Pas op met importcampers


Wie een gebruikte camper koopt die eerder is geïmporteerd, moet extra opletten dat de kilometerteller niet is teruggedraaid. Het risico daarop is aanzienlijk groter dan bij campers die van origine een Nederlands kenteken hebben. Dat is te lezen in de komende editie van Kampeerauto, die op 24 april bij de leden wordt bezorgd.


Het aantal gebruikte campers dat uit het buitenland komt, is de laatste jaren gestaag gestegen tot 5.831 exemplaren in 2017. Bij het importeren van campers is het vrij eenvoudig om de kilometerstand te manipuleren, omdat de RDW bij het afgeven van een nieuw kenteken alleen de tellerstand afleest en niet nagaat of deze klopt. Dat gebeurt alleen bij import uit België, waar de kilometerstanden op dezelfde manier worden geregistreerd als in Nederland: bij elk garagebezoek, bijvoorbeeld voor de apk.

Check onderhoudshistorie

Bij de RDW is momenteel een onderzoek gaande naar de omvang van de kilometertellerfraude: bij een steekproef onder vijfduizend auto’s wordt aan de hand van een reeks criteria onderzocht of de kilometerstand geloofwaardig is. Vooralsnog gaat de RDW uit van de schatting dat er in 30 tot 50 procent van de gevallen sprake is van een teruggedraaide kilometerteller. Vooral bij campers is dit lucratief: door de hogere waarde van een camper tikt een lagere tellerstand harder aan.

De NKC adviseert kopers van gebruikte campers vooral de onderhoudshistorie na te gaan, liefst aan de hand van een afgestempeld onderhoudsboekje.

Reacties


Campers uit België zijn bij verkoop voorzien van een officiële km-pas.
Er is jaarlijks een verplichte officiële keuring ,waar de kilometers genoteerd worden op deze km-pas.
Dus, vraag naar die pas....
Bij verkoop is de verkoper verplicht naar het officiële regionale keuringsdienst te gaan.
Hier wordt er op extra punten i.v.m.verkoop gekeurd.
Al meer dan 50 jaar heeft België regionale overheidsstations en geen plaatselijke garages....die APK..s doen.
De reden dat er zoveel campers worden ingevoerd in Nederland ligt mijns inziens aan de belachelijk hoge prijzen die worden gevraagd voor campers.
Wij wonen in Frankrijk en hebben in 2015 een Ford transit met Challenger opbouw gekocht met 19000 km op de teller en een bijgewerkt onderhoudsboekje van Ford vanaf de nieuwaankoop in 2013.
Wanneer ik nu op de vraagprijzen van een vergelijkbare camper in Nederland bekijk dan kunnen we de onze nog met fikse winst verkopen in Nederland, en dat ligt niet alleen aan de BVB in Nederland.
Wij hebben dit jaar in januari een camper particulier gekocht.
Op kenteken gezocht. Dat geeft aan dat de camper is ingevoerd.
Hij staat als 2009 op kenteken en heeft 75000 km gereden.
Er zijn alleen rekeningen van de laatste 4 jaar bij. Zolang heeft de verkoper hem ook gehad.
Als deze km. stand niet klopt, kan ik dan de verkoper hier op aan spreken en of tot een terug koop dwingen ?
Zeker oplettendheid geboden in deze.
In verleden bij een bedrijf een geïmporteerde jonge camper willen kopen.
Deze laten keuren bij TUV (bestond toen nog in nederland) en TUV kon de KM stand boven water krijgen.
Verschil: 125.000 km en nog veel meer grote verrassingen.
Voor ons geld: altijd een aankoop
keuring laten uitvoeren.
Nadeel blijft bij import camper dat Bv BECA ook de km stand niet kan achterhalen.
Als je bij het kopen van een camper maar let op de onderhoushistory met de daarbij behorende rekeningen waarop de km standen en data staan.
ook de boekjes zijn heel makkelijk aan te passen ze kijken in het land van herkomst van de camper en zoeken op de computer naar een camper bedrijf daar laten een stempel maken en stempel het boekje vol even wisselen van pen bij elke beurt die je invult en niemand die het door heeft
De bv NL maakt alleen afspraken met andere landen als ze er wat verdienen kunnen met bvb belastingfrausde. Iets wat de burger helpt, beschermt en ondersteunt interesseert ze geen zak.
Bij het invoeren van een camper uit Duitsland wordt hij ingevoerd bij RDW. De importeur( garagehouder) geeft online de tellerstand door van het dashboard. RDW doet deze stand controleren.Er wordt verder niets uitgelezen. Dit is dus een behoorlijk hiaat in het systeem bij invoeren. Immers de garagehouder kan de tellerstand terug draaien op de klok.. en deze stand als waarheid doorgeven aan het RDW.
Uit ervaring weet ik nu, dat het echt aan te raden is om de boordcomputer te laten uitlezen bij een erkende dealer. Dat voorkomt veel ellende.De km stand van de boordcomputer is ( bijna) niet aan te passen en kan dus afwijken met de tellerstand op het dashboard.En vraag naar alle boekjes met historie: geen deugdelijke boekjes??? niet kopen!!!!
mvg,
Stef
Beste,
Bij ons in BELGIE kan via VAB een keuring worden uitgevoerd, daar zien ze via de computer of er een reset is gebeurd op de teller echter weten ze naar mijn weten niet de juiste Km stand.
Als Belg zouden wij ook wel weten dat de camper op foto meer dan 130Km heeft gereden. GRAPJE.

Gr Johan
Beste,
Bij ons in BELGIE kan via VAB een keuring worden uitgevoerd, daar zien ze via de computer of er een reset is gebeurd op de teller echter weten ze naar mijn weten niet de juiste Km stand.
Als Belg zouden wij ook wel weten dat de camper op foto meer dan 130Km heeft gereden. GRAPJE.

Gr Johan
Is het zo dat bij een TUV-keuring ook de kilometerstand wordt gecontroleerd? Staat de gecheckte juiste km-stand dan ook op het TUV- keuringsformulier?
Hoe kun je zien dat een kilometerteller is teruggedraaid?
Als het voertuig van een Dealer komt en jong gebruikt dan kan iedere Nederlandse dealer de Europese onderhoudshistorie uitlezen.
Is hij jong gebruikt en niet dealer onderhouden dan zou ik er maar vanaf blijven!
Oudere campers en/of van particulier zou ik altijd laten keuren,in Duitland door DEKRA of TUV en in NL bij ANWB of vertrouwde garagehouder/Dealer.
Dit complete fraude en moet bestraft worden. Dit zou toch zelf ook niet willen dat het je overkomt. Kan er vanuit de ANWB niet is samenwerking met de hulp organisatie dit regelen.

Meest actuele nieuwsberichten


Naar nieuwsoverzicht