Verwarring rond Franse milieusticker


Er is de nodige verwarring ontstaan rond de milieusticker die sinds enige tijd vereist is om met de auto toegang te hebben tot de Franse steden Parijs, Grenoble en Lyon.

Wie op internet gaat zoeken naar een adres om de milieusticker te bestellen, komt al snel op een website die op het eerste gezicht oogt als een site van de Franse overheid.


Het gaat hier echter om een website van de in Berlijn gevestigde bedrijven Green-Zones GmbH en GEMB mbH, die zich volgens deze site bezighouden met informatie, advies en handel voor klimaat en milieu. En daar waarschijnlijk een goed belegde boterham mee verdienen, want wie op deze manier een sticker bestelt, betaalt daar een veelvoud van de officiële prijs voor: 29,65 euro in plaats van 4,80 euro, inclusief verzendkosten.

Tijdig bestellen

De Duitse site biedt gebruiksgemak, omdat er een Nederlandstalige versie van is. Wie de sticker bij het officiële Franse kantoor Service de délivrance des Certificats Qualité de l'Air wil bestellen, kan kiezen voor Frans of Engels. Wel is het raadzaam de sticker tijdig te bestellen, want volgens meldingen die de NKC krijgt, kan het enkele weken duren voor de sticker op de deurmat ligt.

Meerdere organisaties zijn door de Duitse site op het verkeerde been gezet. Ook in de editie van Kampeerauto die zojuist is verschenen, staat nog een verwijzing naar de Duitse website. 

Meer informatie over milieuzones op de NKC website.

Reacties


https://www.milieustickervoorfrankrijk.nl/

Hele handige site in het Nederlands met alle informatie over de Franse milieusticker.
Het is een ieder vrij om naar eigen denken te handelen maar parkeer de camper buiten de stad pak de fiets of openbaar vervoer en ga gezellig stappen of winkelen.
Groetjes G de Kleijn
milieu sticker al plak je heel de raam vol je camper-auto gaat echt niet zuiniger of milieu vriendelijker rijden , en is ie ouder dan 1997 kom je er niet meer in dus is de sticker niets meer dan een staatskas spekker. denk ik. gr Coen
Vrijdagavond 24 maart via de Franse site een milieu-sticker besteld. 4.80 euro per creditcard betaald
Vandaag 1 april via de post de sticker ontvangen.
Als je de franse taal niet beheerst dan even Googl de franse site laten vertalen en het wijst zich vanzelf.
"Kind kan de was doen"
Ik heb zojuist een poging gedaan de Franse sticker te bestellen voor onze T4 California Diesel uit 1991 en kreeg de foutmelding dat de datum van registratie niet ouder kan zijn dan 1-1-1997. Herkent iemand dit probleem?
Op deze website staat een handleiding voor de mensen die wat meer moeite hebben met de franse taal:
http://www.hurktoilet.nl/weblog/wreageer.php?id=10653
Nu,daar ben ik dan mooi ingestonken...naar aan leiding in hel blad ACSI nr 1 jan 2017daar staat de info crit-air.fr/nl/ 29,65 betaald jammer,dat jullie niet eerder met de waarschuwing zijn gekomen,aangezien het per 1-04 ingaat en reeds bekend was .
Als je een invalide kaart hebt en je legt deze voor het raam, als je in Duitsland een zone inrijdt, dan heb je helemaal geen sticker nodig.
Beste Arno
Het lijk mijn verstandig om met BT contact op te nemen.
En je laten voorlichten door hun.
Wij hebben hun gesproken op de beurs in Gorichem en stonden ook in Houten op de camper beurs.
En ze hebben toen notie gemaakt van het kenteken bewijs en daarna hebben wij een offerte thuis gekregen. Netjes en correct mensen. Veel succes.
Beste mijnheer/mevrouw Krekelberg,
De mensen van de NKC doen ook hun best, misschien zelf eerst info inwinnen? Voordat je gaat bestellen?
Vind u reactie niet echt vriendelijk naar deze mensen toe.

Met vriendelijke groeten,
Joop W.
Dat is dan fijn, dat de NKC verkeerde informatie rond stuurt! Omdat wij al snel vertrekken meteen het vignet besteld conform de procedure van de NKC en dus veel te veel betaald ervoor, 29,65 ipv 4,80. Kunnen jullie ons svp van betere informatie voorzien in de toekomst. Neem aan dat jullie het verschil tussen 29,65 en 4,80 (totaal 24,85) voor jullie rekening nemen!
Gerard,

dt staat op de site van BT:

Camper

De roetfilters zijn al leverbaar voor campers vanaf bouwjaar 1990, nadat uw camper is voorzien van een roetfilter door BT Industrial. Daarna verzorgd BT Industrial ook voor u de certificering en de groene fijnstof euro 4 sticker!

Veel voorkomende campers zijn: Fiat Ducato, Peugeot Boxer, Citroen Jumper, Iveco Daily, Ford Transit, Mercedes Sprinter/Vito en Volkswagen LT/Transpoter.

Arno Dit was een offerte voor onze auto maar wij hebben het niet laten doen wij vonden het te veel geld voor een oude auto
Groene sticker : na montage van het roetfilter regelt BT Industrial voor u de registratie, certificering en Groene milieusticker. U heeft hier geen omkijken naar. Levering van de groene sticker is inclusief TUV - Attest.
Met dit Attest kunt u:
· Bij eventuele ruitbreuk eenvoudig een nieuwe sticker verkrijgen
· Bij een eventuele controle het attest laten zien.
Hallo,
Ik heb de milieustikker op de Franse site besteld.
Voor diegene die de taal een probleem vinden is hier een link om dat makkelijker te maken.

www.hurktoilet.nl/weblog/wreageer.php?id=10653
Mvg Charles.
Gerard,

als ik zo'n roetfilter installeer valt de auto dan in een van de 3 millieu catagorieen?
voor 1800 euro zou ik me ook een paar bekeuringen van 80 euro kunnen permitteren als dat niet zo is..
Beste Arno
Wij hebben een auto van 1998 ook een 2800 tdi er is een roetfilter te koop bij de firma BT Industrial bv Nieuw Vennep www.btindustrial.nl kosten plus minus 1800,00 euro.
Op snelwegen heb je geen stikker nodig.
Een paar dingen die me niet duidelijk zijn wat betreft deze milieusticker en zones.
1. Geld het ook voor snelwegen?
2 ik heb een camper van 1999 met een 2800 dieselmotor, is er enige mogelijkheid dat ik er een millieu sticker op krijg? d.m.v. een roetfilter of wat dan ook?
3 is er een kentekencheck waar ik alleen mijn kenteken in kan vullen en kan zien hoe ik er voor sta?

Wij vermijden zowiezo altijd grote steden omdat we daar een hekel aan hebben maar ik begrijp dat steeds meer kleine steden ook deelnemen aan deze onzin. Wij zitten vooral graag in het zuiden van Duitsland.

Mvg, Arno.
Milieuzones hebben natuurlijk een goede reden. Vuile oude diesels die zwarte rookwolken producerend je stad vervuilen zit niemand op te wachten. Ook diesels die dat minder duidelijk tonen maar die wel sterk vervuilen wil je niet langs laten komen. Het hierboven bepleitte boycotten van die steden is wel erg naief en dommig. Je familie iun Utrecht mag je dan niet meer bezoeken zeker.. wereldvreemde ideeen.
Natuurlijk zijn milieustickers ook niet strijdig met EU wetgeving, net zo min als snelheidsborden en parkeerverboden. Een lokale overheid kan en mag regels tellen aan het verkeer. Dat het heel zinvol zou zijn om als ANWB/NKC etc.. te pleiten voor een eenvormige EU sticker die de milieuklasse aangeeft lijkt me heel zinvol: werk aan de winkel dus!
Wij hebben ook geen sticker zolang je niet in de zone komt dan heb je hem niet nodig.Maar pas op bij Koln staan camera's dan krijg je de bekeuring thuis dit is bij een kennis van ons gebeurt.
Er stond ook een een verhaal in de NKC van dit jaar over de milieu zone Amsterdam deze mensen hadden de oude camper opnieuw laten keuren zodat ze een nieuw kenteken kregen. En dat ze nu wel met de oude camper in de milieu zone Amsterdam konden komen. Maar pas op wij hebben ook een nieuw kenteken op onze camper maar als je de kenteken check Utrecht doe dan kom je er niet in. Dus in Nederland doe altijd eerst de kenteken check voor dat je de milieu zone inrijdt.Ze kijken naar het jaar tal van de auto en niet naar het kenteken. Dus een oude camper met nieuw kenteken gaat niet op.
Milieu zones ,wat zal ik er van zeggen ,wij hebben een camper van 25 jaar oud en geen stikker op het voorraam want als ik er een zou bestellen dan krijg ik een rode ,veel mensen in Duitsland die met een oude camper rijden zeggen gewoon tegen ons je moet het niet opzoeken ,wij zelf zijn in Duitsland nog nooit aangehouden want veel Duitsers vinden net als wij die milieu zones grote onzin en dat zal in de rest van Europa echt niet anders zijn ,in Engeland 2016 heb ik geen enkele Brit met een milieu stikker op zijn raam zien rijden dus wat nou verenigd Europa .Groeten Ted Fluitman en goede reis met of zonder milieu stikker op het raam (melkgedrag ven overheden)
Als gewoon iedereen deze milieuzones vermijd, hier dus gewoon niet meer komt, niet voor te kamperen, maar ook niet eten, winkelen, iets bezichtigen of wat dan ook. Er zijn nog genoeg plekken waar ze wel normaal doen. Misschien worden ze dan wakker omdat de inkomsten van de toeristen dan in deze gebieden zal dalen. Wij zullen in deze gebieden in ieder geval geen cent uitgeven.
Het is te gek voor woorden men streeft er naar het voor raam zoveel mogelijk schoon te houden voor de verkeer veiligheid wij hebben een zwaardere camper dan 3500 kg een cobox voor Tsjechie -Slowakije - Oostenrijk - Polen en dan nog
de milieustickers voor Tsjechie - Slowakijen- Polen -en
Oostenrijk en wat er nog volgt leven de verkeer veiligheid

Wim van Ammers
Lang leve het verenigd Europa . Nog even en je ziet niets meer door de voorruit met al die stikkers. Heeft niks met milieu te maken, maar alleen met toenemende graaicultuur van lokale overheden.. Heb al besloten, die plaatsen helemaal niet meer te bezoeken. Zouden meer camperaars moeten doen
Graag service van de NKC om niet franstalige camperaars een beetje te helpen
Ik zou het ook prettig vinden als lid van NKC om via de organisatie van NKC een stikker te kunnen bestellen. een beetje opgeld voor NKC zou ik geen bezwaar vinden. Je weet dan dan je vertrouwd besteld.
Met vriendelijke groeten,
Carel van Bommel.
Wij hebben een invalidekaart heb je hem dan ook nodig . Regel dat ook bij de A.N.W.B. Zoals Zwitserland vignet.
Geldt die sticker ook voor oldtimers ? in Duitsland geldt de sticker niet voor oldtimers van 35 jaar en ouder die hebben hem niet nodig..moet wel een kopie kentekenbewijs voor het raam..
Zou het een service van NKC kunnen zijn om een dergelijke sticker voor de leden te regelen? Wat mij betreft mag er dan een plus euro bovenop. Nu mag ik uitzoeken welke sticker ik voor mijn camper nodig heb. Ben er dus ff mee bezig :)
Aangezien onze camper zwaarder is dan 3500 kilo en bovendien nog eens ouder dan 01-01-2001 krijgen we geen milieusticker en gaan dus Frankrijk maar bezoeken buiten de zones om. Lukt ons in Duitsland ook. Dus komt goed.
Nu,daar ben ik dan mooi ingestonken....jammer,dat jullie niet eerder met de waarschuwing zijn gekomen,aangezien het per 1-04 ingaat en reeds bekend was .
H.J.Fredrikze
Hoe weet ik welke sticker ik moet hebben??
Betreft een camper Fiat ducato maxi, uit 2000. Diesel.
Welk type?
Euro 1, 2, 3?

Dank!
Jammer dat ik door Kampeerauto op het verkeerde (dure) been gezet ben en voor het vignet nu (te) veel betaald heb.
Dik van der Voort
Fijn dat NKC de nodige aandacht besteed. Ook moet NKC, ANWB, KNAC, etc. zich sterk maken om te voorkomen dat nieuwe milieunormen de mobiliteit van bestaande auto's beperken. Net als bij de APK moeten nieuwe normen alleen gelden voor nieuwe auto's. (En controleer die milieunormen bij VW en andere fabrikanten.)
Auto's die te veel vervuilen moet men terugdringen met 'oprotpremies' etc., maar niet hun recht op bestemmingen inperken.
Ook de ongecontroleerde, pluriforme manier veroorzaakt extra kosten en onnodige ergernis. Past niet bij de EU van 2017. Ben het dus helemaal eens met alle vorige bezwaarmakers.
Dus advies aan NKC: vorm samen met andere organisaties een betere lobby dan de autofabrikanten in Brussel.
Het aanvragen via de Franse website is in 10-15 minuten gedaan, wel vooraf even het kentekenbewijs scannen. Het aantal gegevens dat je moet invullen is beperkt, bijv. de stickerkeuze wordt door de website gemaakt (in Kampeerauto staat nog dat je dit moet opgeven). De afrekening kwam de volgende dag, de sticker is nog onderweg. En voor de kosten hoef je het niet te laten.
Tja een Duitse én een Franse sticker op de ruit, dat is archaïsch. Men kan op basis van het kenteken een bekeuring naar NL sturen, dan moet milieucontrole via het kenteken ook mogelijk zijn. De EU kan met zo'n 'innovatie' een nuttige stap zetten.
Het blijft mij verbazen dat lokale overheden maatregelen kunnen treffen, die strijdig zijn met Europese regelgeving, immers de motorvoertuigen met een kenteken, hebben een toelating gebasseerd op een Europese typegoedkeuring.
Verder is er sprake van discriminatie van eigenaren van oudere Campers, met de smallere beurs.
Hier kan je als NKC wat aan doen, mogelijk door goede lobby in Brussel.
Welke actie kan er ondernomen worden om een voor heel Europa geldende milieusticker (of digitale kentekenherkenning) te realiseren. Nu hebben Duitsland en Frankrijk hun eigen variant, in Nederland wordt er in verschillende steden geoordeeld op basis van bouwjaar (hoeveel verschilt eenzelfde type camper op kenteken gezet op 31 december van een jaar met die op 2 januari van het daaropvolgend jaar op kenteken is gezet?). Tijd voor uniformering.
sticker via officiële website besteld
kosten €4,80 euro
Via de Franse site besteld
Na 7 werkdagen in ons bezit
Sticker met een 3
Het zou nog VEEL beter zijn als de EU, NKC, ANWB en weet ik veel welke organisaties nog meer, één front zouden vormen en zo bewerkstelligen dat al die zo genaamde millieu zones afgeschaft worden.

Elk land is met een vorm van APK en uitstoot meting al bezig om het milieu te verbeteren en die milieuzones zijn al eens (net als de BPM) deels illegaal verklaard. Helaas blijkt de macht bij de overheid en de steden te liggen en niet bij een Europees hof.

Ik denk dat ik de volgende keer als ik zo een bord tegenkom, mijn camper maar gewoon voor het bord stop, de weg blokkeer en lekker een bakkie koffie ga drinken.
Ik mijd vanaf nu alle steden met een millieustickereis. Niet alleen op vakantie, maar ook zakelijk en privé. Leve de eenwording in Europa. Elk land doet maar wat. Dat is toch allemaal niet nodig? Na identificatie van je voertuig kan men toch direct nagaan of je auto aan de milieu-eisen voldoet?
Waarom dan die stickertjes op je ruit. Dat stamt uit de vorige eeuw.
Sticker twee weken geleden besteld en binnen 5 dagen al ontvangen. Ik ga er vanuit dat met deze sticker voor Parijs ook andere steden met milieuzone bezocht kunnen worden. Ik wens u allen een fijn camper jaar.
Binnen twee weken de sticker in huis. Besteld via het officiele Franse kantoor.
Het zou veel beter zijn als de EU en NKC zich inzetten voor een en dezelfde mileusticker te gebruiken.
Nu steeds een andere op de vooruit erbij .
Het zou een goede service van NKC zijn als er een vertaling in het Nederlands op deze site werd geplaatst van het aanvraagformulier zodat camperaars exact weten wat zij precies in moeten vullen, daar het formulier alleen in het Frans en Engels is.
Kan ik zonder problemen mijn kentekenbewijs kopiëren, daar je die moet uploaden.

Dirk Tempelaar
Die Duitse site suggereert bovendien (maar schrijft het net niet) dat je een fors probleem hebt als je geen milieusticker hebt. Dat valt alles mee: In Parijs heb je 'm alleen binnen de Périphérique nodig (die rondweg mag je dus gewoon gebruiken) en dan nog alleen van acht uur 's morgens tot acht uur 's avonds. In Lyon en Grenoble heb je 'm alleen nodig op dagen met ernstige luchtvervuiling.
Kan alleen maar betalen als men in het bezit is van een credietkaart welke wij niet bezitten .mijn vraag is ,is er nog een andere manier om de €4,80 te betalen? met vriendelijke groet G.luijcks

Meest actuele nieuwsberichten


Naar nieuwsoverzicht