Tientallen meldingen intimidatie

Het meldpunt dat de NKC heeft ingesteld naar aanleiding van signalen over intimidatie, heeft enkele tientallen reacties opgeleverd. Een ervan is Marja Remmelenkamp uit Vrouwenpolder. Zij vertelt haar verhaal in het komende nummer van Kampeerauto, dat op 10 oktober verschijnt.

Intimidatie

Remmelenkamp kocht in het voorjaar van 2015 voor 25.000 euro een alkoofcamper, die kort na het aflopen van de garantieperiode forse vochtproblemen bleek te hebben. Toen bleek dat de verkoper zijn belofte om de zaak in orde te maken niet nakwam, liet ze de camper elders herstellen. Na het inschakelen van een jurist, wist ze nog 2.000 van de 6.000 euro aan de kosten te verhalen.

Uit onvrede met de gang van zaken besloot ze een beoordeling te plaatsen op de bedrijvengids op de site van de NKC. Kort daarop werd ze benaderd door een jurist, die namens het bedrijf sommeerde dat ze de beoordeling moest verwijderen. Anders zou het bedrijf alle door de beoordeling geleden schade op haar verhalen. Geschrokken zocht ze contact met de NKC.

De NKC heeft enkele tientallen van dit soort meldingen ontvangen, ook van bedrijven die in hun voorwaarden een boetebeding opnemen, waarin staat dat klanten zich niet op sociale media negatief over het bedrijf mogen uitlaten.

De NKC gaat in gesprek met bedrijven die genoemd zijn bij het meldpunt. “We hopen dat ze daarop hun leven beteren”, zegt manager marketing en communicatie Sven Schutte van de NKC. “Als we toch nog klachten krijgen, kunnen we alsnog in de publiciteit te brengen om welke bedrijven het gaat.” Verder roept hij camperaars op er melding van te maken als handelaars een boetebeding in hun voorwaarden opnemen.

Lees het hele verhaal van Marja Remmelenkamp in Kampeerauto 8-2017.