Prijzen campers voortaan all-in

Op de prijskaartjes van campers in de showroom staan vanaf deze zomer alleen nog de all-inprijzen vermeld. Dat is althans een dringend advies van de brancheorganisaties KCI en Bovag aan hun achterban.

Showroom

De NKC is blij met de stap van de branche, al heeft deze volgens directeur Stan Stolwerk wel lang op zich laten wachten. “De koper krijgt nu eindelijk meer helderheid en prijzen zijn voortaan beter te vergelijken.”

Sinds 2008 de regel, nu handhaven

Het advies is wel een beetje opmerkelijk, omdat het al sinds 2008 verboden is om allerlei bijkomende kosten apart te vermelden. Toch worden kosten van bijvoorbeeld kentekenplaten, leges, transport en dergelijke tot op heden vaak ondergebracht onder het kopje afleveringskosten, of kosten rijklaar maken. “In september vorig jaar heeft de ACM de branche laten weten handhavend te gaan optreden tegen handelaars die zich hieraan schuldig maken”, vertelt woordvoerder Hans Louwers van de KCI, de organisatie van importeurs van campers, caravans en vouwwagens.

Niet-vermijdbare kosten in basisprijs

Daarop heeft de KCI besloten leden op te roepen alle niet-vermijdbare kosten in de basisprijs op te nemen. Tegelijkertijd heeft de Bovag eenzelfde besluit genomen. “Alles wat nodig is om met de camper de showroom uit te rijden, moet erin worden opgenomen”, legt Bovag-woordvoerder Paul de Waal de ACM-richtlijn uit. Dat betekent overigens niet dat er geen bijkomende kosten kunnen zijn. Louwers: “Als je bijvoorbeeld thuis nog gasflessen hebt staan, kun je ervoor kiezen om een camper zonder gasflessen te kopen. Dus dat zijn vermijdbare kosten. Wil je die flessen wel hebben, dan kan dat tot extra kosten leiden.”

Richtlijn geldt voor álle camperbedrijven

De Waal verwacht dat bedrijven zich nu wel aan de richtlijn gaan houden. “Het is heel simpel: wie het niet doet, is in overtreding. Dat geldt overigens ook voor niet-leden van KCI en Bovag.” Stolwerk wijst er nog op dat de NKC sinds enige tijd de camperbedrijvengids op de site heeft staan, waar consumenten hun ervaringen met camperbedrijven kunnen melden. “Uiteraard kunnen ze hier ook aangeven hoe hun dealer omgaat met de richtlijn van de ACM.”