Aanbieding petitie Ford afgeblazen


Op de valreep voordat een stoet campers bij het hoofdkantoor van Ford zou verschijnen om een petitie te overhandigen rond de falende 2.2 TDCi van Ford, heeft het concern een verklaring uitgebracht: Ford komt toekomstige gedupeerden tegemoet. Het aanbieden van de petitie komende dinsdag 25 juli, heeft de NKC conform het ultimatum afgeblazen.


In de petitie, die inmiddels door meer dan zevenhonderd camperaars is ondertekend, is Ford gevraagd om maatregelen te nemen waardoor camperaars met een dergelijke motor weer met een gerust hart op reis kunnen. Gebleken is dat motoren van de bouwjaren 2006 tot en met 2010 van dit type zonder duidelijke aanleiding onherstelbaar defect kunnen raken. Sinds de problemen ruim twee jaar geleden aan het licht kwamen, zijn bij de NKC 85 van dit soort gevallen gemeld. Al ruim een jaar dringt de NKC aan bij Ford op een regeling voor gedupeerde camperaars.

In een verklaring die Ford dit weekend heeft afgegeven, stelt Ford dat het concern coulant met schadegevallen in de toekomst zal omgaan, op voorwaarde dat bezitters van een camper met een dergelijke motor een soort nulmeting laten uitvoeren bij de dealer. Daarbij krijgt de motor een reguliere grote beurt en wordt met name bekeken of de verstuivers een test bij een hiertoe gecertificeerd bedrijf kunnen doorstaan. Na de beurt, met zo nodig vervanging van een of meer verstuivers, beschouwt Ford het onderhoud vanaf dat moment als ‘op orde’ en zal het bedrijf klanten tegemoetkomen als er alsnog problemen ontstaan, zo belooft Ford. Kanttekening is wel dat de camper niet ouder mag zijn dan tien jaar.

Bovendien werkt het concern aan een verzekeringsproduct, dat neerkomt op een jaar volledige garantie, op kosten van Ford. Het concern is echter nog bezig met de ontwikkeling van deze regeling, die ingewikkelder blijkt dan was voorzien. Ford had afgelopen voorjaar al beloofd met een dergelijk aanbod te komen.

De NKC is blij dat er nu eindelijk een officiële verklaring van Ford ligt. “De regeling is weliswaar niet honderd procent wat we wilden en het heeft ook eigenlijk veel te lang geduurd”, zegt NKC-directeur Stan Stolwerk. “Maar Ford zet hiermee wel vage beloftes om in harde toezeggingen, zwart op wit. En dit is waar het om gaat: dat camperaars weten waar ze aan toe zijn. Garantie dat problemen niet ontstaan, is er niet, maar als er wel de keiharde toezegging is dat ze worden opgelost, zijn we heel wat stappen verder.”

Voor twee zaken blijft de NKC aandacht vragen. Stolwerk: “We gaan erop toezien dat Ford de beloftes in de praktijk nakomt en dat Ford inderdaad met een garantieregeling komt. Maar we willen het ook nog eens hebben over de maximumleeftijd van de camper van tien jaar, want die is niet reëel. Als het goed is, gaat een camper immers veel langer mee.”

De gedupeerden zijn inmiddels op de hoogte gebracht van de laatste ontwikkelingen en van het afblazen van het aanbieden van de petitie.

Aanvulling na uw reacties

Ford Nederland heeft een regeling gepresenteerd die geldig is tot het moment dat het concern de toegezegde verzekering toevoegt. Tot medio zomer 2016 wees Ford elke camperaar met een klacht de deur: “Het ligt aan u, niet aan de Ford” was de boodschap. Toen eigenaren met een kapotte 2.2 TDCi-motor zich vorig jaar bij de NKC meldden en de NKC daarna (als collectief) verhaal haalde bij Ford, gaf de fabrikant ook niet thuis. Ford wilde op geen enkele wijze meebewegen. Om diverse redenen is het concern geen partij in een juridisch traject. In diverse onderhandelingsrondes heeft de NKC benadrukt dat er naast juridische aansprakelijkheid het concern wel degelijk een verantwoordelijkheid kent ten opzichte van klanten. De gesprekken hebben uiteindelijk geleid tot de (tijdelijke) regeling die Ford de gedupeerden nu zwart op wit aanbiedt. Er is nu eindelijk een regeling waar Ford op aan te spreken is.

De NKC ziet dat het aanbod van Ford onmogelijk alle gedupeerden tevreden kan stemmen. Of het aanbod gaat bijdragen aan een herstel van vertrouwen in het merk zal de toekomst uitwijzen. Het is aan de camperaar nu zelf ter beoordeling of de regeling voor hem/haar een oplossing biedt.

Mocht de uitvoering van de regeling niet verlopen zoals Ford beloofd heeft, kunnen gedupeerden bellen met de klantenservice van Ford Nederland: 070 - 77 03 777. De NKC ontvangt deze berichten ook graag, om zo de uitkomsten te kunnen monitoren en in te brengen in het overleg dat de NKC vooralsnog met Ford continueert.

Diverse publicitaire acties via gedrukte media, televisie en social media hebben ertoe geleid dat Ford een regeling gepubliceerd heeft waar ze aanspreekbaar op is: stap 1. De NKC verwacht op dit moment van een (publiciteits) ‘actie’ richting Ford niet het effect dat alle gedupeerden tevreden kunnen worden gesteld. De NKC sluit nieuwe publicitaire acties echter in de nabije toekomst niet uit, mocht bijvoorbeeld de toegezegde verzekering uitblijven.

In de tussentijd herhalen we het verzoek: spreek Ford aan op de regeling via de hierboven vermelde contactgegevens.

(aanvulling 25 juli 2017 - 15.25 uur)

Reacties


Bij deze wil ik de NKC bedanken ze zijn voor 85 mensen in de bres gegaan en daarbij zijn honderden anderen gedupeerd waar de koter geen problemen geeft want de camper die zei hebben is bijna onverkoopbaar of anders veel minder waart
Dus bedankt daarvoor NKC

AFZ.
C.Guijt
https://www.facebook.com/groups/1373936699392793/
Gedupeerden u kunt zich op deze pagina aanmelden als u dat wilt. Als de NKC zich terugtrekt is dit wellicht een optie van verdere acties.
Op dit forum al eerder zo'n oproep gelezen en misschien dezelfde persoon.
Beste Ford-bezitters, van de "beruchte" of moet ik zeggen bekende 2.2 dieselmotor van Ford in campers.
Zelf heb ik een westfalia-camper met deze motor, met 102.000 km. op de teller. Gelukkig tot nu toe geen enkel probleem gehad. Hoop uiteraard, dat dit zo blijft. Echter tijdens mijn 6 weken vakantie in Duitsland heb ik een aantal Duitsers gesproken met een camper met de betreffende motor. Daar was men ook op de hoogte van de problemen, alleen heeft Ford - Duitsland alles, bij problemen, KOSTENLOOS vervangen. Ford-Duitsland weet dus wel wat service en klantentevredenheid lees binding betekent.
Jan Hollaar - Abbenbroek.
Rekening moet tekening zijn. Dus een doorsnede tekening van de zuigers.
Van de coulance regeling kunnen we niets verwachten. Vandaar dat ik me oriënteer op de zuigers (als dat tenminste het probleem is). Ik heb daar nog steeds mijn twijfels over.
nog 1 reactie van mij.
Na het lezen van de reacties,vraag ik mij af waar is de NKC.bijna niemand is tevreden met de oplossing welke zou zijn bereikt door de NKC.
Wij worden aan het lijntje gehouden.
Met een vriendelijke Groet Evert W. Visser
@j.bosman. Zelf heb ik ook geen problemen. Voor mij geldt de "en-en" situatie. Ik neem de adviezen van het BMR ter harte en ingeval van problemen Laat ik mijn camper verslepen naar een bedrijf die zwaardere zuigers kunnen plaatsen. (wellicht het BMR in den Bosch). Inmiddels wat verder gezocht en Bogamat Den Bosch adviseert een Duits product, een additief te gebruiken speciaal voor het schoonmaken van de verstuivers. Misschien nog interessant om een doorsnede rekening van de "Duitse" zuiger te vergelijken met de Ford zuiger. Het materiaal dat gebruikt wordt is natuurlijk ook van belang (lijkt mij). Vr.gr. Johannes
Nog even wat aanvullende informatie aangevraagd betreffende de antwoorden naar dhr. Pauw van Rudi Motoren & Getriebeservice.
""" die Ford 2.2 TDCi Motorn (PUMA-Motoren) haben alle das Problem mit den Kolben.
Wir bieten den Umbau (Instandsetzung mit neuen Kolben und neuen Injektoren) in einem Gesamtpaket für 5.500,00 € an.
In dem Paket ist die Abholung des Fahrzeuges inbegriffen sowie alle anfallenden Arbeitskosten. Der Preis für die Rumpfmotorinstandsetzung mit Aus- und Einbaupaket und der Fahrzeugabholung kostet 5.500,00 €
Ich habe einige Fragen über diese Paket 1e sind die neue Kolben dicker en und 2e was ist die Marke von die Injektoren, 3e was ist mit Garantie und 4e von wo Abholung und was mit wieder zurück.
Mit freundlichen Grüßen, ""'"
Hallo,
1. Kolben sind Dicker.
2. Hersteller ist DENSO oder VDO (das was original verbaut war)
3. 12 Monate Gewährleistung
4. Abholung müssen Sie selbst machen.
Mit freundlichen Grüßen,
i. A. Markus Eckardt
Rudi Motoren & Getriebeservice
Reinhold-Ferger-Straße 18
56457 Westerburg

Mijn motor is van 2009 (ik heb nog geen problemen) ik zou maar 2 jaar gebruik kunnen maken van die z.g.n. garantie die er hoogstwaarschijnlijk niet komt, en in het ergste geval ben ik eerst al 2000€ (0 beurt+ denso ) kwijt en elk jaar weer beurten bij Ford terwijl ik nog geen problemen heb.
Die Rudi is voor mij een goede optie, ik heb dan in ieder geval de zekerheid dat ik dikkere zuigers heb. Die zekerheid geeft Ford mijn niet die zegt immers dat het aan de verstuivers ligt.
De onderhandelingen met Ford en Allianz verzekering is beëindigd heb ik uit zeer betrouwbare bron vernomen. De verzekeraar durft het niet aan omdat het risico te groot is. Ford houd de mensen gewoon aan het lijntje en zwijgt als het graf. De zoveelste blunder voor een merk wat ik ooit hoog in het vaandel had. Ze verlagen zich tot louche handelaren.
Tijd voor aktie mensen. https://www.facebook.com/groups/1373936699392793/
Anti Ford Club Nederland
Meld u aan !
Ter informatie:
De kwaliteit van de zuigers?
Garantie?
Jullie kunnen nu zelf contact opnemen met deze Firma.

Sehr geehrte Damen und Herren.
Ich bitte Sie mir Informationen über die Ford 2.2 TDCi Motor 130/140 HP zu senden.
Es geht um den Austausch der vier Kolben.
Diese Kolben sollte eine bessere Qualität sein und schwerer als die Kolben, die in den 2.2 TDCi platziert werden.
Was sind die Kosten?
Was ist die Garantie für die Aufnahme der vier Kolben?
Sie sind die Probleme dieser bekannten Motor?
Mit freundlichen Grüßen Johannes de Pauw

Sehr geehrter Herr de Pauw,
die Ford 2.2 TDCi Motorn (PUMA-Motoren) haben alle das Problem mit den Kolben.
Wir bieten den Umbau (Instandsetzung mit neuen Kolben und neuen Injektoren) in einem Gesamtpaket für 5.500,00 € an.
In dem Paket ist die Abholung des Fahrzeuges inbegriffen sowie alle anfallenden Arbeitskosten. Der Preis für die Rumpfmotorinstandsetzung mit Aus- und Einbaupaket und der Fahrzeugabholung kostet 5.500,00 €-
--
Mit freundlichen Grüßen,
i. A. Markus Eckardt
Rudi Motoren & Getriebeservice
Reinhold-Ferger-Straße 18
56457 Westerburg
-------------------------------------------------------------------------
Telefon: 02663 - 917 601
Telefax: 02663 - 917 633
-------------------------------------------------------------------------
Internet: www.rudi-autoteile.de
E-Mail : ebay@rudi-autoteile.de
info@rudi-autoteile.de
-------------------------------------------------------------------------
Folgen Sie uns auf Facebook: https://www.facebook.com/rudimotorenservice?fref=ts
beste allemaal 3 sept staat in mij agenda ik ga mee laat maar horen hoe en waar . Ford zal weten dat wij niet zo op deze manier van onze spaarcenten af willen het is hoe dan ook te gek om los te lopen . als ik als leek al deze reacties lees weet ik ook niet meer wat wel of niet klopt . gr eric bertrand
Op een Ford familiedag komen om daar het ongenoegen te uiten vind ik (op zijn zachts heeft) niet correct. Ik zal weer de nodige kritiek krijgen, maar ik kan het niet anders zien.
3 Sept Ford Familly day, ik ga mee ook al heb ik geen Ford Camper meer, desnoods huur ik er één.
https://www.facebook.com/events/253789391775238/permalink/255029288317915/?ref=1&action_history=null
@J.Bosman. Het is uiteraard uw goed recht om aan mijn reacties te twijfelen. Ik wens u verder veel succes met het zoeken naar uw oplossingen. Vr. Gr. @Johannes

Ruud dat lijkt mij een goed idee maar hoe krijg je iedereen gemobiliseerd…..


Dit is de laatste keer Johannes dat ik naar jou reageer jij bent mij te fanatiek om alles te ontkrachten en te refereren naar Ford adviezen en een z.g.n. onafhankelijke revisie bedrijf, ik heb ook een revisie bedrijf die weer anders beweerd. Er zijn genoeg rapporten en voorbeelden dat het aan te zwakke zuigers ligt en dat is een tekortkoming van FORD .
Helemaal voor, actie!!!

Ford organiseert een Family Day (https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1586467044705201&id=100000257616141), laten we daar een protestactie organiseren!
Als ik al die opmerkingen lees dan valt het mij op dat eigenlijk niemand ingaat op het concept voorstel van Ford. Ford trekt zich terug als er aktie gevoerd gaat worden. Nou en.... als niemand wat in dit zwaktebod van Ford zien zeg ik actie. Laten we Ford helemaal gek maken met acties. Ik weet er wel een paar.
Als ik al die opmerkingen lees dan valt het mij op dat eigenlijk niemand ingaat op het concept voorstel van Ford. Ford trekt zich terug als er aktie gevoerd gaat worden. Nou en.... als niemand wat in dit zwaktebod van Ford zien zeg ik actie. Laten we Ford helemaal gek maken met acties. Ik weet er wel een paar.
@J. Bosman. Argumenten gebaseerd op " ik denk dat" zijn niet valide. Ik stel voor dat wij samen een bezoek brengen aan het Bossche Motor en revisie bedrijf. Dan kunt u uw vragen stellen aan vakmensen die dagelijks met motoren omgaan. Thierry geeft argumenten voor een verzwaarde zuiger, maar neemt het argument van mij niet mee dat de euro 5 en 6 motoren een hogere druk hebben, dus grotere en zwaardere zuigers vereisen. Ruud verwijst mij naar een Duitse Website. Deze mensen zal ik vragen stellen of zij het probleem met de 2.2 TDCi motor kennen en of zij zwaardere zuigers kunnen leveren en welke garanties zij mij kunnen bieden. "prietpraat"..... Ik probeer mij te baseren op les 1 van mijn wiskunde lessen. Als je iets "beweert", toon dit dan aan. Ruud en Thierry hebben in ieder geval argumenten die ik kan onderzoeken. Uw argument is gebaseerd op: ik denk dat.
Het vervelende is dat je als eigenaar gewoonweg niet weet welke richting uit te gaan. Ik zit echt gewrongen. De meeste mensen hebben immers niet dergelijke reserve om even een mogelijk schadegeval van 8500 euro op te vangen. De injectoren zijn misschien de oorzaak, misschien de pistons te licht ... Ik besluit te gokken omdat ... onze MH nooit lang zal stilstaan, omdat ik mijn onderhoud respecteer, omdat we de motor levendig houden ... Ik hoop echt niet dat we een schadegeval tegenkomen. WAT inderdaad zeer belangrijk is zich in de plaats te stellen van de mensen die het probleem meegemaakt hebben, die pro-actief de verstuivers vervangen hebben om nadien te constateren dat de oorzaken verschillend kunnen zijn. We moeten 1 vuist vormen en allemaal aan hetzelfde koord trekken. BASTA.
Ik heb de wijsheid niet in pacht maar ik denk echt dat het aan te zwakke zuigers ligt.
Na 2010 zijn de 130/140pk motoren uitgerust met dikkere zuigers, die motoren hebben geen problemen meer.
Bij Ford kan je geen zuigers + stangen bestellen alleen een onder blok daar zitten geheid die dikkere zuigers in maar die info krijg je niet van Ford wand dan zouden zij schuld bekennen, met alle gevolgen van dien.
Ik heb nog geen problemen, rij niet meer in de 6e versnelling en gebruik mijn cruise control niet meer hou de motor dus op toeren.
Ik zeg niet zoveel op dit forum omdat een aantal mensen zoals Ruud en Thierry het goed verwoorden.
Ik erger mij veel aan het prietpraat van sommige leden die elke kant opgaan en eigenlijk niets zeggen, ze proberen chaos te kweken, zodat er maar geen eensgezinde groepen ontstaan.
Één (die eigenlijk alles in twijfel trekt) zegt b.v. met veel woorden dat zijn Ford dealer en andere Ford dealers en zijn z.g.n. revisie bedrijf hem eerlijk gezegd hebben dan het aan het lange stilstaan en slechte diesel ligt, Ford zal het wel weten wat er aan de hand is. De Ford dealers hebben allang instructies gekregen hoe ze moeten reageren op deze problematiek. Deze mensen hebben vlg mij ergens baat bij.
Ik ben ook eigenaar van een Ford tdci 2.2 140 pk. Nu met 87.000 km.
Recentelijk hebben we met een volgeladen MH naar Oostenrijk geweest en ik heb net de tips gelezen om de zaken pro actief te vermijden ... Sommige zaken waren reeds ok.. Regelmatig onderhoud, goed laten doortrekken, fuel cleaner... anyway het beestje heeft moeten sleuren maar alles is goed verlopen inclusief de 4 bergpassen. Verbruik is 11.2 liter. Nu volg ik de verschillende debatten en ik zit echt met mixed emotions ... Mijn inziens is dit de oplossing ... de kontrole op de kosten van de eigenaar op voorwaarde dat er indien er problemen zijn de reparatie in een Ford garage gebeurd op kost van Ford. Maw slechte injectoren vervangen.
@heer J.Bosman. Dit is een open forum. Als u mijn bijdrage leest, dan kunt u zien dat ik mij probeer te oriënteren over de problematiek van de 2.2 TDCi motor. Ik heb 3 Ford garages bezocht en contact op genomen met het BMR bedrijf. Verder trek ik de gegevens van Ruud. M na. Ik heb geen connecties met Ford. Mijn belang is dat ik niet zomaar mijn verstuivers laat vervangen als de zuigers het probleem zijn. Nieuwe zuigers van Ford zijn wellicht identiek en geven mogelijk hetzelfde probleem. Vandaar dat Ruud. M mij wijst op de Duitse link. Als ik terug blader en naar uw bijdrage kijk zie ik een minimale bijdrage. Verder denk ik dat Ruud. M prima in staat is om zelf te bepalen op wie hij wel/niet reageert.
Ruud laat jij je motor daar reviseren of laat de onderdelen overkomen. Ben je revisiebedrijven in het noorden van Duitsland tegen gekomen. Ik heb nog geen probleem maar denk preventief te gaan reviseren. Ik vind dat wachten dat het gebeurd maar niks en is ook nog eens levensgevaarlijk.
Kan ik jou op mail of fb bereiken. Nogmaals geen energie in Johannes steken die heeft gewoon andere belangen.
Ik heb diverse Nederlandse revisiebedrijven benaderd, maar niemand kent onderstaande feiten. Dat is best zorgelijk, blijkbaar onderschatten de revisiebedrijven in Nederland deze problematiek nogal!

Deze informatie heb ik via diverse Duitse sites achterhaald.
@Johannes: http://www.rudi-autoteile.de/index.htm

- het probleem betreft eigenlijk altijd cilinder 2 of 3
- daaruit kan afgeleid worden dat er sprake is van een
thermisch probleem, waarbij de ingesloten cilinders te heet
worden tot er uiteindelijk één bezwijkt
- er zijn voorbeelden van gedupeerden die dit probleem al 2
keer gehad hebben!
- standaard revisie is dus geen oplossing
- dikkere zuigerbodem (icm kortere drijfstangen) kunnen de
fysiek hogere thermische belasting wel aan
- een (grotere?) oliekoeler kan de betrouwbaarheid wellicht
verhogen
@Ruud (Beste). De (idiote) adviezen komen van een onafhankelijk bedrijf (BMR). Wie kan mij garanderen of de zuigers van jouw onafhankelijk bedrijf anders zijn, dus versterkt. Volgens mijn informatie komen ze gewoon van Ford. Vertel mij waar ik kwalitatief betere zuigers kan vinden? Zolang ik dit niet weet ben ik gebonden aan de adviezen van Ford en het BMR bedrijf. Campers die eem groot deel van het jaar stil staan lopen risico's. (ook Fiat Ducato's). Dat Ford onzorgvuldig met klanten omgaat staat hier los van.
@Johannes: hou nou alsjeblieft op met je idiote adviezen! Ford laat iedereen keihard vallen, ik zou iedereen willen vragen Ford ook te laten vallen. Nooit meer Ford!!!

Laat je motor reviseren door een onafhankelijk revisiebedrijf, met versterkte zuigers.
JL Moed. Volgens het Bossche Motorenrevisiebedrijf en Ford Den Bosch is het vooral belangrijk dat je de aanwijzingen van Ford zelf opvolgt. Het zit hem op de eerste plaats in het lange stilstaan tijdens de wintermaanden. De problemen doen zich NIET voor bij motoren die het hele jaar door worden gebruikt vertelden ze mij. Nieuwe zuigers? Weet je zeker dat de zuigers (die bij Ford worden besteld) van een betere kwaliteit zijn? De Dieselkwaliteit loopt terug in de lange tijd dat de motor niet wordt gebruikt. Eenzelfde motor de 2.2 TDCi (met eigen ogen gezien) heeft er meer dan 200.000 km opstaan! Deze Ford rijdt nog steeds, maar wordt dagelijks gebruikt. Euro 5000 uitgeven is beste veel geld!
LJ Moed

Een threat op dat forum is een bericht door iemand geplaatst waar je persoonlijk op kunt reageren en daar weer een reactie op enz. enz.
Dit kost niets, je moet je alleen registreren en een gebruikersnaam verzinnen.
Succes
gjj kusters

Ik ben niet technisch maar loop al een tijd rond met de gedachte preventief te reviseren en wil daarom wel graag op de hoogte blijven. Ik geef nu liever 5000 euro uit zodat ik veiliger kan rijden en mijn camper eventueel beter kan verhuren of verkopen tzt. Voor zover er zekerheden zijn natuurlijk. Ben ik welkom op de site die je noemde en wat is een "threat"? Of melden jullie vorderingen toch ook nog op dit forum?
Wat ontzettend jammer dat NKC zoweinig of bijna niets heeft kunnen bewerkstelligen bij Ford Nederland. In mijn geval, een camper uit 2008, €1000 voor een enkel jaartje een (mogelijke) garantieregeling, terwijl verzekering al repatriëring en vervangend vervoer dekt nu. Verstuivers zijn in 2016 vervangen en dit jaar nog door Ford getest. Ook hiervoor geen coulance. Allemaal zonde van de tijd en effort mi.

J, Wagenmakers
Ben net terug uit Frankrijk.
ca. 3000 km probleemloos kunnen rijden na de "0" beurt. ( alle verstuivers ok)
Wel alleen op de toerenteller gereden, continu tussen 2000 en 2500 toeren. Op zich prima.
Uiteraard wel geschrokken van het verhaal van Ruud Mosk, wat ik zeer betreurenswaardig vind. Zeker als je bedenkt dat hij rustig 110 rijdt en er geen aanleiding is dat er iets fout kan gaan. Zo heb ik uiteraard ook rond gereden. Ik denk ook dat daarom preventief modificeren van de motor gewoon moet gaan gebeuren om dit gezeik te voorkomen. Alle NUTTIGE info over de aanpak hiervan is daarom meer dan welkom.
Misschien is het wel handig om er een threat te openen op het volgende forum : http://fordtransit.org .
Hier kan iedereen lid van worden en kunnen foto's worden gepost. Wellicht wil iemand die nu al veel technische info over de evt. modificatie heeft daarmee beginnen. Dan gaan we voor het technische gedeelte van het probleem van het NKC forum af. Dan kunnen ze dat voor de Ford discussie houden.
Dirk , bedankt vvoor de info , maar dat een garage u weer laat rijden met op een cilinder geen compressie ,is geen schoonheid prijs .
C.J.Dekker, De zuigers zitten nog in het blok. Wel in de bovenste stand. In eerste instantie waren de 2e en 3e verstuiver defect. Na 2 dagen wachten konden ze worden verwisseld na meting bleek de 3e cylinder geen compressie te hebben. Volgens de garage mens
en konden we er nog wel mee rijden maar ver zijn we niet gekomen met een groot rookgordijn op de snelweg gekeerd en hebben gelukkig nog een parkeerterrein weten te bereiken vlak bij de dealer. De volgende dag op de startmotor de helling bereikt naar de garage. Die nacht in de camper en garage geslapen. Wel gezien dat de motor gedemonteerd werd en foto's genomen voor het plakboek voor de coulance afd. van de firma Ford Ned. Hoe het verder is gegaan weet ik niet want ze hebben ons toen naar een hotel in Almeria ( Spanje) gebracht en de volgende dag laat opgehaald.
In ieder geval dank voor de interesse.
Dirk , de zuigers moeten gedemonteerd zijn en zelf ook verwijderd van de drijfstang , anders kan ik het niet aangeven hoe de schade is / kon ontstaan .
C.J.Dekker, Ik heb alleen foto's van de defecte zuigers nog wel in het blok. Bij de inbouw van de andere motor zijn we niet aanwezig geweest die heb ik pas gezien toen de klus geklaard was. Op de foto is de scheur in de zuiger te zien en volgens mij ook een gaatje. Mijn mailadres bij interesse is
dirk1940@gmail.com
Drik , ik altijd interesse , maar heb je ook de andere 3 zuiger oig uit de zelfde motor ? .
Gisteren met de chef werkplaats van de plaatselijke Ford dealer het voorstel doorgenomen. Motor revisie Apeldoorn heeft aangegeven de motor te kunnen reviceren met geharde zuigers welke geleverd worden door Ford Nederland.
Ik heb bij de dealer aangegeven dat ik van hem ook een aanbieding wil met geharde zuigers. Er is een aantal keren contact geweest tussen de dealer en Ford. Ford doet vaag richting de dealer en zegt dat er een gereviseerd onderblok (draaiende gedeelte) wordt geleverd en wil niet aangeven of hier geharde zuigers zijn gemonteerd. ???
De Ford dealer heeft ook contact opgenomen met het revisiebedrijf en is bereid het blok te demonteren, daarna revisie bij MRA en weer in te bouwen. Maar geeft dan geen garantie , val dan terug op de garantie van MRA.
Maandag zelf maar eens weer een aantal revisie bedrijven contacten.

Garantie van Ford zegt me weinig.
Volgens mij wil Ford niet bevestigen dat er geharde zuigers worden gemonteerd (zou best een zo kunnen zijn volgens de chef werkplaats) omdat ze daarmee het zuigerprobleem erkennen.
C.J. Dekker als u interesse heeft heb ik ook wel een paar foto's van de zuiger. Het betreft de zuiger uit de derde cylinder met gat.
@Ruud. Op zich lijkt dit ook voor mij (en jou) de beste oplossing, maar mijn twijfels zijn inderdaad de zuigers. Waar haalt het revisie bedrijf deze zuigers vandaan? Worden ze besteld bij Ford (en worden we eigenlijk met dezelfde zuigers opgescheept?) of hebben zij inderdaad kwalitatief betere zuigers. Hoe komen we dit te weten? Ik zal dit bij het Bossche motorenrevisie bedrijf navragen.
Preventief gooi ik er om de 5000km een verstuiver/motor additief bij op advies van Bogamat (den Bosch) en rijd ik in de wintermaanden naar Luxemburg en België.
Overigens loopt mij Bürstner met Ford nog prima (deed hij ook bij jou....) bijna 50.000km.
Succes met jouw motorprobleem en ik word graag op de hoogte gehouden.
P.S. Onze soms tegengestelde meningen heb ik nimmer persoonlijk opgevat. Ben tenslotte ook "wijzer" geworden van jou en Thierry.
Ruud , deze richting ga ik niet op , vraag het maar aan het NKC die hebben van mij alle bevindingen van mijn ervaring ontremd het scheuren van de zuigers bij een ander merk en de modificatie hier van .
Mijn motor liep echt probleemloos, tot vlak voor het fatale moment. Ik reed zo'n beetje 110 op de teller op de snelweg. Werkelijk geen enkele indicatie wat aan had kunnen geven dat er iets stond te gebeuren. Plotseling begon de auto te trillen, er kwam een forse onbalans in de auto cq. motor. Onmiddellijk heb ik de koppeling ingetrapt en in een reflex wilde ik van 5 naar 4 terugschakelen. Maar direct na intrappen van de koppeling viel alle vermogen weg, en viel motor ook uit. Geen rookontwikkeling, geen optoeren van de motor, niets spectaculairs!

De verhalen over brandstof, over lang stilstaan van campers, en over vervuilde injectoren: dat speelt toch niet alleen bij dit type motor een desastreus rol? Tenzij... deze specifieke motor niet bestand is tegen deze variatie (die er mogelijk wel is). Constructiefout dus, dat is gewoon echt de meestwaarschijnlijke oorzaak!

@CJ: geen interesse, tenzij je je kennis openlijk deelt

@Johannes: versterkte zuigers inbouwen is wel degelijk mogelijk. Sterker, het is de enige echte oplossing voor dit probleem. En dus ook de directe aanleiding om NIET naar Ford te gaan


Dirk, dit is juist maar , maar ik weet niet wanneer men met biodiesel is begonnen ,ik denk al een jaar of 6 a 7 terug en als u daar voor ook al met een camper reed ( veel km gereden ) was het probleem natuurlijk minder .
Wat betreft die Ford motor heeft ook indirect niets met de brandstof / inspuiting te maken , en ik beoordeel dit naar aanleiding van een foto van de defecte zuiger , met die schade heb ik ervaring , en heb dit al eerder geschreven op dit forum .
Beste allen, mijn motor is bij 36.000 km in de soep gelopen en met de nieuwe motor (onderblok geleverd door Ford Nederland met 75% korting!?!) heb ik inmiddels alweer meer dan 40.000 km gereden. Wat ik graag zou willen weten is of dat er al mensen zijn die voor de tweede keer hun motor hebben moeten vervangen????? Zo niet dan vraag ik me af waarom niet???? Heeft Ford vanaf 2010 betere zuigers gebruikt (gehard lees ik bij andere pechvogels)??? Op mijn vraag aan Ford Nederland kreeg ik een ontwijkend antwoord: in principe is mijn nieuw onderblok gelijk aan het oude maar het kan dat er enkele modificaties zijn uitgevoerd..........bla bla bla, alsof ze dat niet zeker weten bij Ford!
Als voorbereiding op onze vakantie heb ik alvast een motorenrevisie bedrijf gezocht, zodat de camper daar naar toe kan worden gerepatrieerd (op navolging van Ruud). Het bedrijf heet Bols in Veghel. Kosten revisie motor € 2100,- uit- en inbouwen motor €1500,- (beide excl. BTW). Op de vraag of ze de problematiek rond deze motor kende antwoorde ze; ja, de motor met de problemen van de zuigers, bij revisie worden versterkte zuigers gemonteerd. Preventief reviseren werd me, vanwege de kosten, afgeraden.
Bevestiging beëindigen lidmaatschap
Wij hebben uw opzegging in goede orde ontvangen.
Uw lidmaatschap wordt per 31/12/2017 stop gezet. U ontvangt hiervan binnen enkele ogenblikken een e-mailbevestiging.

Mocht u nog vragen hebben, dan kunt u ons bereiken tijdens kantooruren op 033-4677070. E-mailen kan ook: leden@nkc.nl
C.J.Dekker dat van die brandstof kan zijn maar dat geldt dan voor alle motoren en, bij mijn weten treft dit alleen dit type motor. In 2013 hebben de camper met de Fiat 2.8 IDHD verkocht en volgens mij had de dieselolie toen ook al een ontwikkeling doorgemaakt en nooit gelet op merk diesel of niet. Deze 2.2 TDCI heeft dus veel meer problemen gegeven dan andere motoren van een ander merk.
We zijn ruim twee weken geleden in Italië gestrand met onze Corado camper bouwjaar 2009 KM.Stand 120.000
Camper staat inmiddels bij de Ford garage in Epe en de diagnose is gesteld de derde zuiger heeft geen compressie meer en is dus defect.
Ik heb aangegeven dat ik indien Ford de revisie een bevestiging wil dat er dan sterkkere geharde zuigers in komen.
Ford heeft dit nog niet bevestigd, in tegenstelling tot het revisie bedrijf MRA in Apeldoorn. Zij hebben bij mij aangegeven dat wanneer zij de revisie uitvoeren de zuigers zijn aangepast (gehard)
Ik wacht nu op een voorstel van de plaatselijke Ford dealer hier in Epe.
Ruud die 94 moet 4 x zijn , excuses
Ruud , ben je bereid on de oude zuigers 94x ) te bekijken hoe de schade er uit ziet , zo ja dan geef ik je een aanwijzing waar je naar moet kijken en ook de zuigers die nog heel zijn .
Dirk als ik zie wat je al gereden heeft met de campers is de begintijd al enkel jaren terug . Men moet er wel rekening mee houden dat momenteel de dieselbrandstof niet meer de samenstelling heeft van jaren terug . Wat is er veranderd , anti schuimdoop toegevoerd , zwavel arm tot geheel vrij , en toe de toevoeging van de biobrandstof wat vocht vasthoud
en dit laatste is /kan een probleem zijn .
Alle ervaringen ten spijt zoals ik ze hier met adviezen enz. lees, leg ik u het volgende voor. De Hymer met de 2.2 TDCI was onze derde camper. De eerste op een Fiat chassis 2.5 TD ingeruild bij ruim 100.000KM voor een andere camper met een Fiat 2.8 IDTD bijna 180.000KM Door half Europa gereden in al die landen gewone diesel getankt. Stonden ook wel een 2á3 maanden stil. Nooit afgetankt voor het stilstaan. Nooit motor problemen gehad starten lopen. De Camper met Ford motor gekocht bij 74000 km. met een bijna complete historie. Bij 111.000KM andere motor in Spanje laten plaatsen en terug in Nederland de camper na 2 maanden verkocht. Door de houding van Ford via een lange mailwisseling was het vertrouwen tot op heden finaal weg. De verhalen die nu worden opgehangen hoe om te gaan met deze motor dienen alleen om de zaak op een laffe wijze te verdoezelen en zo alle verantwoordelijkheid te ontlopen. Nog steeds VORT met de fordjes.
Nog steeds geen bericht kunnen lezen over welke motor het precies gaat ,Ford 2.2 TDCI dat wel maar...meestal de zwaarderde PK 130 of 140 die last hebben met de zuigers/verstuivers of is er geen verschil ?

groet peter
Onze camper is van januari 2009 gekocht met 6000km op de teller, in december 2011 ging de motor stuk bij 39.400km. Wij kregen geen coulance van Ford, omdat wij drie maanden te laat waren voor onderhoud bij de Ford dealer. De Ford dealer heeft er een revisie motor in geplaats. Alle nota's van onderhoud aan de camper zijn aanwezig. Ook hebben wij een Ford assistent gekregen. Ik vraagmij dan toch af wanneer Ford dan wel coulance geeft. En zou graag zien dat NKC zich verder inzet voor de reeds gedupeerde. De regeling die Ford nu aanbied is dan misschien een heel klein stukje zekerheid.
Vr. Gr. Erni Voigt
Het probleem met de verstuivers speelt niet allen bij campers. Ik heb een Ford Focus gehad waarvan plotseling ook alle verstuivers kapot gingen. Niet meer laten repareren omdat de restwaarde van de auto na reparatie gelijk was aan de reparatiekosten, overgestapt op een ander merk.
Een buurman had hetzelfde euvel. Meerdere keren de verstuivers vervangen (had meer geluk dan ik: lease auto)
H. Boonstra
Het verhaal van verstuivers , brandstof en filters lijkt me gewoon geldklopperij.
Hoeveel van die bussen en campers rijden er wereldwijd rond in landen waar het onderhoud een stuk minder is. Hebben zij die problemen ook ?
De verstuivers zitten ook in andere merken ook daar hoor je niets over .
Conclusie het is gewoon de zuiger die NIET goed is .
DUS EEN PRODUCTIEFOUT.
DUS FORD IS VERANTWOORDELIJK.

Piet Joppen

Het verhaal van verstuivers , brandstof en filters lijkt me gewoon geldklopperij.
Hoeveel van die bussen en campers rijden er wereldwijd rond in landen waar het onderhoud een stuk minder is. Hebben zij die problemen ook ?
De verstuivers zitten ook in andere merken ook daar hoor je niets over .
Conclusie het is gewoon de zuiger die NIET goed is .
DUS EEN PRODUCTIEFOUT.
DUS FORD IS VERANTWOORDELIJK.

Ik heb nog het een en ander op een rijtje gezet:
1. Problemen met deze motor (de 2.2 TDCi) komen (bijna) niet voor bij de Transits die worden gebruikt in het vrachtverkeer. Er zijn Transits die moeiteloos de 200.000 km bereiken.
2. Hoe zit het nu met de opmerking van Ruud en Thierry om de zuigers te laten vervangen.
a. kan dat preventief?
b. de zuigers die worden vervangen dienen dezelfde omtrek te hebben en dus ook dezelfde oppervlakte. Zijn deze zuigers wel beschikbaar? Betekent het dan dat de zuigers dikker moeten zijn of van een ander materiaal?
c. Ik heb begrepen dat de software die nodig is om het geheel aan te sturen zal moeten worden veranderd. Is deze software beschikbaar al je de zuigers laat vervangen.
d. Het Bossche revisiebedrijf herhaalt dat vervuilde diesel een belangrijk punt is. Sterker nog: ze stellen dat bij nieuwe verstuivers en een nieuwe motor dit probleem zich alweer snel kan voordoen als de motoren lang niet worden gebruikt m.a.w. zij stellen wel degelijk dat vervuiling een probleem is. Bij de Transits die dagelijks worden gebruikt komt het probleem NIET voor.
e. De ANWB nagevraagd: zie de reactie hieronder.
f. Al met al betwijfel ik of het plaatsen van nieuwe (verzwaarde) zuigers een goed idee is.
g. Voordat ik hier weer de deskundigheid van andere forumleden over mij heen krijg wil ik mededelen dat ik hier informatie heb gekregen van een Ir. TH Eindhoven, het Bossche motoren en revisie bedrijf, de ANWB, het Carrec Technocenter en (uiteraard) ook de deskundigheid van de Ford garage in Den Bosch.

De ANWB over de 2.2 TDCI motor
U vraagt of een Ford met de 2.2 TDCI motor een risicovolle aankoop is.
U meldt niet om welk type Ford het gaat. Het verstuiver probleem is met name gerelateerd aan campers die voorzien zijn van deze motor. Met name het vaak lang stilstaan gedurende de stallingsperiode, met afnemende kwaliteit van de brandstof als gevolg, is de bron van dit verstuiverprobleem. Diesels die het hele jaar regelmatig gebruikt worden komen gelukkig voor dit probleem niet in aanmerking.

Wat zegt het Carrec technocenter:
Ons advies is dan ook als volgt:
– Vervang tijdig het brandstoffilter, bij voorkeur elke 3 jaar of 60.000 kilometer,
– zet de auto met een volle of zo goed als volle tank in de stalling,
– tank premium brandstoffen, vooral in het buitenland kan brandstof van mindere kwaliteit zijn,
– wees alert op het rijgedrag van de auto, vermindert vermogen, verhoogd verbruik, ander motorgeluid etc. zijn allen tekenen van mogelijke problemen. Rijdt niet met dergelijke klachten door maar meld u z.s.m. bij een gespecialiseerd bedrijf voor diagnose.
Als u twijfelt over de staat van uw verstuivers kunnen wij een test uitvoeren om te bepalen of de verstuivers goed functioneren. Die test kost € 200,- inclusief btw en geeft aan of er problemen aanwezig zijn. Mocht uit de test blijken dat er verstuivers niet goed zijn, dan moeten deze gedemonteerd worden om vast te stellen welke er niet goed functioneren.

U kunt het allemaal zelf nazoeken en navragen als u zoals ik GEEN verstand hebt van dieselmotoren en u zich moet baseren op de kennis van onze Forum leden.
Vervelend Ruud heb je de motor een beetje snel en veilig kunnen stoppen want dat is wel belangrijk.
Hou ons op de hoogte ik ben zeer benieuwd hoe die revisie uitpakt. Kunnen we je ergens volgen. Ford laat ons behoorlijk in de steek, en speelt ook nog onnodig met veiligheid.
Ford zal mij niet zien, die blijven met hun poten van mijn camper af! De wagen wordt gerepatrieerd en afgeleverd bij een motorrevisiebedrijf. Daar zal de motor gereviseerd worden met versterkte zuigers...

De strijd tegen Ford gaat wat mij betreft gewoon door, zolang er maar genoeg medestanders zijn.
Correct. Bij vervanging precies dezelfde motor. Dit is mij ook mee gedeeld.
Reactie n.a.v het bericht van Marie-Jose Hedrix

Uw probleem is nog niet opgelost, u heeft precies dezelfde motor terug gekregen dus u kunt wachten op de volgende motoruitval. Waarschijnlijk is uw camper dan ouder dan 10 jaar en kunt u alsnog voor alle kosten van vervanging opdraaien. Uiteindelijk heeft u nu 4500 euro betaald en nog steeds een ondeugdelijke motor.
Update van eind mei: motor in de soep gedraaid NA de update en het vervangen van de verstuivers.

Wij hebben intussen een nieuwe motor laten plaatsen bij een Ford garage en hebben gebruik kunnen maken van de coulanceregeling, door Ford aangeboden: Ford 70 % van de kosten, wij 30.

Altijd nog een behoorlijk bedrag van bijna 3000 euro + de eerder vervangen verstuivers van 1500 euro, maar we kunnen nu wel op weg met een nieuwe motor. Hopelijk blijft het hierbij en krijgen we weer vertrouwen in Ford.

Wij vinden dat het netjes opgelost is door Ford en wensen andere gedupeerden veel succes met de afhandeling.
Geachte NKC,

Kunt u helderheid geven hoe groot het motorprobleem in Duitsland is, wat men daar als oorzaak aanwijst en hoe Ford het daar heeft 'opgelost' ? Wat is de stand van zaken van een Europese samenwerking in dit dossier ?

Ik hoor graag van u.
Even GeGoogled: Fiat ducato motor problemen.
Ook daar komen problemen voor. In Luxemburg problemen gezien met een Fiat ducato Camper. Dit is nu mijn probleem: Ik weet dat er problemen zijn Campers en de motoren. (ik ontken dus niet dat de Ford motoren problemen kunnen geven) maar er is geen forum geopend met problemen van andere motoren. Hoe zit dat? Zijn de Ford gedupeerden gedocumenteerd door de NKC? Zijn het allemaal "zuiger" problemen? Hoe groot is het percentage gedupeerden? Zijn er ook Ford Campers die zo'n 100.000km op de teller hebben staan en zonder problemen op vakantie zijn gegaan? Enz. Enz
Ruud ik vind het jammer dat je problemen heeft met de motor , en ik hoop voor je dat de kosten mee zullen vallen . Je ging niet mee met mijn voorstel , en verwijten mij een beetje dat ik niet me dacht met jullie insteek naar Ford toe . Maar als je een goed bekijkt ga ik niet zeggen dat Ford niets wil , maar dat is onvoldoende , en daar moet je mee verder onderhandelen . Daarom koos ik om het bij een dealer aan te kaarten , daar zijn ze voor .

Ook ik ben het er lang niet mee eens ,met deze regeling ,die Ford nederland aan bied Wat ik ook niet begrijp is de houding van de NKC,die heeft namelijk helemaal niets berijkt voor haar leden.
Ik heb al eerder meegedeeld ,dat ik advies heb gevraagd aan de NKC rondom de jaar wisseling 2014/2015 het antwoord van de Nkc was"wij hebben geen kennis van deze camper"'daar reageerd nkc niet op.Ik heb het idee dat de nkc meer belang heeft bij het ledental,dan bij daadwerkelijke hulp (zie de afgelopen periode)Graag zou ik zien dat er werkelijk wat word bereikt.
naar ik heb gehoord heet Ford Duitsland voor haar klanten aldaar wel een goede regeling aan geboden .Ik hoop dat het in Nederland ook gebeurd.
Ter informatie ik heb zelf nog geen problemen gehad met onze Camper .
Met een vriedelijke groet EvertW.Visser
Heel vervelend Ruud. We kunnen nu de coulance regeling van Ford daadwerkelijk toetsen. Graag de correspondentie met Ford plaatsen. Ondanks de nare situatie wens ik je nog een goede voortzetting van jouw vakantie met het gezin.
Ook ik ben sinds gisteren daadwerkelijk gedupeerd, we staan stil in Spanje. Vorig jaar nog injectoren laten vervangen, en met de nieuwste software al sinds 2015 er in...

Mensen, Ford belazert de boel!!!
Geachte heer de Pauw,
We maken een reisje door de tijd en stellen vast wat er is gebeurd.
Wel, tot mrt 2006 nimmer een in de soep draaiende Ford motor vastgesteld. Daarna is het probleem met de nieuwe motor begonnen. Wat heeft elke in de soep gelopen motor nu gemeen. Wel, heel eenvoudig. Altijd een gescheurde zuiger in het gedeelte boven de pistonpen. En ten tweede een constructief veel lichter uitgevoerde zuiger.
Eind 2010 wijzigt Ford de motor. Lees: verzwaarde zuiger. En zie daar, het probleem is verdwenen. Nu de hamvraag, waarom draait deze motor niet meer in de soep?
Ford levert geen constructiegegevens aan en verschuilt zich door het probleem af te schuiven op verstuivers, onderhoud en weet ik niet allemaal wat voor nonsens.
Als FORD openheid van zaken wil geven, ontvang ik graag de maatvoering van de drie typen gebruikte zuigers met de materiaalgegevens.
Zolang men dat weigert is het toch duidelijk genoeg?
Steeds meer spookverhalen duiken op. U noemt nu Euro 5 en Euro 6 motoren.
Morgen heeft men weer wat anders bedacht.
Ford heeft besloten geen open kaart te spelen en dat is de enige waarheid. Ze hebben gewoon besloten de kaken op elkaar te houden en ze hopen dat de macht van de sterkste zal overwinnen.
Nog één opmerking. Zijn de verstuivers in motor III nu plotseling allemaal 100%?, of moet je die ook elk jaar laten controleren.
Dan de vraag, waarom treden de problemen niet op met verstuivers in motoren van een ander merk?
Wie gelooft er nu nog in sprookjes.
Oh ja, ik denk FORD!
Mijn brief aan Ford met daaronder hun antwoord;

Doordat Ford tussen 2006 en 2010 een motor (2.2 Tdci) in de Ford transit heeft gezet die al bij lage kilometerstanden kapot gaat heb ik daar als privé persoon behoorlijk schade van geleden.

Ik heb onze camper met een lage kilometerstand moeten verkopen omdat ik geen vertrouwen meer had in deze motor noch in de service van Ford.

Ik heb de camper met tussen de 10.000 en 15.000 euro minder moeten verkopen omdat de interesse nihil was doordat de “probleem” motor in de publiciteit is gekomen en potentieel kopers daarnaar afhaakten. Camperdealers wilden de camper met deze motor noch inruilen noch kopen. Het risico van hoge garantieclaims was en is te groot.

Naast het feit dat wij al onze spaarcenten in deze camper hadden gestoken heeft het ons ook nog een vakantie gekost omdat we na maanden eindelijk een bod kregen maar als we dat bod accepteerden we wel gelijk de camper moesten afstaan. Dat was een week voordat wij met de camper op vakantie zouden gaan. De koper, een handelaar, wist van de motorproblematiek en heeft dus rekening gehouden met zijn bod.

Ford heeft nooit bevestigd dat er een constructie fout in de motor zat maar heeft wel in 2010 een modificatie toegepast in de vorm van een zwaardere zuiger en een kortere drijfstang met het resultaat dat er geen motoren meer stuk liepen. In Duitsland is veel geld uitgekeerd aan gedupeerden maar dan moest er wel voor geheimhouding worden getekend. Ford Nederland heeft tal van beweringen gehad zoals verkeerde verstuivers, onjuiste brandstof, verkeerd onderhoud, onjuiste rijstijl, vocht in de brandstof etc.

Het staat vast dat wij ernstig schade hebben geleden door een gebrekkig product, de schade is zowel materieel als immaterieel. Juridisch is Ford niet aan te pakken en dat heeft te maken met o.a. garantietermijn etc. Daarom stel ik Ford moreel aansprakelijk voor de geleden schade. In ruil voor geheimhouding en het niet meer doen van negatieve uitlatingen met betrekking tot dit Ford product.

Het bedrag van de schade heb ik bepaald op €10.000,— indien Ford dit bedrag per omgaande (binnen 14 dagen) aan mij overmaakt zal ik een door Ford op te stellen document ondertekenen waarin moet staan de geheimhouding inzake het uitgekeerde bedrag, het afzien van verdere negatieve uitlatingen richting het adres van Ford en afzien van welke vorm van schadevergoeding ook.

Indien Ford niet reageert of overgaat tot uitkering zal ik een uitgebreide campagne starten waarin ik de sociale media ga betrekken maar ook de landelijke pers, radio en TV programma’s zal informeren. Uiteraard zal ik me beperken tot de feiten en zal ik dit onderbouwen met bewijzen maar wel aangeven welke dubieuze rol Ford hierin heeft gespeeld. Uiteindelijk zal dit Ford veel meer geld gaan kosten en een aanzienlijke imagoschade veroorzaken.


Antwoord van Ford

Geachte heer Eriks,


Hartelijk dank voor uw e-mail aan de afdeling Klantenrelaties.

Vervelend om te lezen dat u het vertrouwen in Ford bent kwijt geraakt en hoe de gang van zaken is verlopen.

We kunnen ons uw bezorgdheid goed indenken.

Naar aanleiding van uw e-mail hebben wij de kwestie intern besproken. Ford staat voor kwaliteit, maar garandeert niet dat er nooit een defect kan ontstaan. Wij zijn altijd bereid om mee te denken met de klant.

We hebben uw voorstel voorgelegd aan de desbetreffende afdeling en willen u informeren dat wij niet verantwoordelijk zijn voor externe kosten of schade die u heeft moeten maken of lijden. Het is uiteindelijk uw keus geweest om uw camper te verkopen.

Ford heeft namelijk het gekeken wat de mogelijkheden zijn als de verstuiver test wordt uitgevoerd bij een Denso gecertificeerd bedrijf en als de reparatie wordt uitgevoerd bij een Ford dealer of er dan een coulance mogelijk is.

Die mogelijkheden zijn er als die acties ook wordt uitgevoerd door de klant.

We begrijpen uw teleurstelling zeker, maar zien helaas geen mogelijkheden om u tegemoet te komen.

Uiteraard bent u vrij de stappen zoals aangegeven te ondernemen.

Mocht u nog andere vragen hebben dan horen wij dat uiteraard graag.


Met vriendelijke groet/Kind regards,

Ashwin Boedhoe
Customer Service Advisor
Ford Nederland B.V.

Onze Ford camper zijn we kwijt. De volgende stap is om Ford het leven zo zuur mogelijk te maken. Heb daar al ideeën over en zullen Ford veel geld gaan kosten. Ik heb Ford gevraagd mij schadeloos te stellen maar verder dan begrip te hebben voor mijn teleurstelling komt Ford niet. We niet horen wil moet maar voelen. Ik sluit me aan bij;
de ANTI FORD CLUB.
Ing. A.F. Thierry
e-mail:dolph@sth.nl

Ideeën om harde acties te voeren tegen Ford zijn van harte welkom. Mail uw strijdplan naar keriks@planet.nl



Ik heb een week voordat wij met vakantie zouden gaan onze camper verkocht aan een handelaar die op de hoogte was van het Ford motor probleem. Behalve een in het water gevallen vakantie een grote financiële aderlating. Wat blijft over; boosheid, onbegrip, en het gevoel ongelofelijk genaaid te zijn door Ford. Weg hobby, weg droom weg liefhebberij we missen iedere dag onze camper. We hebben alles overwogen, preventief een andere motor (euro 5) zien waar het schip strand, een ander onderstel onder de camper, inruilen of verkopen. Het laatste is het geworden terwijl we juist destijds een jonge camper met een lage kilometerstand (5500 km) gekocht hadden om over een paar jaar als we met pensioen gaan nog te kunnen genieten van onze camper. Nu is onze camper weg nog net geen 40.000 km op de teller maar wel van 2008. In de gevarenzone dus. We durfden het niet aan om met deze motor op vakantie te gaan en duizenden kilometers met geknepen billen rond te rijden. Mijn vrouw durfde al niet eens meer te rijden doodsbang dat het juist haar zou gebeuren.
Geld voor een andere camper hebben we niet dus houdt ons camperleven hier op. Bedankt Ford, bedankt NKC zeg hierbij mijn lidmaatschap op. Voor alle andere Ford bezitters veel sterkte.
Heer Thierry. Als de druk in de euro 5 en 6 motoren hoger is dan de druk in de euro 4 motoren, dan lijkt mij dat Ford om die reden de zuigers heeft aangepast. (gehoord van een ir. Met kennis van zaken). Dus als dit juist is heeft u een belangrijke parameter niet meegenomen.
Geachte heer Thierry.
Kennelijk krijg ik weer de "zwarte Piet" toegespeeld in deze discussie.
Laat ik duidelijk stellen dat ik géén verstand heb van dieselmotoren en dus ook geen conclusies trek.
In mijn discussies heb ik duidelijk gesteld dat ik als bezorgde Camper eigenaar contact heb gezocht met 3 Ford dealers en het Bossche motoren revisie bedrijf (https://www.bosschemotorenrevisie.nl/)
Ik heb het idee dat deze mensen kennis bezitten omtrent de problematiek van dieselmotoren. Het lijkt mij dat ze (het Bossche motoren revisie bedrijf) mij onafhankelijk hebben verteld dat de problemen aan motoren kunnen ontstaan vergelijkbaar met de 2.2. TSCi motoren van Ford. Inderdaad: verstuivers, vervuilde diesel enz. enz. Vanuit die gegevens die parallel lopen aan hetgeen de Ford dealer mij heeft verteld heb ik gereageerd. Daarbij heb ik de aanmerking gemaakt dat je zoiets ook statistisch moet aantonen in vergelijk met andere motoren van andere merken. Volgens mij is dit een groot manco van de NKC. Uiteraard werd dit niet door mij in dank afgenomen gezien de scherpe reacties. Andere motoren zouden niet stuk gaan bij 30.000 km enz. (Dit wordt bestreden door andere "kenners"). De oplossingen van Ford, dus de coulance regeling vind ik niet geheel correct. Het betreft n.l. de 2.2. TDCi motoren vanaf 2006 t/m 2010. Als ik dan even een rekenmodel opstel dan kom ik uit op 2008-2010. M.a.w. dát lijkt mij niet correct. Ik kan niet beoordelen of Ford Coulance met terugwerkende kracht geeft op de stukgelopen motoren. Dat weet ik niet. Kennelijk is hier nog discussie over. U heeft het over de "bedriegers" van Ford met uw achtergrondkennis en die ken ik niet. Ik weet alleen dat het BMR bedrijf wél kennis van zaken heeft. Ze lijken mij onafhankelijk en ik schat ze hoog in. Ik heb Ruud M. uitgenodigd om samen eens het bedrijf te bezoeken en hij heeft het niet nodig gevonden. Ik was uiteraard zeer benieuwd naar zijn vragen en de antwoorden die ik dan zou horen van een gerenommeerd bedrijf. Verder heb ik géén aandelen Ford (gesuggereerd!) Ben ook geen lid van de Ford.nl alleen ook evenals u een (bezorgde) bezitter van een Camper met een 2.2. TDCi motor. Ik ben gewend om netjes te reageren en problemen te oplossen met "stille diplomatie". Ik heb niet het idee dat dit forum bijdraagt (heeft bijgedragen) tot waardevermeerdering van onze Campers, integendeel.
Lid van de "Anti Ford Club" ??
Antwoord aan Ford.nl

Beste Ashwin,
Nog eenmaal, wat veranderde aan de 2.2 CDI motor begin 2006?
Juist, minder sterke zuigers geplaatst.
Wat veranderde Ford eind 2010?
Juist, men plaatste weer sterkere zuigers.
Ford misleidt* haar klanten omdat ze zich bedient van grote onzin over verstuivers, met volle tank overwinteren, onderhoud bij Ford dealer, enz.
Daarom spreken we jullie zo aan.
We hebben de AFC opgericht en zullen vanaf nu altijd en overal reclame maken voor jullie handelen. AFC is de afkorting van Anti Ford Club, met als doel dat een ieder die dit hoort
meedoet en het een ander verteld!!!!!!!
Met vriendelijke groeten,
Dolph Thierry
* met dank aan dhr. J. de Pauw
We zien nu wederom dat men bij Ford blijft vasthouden aan de ingeslagen weg om ons zand in de ogen te strooien.
Ford heeft dit probleem opgelost door weer een sterkere zuiger in de motor te plaatsen en geeft gewoon de schuld aan de verstuivers.
Denk even goed na!!!! Er rijden miljoenen en miljoenen dieselauto's rond met verstuivers en uitgerekend alleen bij de 2.2 CDi Forddiesel van begin 2006 tot eind 2010 gaan plotseling verstuivers veroorzaken dat de motor in de soep loopt!!!!
Wie op de wereld gelooft dat sprookjes waar zijn?
Misschien, . . . . . . . . . . . Ford?
Nee, nee, nee, het is de zuiger die altijd in de lengterichting boven de Pistonpen scheurt.
Thierry. Het lijkt mij niet de juiste aanhef! Geachte bedriegers.
Graag de dingen zakelijk houden.
Zelf Probeer ik nu het en een ander te regelen via mijn Ford dealer.
Antwoord van Ford.
Geachte heer Thierry,


Hartelijk dank voor uw e-mail aan de afdeling Klantenrelaties.

Vervelend om te lezen dat u niet tevreden bent met de hang van zaken. Begrijpelijk en we kunnen ons uw bezorgdheid goed indenken.

Zonder enige voertuiggegeven kunnen wij helaas niets inzien. Graag zien wij de gegevens, zoals een chassisnummer, tegemoet.

Overigens is er al een oplossing aangedragen voor gedupeerden, wellicht heeft u het bericht van NKC niet meegekregen.

Daarnaast is het niet vriendelijk om ons met bedriegers aan te spreken als wij kijken naar de mogelijkheden voor de klanten.

We zien de gegevens graag tegemoet. Ook willen wij weten welke testen u gedaan heeft bij de Ford dealer, verstuiver check.


Met vriendelijke groet/Kind regards,

Ashwin Boedhoe
Customer Service Advisor
Ford Nederland B.V.
Postbus 175, 1180 AD Amstelveen
+31 (0)70 77 03 777
Ik heb Ford.nl een mailtje gestuurd

From: Dolph Thierry [mailto:Dolph@sth.nl]
Sent: woensdag 26 juli 2017 11:05
To: Klanten, Ford (.)
Subject: 2-416110904 Ford laat klanten gewoon stikken

Geachte bedriegers,
Het gaat over de motor 2.2 Cdi van begin 2006 t/m eind 2010.
De manier waarop jullie dit denken te kunnen afhandelen zet heel veel kwaad bloed.
U kent het spreekwoord, eerlijk duurt het langst.
Een positief spreken over Ford levert 40% voordeel op, maar negatieve reclame kost 150%.
Daarop gaan we met z’n allen inzetten.
Groet,
Dolph Thierry
Ter informatie:
Vanmorgen nog de Ford dealer bezocht i.v.n. de coulance regeling.
Ford stelt de 10 jaar als coulance termijn. Tot op heden wordt hier niet van afgeweken. (Het wachten is op de NKC??)
Wil je toch in aanmerking komen, dan dien je dit via de Ford dealer aan te vragen, maar dit betekent dat je de coulance periode overschrijdt, dus dat zou extra coulance betekenen.
Het kenteken is niet leidend!
De Ford garage wijst erop dat de software update van groot belang is. Als die nog openstaat (dat kunnen ze zien) doen ze het gratis.
De afgiftedatum van de Transit aan de bouwer (b.v. Bürstner) staat in de gegevens van Ford en die is afwijkend aan de datum van het kentekenbewijs.
Nog een punt: onderhoud dient door een erkend Ford-dealer te worden uitgevoerd, dus ook de grote- en kleine beurten. Dit staat ook in het instructieboekje onder de garantiebepalingen.
Onbegrijpelijk dat de NKC akkoord kan gaan met de nu voorliggende regeling van Ford. Wordt dit gedragen door de leden die in Soest zijn geweest ? Ik kan het me niet voorstellen !
Laat u horen...
En dit soort reacties krijg ik regelmatig:

"Bedankt ik kijk toch maar naar een Fiat, de fordjes gaan me te veel kapot. Mocht je voor 20mille er van willen dan wil ik wel komen kijken.
Anders nog succes met de verkoop
Gr Theo"

Dank je wel Ford. Ik heb vroeger diverse 2e hands Ford-personenwagens gehad en de afgelopen 20 jaar in het totaal 4 nieuwe Ford Transits gekocht. Maar dit is absoluut mijn laatste Ford, dat is zeker. En ik zal ook iedereen waar ik contact mee heb afraden nog een Ford te kopen....
Iemand zal vragen wat is de AFC, wat is haar ideaal?
We hebben maar één doel voor ogen en dat is:
HOORT ZEGT HET VOORT
NKC is helaas bezweken voor de intriges van FORD.
Ford heeft nu een regeling voorgesteld maar, ............
1. Ford komt niet met een verklaring van de oorzaak
2. Ford stelt diverse voorwaarden aan de nieuwe regeling
3. Ford komt gedupeerden uit het verleden niet tegemoet
Kortom, de soap gaat gewoon verder.
NKC heeft haar leden in de steek gelaten door de aanbieding van de petitie in te trekken. NKC heeft in een zeer kort tijdsbestek deze beslissing moeten nemen.
Ford heeft daar handig op aangestuurd door tot op het laatste moment te wachten met het komen van een definitief voorstel. Dit voorstel is gemeen en daarom onaanvaardbaar.
Ook ik zal mijn lidmaatschap van de NKC opzeggen.
Verder ga ik mij beraden op passende maatregelen tegen Ford in die landen van de EEG waar deze motoren zijn geleverd.
Tevens ben ik ambassadeur geworden van de AFC,
de ANTI FORD CLUB.
Ing. A.F. Thierry
e-mail:dolph@sth.nl
Het spijt me te moeten constateren dat het de NKC niet gelukt is Ford te overtuigen van de noodzaak een betere oplossing aan te dragen. Het is daarom dat ik zojuist mijn lidmaatschap heb opgezegd. Ik vind dat mijn belang onvoldoende is behartigd.
Wij hebben in december net 4 nieuwe verstuivers er in laten zetten omdat ze afgekeurd waren dit is bij een forddealer gedaan die de verstuivers had opgestuurd dit was ongeveer € 1700,00 in maart heeft de camper een grote beurt gehad a € 450,00 en nu een half jaar later moet ik het weer laten doen ik neem aan dat de verstuivers er gewoon doorkomen maar je bent dan wel de keuring kwijt en dan ook weer een grote beurt is bijelkaar ook zo,n € 700,00 weer kassa voor de dealer wie ik het overigens wel gun want 5 jaar geleden hebben ze mij goed geholpen met de motor die toen vervangen moest worden en er voor gezorgd dat Ford 90% heeft betaald toen kon het dus wel waarom nu niet op de verstuivers na heb ik geen problemen maar mijn vertrouwen in Ford is helemaal weg ik rijd al 35 jaar ook privé in een Ford maar deze die ik nu heb is de laatste
hierbij wil ik mijn ongenoegen uitspreken over de ontstane situatie, immers deze move van Ford sluit naadloos aan bij het proberen zo weinig mogelijk imago schade te lijden, daarnaast op een zo goedkoop mogelijke manier van hun aansprakelijkheid af te komen in deze zaak. Wat ik al eerder heb aangegeven zijn ze de boel aan het uitroken, daarmee tijd te winnen, daarnaast heb ik er ook weinig vertrouwen in dat de verzekering product van Ford straks gaat gelden voor campers ouder dan 10jaar, gezien het tijdrekken wat ze afgelopen 2 jaar hebben gedaan.
Het relaas van het verhaal is dat ik nu rond de 1000€ uit moet geven voor een verzekering van een jaar, daarnaast bij Ford het onderhoud moet doen en vervolgens geen aanspraak meer kan maken bij eventuele problemen bij mijn lokale garage die de motor heeft vervangen.
Kortom een teleurstellend resultaat, ik denk dat wij als camperaars te netjes zijn en de NKC als organisatie ook, als we een ieder die op wat voor manier gemobiliseerd hadden die een probleem met Ford heeft, en het hoofdkantoor geblokkeerd hadden en de krant er bij gehaald zouden hebben er misschien een ander resultaat uit gekomen was.
Er zijn nog te veel vragen te beantwoorden. ik begrijp daarom (nog) niet waarom de NKC nu al zo positief is over de zgn 'harde toezegging' en 'niet 100% wat we wilden'.
Graag meer uitleg over de bereikte regeling met Ford:
1. Wie gaat de grote beurt en eventueel nieuwe verstuivers betalen ?
2. Wat gebeurt er met de eerdere schadegevallen ?
3. Worden er nog meer eisen gesteld aan de coulance regeling ?

Kortom, graag meer uitleg NKC voordat de leden kunnen beoordelen of hier sprake is van een positief resultaat.
Als ik het goed lees moet je een beurt laten doen en de verstuivers laten testen. Dit kost € 1.000,- samen.

En, als je de verklaring van Ford leest hebben ze daarna nog ruim voldoende mogelijkheden om te zeggen dat ze niet coulant hoeven te zijn. Want, wat is de juiste brandstof? En, een beurt door een gewone dealer is niet goed, enzovoort...

Sorry NKC, maar dit is idd een wassen neus...
Moet helaas constateren dat NKC door de bocht is gegaan zonder een constructieve oplossing met Ford....
Uiteindelijk zal de camperaar ( als je al het bla bla weg laat ) blijven zitten op grote kosten, die niet voor compensatie in aanmerking komen. Het lijkt mij een heel groot windei.
Het gaat hier niet om het gelijk. We willen voor eens en altijd een oplossing voor het probleem!

De kaarten zijn nu geschud, de NKC-regeling van Ford is bekend en definitief. Wie gaat daarmee akkoord, en wie wil verder het gevecht aan met Ford? Ik zeg nog steeds: in optocht naar Ford, en de publiciteit zoeken!!!
Patrick. De 0-meting komt erop neer dat de verstuivers worden afgekeurd. De grap is dat je waarschijnlijk na de vakantie aan de beurt bent en het seizoen voorbij is. Je bent daarbij de camper 2 weken kwijt is mij verteld door de Ford garage. Zoals ik al stelde: 2006-2010 wordt 2008-2010. (tot is iets anders dan t/m). Wat te doen? Of je stelt je hard op of je legt je erbij neer en erken dat Ford uitstekend de boel weer te vertragen.
Zelf heb ik nooit in een Ford coulance geloofd. Ik probeer uit te zoeken op welke manier ik veilig met mijn Camper de vakantie periode kan doorbrengen. Ik moet (helaas) constateren dat R.M. Het gelijk aan zijn zijde heeft.
Ik zie al een tijdje geen strijdlust meer bij de NKC het lijkt dat Ford heeft gedreigd met een rechtszaak of zoiets NKC is monddood gemaakt, ze waren al bang voor de sterke juristen van Ford.
Meneer Stolwerk,

Schandalig dat een organisatie als de NKC akkoord gaat met een dergelijke "regeling"!

Grootste pijnpunten:
1. beperkte looptijd van 10 jaar (10=3 jaar max!!!)
2. de te maken kosten om er überhaupt voor in aanmerking te komen
3. toezegging omtrent coulance is niets waard (gebleken)
4. Last but not least: oorzaak blijft onbenoemd!!!

Ik snap wel dat Ford geen aansprakelijkheid wil erkennen. Maar met grootschalige aandacht voor ons probleem hadden we ze ertoe kunnen aanzetten. Het is geen toeval dat het nu ineens "rond" is!

Ik ben dan ook zeer teleurgesteld... Alsnog actie, dan maar zonder NKC!!!

Ps: beschouw mij maar als ex-lid, want ik zeg mijn lidmaatschap per direct op
Goed dat de NKC zich aan zijn woord houdt. Hier kan Ford nog iets van leren. Het voorstel is niet veel anders dan het eerdere voorstel alleen worden er nu vage toezeggingen gedaan over het coulant zijn bij eventuele motorschade. De ervaring tot nu toe met Ford is dat als het op betalen aankomt we niet veel hoeven te verwachten. Coulance is een ding maar belangrijker is om het vertrouwen in de Ford motor te herstellen zodat we weer onbezorgd op vakantie kunnen en de camper ook zijn restwaarde behoud.
In het voorstel staat niet vermeld binnen welke termijn de motorbeurt en verstuivercheck uitgevoerd moeten worden. Ford heeft naar ons weten (nog) geen onderzoek gedaan over hoeveel motoren het gaat en hoe de verdeling is tussen de problemen bij een camper versus bestelbus. De enige juiste oplossing is het probleem verhelpen. Dit zou bijvoorbeeld een ombouw naar Euro 5 variant (zwaardere zuigers en andere verstuivers) kunnen zijn. Er zijn namelijk geen meldingen van schades met dit type motor. Ford zou toch aan moeten kunnen geven of dit mogelijk is en wat er dan vervangen zou moeten worden.
Ford wijst ons ook weer op het belang van het tanken van de juiste brandstof, het opslaan van de camper voor langere tijd (wat is langere tijd?) en het rijden met de camper. Hoe moet het bovenstaande aangetoond worden? De meeste camperaars zullen hun voertuig goed behandelen gezien de investering die men hiervoor gedaan heeft.
Hoe kan dit nou, er is totaal niets veranderd en opgelost we betalen dik voor een slechte motor en een waarde vermindering.
De laffe en incompetente houding laat zien wat zij verstaan onder coulance en dode mus en niets anders. Schaamteloos en ik vraag me af wat ze er persoonlijk zelf van vinden. Er worden nog steeds campers aangeboden aan mensen die dit allemaal niet weten, met deze soort van motoren maar dat interesseert de firma Ford helemaal niets.
Beste Ruud en Johannes,

Fijn dat jullie het eindelijk eens zijn.
Heb aandachtig en ook met veel plezier jullie uiteenzettingen gelezen.
Onze motor is van 2008 / 100 pk

Graag jullie beider advies mbt voorstel Ford.

Zie graag jullie reactie tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Patrick
Tot een met is inclusief. Dus tot je 11 jaar wordt. (??)
"Kanttekening is wel dat de camper niet ouder mag zijn dan 10 jaar". In de verklaring die Ford geeft staat " De regeling geldt voor campers tot en met 10 jaar en/of 160.000 km" . Onze Ford is net 10 jaar en 1 maand. Wat is nu juist max 10 jaar (dus 9 jaar en 364 dagen) of 10 jaar en 364 dagen?
Vanaf heden zal ik mij achter Ruud M. Stellen. Slimme jongens bij Ford weten dat het einde seizoen nabij is. Nog enkele jaren vertragen en het is voorbij. Het betreft de 2.2 TDCi motoren 2006 - 2010 toch? Het wordt dus 2008 - 2010.
Gaat Ford alle bezitters van een camper op Ford chassis hier schriftelijk over benaderen?

John en Hanny
Helaas m.i. niet meer dan een bevestiging van een ontoereikende mondelinge toezegging...
De gedupeerden die na vervanging van de motor hun camper hebben verkocht, komen totaal niet in het afhandelingsplaatje van Ford voor. Ik heb het meerdere keren aangegeven en het feit ligt er nu. Het is in het totaalprobleem ondergesneeuwd. Misschien ben ik wel de enige.
Ik mocht een waardebon van €1000 ontvangen voor verstuivertest enz. Echter, ik kan er niets mee. Ik heb die camper immers niet meer in mijn bezit. Ik heb Ford Nederland dhr. Ten Broeke vandaag schriftelijk verzocht met een alternatieve compensatie te komen, in de verwachting dat men daar begrip voor heeft.
Ford wil coulant met schadegevallen die in de toekomst plaatsvinden omgaan. Er wordt totaal niet gesproken over de schades die al hebben plaatsgevonden. Het hele voorstel van Ford negeert de reeds plaatsgevonden schades en dit voorstel wat er nu ligt is een zeer goedkoop en slap aftreksel. De nog huidige bezitters worden nog steeds geconfronteerd met kosten ook in de toekomst. Hetgeen nu is "aangeboden" wekt bij mij nog geen gevoel van vertrouwen. Het is een voorstel waarbij een ieder zijn eigen "voordeel" afweegt en heeft als resultaat een verdeel en heers principe gecreëerd. Voor mij nog steeds VORT met Ford
Ook wij hebben vorig jaar augustus de verstuivers laten testen en vervangen kosten 1900 euro moeten wij dit nu weer laten doen. Ik heb de oude verstuivers bewaard.
Groetjes Hanny Stet
In de brief van Ford Nederland wordt vermeld, dat het testen van de verstuivers door een gecertificeerd testcenter uitgevoerd moet worden. Diesel Buchli uit Harderwijk valt hier dus niet onder. Wij hebben op advies van onze Ford garage Fischer uit Enschede de verstuivers in 2016 laten testen in Harderwijk. Vier verstuivers moesten vernieuwd worden ongeveer € 1600,- ook hebben zij de filters vernieuwd. Komen wij dan nog in aanmerking voor een coulance regeling?

Familie Grote Punt

Meest actuele nieuwsberichten


Naar nieuwsoverzicht