Regeling Ford loopt vertraging op


Het is nog niet gelukt om met Ford tot overeenstemming te komen over een regeling voor eigenaren van een camper met een probleemmotor.

Ford heeft laten weten meer tijd nodig te hebben om met name de juridische implicaties van een belangrijk onderdeel van de beoogde regeling in kaart te brengen.

Type 2.2 TDCi

De NKC is al enige tijd in gesprek met Ford Nederland om te komen tot een oplossing voor de problemen die er zijn met campers op basis van een Ford Transit, met een motor van het type 2.2 TDCi, van de bouwjaren 2006 tot en met oktober 2010. Deze types blijken gevoelig te zijn voor schade aan de zuigers, mogelijk in samenhang met slecht functionerende verstuivers.

Onderzoeker van de motor.

Druk op de ketel

Aanvankelijk had Ford toegezegd uiterlijk begin april met een regeling te komen, voor de start van het camperseizoen. Dat blijkt nu niet haalbaar. “We zijn hier niet blij mee en houden de druk op de ketel”, zegt NKC-directeur Stan Stolwerk. “Inzet blijft een redelijk pakket aan maatregelen voor alle groepen gedupeerden en herstel van het vertrouwen in Ford. Dit voordat de massale uittocht van camperaars op gang komt, zodat ook Ford-rijders onbezorgd op pad kunnen.”

Gedupeerden die zich bij de NKC hebben gemeld, zijn per e-mail op de hoogte gebracht van de vertraging.

Meer informatie en/of veelgestelde vragen over Ford en de 2.2 TDCi-motor? Bekijk deze pagina.

Reacties


Henry Ford, oprichter van het gelijknamige automerk, verwoordde het als volgt: "It is well enough that people of the nation do not understand our banking and monetary system, for if they did, I believe there would be a revolution before tomorrow morning.
Bekijk ook nog even dit via deze link. Tot heden is er aan de mentaliteit zo te zien weinig of niet veel veranderd:
https://youtu.be/aAHMJs-jaDY
Beste NKC
Dit duurt allemaal veel te lang. Hoe langer Ford de tijd krijgt om met een regeling te komen, hoe meer tijd ze hebben om uitvluchten te verzinnen.
Het zou zeer fijn zijn als de NKC zelf eens een reactie op deze pagina zou plaatsen, met wat er nu eigenlijk bereikt is tot nu toe, en waar we technisch staan. Speculaties heeft niemand wat aan en zaait onrust. Maar het wordt nu toch echt wel tijd voor maatregelen !!!!!!!!!!!!!!!!!!

Beste allen / Youtube Film motor op hol !

Voor wie wil weten wat er echt gebeurt als de motor op hol staat kijk dan eens op onderstaande link.
Wij maakten dit mee op een drukke autostrade.
je vindt meerdere gelijkaardige filmpjes onder " dieselmotor slaat op hol."
Opmerkelijk = de takeldiensten in Frankrijk weten zeer goed wat er met deze motor aan de hand is. ze slepen ze regelmatig !

https://www.youtube.com/watch?gl=BE&v=X_j9zmrDpHw

Mvg Sven
We hebben afgelopen weken ook onze camper aan de kant van de weg moeten zetten.
Onze camper is van 2008 voorzien van de noodzakelijke updates, maandelijks op de weg, afgedankt met merk brandstof voorzien van nieuwe injectoren en laten testen zoals voorgeschreven en jaarlijks aantoonbaar klein en groot onderhoud en toch moesten we hem langs de weg laten staan. En wij maar denken dat wij niet tot de gedupeerde zouden gaan behoren. Dit was zeer frustreerden.
Maar om positief verder te gaan hebben we een brief naar Ford gestuurd met het verzoek om ons aan te geven of het mogelijk is deze motor te reviseren zodat hij weer kan doen waarvoor hij gemaakt is. We hebben Ford ook de vraag gesteld of er nadien garantie te verkrijgen is en welke voorwaarde Ford daaraan gaat koppelen. Omdat we gehoord hadden dat Ford een verbeterde versie gemaakt had hebben we hen ook verzocht aan te geven welke dit is en of hij in onze camper ingebouwd kan worden. Om voor een coulance regeling in aanmerking te kunnen komen hebben we naar Ford alle de nota’s met het onderhoudsboekje verzonden.
De eerste telefonische reactie van Ford was dat we voor coulance niet in aanmerking zouden komen omdat bij het vervangen en testen van de injectoren we niet de brandstofleiding hadden laten vervangen.
Onze vraag nu aan iedereen is, is het bekend dat bij het vervangen van de injectoren ook de brandstofleiding vervangen had moeten worden? heeft daar iemand ervaring mee? Of heeft iemand deze instructie van Ford op schrift?

Begin volgende week hebben we vermoedelijk uitleg van Ford over hoe we met vertrouwen de motor kunnen laten herstellen of dat het raadzaam is om een nieuwe beter motor aan te brengen.

Persoonlijk denk ik, gezien de reactie van Ford, dat er altijd wel iets is wat aanleiding geeft tot afwijzen van een coulance. We zouden er eens over na moeten denken of we ons ongemak moeten accepteren of dat we als campers een proefproces op zouden moeten gaan starten.
Ik zou NKC willen verzoeken meer details te verstrekken. Ford meldt "meer tijd nodig te hebben om met name de juridische implicaties van een belangrijk onderdeel van de beoogde regeling in kaart te brengen".
Wat is dan die beoogde regeling. Het is allemaal zo vaag. Indien slechts een enkeling een vergoeding ontvangt, kunnen de gedupeerden zich beter verenigen en collectief een rechtszaak beginnen. Dit begint een eindeloze toestand te worden. Ford Nederland, waar ben je mee bezig en wat breng je dit merk onnodige schade toe.
Beste JL Moed.
Uw ongerustheid over het rijden met de camper is terecht.
Als het fout gaat, zoals bij ons het geval was is het echt billen knijpen !
Ik heb in België voor een gereviseerde motor 10.000 euro betaald inclusief 4 nieuwe verstuivers.
( verstuivers waren defect en zuigerkop was gebarsten op 55.000 km )
Vanuit Ford tot op heden volledige onduidelijkheid of er verbeteringen werden aangebracht en pure arrogantie dat er met de motor geen probleem is !
Ze gaan eventuele verbeteringen ook ook niet rap toegeven want dat zou ook een toegeving zijn dat er effectief problemen zijn.
10.000 euro uitgegeven voor een nogsteeds waardeloos product.
NKC - druk op de ketel houden !!

Vriendelijke groeten
Sven
Ik heb mijn rekening voor de 4 nieuwe verstuivers in september 2016 naar het NKC emailadres gestuurd, die sturen het door naar de afdeling die alle dossiers beheert (kilometerstand 22.000 km).
Ik heb uit mijn correspondentie met Ford begrepen dat er niet enkele een paar onderdelen (door betere, van een andere fabrikant) vervangen kunnen worden. De hele motor zou er uit moeten en mogelijk nog andere zaken vervangen, dus dat zou veel te veel kosten, en was geen optie. Ik wil eigenlijk ook weten dus wat een hele motor zou kosten, voordat de problemen komen.
Hallo.
Onze camper moest voor de APK. Hij heeft nu 53000 km gelopen. Mijn onderbuik gevoel zei me dat er wellicht naar de verstuivers moest worden gekeken. De dealer vertelde dat ze eventueel wel de brandstof druk konden meten maar dan was het nog niet zeker of de verstuivers goed waren. Dat kon alleen als de verstuivers werden getest. Dus de knoop door gehakt en de verstuivers laten testen. Wat bleek, 2 van de vier defect. Nu dus alle 4 verstuivers vervangen. Wat dit precies gaat kosten weet ik nog niet maar het zal wel 1500 euro of meer worden. Bij wie of waar moet ik bij ford zijn om eventueel een tegemoetkoming in de kosten te kunnen krijgen. Kan ik na dat een regeling tot stand is gekomen ook achteraf nog claimen? Ik hoop dat de NKC inhoudelijk reageerd op dit bericht. Het is nu zwemmen in diep water.
Mijn voorkeur gaat uit naar een nieuwe motor. Als dat niet haalbaar blijkt te zijn, dan maar nieuwe stevige zuigers van na oktober 2010, met bijbehorende pistonpennen. Dit zou dan ook gecombineerd moeten worden met andere verstuivers.
Waar kan ik dit wensenlijstje indienen? Graag met spoed want wij willen de weg op.
Graag zou ik willen weten of de motors die in de soep gelopen zijn "hersteld" zijn met identieke onderdelen of dat er een volledig of gedeeltelijk ander motortype of -onderdelen is of zijn geplaatst. Met name zou ik willen weten welk type motor (en bouwjaar) dan geplaatst is en wat de kosten daarvan zijn. Mijn km-stand is 22.000 km en het zou dus niet persé om een revisiemotor gaan, maar of het überhaupt mogelijk is een preventieve transplantatie te doen met alternatieve motor(onderdelen). Ik denk dat het belangrijk is te anticiperen op mogelijke alternatieven als we straks ergens mee moeten instemmen.
Enkele weken geleden heb ik de NKC gevraagd of het niet tijd werd voor gerechtelijke aanpak. Los van alle reeds gemaakte en nog te verwachten kosten en de onzekerheid is het wachten op slachtoffers, zijnde de Ford- inzittenden, dan wel omstanders. Nog afgezien van wat we doormaken, vooraf aan of tijdens het motordrama, waarbij een ongeluk niet is uit te sluiten, is het de vraag hoe vaak het nog fout moet gaan voordat Ford ingrijpt en alle campers met deze motor terugroept voor het plaatsen van een degelijke constructie/motor. Dat kost ze heel veel geld, maar niet in verhouding tot wat het de individuele bestuurder gaat kosten als deze aansprakelijk wordt gesteld voor de schade of lichamelijk letsel van zichzelf of een ander. Want "we wisten van te voren dat we in een ondeugdelijke auto reden". Ook al krijgen we een "vergoeding" of iets van dien aard van Ford, we zullen mogelijk moeten tekenen voor het "afzien van alle aansprakelijkheid van Ford in de toekomst".
Er wordt nog steeds de zuigerschade gekoppeld ? aan de verstuivers , deze schade heeft daar niets mee te maken , ik kan deze schade bij andere motoren al een aantal jaren terug en die heeft de fabrikant goed opgelost .Ford ziet het juridisch maar dit heeft met techniek te maken de constructie is te zwak voor dit motorkoppel .
Naar mijn idee worden we aan het lijntje gehouden wordt het nu niet tijd dat de rechter zich ermee gaat bemoeien
Deze vertraging van Ford draagt niet bij aan herstel van vertrouwen. Arrogantie van de macht?? of toch keihard een goede regeling voor elkaar proberen te krijgen voor gedupeerden?? We zullen het zien, maar mijn gevoel wordt er niet beter op. Als Ford deze gedane belofte al niet na komt................, waar moet je dan nog op vertrouwen??
Ook wij horen nu ook bij de gedupeerde.
Fordcamper 2009 naar forddealer Volendam gebracht voor onderhoudsbeurt,
en verstuivers laten controleren.
alle 4 de verstuivers afgekeurd .
testrapport mee gekregen.
laten vernieuwen kosten 1172.20 euro.
hoop dat ford snel met een compensatie komt.
wij blijven toch met zweet in onze handen en met de gedachten rijden er zal toch niks gebeuren.
peter en tiny


























Uiterst teleurstellend!! Anders kan ik - als Ford-gedupeerde - de laatste ontwikkeling niet kwalificeren. Bij Ford realiseert men zich kennelijk onvoldoende dat heel veel mensen dagelijks de website van de NKC raadplegen om te zien of er een regeling is. Veel van die mensen - waaronder ik - durven niet de weg op om (groter) onheil of zelfs ongelukken (zie eerdere berichten) te voorkomen.
Voor veel campereigenaren geldt dat hun camper een kostbaar - vaak de grootste uitgave na een ev. eigen woning - bezit is. Dat camperen een "way of life" is. Ford realiseert zich dat kennelijk onvoldoende. En lijdt dus enorme imago-schade, die oploopt met iedere dag dat een regeling uitblijft. Opvallend is hoeveel mensen in mijn omgeving (ook niet- campereigenaren) weet hebben van deze kwestie.
Als deze vertraging een poging is om onder de (morele) verplichting tot compensatie uit te komen (ik heb in een eerdere reactie al een keer de termijn van 10 jaar genoemd. Die duikt soms op als maximale leeftijd waarop nog sprake kan zijn van compensatie)) is dat zeer laakbaar!
Tot slot: kan er - bij benadering - een termijn genoemd worden waarop de te verwachten regeling tot stand komt / wordt gepubliceerd? Dan kunnen wij eindelijk een vakantie gaan plannen...
Ed Scheepers
Ik hoop niet dat Ford via deze juridische move onder hun verantwoordelijkheid en toezegging uit willen komen.

Meest actuele nieuwsberichten


Naar nieuwsoverzicht