Camperbedrijven intimideren klanten


Bij de NKC zijn meerdere meldingen binnengekomen over camperhandelaren die klanten bedreigen als ze zich via sociale media of reviewsites negatief uitlaten over hun bedrijf. Om duidelijk te krijgen of dit vaker gebeurt, heeft de NKC een meldpunt ingesteld, waar klanten die zoiets hebben meegemaakt hun verhaal kwijt kunnen.


Het fenomeen doet zich voor sinds de NKC afgelopen voorjaar op de website is gestart met de bedrijvengids: een overzicht van campergerelateerde bedrijven, waar camperaars beoordelingen kunnen achterlaten, positief en negatief. Sindsdien hebben sommige bedrijven in de algemene voorwaarden opgenomen dat klanten zich in geen geval via sociale media negatief mogen uitlaten, op straffe van een boete van enkele duizenden euro’s. Volgens een door de NKC geraadpleegde jurist missen dergelijke clausules hoogstwaarschijnlijke elke juridische basis, maar consumenten ervaren het wel als intimiderend. In sommige gevallen komt het zelfs tot een fysieke bedreiging.

Wat de NKC betreft is dit volstrekt onaanvaardbaar. De bedrijvengids is ingesteld om klanten een overzicht te bieden van de markt en om hen de mogelijkheid te bieden ervaringen te delen. Aan de andere kant biedt de gids de bedrijven een handvat om hun service te verbeteren. In andere sectoren, zoals de horeca, zijn dergelijke beoordelingssites allang gemeengoed, maar sommige bedrijven in de camperbranche moeten er kennelijk nog aan wennen.

Met het meldpunt wil de NKC achterhalen hoe vaak bedreigingen voorkomen en welke bedrijven zich schuldig maken aan dit gedrag. Bovendien overweegt de NKC een zwarte lijst aan te leggen van bedrijven die over de schreef gaan.


De NKC heeft enkele reacties onder dit bericht verwijderd, omdat hier namen van bedrijven werden genoemd. Daarvoor is dit bericht niet het juiste platform. Beoordelingen, posititef of negatief, horen thuis in de camperbedrijvengids.

Reacties


ik ben nu in onderhandeling met Schafer in Soesterberg
ik ben er van overtuigt dat dit goed komt
want je wilt toch niet dat er zo over je gepraat wordt.
ik wacht nog even af.
ik wens mijzelf succes
ook wij hebben nieuwe nummerplaten gekocht bij onze garage omdat we niet met de naam van dit bedrijf wilden rondreizen. Schandalig, de wijze waarop ze een camper afleveren!!
Wij hebben negatieve ervaring met Bosma campers afgesproken we mochten de camper repareren in onze woonplaats nadat het gebeurd was wilde Bosma niet betalen het was te duur.
We mochten rechthulp erbij halen hij betaalde niet werd er gezegt einde verhaal.
Het is goed dat dit kan. Maar de een loopt met dokter Niels weg en de ander walgt van die man . Wie is de zuurpruim ???? .Wij hebben een camper gekocht en een jaar naar gezocht omdat die aan speciale eisen moest voldoen door omstandigheden .Maar we hadden er een dus geen haast. De meesten kijken naar mijn achternummerbord en vragen direct heb je hem daar gekocht ??? . Ja met garantie 3 maanden . En zijn alle afspraken nagekomen .Ze waren 700 euro kwijt aan garantie zonder problemen en hebben alles opgelost .Maar je koopt 2 e hands na een keuring kan er wat gebeuren .
De tijd waarin je een slechte ervaring slechts wereldkundig kon maken door bij de buren op het raam te kloppen of midden in het dorp hard te roepen ligt al decennia achter ons; de comfortabele positie waarin een handelaar verkeerde omdat de roep van een ontevreden klant al na honderd meter verstikte is daarmee ook tot op het fundament afgebroken. Niets blijft meer geheim voor niemand. En dat is een grootse en definitieve verworvenheid; er is geen weg terug. Deze nieuwe transparantie is de eerste echte impuls geweest voor handelaren om beter te presteren, in alle opzichten, dus niet alleen in de handel als zodanig maar ook op het gebied van communicatie. Goede en zindelijke communicatie is voor de handelaar geen bijzaak meer, maar de basis waarop je een bedrijf bouwt. Welkom in de de 21e eeuw.

Een bedreiging uiten is in het licht van deze nieuwe, eeuwigdurende waarheid een fatale showstopper. Je hebt je als handelaar in één klap gekwalificeerd als onbetrouwbare en wellicht zelfs gevaarlijke partner. Sommigen proberen de agressie van de handelaar nog tevergeefs te relativeren door te zeggen ‘wat is nu één slechte ervaring op duizend goeie?’ Maar helaas: deze argumentatie is ongeldig en verdampt in het licht van de keiharde realiteit. De handelaar heeft in casu namelijk één kans laten liggen: gewoon erop wijzen dat het een incident betreft, dat het bedrijf duizenden tevreden klanten telt en vooral dat de problemen in behandeling genomen zullen worden.

De handelaar die duizenden tevreden klanten telt maar één ontevreden klant bedreigt is ondanks zijn duizenden tevreden klanten geen serieuze partner. Een handelaar die in staat is om zo te reageren moet je definitief links laten liggen. Hij is uitgespeeld, gevloerd en gespietst in de nieuwe, lichte arena van openheid en kritiek.

Handelaren die in de verkoopvoorwaarden eisen dat de klant alleen positieve ervaringen via de weg van de moderne media wereldkundig mogen maken, zijn in het licht van de tijd zelfs een beetje eng. Ze hebben zich met zoveel woede tegen de waarheid verzet, dat ze een macaber profiel krijgen. Niet gehinderd door enige juridische kennis declameren ze knevels die volstrekt onrechtmatig zijn. Met valse knevels je zaak proberen te redden is een teken voor elke potentiële klant: heel hard wegblijven, graag.
Ik heb de indruk dat als de camper boer een hele hoop korting geeft is het prima.
Maar lig dan ook niet te zeiken als dit gevolgen heeft voor het geven van garantie.
Het moet tenslotte ergens verdiend worden.
En kraak je een handelaar af, geef hem dan ook de mogelijkheid zijn kant van het verhaal te laten vertellen.
Heeft een dubbele werking. Een persoon vind dat een bedrijf de fout is ingegaan of slecht heeft behandeld. Vervolgens wordt dit uit en te na op een social media platform breed uitgemeten leesbaar gemaakt. Aan de lezer dan de schone anonieme taak dit geloofwaardig te vinden of juist niet.

Nederland is nou eenmaal een azijnzeiker monarchie, dus geheid 4 medestanders te vinden die bij hetzelfde bedrijf ook zijn benadeeld. Die 4 wegen nooit meer op tegen de duizenden tevreden relaties die dat zelfde bedrijf ook heeft gekweekt. Relativeren is een kunst op zich mensen.

M.v.g., Lefthans
Het draait veel om nuances. Ook persoonlijk karakter van de koper speelt een grote rol. Ik ben jaarlijks als aankoopadviseur tientallen campers mee wezen aankopen. JA, er heerst een grote mate van arrogantie bij auto/camper bedrijven. En heb meegemaakt dat er onvolledige verkoopdaling gesloten en werd ontbonden moesten worden waarbij negatieve recensies onderdeel uitmaakte van de te tekenen ontbinding. Maar ook het tegenovergestelde Is niet uniek. Mensen die bedrijven in een kwaad daglicht zetten voor onredelijke eisen en of wensen. Geheel onterecht werd een bedrijf dan negatief weggezet. Vaak geven dit soort recentie sites niet een volledig beeld van de werkelijkheid en zijn het persoonlijke emoties die geuit worden. Uiteraard ben ik het eens dat terecht slechte bedrijven ook terecht last mogen hebben van negatieve werkwijzen.
Ik heb gelukkig deze ervaring niet aangezien ik vrij nieuw ben. Zou zich dit voor doen zou ik het bedrijf nog meer aan de schandpaal hangen en gelijk aangifte doen.

Gerard
Ik vind het een goede zaak om ervaringen, positief en negatief kwijt te kunnen bij de NKC. Maar om nu meteen de eerste reactie meer dan 50 keer op te nemen.......................

Meest actuele nieuwsberichten


Naar nieuwsoverzicht