Ford laat nog steeds op zich wachten

Het is Ford nog altijd niet gelukt om met een regeling te komen die de zorgen moet wegnemen van eigenaren van een camper met een 2.2 TDCi-motor van de bouwjaren 2006 tot en met oktober 2010. Ford Nederland had beloofd uiterlijk in april met een voorstel te komen, maar heeft meer tijd nodig in verband met juridische details. Dat heeft het concern de NKC laten weten.

Ford Laat Nog Steeds Op Zich Wachten


“Zeer teleurstellend”, oordeelt NKC-directeur Stan Stolwerk. “De afspraak was een oplossing vóór de start van het camperseizoen, zodat ook Ford-bezitters zorgeloos op stap kunnen.” Ford verwacht de plannen ‘zeer binnenkort’ te presenteren. “Maar dat roept men al enige tijd”, moet Stolwerk vaststellen.

De regeling waar Ford aan werkt, komt neer op een soort nulmeting van de motor, waarbij de camper een reguliere onderhoudsbeurt krijgt en de verstuivers bij een voor het merk gecertificeerd bedrijf worden getest en eventueel vervangen. Vervolgens zou Ford bereid zijn garantie te bieden op de motor, op basis van een verzekeringsproduct. Met name rond dit laatste is nog veel onduidelijk. Hoe de kosten van de regeling precies worden verdeeld, staat ook nog niet vast.

Verder is nog onduidelijk hoe Ford omgaat met de schades die tot nu toe bij de NKC zijn gemeld. Er zijn vele tientallen motoren in de soep gelopen en nog veel meer camperaars hebben de verstuivers van hun Ford laten vervangen, omdat ze bij een test ondeugdelijk bleken.

Ondertussen adviseert Ford om het reguliere onderhoud bij de Ford-dealer te laten uitvoeren en een eventuele verstuivertest te laten doen bij een ‘gecertificeerd testcenter voor het gemonteerde merk verstuivers.’ Volgens Ford zijn deze twee zaken op dit moment het maximale dat de Ford-camperaar kan doen om onbezorgd op pad te kunnen. “Fraaie woorden”, zegt Stolwerk, “maar het wachten blijft op helderheid over het totaalpakket. En de tijd begint nu echt te dringen, want veel camperaars maken nu plannen om op reis te gaan. Hopelijk is men bereid om dit pakket af te wachten.”

Voor vragen verwijst Stolwerk uitdrukkelijk naar de klantenservice van Ford Nederland: 070 7703777.