Dit hield camperaars bezig in 2018


Het einde van het camperjaar is in zicht, tijd om terug te blikken op 2018 met een jaaroverzicht. Hierbij de top negen meest gelezen artikelen op nkc.nl. Dit hield camperaars dit jaar bezig.


1. Kampeerauto van het jaar 2019 de kanshebbers
In september maakt de NKC de voorselectie bekend voor de titel Kampeerauto van het jaar 2019. In de categorieën buscampers, halfintegralen en integralen zijn drie modellen genomineerd. Donderdag 17 januari aanstaande wordt op de eerste beursdag van de Caravana in Leeuwarden bekend wie de winnaars zijn.

2. Camperplaats Driest te Putten is overlast beu
In november luidt camperplaatshouder Gert Sluiter de noodklok. Zijn camperplaats De Driest in Putten wordt geteisterd door camperaars die afval achterlaten. “Als het zo doorgaat, stop ik ermee.” Later organiseert de NKC een clean-up op de camperplaats naar aanleiding van het nieuws (zie punt 6.)

3. Camperverkopers slachtoffer van oplichting
In het begin van het jaar krijgt de NKC verschillende meldingen over een oplichter op Markplaats. Mensen die hun camper te koop zetten via het platform worden benaderd door een oplichter die via een geraffineerde truc probeert hun rekeningnummer te ontfutselen en de rekening te plunderen.

4. Steeds vaker pech met de camper
In augustus wordt duidelijk dat steeds meer camperaars met pech langs de weg staan. Het aantal hulpaanvragen van camperaars bij alarmcentrale SOS International is in de afgelopen vijf jaar verdrievoudigd. De alarmcentrale vermoedt dat het aantal pechgevallen zo is gestegen omdat steeds meer mensen zelf aan de slag gaan zodra er iets kapot gaat. 

5. Pössl, Adria en Carthago Kampeerauto van het jaar
Ook de Kampeerauto van het jaar 2018 wordt op de voet gevolgd door camperaars. In januari maakt de NKC de winnaars bekend. In de categorie buscamper is de Pössl Summit 600 Plus het populairst. In de categorie halfintegraal gaan de meeste stemmen naar de Adria Coral 600 SL Axess. De Carthago C-Compactline I 138 is favoriet in de categorie integraal.

6. NKC-ploeg ruimt rommel camperplaats op
Steeds vaker krijgt de NKC meldingen over vervuilde camperplaatsen. Dat moet niet kunnen. Om het goede voorbeeld te geven organiseert de vereniging een symbolische schoonmaakactie op eerdergenoemde camperplaats de Driest in Putten.

7. M+S geen winterband meer in Duitsland
In Duitsland is met ingang van dit jaar de regelgeving rondom winterbanden aangepast. Banden met alleen de aanduiding M+S (modder en sneeuw) worden niet langer erkend als winterbanden. M+S banden met een productiedatum vanaf 1-1-2018 (af te lezen op de zijkant van de band) mogen niet meer worden gebruikt. 

8. Europese Commissie: eenheid milieuregels oudere campers
Begin december geeft de Europese Commissie aan iets te willen doen aan de verscheidenheid van milieuzones in steden in de Europese Unie. Mede dankzij de lobby van de NKC komt dit ter sprake.

9. Landgoed Hizzard Camperlocatie van het jaar 2018
In april kiezen camperaars Landgoed Hizzard in Friesland tot Camperlocatie van het jaar 2018. De camperplaats in Lollum scoort met het gemiddelde cijfer 9,9 in 2017 het hoogst op Campercontact.com.

Op naar 2019! Dat het opnieuw een schitterend camperjaar mag worden!

Reacties


Steeds meer campers met Pech?
Lijkt me vrij logisch er zijn de laatste jaren nogal wat campers bijgekomen.

Ben
Ik kan begrijpen dat de Camperplaats Driesen het zat wordt want er zijn een partij vieserikken, die het woord camperraar niet zouden mogen gebruiken.
En meestal zijn dat de nieuwe camperraars, helaas.
Ik stond afgelopen zomer ergens daar trok iemand z’n vuilwatertank open en stopte tussen de bosjes 2 vuilniszakken toen ik hem daarop aansprak kreeg ik de wind van voren, waar ik me mee bemoeide, en hij zei doodleuk dat ruimt die eigenaar wel op.
Ik heb er nog spijt van dat ik z’n kenteken niet opschreef
Steeds vaker pech met camper....

In reactie hierop heb ik een enkele opmerkingen:
- voor reparaties bij gerenommeerde bedrijven worden reparaties vaak met gereviseerde onderdelen uitgevoerd. Dat wil zeggen dat gebruikte onderdelen worden opgelapt op de basis van zogenaamde nieuwe producten uit doos.

- de prijsbasis hiervan is soms 2x hoger dan bij zelf aankopen via een onderdeelbedrijf, dat uitsluitend nieuwe onderdelen levert; helaas is het plaatsen voor ons als leken veelal niet mogelijk...

- De plaatsingskosten worden in sommige gevallen dermate hoog opgeschroefd, dat de eigenaar van de camper soms hierdoor naar een niet gerenommeerd bedrijf overstapt.

Oswald Tacx


Meest actuele nieuwsberichten


Naar nieuwsoverzicht