Verwarring rond verstuivers

Rond het testen van verstuivers van campers op basis van een Ford is de nodige verwarring ontstaan, doordat deskundigen elkaar tegenspreken.

Onderzoekers en verstuivers

Dat is duidelijk geworden in de aanloop van de uitzending van Kassa, waar de problemen met de motoren van Ford aan de orde kwamen. De NKC wil laten uitzoeken waar de verschillen vandaan komen.

Niet in orde

Bij het onderzoek naar een kapotte motor, dat de NKC bij Carrec Technocenter te Soesterberg heeft laten uitvoeren door het expertisebureau CED Mobility, bleek dat de verstuivers niet in orde waren. Om het testresultaat officieel bevestigd te krijgen, zijn de verstuivers vervolgens ook aangeboden bij Harry Banis in Bussum, een bedrijf dat door de fabrikant Denso is gecertificeerd om deze verstuivers te testen. Tot ieders verbazing werd duidelijk dat daar slechts één verstuiver enigszins buiten de marge viel. Voor het oordeel van een derde heeft de NKC de verstuivers aangeboden bij een gerenommeerde dieselspecialist, waar de verstuivers allemaal net buiten de marges zaten.

Unieke code

De bedrijven verschillen van mening over de oorzaak van de uiteenlopende testresultaten. Harry Banis verklaart het verschil uit het feit dat zijn testbank als enige rekening houdt met de unieke code die elke verstuiver heeft.

De werking van de verstuivers speelt volgens Ford een rol bij de motorschade, die zou worden veroorzaakt door vervuilde brandstof. Als deze de verstuiver weet te bereiken, stelt Ford, ontstaat een zogeheten pisser, die een gat brandt in de zuiger. Ford heeft het advies van camperbedrijven om de verstuivers te laten controleren dan ook onderschreven.

Nader onderzoek

De NKC betreurt dat er zoveel onduidelijkheid is en wil de kwestie nader laten onderzoeken. “Als NKC hebben we niet de expertise in huis om een oordeel te kunnen hebben over test- en meetapparatuur, maar we willen camperaars wel een gedegen advies kunnen geven”, zegt NKC-directeur Stan Stolwerk.