‘Gesprekken met Ford verlopen constructief’


De gesprekken die de NKC met Ford heeft over de problemen met de 2.2 TDCi-motor verlopen in een constructieve sfeer. Ford werkt nog aan een concreet eindvoorstel. Dat is de balans die NKC-directeur Stan Stolwerk opmaakt na twee gesprekken met Ford. “We zijn blij met de positieve benadering van Ford”, zegt hij.

Inzet van de NKC is dat Ford met voorstellen komt die ruimhartiger recht doen aan gedupeerden, die een forse schade hebben geleden. Bij de regeling die nu wordt gehanteerd, gelden zodanig stringente voorwaarden, dat van coulance zelden of nooit sprake is. “In veel gevallen is het volstrekt helder dat de eigenaar niets te verwijten valt. Dan moet Ford zijn verantwoordelijkheid nemen”, stelt Stolwerk.

Minstens zo belangrijk is het volgens hem dat Ford met maatregelen komt om te voorkomen dat de lijst met gedupeerden nog verder groeit. Stolwerk: “Alleen op die manier kan Ford het vertrouwen in het merk herstellen. Dat is belangrijk voor camperaars die zonder samengeknepen billen met hun camper op basis van Ford op reis willen, maar ook voor bezitters van zo’n camper die ‘m graag willen verkopen of inruilen. En vergeet de dealers niet: ook zij hebben er last van dat kopers hun bedenkingen hebben bij Ford. In dat verband is het goed om te weten dat ook de KCI en de BOVAG met Ford in gesprek zijn.”

Wat de aard van de maatregelen is waar Ford mee gaat komen, is nog onderwerp van gesprek. “We hebben er vertrouwen in dat Ford de klanten serieus neemt en ik kijk uit naar de uitgewerkte voorstellen als we begin februari weer met Ford aan tafel zitten”, zegt Stolwerk. “Ook is duidelijk dat Ford vasthoudt aan het streven om nog voor de start van het camperseizoen met een oplossing te komen.”

In het Dossier Ford 2.2 TDC-motor is alle voor dit onderwerp relevante informatie samengebracht: nieuwsberichten, een reconstructie en veelgestelde vragen.

Reacties


Is er in de maand februari 2017 nog voortgang geboekt in het Ford dossier? Partijen streven toch naar een oplossing voor het nieuwe camperseizoen !?
Beste,
Ben in mei vorig jaar eigenaar geworden van een camper
Hymer met Ford motor 2,2 l km stand 83000 nadat ik heel trots mijn bezit aan kennissen had getoond kreeg ik te horen dat ik en kat in de zak gekocht had ,omdat er vele klachten waren op dit type motor ,nadat ik ook via NKC magazine op de hoogte was gebracht van de problemen heb ik al vele slaap loze nachten gehad .
Om aan deze toestand een einde te maken heb ik zelfs overwogen om een andere camper aan te schaffen , terwijl ik heel tevreden ben met deze camper ,ik hoop dan ook dat
wanneer er een goede regeling tot stand komt ,dit ook gaat gelden voor nieuwe gevallen.
Ad Willems.
Beste,
Er bestaat ook nog zoiets als het consumentenrecht.
Hierin is o.a. vastgelegd dat de koper/consument recht heeft op een deugdelijk product.De fabrikant/ leverancier Ford heeft de 2.2 TDCI motor geleverd waarvan vast staat dat deze ondeugdelijk is.Zij zijn aansprakelijk en hebben de plicht de problemen op te lossen voor allen die een camper met een dergelijke motor in hun bezit hebben en wel zo snel mogelijk.Immers wij eigenaren zijn de dupe,wij rijden met een tikkende tijdbom onder de motorkap,leiden economische en psychische schade.
@ Rien Ligthart
Deze redenering is erg interessant.
Als Ford deze modificatie heeft doorgevoerd om reden van het voorkomen van scheuren in de zuigers, dan is het verhaal helder. Dat zou betekenen dat Ford het gewoon allang weet dat het niet slechte brandstof is die het probleem veroorzaakt, maar een constructiefout in hun eigen motor.
In dat geval zou Ford zijn verantwoordelijkheid moeten nemen en alle gedupeerden volledig schadeloos moeten stellen.
Als het bewijs geleverd zou kunnen worden, dan zou een rechter aan Ford de eis kunnen opleggen om een ondeugdelijk product te vergoeden.
We zullen zien.................
De verklaring voor de oorzaak van het probleem is door Ford zelf gegeven n.l. door in het nieuwe type 2.2 TDCi van na 17 oktober 2010 de zuigers middels meer massa boven de pistonpen te verzwaren. De reden voor zo'n ingrijpende verandering is puur constructief want boring en slag blijven ongewijzigd en is dan ook puur bedoeld om scheuren in zuigers voorkomen.
Mvg
Rien Ligthart

Beste,
Verder is het natuurlijk van belang dat Ford-NL de kosten vergoed van alle voertuigen waarbij op advies van de dealer de verstuivers zijn vervangen en zoals in ons geval mede op advies van Ford de brandstoftank is gereinigd. In totaal heeft dit ons ca. € 2.100,- gekost.
Bvd, Mvg
Theo Delnoije
Beste,

Worden bij de besprekingen ook de campers meegenomen die buiten Nederland zijn gekocht, hier ingevoerd en al dan niet inmiddels zijn verkocht?
Zie uw antwoord met vriendelijke groeten tegemoet,

Dirk van Haaren

Meest actuele nieuwsberichten


Naar nieuwsoverzicht