Camper met een stekker

Er komen steeds meer milieuzones met strengere eisen aan de uitstoot. Wie zoekt naar een alternatief, kan denken aan een elektrische camper. Zoals de Stadtindianer van Zooom, op basis van de Nissan e-NV200. Met de e van elektrisch.

Nissan Elektrische CamperNissan NV 200

De neus van de elektrische versie is iets langer, waardoor alles wat voor de aandrijving zorgt onder de motorkap past en er geen laadruimte verloren gaat. De wagen heeft de afmetingen van een niet al te grote personenauto: 4,56 meter lang en 1,75 meter breed. De hendel om te schakelen lijkt op die van een automaat. Om te rijden zet je hem in de D van drive. Er zijn geen versnellingen, dus ook geen schokken. En hij is stil.

De motor levert 109 pk, volgens de fabrikant genoeg voor een topsnelheid van 120 kilometer per uur. De elektrische Nissan, made in Spain, heeft een actieradius van zo’n 150 kilometer. Dat is het grootste nadeel: na die afstand moet hij aan de stekker. Een halfuur aan een snellader en hij is weer voor 80 procent opgeladen. Bij een gewone lader duurt het een stuk langer.

Zooom maakt er een complete camper van, met een inrichting naar keuze. Van een tent aan de achterklep tot buitendouche en van koelbox tot hefdak. Alles kan. Een Stadtindianer blijft af fabriek onder de 40.000 euro. Voor 2.500 euro meer is er ook een compleet uitgeruste dieselversie. De Nissan e-NV200 kost als kale besteller af fabriek zo’n 26.700 euro.