Pas op met importcampers

Wie een gebruikte camper koopt die eerder is geïmporteerd, moet extra opletten dat de kilometerteller niet is teruggedraaid. Het risico daarop is aanzienlijk groter dan bij campers die van origine een Nederlands kenteken hebben. Dat is te lezen in de komende editie van Kampeerauto, die op 24 april bij de leden wordt bezorgd.

Kilometertellerfraude

Het aantal gebruikte campers dat uit het buitenland komt, is de laatste jaren gestaag gestegen tot 5.831 exemplaren in 2017. Bij het importeren van campers is het vrij eenvoudig om de kilometerstand te manipuleren, omdat de RDW bij het afgeven van een nieuw kenteken alleen de tellerstand afleest en niet nagaat of deze klopt. Dat gebeurt alleen bij import uit België, waar de kilometerstanden op dezelfde manier worden geregistreerd als in Nederland: bij elk garagebezoek, bijvoorbeeld voor de apk.

Check onderhoudshistorie

Bij de RDW is momenteel een onderzoek gaande naar de omvang van de kilometertellerfraude: bij een steekproef onder vijfduizend auto’s wordt aan de hand van een reeks criteria onderzocht of de kilometerstand geloofwaardig is. Vooralsnog gaat de RDW uit van de schatting dat er in 30 tot 50 procent van de gevallen sprake is van een teruggedraaide kilometerteller. Vooral bij campers is dit lucratief: door de hogere waarde van een camper tikt een lagere tellerstand harder aan.

De NKC adviseert kopers van gebruikte campers vooral de onderhoudshistorie na te gaan, liefst aan de hand van een afgestempeld onderhoudsboekje.