strijden dat de burger zonder tol of vignet door Europa kan reizen ongeacht het gewicht van zijn luxeauto of camper. Dus tol of vignet alleen voor burgers van buiten de EU
Als uniforme regels tussen steden in NL al niet lukt, maak ik me geen illusies over de snelheid waarmee een Europese regel tot stand komt.
Wel makkelijk om de schuld op ambtenaren te schuiven, maar zolang we (gemeenten en landen) allemaal iets anders willen, zal het lang duren.
Als het gaat om reductie van CO2, is de diesel echt wel de verkeerde zondebok. Dát mag je de milieuclubs wel verwijten.
Dhr. Fred Bezema wordt misselijk van zichzelf en gezien zijn tekst kan ik me dat goed voorstellen. (zie boven) Wat een klaagzang.
Onze camper is 18 jaar oud en ik voel mij helemaal niet schuldig als wij onderweg zijn. Hij zal wel meer roetdeeltjes uitspuwen maar de CO2 uitstoot is vele malen kleiner dan van een benzine auto, dus waar hebben we het over. Het is lekker gemakkelijk om alleen dieselrijders de schuld te geven van het totale milieueffect.
Onze camper is 18 jaar oud en ik voel mij helemaal niet schuldig als wij onderweg zijn. Hij zal wel meer roetdeeltjes uitspuwen maar de CO2 uitstoot is vele malen kleiner dan van een benzine auto, dus waar hebben we het over. Het is lekker gemakkelijk om alleen dieselrijders de schuld te geven van het totale milieueffect.
Het zou voor velen een kapitaalsvernietiging zijn als de oude campers aan de kant moeten.
Ik bezit een camper van 25 jaar oud rijd goed weinig gelopen en door alle wet en regelgeving zou de in principe aan de kant moeten.
Rij momenteel op B100 blauwe diesel met mijn fiat motor en moet zeggen prettiger dan met diesel.
Alleen jammer dat het zo slecht te verkrijgen is nog.
Schone oude dieselmotor mooier en goed koper kan niet en toch nog afgerekend op jaartal.
Goed dat de NKC dit aankaart. Echter politici werken en eten in gesubsidieerde tijd, waarmee ze leven op kosten van de samenleving. Tijd is voor hun geen geld, maar pure persoonlijke winst. Dus waarom snel een goed besluit nemen? Dat is immers niet in hun belang. Nee, geen besluit of beter nog: een slecht besluit waarover oeverloos gedebatteerd kan worden ( Rutte zou zeggen we zijn er druk bezig terwijl hij met een slap vuistje zwaait om de uitspraak kracht bij te zetten), dat is in hun belang. En het geheel zonder enig resultaat, behalve het eigen belang dienende. Dus, een voor de hand liggend besluit nemen? Vergeet het maar. Wat mij betreft is dit volk van parasitaire aard. Onbegrijpelijk dat deze mensen niet doodziek worden van zichzelf. Ik in ieder geval wel.

NKC, Marretje, prima werk.

Wat ik nog mis:
Zelf zou ik mijn nog prima camper uit 2001 zodanig uitgevoerd willen hebben dat ik nog even voort kan zonder bovenmatige schade te veroorzaken aan het milieu.
Ik ben hiervoor ook direct bereid maatregelen te nemen door bijvoorbeeld het inbouwen van een goed bevonden retroroetfilter maar doordat regelgeving uitblijft doe ik, en velen met mij denk ik, dat nog even niet. Jammer, want daarmee dring je de uitstoot direct terug en dat is toch waar wij naar toe willen. Uitstel leidt tot meer uitstoot lijkt mij!

Paul Schimmel


ook bijwerken dat in nl het bouwjaar de toelating bepaald en niet de uitstoot. In andere landen is het natuurlijk de uitstoot waar het omgaat!!
Die Witte boorden hebben er zeker nooit over nagedacht dat oudere auto`s vanzelf uitsterven. Wij rijden een fabriekscamper van 20 jaar oud, echter nog steeds als nieuw, moet deze dan maar op de schroot vanwege zijn leeftijd?

Hoezo milieuverontreiniging en kapitaal vernietiging.
Goed dat de NKC zich hier druk over maakt maar jammer dat tegen de tijd dat de EU hierover een beslissing heeft genomen alle campers zonder milieusticker al lang zijn gesloopt.
Super!

Willen jullie in je lobbie meenemen dat er ook veel camperunits zijn die gedragen worden door oudere bestel auto's?

Alvast bedankt! Wim

Reageer


Log in om te reageren.

Meest actuele nieuwsberichten


Naar nieuwsoverzicht