NKC houdt congres rond opmars van de camper


Een zaal vol in toerisme gespecialiseerde wethouders, gemeenteambtenaren, recreatieondernemers en marketeers kwam gisteren bij elkaar op het NKC-congres De opmars van de camper tijdens de Recreatie Vakbeurs in Hardenberg.


De NKC had al deze mensen bij elkaar gebracht om op een constructieve manier Nederland campervriendelijker te maken. Dat kan bijvoorbeeld door meer goede camperplaatsen te realiseren, maar ook door campings meer op campers in te richten. Het besef dat de campermarkt een groeimarkt is – 70 procent in de afgelopen tien jaar – terwijl tent- en caravankamperen in Nederland een daling doormaakt, was voor veel aanwezigen een eyeopener. Het camperen neemt in Nederland een grote vlucht: niet alleen het aantal campers neemt toe – momenteel zijn er zo’n 100 duizend – ook steeds meer mensen maken gebruik van die campers door te huren en nieuwe vormen van delen. In heel Europa rijden bijna 2 miljoen campers rond en ook daarvan weten er steeds meer Nederland te vinden.
 
Voor gemeentes is het aantrekkelijk om deze groep te faciliteren: uit onderzoek blijkt dat camperaars 60 tot 90 euro per dag uitgeven. Maar het is een aparte doelgroep, camperaars hebben andere wensen dan een gemiddelde kampeerder. Ze camperen bijvoorbeeld het hele jaar door en trekken van A naar B naar C.  En hier komt de expertise van de NKC om de hoek kijken. De NKC weet als geen ander aan welke eisen een camperplaats moet voldoen om tevreden klanten te trekken. Maar de adviezen van de NKC betreffen ook het campertoerisme in zijn algemeenheid: heb oog voor je lokale situatie, denk in de lange termijn, zorg ervoor dat camperaars zich welkom voelen en werk als gemeentes en middenstand samen om je campervriendelijkheid te tonen.

Het succesverhaal van de wethouder Maria le Roy van Harlingen maakte indruk op de aanwezigen. Harlingen was vroeger vooral de plaats in Friesland om te verzamelen om naar de Waddeneilanden te gaan, terwijl het ook een prachtig stadje is. Sinds er een camperplaats met vijftien plekken is ingericht, worden er vijfduizend meer toeristenovernachtingen per jaar geteld. Daar heeft de stad veel profijt van. En zelfs de campingeigenaar profiteert ervan.

Manager verenigingszaken Marretje Jelmersma van de NKC ziet uit naar het volgende congres, dat over twee jaar in de planning staat: “We hebben gemerkt dat dit congres aan een grote behoefte beantwoordt, gezien de enthousiaste reacties en de vele vervolgafspraken die met onze camperplaatsspecialisten zijn gemaakt.”

Reacties


Ik vind het een goed initiatief. Op deze manier krijgen de desbetreffende instanties een idee wat een cameraar doet en is.
Nederland is nog altijd een camper onvriendelijk, dat zeg ik niet alleen maar ook mede camperaars uit het buitenland die ik heb mogen ontmoeten tijdens mijn 15 jaar camperen.
Die meneer Alkema die zo negatief reageerde wil ik zeggen, dat iedere organisatie moet verdienen om de continuïteit te kunnen garanderen. Hij gaat ook naar Portugal omdat daar zijn pensioen meer waard is dan het verblijf in Nederland.
En wat het bedrag wat een camperaar uit geeft ( gemiddeld uiteraard )is mogelijk te laag . Is er met dat bedrag rekening gehouden met de koste van onderhoud , zoals banden ,de vele reparaties die je zelf niet kunt doen, distributie riemen etc
Voor mij een zeer goed initiatief van de NKC .
net terug van 8 week frankrijk en spanje , Wil wel even reageren op het kosten plaatje en de verlangens die veel camperaars hebben .Onderweg eten is iets wat ,we thuis ook moeten doen ,stoken onze verwarming in de bus aardig voordeliger dan thuis blijft over de diesel als kostenpost ,loopt aardig op maar thuis staat de auto of bus ook niet stil. Overnachtingen kun je net zo duur maken als je zelf wilt.
Veel camperaars verwachten allerlei voorzieningen op de camperplaats, stromend water electra e.d Zit allemaal in de camper. Maar ja ,in de bus naar de w.c. liever niet ,dus moet er ook sanitaire voorzieningen zijn.
Kom mensen laten we blij zijn dat we deze luxe hebben, er zijn zo veel die met veel minder moeten doen
Zeer goed om de dialoog te hebben.
Zelf pleit ik al jaren voor gedoogplekken. Plekken waar nauwelijks voorzieningen zijn, maar waar je gewoon prettig STAAT. Zoals in Duitsland bij de gemiddelde "Freibad" en bij sportvelden.
Een "eye-opener' voor bestuurders betekent meestal dollartekens in hun ogen.... Het geld mag dan in hun richting stromen. Daar hebben lokale ondernemers weinig aan.
Wij geven niet gemiddeld genoemde bedragen uit en juist daarom camperen wij over de grens. Dan profiteren de ondernemers van de werkelijke bestedingen en rest er geld voor leuke dingen. Dialoog hebben om uit te leggen hoeveel geld het wel eens op zou kunnen leveren, lijkt mij niet gezond. Gemeentebesturen moeten dan achteraf uitleggen waarom het dan niet het beoogd bedrag heeft opgeleverd.
Wij hebben pas sinds kort een camper en zijn er nu 1 week mee weg geweest. In Duitsland was het mooi, je mag daar overal 1 nacht blijven staan op openbare parkeer plekken en de camping viel ook mee, in Belgie waren er vrije parkeer plekken bijna midden in de stad en toch stond je er lekker rustig, op de camping stond je midden tussen de woonwagens gezellig overal tussen niet weg gedrukt in een of ander hoekje, warme douche en vrij wifi. Terug in Nederland valt het dan vies tegen. Wintercampings die je duur moet betalen je wordt in een of ander hoekje gestuurd en daar moet je het dan maar mee doen, en dan krijg je een koude douche ipv een warme en wifi is er ook niet. Als je dan een plek in een stad zoekt heb je echt een probleem, de parkeer plekken zijn zo klein dat je er met een gewone auto nog moeite hebt om er in te komen laat staan met een camper. Dan trek je al snel een stadje verder. Hier in Nederland is nog veel te doen om het camper vriendelijk te maken.
Wij zijn inmiddels 25 jaar onderweg met de camper,
heb 5 stuks zelf gebouwd. Schrijf ook wel reisverslagen in andere bladen. Maar alle copy dat ik tot dusver heb aangedragen bij NKC, komt direct in de prullenbak.
NKC is een bedrijf geworden, die in eerste instantie geld moet verdienen en zeker geen kritische kanttekeningen wil horen.
één voorbeeld : NKC is trots dat ze 100.000 ap,s heeft verkocht, mooi inkomen van 3 ton dus.
Gevolgen dat al de mooie gedoog plekjes waar wij voor 3 jaar terug nog gezellig bij elkaar stonden, b.v. tijdens overwinteren in Spanje en Portugal, nu overstroomd wordt door hordes Duitse, Franse en Engelse camperaars met de ap op hun mobiel van NKC in de hand. Gevolg, in de avond als paria's door de politie te worden opgejaagd. ( dit mag nooit gepubliceerd worden in de ,,kampeerauto,,)
Ook kritiek op de in doorsnee veel te lichte motoren in de nieuwe campers. ( waardoor i.v.m. de te lage cilinder inhoud
bij bergaf gaan er constant bij- geremd moet worden) , mag niet over gesproken worden, want de duur betaalde reclame
copy van de handelaren brengt te veel geld op.


Naast camperplekken is er, denk ik, ook behoefte aan stortplaatsen voor vuil water en de wc-cassette, Sani-zuilen.
Er goed initiatief dit zou veel vaker in regio's georganiseerd moeten worden. Vaak zitten verantwoordelijken in de gemeente politiek klem tussen de belangengroepen veelal recratieondernemers die koudwatervrees hebben dat ze omzet mislopen. Maar dit is gemeentebreed gezien alleen eigenbelang omdat veel camperaars deze gemeenten mijden en daarmee worden andere ondernemers tekort gedaan.
Dit speelt erg sterk in de kuststreek en andere populaire recreatie gebieden.
Is er ook een lijst beschikbaar van de gemeenten die op deze bijeenkomst aanwezig waren?
Een onderzoek naar de uitgaven van camperaars kan verhelderend zijn: 6 weken naar Spanje en Frankrijk
60 Euro overnachtingskosten waarvan 17 voor 1 nacht in Maastricht. Staan in Zutphen 2 euro per nacht!
Staan in Parijs 30 euro per 24 uur. Etentje in Frankrijk tussen de middag 5 gangen met wijn voor 10 Euro een etentje in Nederland al snel 35 euro per persoon.
Een Camper geeft al snel 50/75 Euro per dag uit.
Wàt een goed initiatief, dit congres; compliment!
Ik voel me vaak een ongewenste zigeuner, allerlei verbodsborden die verhinderen dat ik een plaats bezoek of even stop voor een kopje koffie, ijsje, ansichtkaartje, o.i.d.
En dan de armzalige plekken, soms vèr van de bewoonde wereld, en weggedrukt op ongure locaties...
Ja NKC, een goed idee, dit congres!
PS voor de heer Doelman: ik ben alleenreizend (weduwnaar) en reken op een GEMIDDELDE daguitgave van rond de € 80, dus incl. staangeld, ijsje, stroom, water, een keer een etentje, telefoonkosten, WiFi per uur (nog steeds), kopje koffie, enz.
Ik wil even reageren op Maria la Roy uit Harlingen.
Deze stad heeft een mooie camperplaats, maar is al veel te klein. Ook staan er te weinig stroompalen, we hebben ze vooral nodig voor het opladen van de fietsbatterijen . En een tip, maak een aparte drinkwater automaat op ruime afstand van het toilet en grijs afgiftepunt . [ Wel zo fris ] Verder een prachtige plaats ook voor een dagje naar Vlieland of Terschelling.
De prijs van € 7,50 is voldoende voor wat wordt geboden.
Deze stad aan het wad geef ik een 8.
In grote plaatsen zoals Utrecht, Rotterdam, Den Haag is het een drama een camperplaats te vinden in de stad.
Amsterdam een vreselijke kale betonplaat of peperdure campings.
Er is nog veel te verbeteren
Ik vraag mij af hoe anderen onder het gemiddelde bedrag kunnen reizen met de Camper. Als ik een maand onderweg ben
naar Spanje zit ik altijd tussen de 2.5 en 3 duizend Euro in.
En dan kan ik echt niet elke dag naar het restaurant of dure Campings. ( wij kopen wel alles onderweg )
Mooi initiatief van de NKC . Echter , het bedrag dat camperaars gemiddeld per dag uitgeven lijkt al te rooskleurig . Alleen als je inkopen doet (niet elke dag) , buiten de deur gaat eten ( niet elke dag) , of tankt ( meestal niet elke dag ) kom je aan deze bedragen . Ook , tanken gebeurt meestal langs de wegen buiten de bebouwde kom . Onze ervaring van 18 jaar camperen door heel Europa , was aanzienlijk goedkoper , gelukkig ! Gemeenten faciliteren van alles , ook parkeervoorzieningen , vooral bij winkelcentra , terecht ! Daarom horen ook camperaars een minimale vorm van overnachtingsplaatsen te kunnen vinden . Dit is geen voorrecht , maar gewoon een recht . Simpele faciliteiten zijn : water vullen , lozen , en eventueel stroom . Stroom , met betaalklok , is niet perse nodig . Een woonbatterij die groot genoeg is , en die tijdens de rit wordt opgeladen kan makkelijk een paar avonden voor licht en tv zorgen . Las laatst over een camper die behalve een wasmachine ook een afwasmachine aan boord had . Waar is het einde aan onze wensen ?
Is een goede zaak om regelmatig dit soort congressen te houden.
Nu worden de campers ergens weggedrukt op de campings,
terwijl hoe mooier de plaatsen en de campings hoe meer er besteed wordt.

Meest actuele nieuwsberichten


Naar nieuwsoverzicht