NKC steunt slachtoffers intimidatie


De NKC heeft een advocaat ingeschakeld om twee leden juridisch bij te staan die te maken kregen met intimidatie door camperbedrijven. Ze werden gesommeerd een negatieve beoordeling van de NKC-bedrijvengids te verwijderen, op straffe van een boete of een schadevergoeding.


Ze hebben dit echter geweigerd en laten zich nu bij staan door de advocaat die de NKC heeft ingeschakeld. Deze heeft vertrouwen in een goede afloop, zo valt te lezen in de komende editie van het ledenmagazine Kampeerauto.

Steun van de NKC

De NKC heeft zeven bedrijven waarvan bekend is dat ze klanten intimideren uitgenodigd voor een gesprek hierover. Vier hebben er niet gereageerd, één heeft een afspraak afgezegd en twee bedrijven hebben beloofd hun leven te beteren. “We blijven erbovenop zitten”, zegt manager verenigingszaken Marretje Jelmersma van de NKC. “En klanten die zich bedreigd voelen vanwege intimidatie van camperbedrijven, kunnen rekenen op steun van de NKC.”

Lees meer in Kampeerauto 1-2018, die op 9 januari 2018 bij de leden wordt bezorgd.

Reacties


Normaal gesproken meng ik me niet in deze zaken. We leven in een vrij land en mogen onze meningen uiten en delen. Wanneer een mening verkeerd uitvalt of anders als men zou verwachten dan zijn daar de wel bekende blaren.
Wat mij wel mateloos irriteert is de opmerking van J. A. Koershuis. Zijn mening mag hij uiten echter de opmerking en ik citeer: “Laat consument dan ook opdraaien voor de kosten.
Wie zijn/haar (oh nee dat mag niet meer) Als Gender neutraal's gat verbrand, dient Gender neutraal's gat op blaren te zitten.” is van een zeer laag niveau en heeft niets met deze discussie te maken.
Blijf bij het onderwerp en blijf netjes!
Aan allen, die negatieve reacties geven, wil ik laten weten, dat ik hier en daar projectie zie. Eigen ervaringen worden afgezet tegen deze actie van de NKC. Bekijk het eens objectief: Wanneer mensen reclameren en dit onderbouwen, verdient men ondersteuning van de NKC. Veel ondernemers onderkennen onvoldoende, dat een klacht een gratis advies kan zijn. Als je een klacht niet serieus neemt en overgaat tot intimidatie, dan is de NKC als belangenorganisatie eerst aangewezene om actie te ondernemen. Uiteraard binnen de kaders van het Nederlands rechtssysteem en daar is niets mis mee.
Prima initiatief NKC, goede bedrijven zullen van deze "schandpaal" geen last hebben, mocht er een negatieve reactie zijn dan zullen er vele goede reacties tegenover staan. Bedrijven die hun klanten niet naar behoren behandelen of slecht presteren vallen vanzelf door de mand.
De rechter heeft het laatste woord, ik denk heel dom dat deze bedrijven het zo ver laten komen. De uitspraak zal natuurlijk gepubliceerd worden, wat altijd nadelig voor deze bedrijven zal zijn. Niet intimideren en zaken naar tevredenheid oplossen is veel beter en zorgt voor een goede toekomst van het bedrijf.
Bakker, Slager, telefoonmarkt, Audiomarkt, witgoedmarkt, horlogeverkoper, supermarkt, garage, makelaar, vereniging, kopen, kopen, kopen. Uiteindelijk zijn wij allemaal consumenten. Niemand uitgesloten, vergeet dat nooit.

Als consument een vraag stelt en het antwoord heeft niet de inhoud welke de consument verwacht hoe onredelijk ook?

Plaatst een deel van deze consumenten direct hun ervaring (Vaak onterecht) eenzijdig op social media.

Het wordt echt eens tijd dat dit soort consumenten hun grenzen leren kennen. Laar maar komen die rechtszaken, dergelijke consumenten vragen er tenslotte zelf om.

NKC ondersteund deze mensen middels een advocaat denkende dat NKC wipwap hun kant op zal slaan. Niks is zeker, niks anders te doen van ons lidmaatschapsgeld?

Consument dient te worden beschermd, geheel mee eens.
Consument moet zich echter ook bewust zijn van het plaatsen van negatieve ervaringen en de gevolgen ervan. Is plaatsing op social media onterecht en heeft consument onredelijk gereageerd?

Laat consument dan ook opdraaien voor de kosten.
Wie zijn/haar (oh nee dat mag niet meer) Als Gender neutraal's gat verbrand, dient Gender neutraal's gat op blaren te zitten.
Wat ik nergens lees en waar ook de NKC niet op wijst is om bij voorkeur zaken te doen bij bedrijven die zijn aangesloten bij de BOVAG. Dat kan een hoop gedoe schelen bij meningsverschillen. Ikzelf heb ooit de ervaring gehad om een beroep te moeten doen bij deze branche organisatie, en met succes. Dus bij deze: vergewis u ervan (alvorens zaken te doen) of uw dealer/reparateur/schadehersteller bij deze club is aangesloten.
Ik mis in de lijst van camperdealers mijn Duitse verkoper. Er zijn toch veel Nederlanders die daar kopen. Kunnen deze dealers niet toegevoegd worden? Dat lijkt mij heel nuttig.
Met alle respect, de aanschaf van een camper is voor de meeste mensen een behoorlijke uitgave. Als je 80K tot 120K euro bij je dealer af komt tikken mag je daar best een beetje meer service voor verwachten als bij de bakker op de hoek.
Wanneer dat niet het geval is stell ik het op prijs dat dergelijke informatie gedeeld wordt op een site als deze. Hetzelfde gaat overigens natuurlijk op over positieve ervaringen.
Als je je als dealer niet kan vinden in de feedback, plaats je zelf een reactie om jouw kant van het verhaal te belichten, als er onjuistheden vermeld worden of de revieuw als chantage middel wordt gebruikt doe je aangifte van smaad of chantage. Alle overige gevallen van negatieve feedback, de enige manier om dat te voorkomen is zorgen dat er geen klachten zijn.
Een dealer die iets meer marge maakt maar daarvoor wel leverd wat je als consument bij een dergelijke aanschaf mag verwachten houdt het langer vol als een dealer die beknibbeld op de service om maar zo laag mogelijk prijs te kunnen bieden.
zo je doet, zo je ontmoet.... en dat geldt voor beide kanten.
laten we ook in ogenschouw houden dat klanten zich ook nogal eens onbehoorlijk, eisend en niet redelijk opstellen.
vroeger zei ik wel eens bij klanten die zich onbehoorlijk opstelden: "ja, de klant is koning, maar als hij zich niet als koning gedraagt, dan kan ik hem ook niet als koning behandelen".
met de tegenwoordige, vaak a-sociale, media is een hoor- wederhoor vaak niet mogelijk.
en als ondernemer heb je het dan niet makkelijk......
Helemaal met RENE eens
Zullen we ook maar meteen de schandpaal weer invoeren? Dan zijn we tenminste weer helemáál terug in de Middeleeuwen.
Ik wordt een beetje moedeloos van die "name and shame"-cultuur die steeds meer ontstaat in onze samenleving.
De NKC is deze veel te ver gegaan met het invoeren van de ervaringen met.....
Waarom dit wel en als de eigenaar van camperplaats in de Verte wil reageren op een recentie over slechte wifi ontvangst wordt dat niet toegestaan
Dus de NKC meet met twee maten HELAAS
Als je op een respectvolle manier met elkaar omgaat worden zo goed als alle problemen opgelost.
De consument wordt steeds kritischer en veeleisender soms bij het onredelijke af, de ondernemer daar in tegen kan zich na verkoop ook wat vriendelijker opstellen.
Het is een teken van de verhardende maatschappij.

Ja ik ben het eens met ondernemers die er op aandringen om vooral voorzichtig te zijn Een handelaars naam is zo beschadigd, maar dat wil niet zeggen dat de consument alles maar moet nemen.
Ik ben er dus voor om na de rechtszaak in ieder geval de namen van de handelaars te publiceren en zeker de adressen.
Een naam is zo veranderd bij de kamer van koophandel. Een bedrijf verhuizen is iets moeilijker
Mocht de NKC vanwege belangen in de Camper wereld dit liever niet doen weet ik wel een camperverhalen site die met meer dan 10.000 lezers per maand dat wel wil doen.
Het moet maar eens uit zijn met de angst voor oh nou krijg ik geen verdere garantie meer als ik een terechte klacht heb.
Zullen we ook maar meteen de schandpaal weer invoeren? Dan zijn we tenminste weer helemáál terug in de Middeleeuwen.
Ik wordt een beetje moedeloos van die "name and shame"-cultuur die steeds meer ontstaat in onze samenleving.
Ik ben het met een aantal van onderstaande schrijvers eens dat er enige voorzichtigheid moet worden betracht in het beschuldigen van bedrijven.
Het lijkt mij verstandig om vooral ook te kijken hoeveel negatieve recensies er zijn over een bedrijf. In het geval van 1 of 2 negatieve recensies lijkt het eerder bij de klant dan bij het bedrijf te liggen.
Bij publicatie zal dit voor menig bedrijf de doodsteek zijn ! En het is gewoon een kwestie van tijd dat ieder bedrijf op deze lijst komt .Zullen dan alleen bedrijven overblijven welke nieuwe of bijna nieuwe gaan verkopen .
Zoals een paar anderen ook schreven , eerst uitzoeken voor je iemand aan de schandpaal nagelt.
Uit ervaring weet ik dat consumenten vaak ook niet eerlijk zijn zeker als er meningsverschillen zijn.

Houd in het hoofd dat je een bedrijf helemaal naar de knoppen kan helpen terwijl de consument er waarschijnlijk weinig mee opschiet en uiteindelijk gewoon verder gaat met zijn leven terwijl dat van de ondernemer is geruïneerd.
Kalmte zal u redden. Nooit agressief en boos reageren dat wakkert het conflict aan.
Mediation is de beste remedie en dat moet door alle partijen worden gedragen. Gaat meestal goed.
Fijne kerstdagen allen,
Herman uit Olst
Welke bedrijven betreft het eigenlijk zodat we deze klantonvriendelijke bedrijven kunnen negeren.
Van Belgische kant heb ik al ervaren dat de grote verdelers van campers hier een service geven die beneden alle pijl ligt '
Ondanks dat het meeste opgelost is geraakt van de ellenlange lijst mankementen na meermaals te zijn teruggereden , heb ik mijn nieuwe nu gekocht bij kleine dealer. Het is Super dat NKC een lijst publiceert van bedrijven waar je je ervaring kan delen. Ook de positieve reacties mogen er zeker op . Misschien krijgen ze eindelijk eens door dat je pakje snoep koopt .
Geachte N.K.C.
Ik ben het geheel met de Heer C.Pres eens,gaat U niet te Licht vaardig om, om bedrijven aan de schandpaal te prikken,maar wees er eerst 100% van verzekerd ,dat het correct is ,en pas hoor en weder hoor, dan pas kan het rechtvaardig zijn,anders kan een ter goeder trouw bedrijf kapot gemaakt worden en U als N.K.C. daarvoor aansprakelijk gesteld worden,waar U ook niet op uit bent ? verder oordeel of veroordeel niemand,ik heb ook 50 jaar in het zakenleven gezeten en ben ook diverse oneerlijke consumenten tegen gekomen die je kunnen breken M.V.G . D>Nijssen.
Eerst kijken hoe het precies zit. Intimidatie kent soms een grijs gebied. Pas betreffende bedrijven benoemen (bijv. door het NKC), indien een rechter heeft vastgesteld, dat deze bedrijven daadwerkelijk over de schreef zijn gegaan. Indien er geen rechter aan te pas komt en het een onderling touwtrekken is tussen juristen van bedrijven en juristen van particulieren, is het aan de laatsten om eventueel kenbaar te maken, dat het niet verstandig kan zijn met bepaalde bedrijven in zee te gaan.
Hoewel ik normaal gesproken zeer weinig reageer op andermans reacties, wil ik ditmaal het toch doen. Ik ben zelf ondernemer en heb ook wel eens een negatieve reactie. Soms is dat ook onterecht omdat de klant dan zelf iets wil afdwingen (lagere prijs of soms zelfs gratis). Gaat de ondernemer daar dan niet op in dan zet men een negatieve reactie op sociale media. In zo'n geval kan ik de ondernemer begrijpen dat hij de klant sommeert de negatieve reactie te verwijderen of zelfs dreigt met een rechtszaak. Een negatieve reactie op sociale media doet veel met een bedrijf. Kan zelfs een bedrijf de nek omdraaien. Is het een terechte negatieve reactie, dan zou ik als ondernemer met de betrokken persoon gaan praten, wat eraan te doen is om dit op te lossen. Mogelijk dat de klant de negatieve ervaring en reactie dan kan omzetten naar een positieve. Als ondernemer kan je daar lering uit trekken voor de toekomst.
Daar ik nu niet de gehele achtergrond ken, behoud ik mij daarom afzijdig om op het geschrevene positief of negatief te reageren. Ik verwacht dat de advocaat van NKC dit bovenstaande ook duidelijk in haar zaak meeneemt.
Wat mij betreft zouden ze inderdaad bekend gemaakt moeten worden. Het kan toch niet zo zijn dat als hun geen goede service etc geven ze zomaar klanten kunnen intimideren. Intimidatie is een vorm van bedreiging en dus ook strafbaar.
Intimidatie is altijd uit den boze!!!!
Dus aanpakken dit gedrag met alle middelen!!!!
Gewoon deze malafide bedrijven publiceren, zeker welke niet reageren of afspraak afzeggen, de rest kun je het voordeel van de twijfel geven tot op zekere hoogte.
Wij camperaars zijn één in dit soort misstanden, toch?
Voor iedereen toch het beste bekend te maken via het NKC blad wie het zijn. Iedereen doet toch het liefst zaken met goeie en betrouwbare bedrijven.
Geheel mee eens.publiceren van deze bedrijven alsook de bedrijven die het prima doen.
Dit lijkt op dubieuze handel. Bekent maken wie het zijn!
Geen zaken meer mee doen dus.
Worden deze bedrijven gepubliceerd? Handig om in overweging te nemen om met met deze bedrijven (geen) zaken te doen. Ook voor andere bedrijven wellicht een signaal om op hun tellen te passen. Of hebben we hier te maken met onze -overdreven- privacy wetgeving

Meest actuele nieuwsberichten


Naar nieuwsoverzicht