Ford laat nog steeds op zich wachten


Het is Ford nog altijd niet gelukt om met een regeling te komen die de zorgen moet wegnemen van eigenaren van een camper met een 2.2 TDCi-motor van de bouwjaren 2006 tot en met oktober 2010. Ford Nederland had beloofd uiterlijk in april met een voorstel te komen, maar heeft meer tijd nodig in verband met juridische details. Dat heeft het concern de NKC laten weten.


“Zeer teleurstellend”, oordeelt NKC-directeur Stan Stolwerk. “De afspraak was een oplossing vóór de start van het camperseizoen, zodat ook Ford-bezitters zorgeloos op stap kunnen.” Ford verwacht de plannen ‘zeer binnenkort’ te presenteren. “Maar dat roept men al enige tijd”, moet Stolwerk vaststellen.

De regeling waar Ford aan werkt, komt neer op een soort nulmeting van de motor, waarbij de camper een reguliere onderhoudsbeurt krijgt en de verstuivers bij een voor het merk gecertificeerd bedrijf worden getest en eventueel vervangen. Vervolgens zou Ford bereid zijn garantie te bieden op de motor, op basis van een verzekeringsproduct. Met name rond dit laatste is nog veel onduidelijk. Hoe de kosten van de regeling precies worden verdeeld, staat ook nog niet vast.

Verder is nog onduidelijk hoe Ford omgaat met de schades die tot nu toe bij de NKC zijn gemeld. Er zijn vele tientallen motoren in de soep gelopen en nog veel meer camperaars hebben de verstuivers van hun Ford laten vervangen, omdat ze bij een test ondeugdelijk bleken.

Ondertussen adviseert Ford om het reguliere onderhoud bij de Ford-dealer te laten uitvoeren en een eventuele verstuivertest te laten doen bij een ‘gecertificeerd testcenter voor het gemonteerde merk verstuivers.’ Volgens Ford zijn deze twee zaken op dit moment het maximale dat de Ford-camperaar kan doen om onbezorgd op pad te kunnen. “Fraaie woorden”, zegt Stolwerk, “maar het wachten blijft op helderheid over het totaalpakket. En de tijd begint nu echt te dringen, want veel camperaars maken nu plannen om op reis te gaan. Hopelijk is men bereid om dit pakket af te wachten.”

Voor vragen verwijst Stolwerk uitdrukkelijk naar de klantenservice van Ford Nederland: 070 7703777.

Reacties


Beste NKC,

Ten eerste bedankt voor alle tijd en energie die jullie in het Ford probleem gestoken hebben. De meeting van 29 mei (vanuit Portugal gevolgd) was zeer nuttig en werd zeer goed geleid door de gesprek leidster! Compliment voor haar, zonder de sprekers tekort te doen overigens.

Nu wordt ik echter minder vrolijk van de mail van 1 juni waar ik nu op reageer. Natuurlijk moeten we in gesprek blijven met Ford, maar in mijn beleving gaan we teveel met Ford mee. Dat het lastig is voor Ford NL om binnen het concern wat geregeld te krijgen is pure nonsens. De groep gedupeerde is klein, maar gooi het maar eens over de boeg van veiligheid of milieu. Dan nog eens kijken of ze stil blijven. Denk het niet! En dat wij onze dealers aansprakelijk zouden moeten stellen omdat Ford geen partij is is ook vreemd. Kijk eens naar het nu weer opladende software schandaal van VW. Wie draait daar voorop? De fabrikant!
Omdat wij een kleine groep zijn denk ik dat we meer naar buiten moeten treden, naast Kassa ook Radar, de BOVAG, de ANWB de camperdealers en overige media in moeten schakelen. Maar ook over de Nederlandse grens gaan. Aandacht vergroten, groep vergroten.

Ford NL probeert middels zoethoudertjes als een verzekering tijd te rekken. Dadelijk zijn deze motoren zeker te oud om nog wat kunnen claimen.
Als Ford daadwerkelijk achter hun oplossing staat dan sluit je geen verzekering af, dan sta je als Ford NL achter je oplossing. Want als na de nulmeting en alle andere voorwaarden voldaan is en er loopt als nog een motor vast, dan ga je een in elkaar gedraaide motor terughalen en kosteloos repareren.
Alleen de eisen/voorwaarden die ze stellen, additieven, volle tank bij stalling, kwaliteit brandstof tanken (praktisch al erg lastig op reis) zullen altijd tegen ons gebruikt worden. Bewijs maar eens dat je braaf aan hun voorwaarden voldaan hebt.

Wat ik vreemd blijf vinden is dat er oplossingen worden geboden terwijl er nog steeds geen hoofdoorzaak is aangewezen. Althans niet feitelijk slechts veronderstelt.

Dus als Ford niet met een oorzaak komt, en dat gaan ze niet doen want dan bekennen ze een fout, dan moeten we dat zelf doen. Het voorstel van dhr. Thierry uitwerken dus.

Daarnaast zou ik ook van Ford willen horen welke andere oplossingen er zijn. Is het bijvoorbeeld mogelijk om de nieuwste Transit motor in te bouwen?
Kunnen we andere zuigers laten monteren etc. Los van wie het eventueel vergoed. Ik wil mogelijkheden horen.

Kortom geen verzekering, niet allerlei onzinnige voorwaarden, niet allerlei extra kosten voor de gedupeerde ten gunste van Ford. Ik zou graag een goed onderbouwde root cause analyse willen zien. Als je nl de hoofdoorzaak weet kan je gericht naar de juiste oplossing toe werken. Los van wie de kosten van de oplossing moet dragen.

Met vriendelijke groet,
Bart Stroo

NB,
Ik hoorde 29/5 nog een opmerking over het "nieuwe rijden". Goede aanvulling, want laag in je toeren rijden kan op een vlakke weg met onbeladen auto weinig kwaad. Echter wie een beladen camper die een helling op rijdt met te laag toerental is de motor aan vernielen. De al oude regel van de ANWB geldt nog steeds: als je helling op rijdt en je geeft gas, dan dien je te accelereren. Doet de motor niets, dan rijdt je in en te lage versnelling!
Hoge toeren (mits niet in het rode gebied) zijn niet schadelijk voor een motor, te lage wel. En dit beperkt zich echt niet alleen voor een Ford.
Ford en mensen aan het lijntje houden, weet het ondertussen wel. 22 jaar daar gewerkt. Veel succes voor de gedupeerden.
Wachten was nog nooit zo leuk!!!
Op 10 mei j.l. heb ik naar Ford Nederland gebeld. Dhr. Ashwin van klantrelaties vertelde mij dat het management van Ford Nederland nog bezig is met het uitwerken van een oplossing voor de gedupeerden van de 2.2TDCi motor. Wanneer de oplossing klaar is, kon hij niet vertellen. Zeker is wel dat het "netjes" opgelost gaat worden, volgens dhr. Ashwin. Ik heb hem hartelijk bedankt voor deze geruststellende woorden.
Op sociale media en voornamelijk bij dealers die deze campers nogteeds verkopen zo veel mogelijk de link naar NKC dossier Ford Copy - pasten !

Sebastiaan van de Pol, de huidige PR manager van Ford had in zijn vorige baan als PR manager bij KIA toch hele andere gedachten hoe een gerenomeerd merk met haar klanten moet omgaan. Ik geloof dat het om een versnellingsbak probleem ging waarvan hij toen zei dat een onderdeel als een versnellingsbak een hele levensduur van een auto mee moet gaan en vervangen moest worden als er vroegtijdig problemen zouden ontstaan. Vreemd dat hij nu bij een merk als Ford het "normaal" vindt dat een motor al bij 35000 km kapot gaat terwijl zo'n motor toch moeiteloos 200.000 km zou moeten kunnen draaien. Ford degradeerd zich hiermee tot een B merk dubieuze kwaliteit en onbetrouwbaar. Weet je wat er in een Ford tran-zit een waardeloze motor.
Mijn reactie was al geplaatst toen ik de andere las. Het blijkt dat meerdere mensen hetzelfde idee hebben. Ford heeft ook dat idee maar wil het niet toegeven. Het verlies van imago kost ze veel meer.
Ford heeft het probleem al lang geleden zelf onderkend. Ze hebben de zuiger al gewijzigd door de bovenkant dikker te maken en om hetzelfde motorblok te kunnen blijven gebruiken hebben ze de drijfstang iets verkort. Zij weten dat het een ontwerpfout is. Helaas willen ze de eigenaars van dit gewraakte type motor niet tegemoet komen, want dat kost geld en het is toegeven dat ze een fout hebben gemaakt. Dit is kortzichtige zuinigheid, want door niet tegemoet te komen en een regeling te treffen brengen zij zelf het imago van Ford veel schade toe.
Wij willen ook een camper kopen dat wordt dan zeker geen ford gezien de vele negatieve reacties en ervaringen.
zou het jeugd grapje toch kloppen: Ford komt kracht te kort!
Ford weet dondersgoed wat het probleem is, dat hele verstuiver verhaal is niets meer dan de aandacht van het echte probleem af te houden. Een zuiger scheurt niet door een slechte verstuiver maar door een verkeerde constructie van de zuiger. De nieuwere motoren (euro 5) lopen niet meer stuk en dat komt door een kortere drijfstang en een andere zuiger waar meer ruimte tussen de pistonpen en de onderste zuigerveer zit. Het probleem is alleen op te lossen door een preventieve motorreviesie waar drijfstang en zuigers vervangen moeten worden. Ford rekt tijd omdat na 10 jaar geen beroep meer kan worden gedaan op coulance.
Zelf ben ik vrachtwagen chauffeur en rij met een "Zweeds" merk. Onlangs is mijn motor met ruim 550.000 km op de teller volledig kostenloos gereviseerd omdat bij een paar motoren in deze serie problemen waren geconstateerd. Ford kan daar een voorbeeld aan nemen. Ik neem alleen genoegen met een motorreviesie op kosten van Ford. Ik beloof plechtig dat ik het Ford erg moeilijk ga maken en net zolang doorga totdat Ford haar verantwoordelijkheid neemt. Dus maak je borst maar nat Bregje van der Pluijm van Ford NL.
Beste mensen,
Zou het niet verstandig zijn ons kruit een beetje droog te houden? Ongetwijfeld leest ook Ford mee op dit forum, zo niet, dan zal dit niet lang meer duren......
Kan iemand van de NKC aangeven of er door Ford wordt meegelezen?
Kan de NKC de rol op zich nemen, of misschien hebben ze die al, maar weet ik het niet, om de gedupeerden een forum te geven van waaruit ze initiatieven kunnen ontwikkelen?
12 mei bij Ford gaan kamperen / toeteren prachtig, alleen niet als zij daar ook op voorbereid zijn. Hetzelfde geldt voor juridische stappen. Kan de NKC daar een trekkende / verbindende rol in spelen? Van daaruit ben ik zeker bereid wat tijd en energie te steken in een passende oplossing. Waarom stelt de NKC Ford geen ultimatum voor een reactie. Wordt die overschreden dan volgt een noodzaak tot alternatieve wegen. Hoe die er uit gaan zien zou ik graag delen / voorstellen, wanneer ik zeker zou zijn dat Ford niet meeleest. Benieuwd hoe de andere gedupeerden daar inzitten......
Wat feiten betreft sluit ik me graag bij eerdere forum reacties aan.
Schoolvoorbeeld van aan het lijntje houden😡. 5 jaar geleden liep mijn motoren de soep. Via de rechter heeft de dealer alles moeten betalen(12000 euro)😄. Nu ,na 5 jaar , komt ford nog steeds niet zijn afspraken na. Liet toen ook de verkoper in de kou staan. Jammer toch dat er ooit fordmotoren zijn gebruikt in campers. Nooit meer doen.
Ik denk, dat ford niet echt wat gaat doen en dat er alleen een kans is via de rechter. Sterkte allen.
Naar mijn idee heeft het helemaal niets met de verstuivers te maken .! als de verstuiver druk te laag zou zijn krijg je een "Zeiker", met als resultaat dat de brandstof niet goed verneveld en er dus op 1 plek op de zuiger meer brandstof ( lees grotere hitte ) ontstaat dan op de rest van de zuiger .
Hierdoor zal er na verloop van tijd dus een gat in de zuiger branden met alle gevolgen van dien. tevens is dit te merken aan het afgenomen vermogen en het hoge brandstof gebruik door de slechte verbranding .
De getoonde zuiger heeft echter geen brandgat maar is over midden gebroken ! dit heeft puur te maken met te zwakke zuigers bij een te hoge belasting . dus grof gezegd metaalmoeheid , dus een constructie fout van Ford !
Het verhaal van slechte Diesel en het niet volledig aftanken is een onzin verhaal !!
1: niet aftanken kan condensvorming veroorzaken , maar geen gebroken zuiger.
2: slechte /vervuilde Diesel diesel zal het Filter verstoppen en het rendement van de motor verminderen , maar geen gebroken zuiger .
Dus Ford lult uit Zn nek om u op kosten te jagen !
Ik rij zelf Opel Vivaro ( 235.000 Km ) en tank gewoon waar het goedkoop is ( ook Balkan en Oost Europa ) en tank pas als het echt nodig is , en als Chauffeur heb ik in de jaren 80/90 wekelijks in het Oostblok ( DDR , Polen ) goedkope Diesel getankt en nooit problemen gehad .
Alles gelezen hebbende en geanalyseerd, kom ik tot de conclusie dat er echt maar één mogelijkheid overblijft. Alle benadeelden met aantoonbare kosten verenigen zich en onderzoeken of een rechtszaak tegen Ford wegens wanprestatie haalbaar is en vruchtbare resultaten kan hebben. Zo niet, zullen we ons verlies moeten nemen. Overigens lijkt mij dat geen taak voor de NKC maar voor een betrouwbaar goed advocatenkantoor. Dat daarbij de negatieve publiciteit zeer veel schade zal gaan veroorzaken voor Ford, is duidelijk en daar zal ook hard aan gewerkt worden maar daar zit men bij Ford toch niet mee. Voor het inruilprobleem en de waardevermindering heb ik geen oplossing. Dat probleem speelde destijds ook met afschaffing van grijze kenteken en bij inruil moest je je verlies ook nemen. Daar is nimmer een overgangsregeling door de Staat der Nederlanden voor gecreëerd.
Ook ik ben in het bezit van zo'n Ford en had de intentie te verkopen. ben bang dat ik die moeite maar niet moet nemen, helaas.

Ik vind het een leuk idee om een meeting te organiseren bij het hoofdkantoor van Ford Nederland. Laten we een aktie opzetten om alle Ford TDCi 2.2 campereigenaars vragen op een bepaalde datum, niet te lang na nu (4-mei), bijvoorbeeld vrijdagmiddag 12 mei, op/voor/bij hun terrein te gaan kamperen.

Is dat wat?
Ik rij dan wel geen camper met Ford krachtbron maar wil vanuit mijn professie er toch graag wat over zeggen.
De foto's van de gespleten zuigers heb ik nauwkeurig bestudeerd en zie veel overeenkomst met de zuigers die in cross motoren scheuren na zwaar gebruik.
Bij de snelle rijders gaat dat 25 uur goed, bij veteranen kan het wel 100 uur goed gaan.
het is een kwestie van metaal moeheid.
Dat onze zuiderburen zeggen dat de zuigers te zwak zijn zit wel een kern van waarheid in.
De zuigerbodem wordt als het ware gebogen over de zuigerpen, is niet stabiel genoeg en scheurt uiteindelijk door.
is deze motor gemonteerd in een gewone bestelbus dan lijkt het niet of nauwelijks te gebeuren maar in een camper lijkt het schering en inslag.
De bestelbus is soms zwaar, de camper altijd zwaar.
Er wordt gesproken over brandstof, tank wel/niet vol, verstuivers na laten zien etcetera.
Allemaal weinig of niet afdoende, eigenlijk broodje aap.
Waar het om gaat is de graad van belasting, de niet al te sterke zuigers houden het blijkbaar redelijk goed vol in de gewone bus maar niet in de camper.
Campers op 3500 kg rijbewijs zijn veelal ook nog wat zwaarder, schat zo'n 70% als te zwaar.
Soms zie ik campers wel met hoge snelheid rijden, rokend met het gaspedaal op de bodem de helling op.
De combinatie van het zware gewicht, hoge luchtweerstand maakt dat de 2.2 diesel het flink voor zijn kiezen krijgt.
Rijden met een fluwelen voet, waarom zou je haast hebben?, kan in ieder geval denk ik het problem in de hand houden totdat er een goede oplossing komt.
wat ik persoonlijk altijd doe is vaststellen wat het maximale brandstofverbruik is.
Rij met de camper 100 kmh en zet op de boordcomputer(als dat kan) het actuele brandstofverbruik aan.
Doorgaans zal dat zo'n 13 ltr/100 km zijn.
Als je nu het gas vol intrapt dan stijgt het brandstof verbruik naar maximaal, mogelijk 25 ltr/100 km.
Dit is ook uit te rekenen want een diesel gebruikt ca. 0,25 ltr/uur/kW.
Een diesel van 100 kW (136 pk) gebruikt dus 25 ltr per uur.
In het voorbeeld is 25 ltr/uur dus 100% belasting.
Om de zuigerbelasting te reduceren is het niet verstandig langdurig met hoge belasting te rijden.
Als je motor sparend wil rijden dan is en waarde van 50% dus 12-13 ltr/100 km en mooie waarde.
berg op terugschakelen en niet boven 75 % komen.
Soms moet je wel eens 100% aantikken, prober dit nuiet te lang te doen.
Metaal moeheid is een combinatie van kracht x tijdsduur.

De tijdsduur valt niets aan te veranderen maar de kracht daar is wel enigzins rekening mee te houden.
Natuurlijk zou het probleem bij de bron aangepakt moeten worden, maar zeker totdat er een gedegen oplossing komt is met beleid rijden het enige wat je er eigenlijk aan kunt doen.





Om gezondheidsredenen wilden wij onze camper met de bewuste Ford motor inruilen tegen een camper met automatische transmissie. Wij hadden gelukkig nog geen gedoe met de verstuivers, echter het plezier om met deze camper te rijden was inmiddels door alle commotie ook wel verdwenen.
De camper kon bij de dealer niet worden ingeruild en ook niet worden teruggekocht. Via bemiddeling is het uiteindelijk wel gelukt, echter hebben wij er financieel flink op toe moeten leggen. Het komt er in mijn optiek op neer dat iedere camper bezitter met deze Ford motor een gedupeerde is. Iets wat met een voorgesteld verzekeringspakket niet valt te ondervangen. Het is bij Ford natuurlijk bekend hoeveel campers er met een dergelijke motor rondrijden. De deksel blijft helaas op de beerput. Een schadeloosstelling die voor iedere (ex)bezitter afdoende moet zijn is een beter en redelijker alternatief. Ford heeft voor de toekomst de intentie om vele miljarden euro's te investeren in ontwikkeling van elektrisch rijden, maar met een deugdelijke oplossing voor camper bezitters komen, ho maar!
Elke eigenaar die een camper heeft met de Ford 2.2 TDCi motor is gedupeerd omdat ze met een onbetrouwbaar cq onverkoopbaar product zitten
We hebben er ook alles aan gedaan om schade te voorkomen t.w.
Op advies van Ford Nederland de verstuivers laten testen. Alle vier waren goed. Kosten € 222,58.
Onderhoud aan de camper is altijd, volgens voorschriften, uitgevoerd door erkende Ford dealer.
Tanken altijd merk diesel, Shell of Total. Regelmatig ook premium diesel. Tijdens winterstalling altijd volle tank met Shell V power, incl. diesel toevoeging.
Jarenlang gespaard om onze droom werkelijkheid te laten worden. Bewust gekozen voor een camper met een Ford motor.
Door trieste omstandigheden zijn we nu genoodzaakt om de camper te verkopen.
In eerste instantie geprobeerd bij camper bedrijven die campers inkopen.
Ze hielden allemaal de boot af of boden een bedrag zover onder de prijs dat ik de camper net zo goed nog 5 tot 10 jaren kan laten staan.
Ondertussen ben ik zelf aan het proberen om de camper te verkopen via marktplaats.
In eerste instantie, camper is van 2011, motor van 2010, niet aangegeven dat het een camper betreft met de Ford 2.2. TDCi motor.
Diverse reacties gehad, allen haakte af toen bleek dat in de camper de 2.2 TDCi motor zat.
Nu adverteer met de vermelding erbij dat de camper is voorzien van de Ford 2.2 TDCi motor. Totaal GEEN reacties meer gehad.

Duidelijk is dat ik met een onverkoopbaar product zit, zeker zolang er geen duidelijkheid komt vanuit Ford.
Het is een grof schandaal dat Ford dit op zijn beloop laat.

Ik heb ook nog een paar vragen.
Is bekend hoeveel Ford motoren er stuk zijn gegaan in de periode van 06-01-2006 tot 17-10-2010.
Over welk percentage praten we?
Bij welk bouwjaar komen de problemen het vaakst voor?

Hoe meer feiten bekend zijn des te groter is de kans dat er een duidelijke balans opgemaakt kan worden.
Mede ook door de berichtgevingen van NKC is de grote onrust ontstaan, daarom is het ook ontzettend belangrijk dat er de juiste informatie naar buiten komt.
Uiteraard sta ik volledig achter de berichtgevingen van NKC maar probeer wel zo veel mogelijk feiten te vermelden.
Groet,
Joop Jansen
In alle landen waar deze motoren verkocht zijn, moet toch hetzelfde probleem spelen. Van Duitsland is het al langer bekend dat het een groot probleem is. Ook daar is de verontwaardiging groot en de coulance van Ford klein. In Duitsland is men er van overtuigd dat de zuigers te zwak zijn. Internationaal aanpakken heeft natuurlijk het meeste effect, maar dat probeert Ford natuurlijk te voorkomen. Hou het klein, dan lijkt het probleem te overzien. We zullen zien hoe dit afloopt voor Ford maar vooral voor de gedupeerden......
Ook in België zijn er gedupeerden. Ford Belgie laat niets horen en zwijgt in alle talen. De tweede telefoon van jou neemt de klantendienst niet meer op. Uiteindelijk zijt ge uitgeput om nog vragen te stellen. Als ik een andere Ford-camper tegenkom vertel ik van onze TDCi-problemen. Maar de camper als 2de-hands verkopen geeft te veel verlies, omdat ze weten dat er een slechte onbetrouwbare motor inzit.
Ik volg de toestand in Nederland op de voet en je moogt ons altijd betrekken als je een actie tegen Ford uitvoert

Geert Hoebeeck & Viviane Brisard
Tja, wat zal ik ervan zeggen, alle voorgaande reacties spreken boekdelen.
Als mede-gedupeerde nog een suggestie om Ford in beweging te krijgen.
Zojuist onze Forddealer in Doetinchem gevraagd naar zijn bevindingen over de handelswijze van Ford Nederland.
Uiteraard verwijzen ze door naar Ford Nederland, wist ik natuurlijk wel.
Ik denk dat een (grote) pagina grote advertentie in de dagbladen Ford zou kunnen prikkelen om eindelijk finaal te reageren.
Als alle gedupeerden bijv. 100 euro zouden storten, dan hebben we toch een aantal duizenden euro's bijeen om zo'n advertentie te bekostigen.
Langzamerhand heb ik er schoon genoeg van dat het zo lang duurt en met mij vele mede-gedupeerden, vermoed ik zo.
Hopelijk wil de NKC zo'n actie coördineren.
Anders wil ik met een aantal lotgenoten zelf wel zo'n actie opzetten.

groet,
Richard Gelsing,
tel. 0575 461058.
Als experts (TNO) nu nog niet goed vast kunnen stellen wat de oorzaak is, dan zal Ford dat eerst vast moeten stellen willen ze een afdoende oplossing bieden. Daar wordt niet over gesproken. Dus krijg je idd van die zoethoudertjes als een verzekering. In wat voor vorm ook, het is een doekje voor het bloeden. Want als je tijdens je reis pannen krijgt is je vakantie wel volledig aan gort. En al zou ook dat onder de verzekering vallen, het blijft een doekje voor het bloeden.
Ik verwacht van Ford dat als de verstuivers niet goed zijn, dat deze vervangen worden door exemplaren die dit euvel niet hebben (een ander type dus). Idem voor de zuigers. Met minder geen genoegen nemen NKC!!
Ook ik ben een van de (on)gelukkigen die inmiddels al een vervangende motor heeft moeten laten plaatsen plus 4 nieuwe verstuivers. Afgelopen weken 2 keer poging gedaan om een korte trip te maken. Twee keer naar garage kunnen laten slepen. Over publiciteit gesproken. De (terechte) aandacht is een goede zaak, maar houdt er wel terdege rekening mee dat je camper met deze Ford-motor mede hierdoor als neveneffect nagenoeg onverkoopbaar is geworden. Helaas, voor ons gedupeerden een weinig opwekkende, maar voor anderen een terechte constatering.
mijn voorstel is om een ieder die deze ford bezit zijn auto achter te laten bij het hoofd kantoor van Ford Nederland.
en daar luid protesteren en de landelijke pers erbij uitnodigen
we hebben ook deze Ford en willen graag 13 mei rustig op vakantie te gaan

Jan Annen?Eext
Onvoorstelbaar hoe Ford met zijn klanten omgaat. Onze camper heeft al een andere motor met veel kosten. Ook nu rijden we niet prettig, wanneer loopt de motor weer in de soep. Zoals Salari stelt is Ford wettelijk geen partij, maar wel voor constructiefouten die gevaar opleveren. Mijn motor liep op de Autosnelweg in elkaar. Levensgevaarlijk. Mijn voorstel is om internationaal ook contacten te leggen en met z'n allen de publiciteit te zoeken. Een regeling op basis van een verzekeringsprodukt is geen oplossing.
Wederom, maar nu harder de publiciteit in lijkt de enige oplossing om Ford over de streep te halen.
Overigens, wat betreft het testen van de injectoren. Ook ik heb mijn injectoren laten testen, met als resultaat 4 nieuwe en 1.600 euro lichter. Op zich zou dat nog niet zo erg zijn. Maar dan had dit met zekerheid een oplossing moeten zijn voor de (tot op heden nog steeds officieel onbekende) oorzaak van het probleem. En dat is het dus niet, want er zijn gevallen bekend waarvan de motor toch stuk is gegaan na vervangen van de injectoren!

Bovendien heerst er een duistere waas over het testen van de injectoren. In het Kassa programma werd al duidelijk dat de ene test de andere niet is. Waar je bij de ene "dieselspecialist" het pand weer zou verlaten met 4 nieuwe "noodzakelijke" injectoren (zoals ik, en met mij vele anderen), zo kon je bij een andere specialist (met Denso gecertificeerde apparatuur) vertrekken zonder een cent uit te geven! (behoudens de onderzoekskosten, uiteraard)

Waarom wil Ford persé dat de injectoren getest worden op gecertificeerde apparatuur? Is in die kringen wellicht bekend dat er gesjoemeld wordt met testapparatuur voor injectoren? En willen ze het risico niet lopen dat ze alle injectoren moeten gaan vervangen, terwijl dat eigenlijk helemaal niet nodig is?

Is hier dan daadwerkelijk sprake van een nieuwe sjoemel crisis? Het kan en mag toch niet zo zijn dat afhankelijk van waar je je injectoren laat testen je wel of geen kostenpost hebt van 1600 euro?

Ik heb overigens zowel de dieselspecialist, de Bovag, tv programma Kassa, de NKC als de door NKC ingeschakelde specialist benaderd met bovenstaande informatie. Geen van hen voelde zich genoodzaakt iets met bovenstaande informatie te doen. Onvoorstelbaar wat mij betreft...
Een regeling op basis van een verzekeringsproduct? NKC, steun dat voorstel aub NIET!!!

Ons verenigen (middels de NKC) en het zoeken van de openbaarheid (tv programma Kassa) heeft ons gebracht waar we nu zijn: waar Ford eerst helemaal nergens over wilde praten, zijn we (NKC) in gesprek. Als er geen serieus voorstel komt voor ALLE betrokken partijen, stel ik voor dat we wederom de publiciteit zoeken. En ja, ook een gezamenlijk bezoek aan het hoofdkantoor van Ford (met opgetrommelde pers) behoort wat mij betreft tot de mogelijkheden!

Voor alle duidelijkheid: het is echt niet normaal wat hier aan de hand is, en we moeten dat dan ook niet accepteren! Ja, er mankeert wel eens vaker wat aan een auto. Maar dat zijn vaak incidenten, en de kosten staan niet in verhouding tot de kosten die deze Ford problemen met zich meebrengen. Gewoon onacceptabel!!!
Salari, je bedoelt dat wij als personen geen zaak kunnen aanspannen tegen een bedrijf? Dat een organisatie dat voor ons moet doen, zoals de NKC bijv? Ik heb ze dat al gevraagd maar daar heb ik, begrijpelijk, nog geen reactie op gehad. Zo te lezen krijgen we nu een extra verzekering te betalen om ons in te dekken voor de schade die zij ons (mogelijk )aandoen. Äls het dan zo gaat, per 3 jaar terugkijkend "geen schade gehad? Premie terug", maar dat zal het wel niet zijn.
De gedupeerden mobiliseren en even bij Ford een bezoekje brengen en media daarvan op de hoogte stellen tijdens dat bezoekje.
Ik vermoed dat de enige mogelijke aanpak is om met alle benadeelden (motorvervangers en verstuiververvangers) Ford Nederland gerechtelijk aansprakelijk te stellen met als eis een compensatie in de gemaakte kosten (ex. BTW) op basis van gelijke monniken gelijke kappen. Daarvoor is wel advies nodig door een ter zake kundige. Het betreft hier het eisen van coulance en dat kan fout gaan. Men zou kunnen proberen voor elkaar te krijgen dat Ford het materiaal vergoedt (ruilmotoren en verstuivers) en de benadeelde de arbeidskosten voor zijn rekening neemt. Is volgens mij niet meer dan redelijk. Maar eerlijk gezegd, ik geloof er niet meer in. Mijn rechtsbijstand deelde mij mede dat Ford wettelijk geen partij is.

Meest actuele nieuwsberichten


Naar nieuwsoverzicht