Ford nodigt NKC uit voor gesprek over motoren


Ford Nederland heeft de NKC uitgenodigd voor een gesprek over de problemen met de 2.2 TDCi-motor, die in veel campers op basis van Ford is gemonteerd. Aanleiding is de uitzending van het consumentenprogramma Kassa van BNN-VARA afgelopen zaterdag. Ford had ervan afgezien om in de uitzending bij een gesprek aan te schuiven.


In de uitzending kwamen gedupeerden aan het woord: camperaars die zijn geconfronteerd met fatale motorschade, maar ook eigenaren van Ford-campers die uit voorzorg hun verstuivers hebben moeten laten vervangen. Ook was te zien dat de NKC een kapotte motor heeft laten onderzoeken.

Ford Nederland zegt in individuele gevallen coulance toe te willen passen, op voorwaarde dat het onderhoud aantoonbaar naar behoren is uitgevoerd. “Maar de voorwaarden zijn zo stringent, dat vrijwel niemand hier iets aan heeft”, zegt NKC-directeur Stan Stolwerk. “Wij willen collectieve regelingen, voor de verschillende groepen gedupeerden.” Hij onderscheidt er drie: gedupeerden met een kapotte motor, camperaars die hun verstuivers hebben moeten laten vervangen, maar ook Ford-bezitters die niet meer met een vertrouwd gevoel op reis durven. “En voor alle drie de groepen geldt dat ze te maken hebben met een waardedaling”, zegt Stolwerk.

Hij vindt het een goed signaal dat Ford nu aan tafel wil. “We zijn erg blij met het initiatief van Ford om ons voor een gesprek uit te nodigen. Laten we hopen dat dit de start is van het herstel van het vertrouwen in het merk.”

Reacties


Frappant dat Ford met de NKC rond de tafel wil gaan zitten na de uitzending bij KASSA. Is daar ook een tijdslimiet aan verbonden, zo niet, dan kan Ford het weer rekken en kan de NKC verder weinig of niets ondernemen vanwege het "onderzoek" dat dan nog niet is afgerond.
Ik rij geen Ford zal ik ook niet gaan doen.
Natuurlijk kan er iets met 'n auto kapot gaan.
Maar Ford heeft géén r (air) het is een Fo(r)d een Fod dus ook wel als vod geschreven.
Ik heb n`camper met prut ford motor.
Hoe kom je van z`n misselijk ding AF''''
U voelt hem al,de waarde van deze handel is NIKS...........
Dank je wel ,WAARDELOZE,,FORD.....nooit meer een..

Gr.Mart
Wij hebben een LMC camper van 2010 waar ook de veel besproken Ford 2.2. diesel in ligt. Deze hebben wij augustus dit jaar gekocht. Er is in onze camper vorig jaar ook een nieuwe gereviseerde motor geplaatst, omdat de oude motor met het bekende probleem stuk is gedraaid. De onderhoud historie geeft aan dat er altijd netjes volgens de specificatie onderhoud is verricht .Toen de motor in elkaar draaide stond er ongeveer 76000 km op de teller. Revisie heeft plaats gevonden door een erkend Ford bederijf. Op de rekening staat precies vermeld wat er precies vervangen is. Onze nieuwe motor heeft nu weer ongeveer 17000 km gedraaid. Hij loopt fantastisch! Waar ik eigenlijk benieuwd naar ben is of er na revisie nog Ford campers zijn die met een nieuwe gereviseerde motorblok nog problemen hebben ondervonden? Met andere woorden zijn er met het reviseren van de motor geen ander type zuigers in gekomen die het vermogen van de motor wel aan kunnen?
Gelukkig kenden wij de Ford motor problemen en hebben daarom geen Hymer/Ford meer gekozen maar een Dethleffs/Ducato bij onze aankoop in 2015. En dat loopt als een zonnetje. Ford schrappen wij uit ons woordenboek voor altijd. Onbegrijpelijk dat een bedrijf dat groot wil zijn klanten zo in de kou laat staan. Ik ben benieuwd met welke kluiten ze de gedupeerde nu weer in het riet gaan sturen. En mensen, waarom beginnen jullie geen rechtszaak. Er zullen toch wel gedupeerden zijn die dit via de rechtsbijstandsverzekering kunnen doen?
In 2014 een Hymer op een Fort 2.2 TDCI uit 2006 uit Duitsland gehaald met 74000 km op de teller. Na een paar honderd km. de turbo stuk gelukkig binnen de garantie enige tijd later, buiten de garantie een tandwiel voor de stuurbekrachtiging defect. Bij 110.000 KM in Spanje problemen met de verstuivers. Nadat er nieuwe verstuivers waren gemonteerd geen compressie gevolg een nieuwe motor. Terug in Nederland met Ford gemaild en alle verantwoordelijkheid wierpen zij ver van zich. Het vertrouwen was compleet weg mede omdat we niet de enige waren en we onderweg een aantal gedupeerden hadden gesproken. We hebben in middels verkocht en voor ons is het VORT met FORD. Voor mij een zeer onbetrouwbare directie van wie het spreekwoord heel duidelijk opgaat: Wiens brood men eet, wiens woord men spreekt.
Wij hebben ook een Carado ford van 2007, 130.000 km op de teller en zijn in de zomer op vakantie geweest in Noorwegen en hebben veel zeer steile wegen gehad geen problemen gehad.
De motor is geupdate maar de verstuivers heb ik nog niet laten testen omdat er veel onduidelijk is wat de oorzaak is ,dit laat ik in het voorjaar doen voordat de camper weer in gebruik komt .
De camper komt uit duitsland en er zit geen onderhoudsboek bij dus ik heb geen bewijs van onderhoud.Maar je gaat zo toch niet lekker op vakantie.
Ook wij, in België, zitten met de schrik. Maar ook volgens de Belgische Forddealer is er helemaal niets aan de hand met de motoren en schrijft NKC zomaar wat. Met het antwoord "jullie hebben toch garantie, zo wat?" En " als er iets aan de verstuivers zou schelen, dan zou Ford de wagens al lang teruggeroepen hebben" sturen ze je de laan uit.
Ze hebben ons wel laten terugkomen omdat aan sommige oliedoppen een probleem zou zijn. Maar ja, dat verhelpen kost hen ook niet veel.
Indien Ford Nederland toch actie zou ondernemen, vernemen wij graag of dat in België ook zal gebeuren.
Wij zijn benieuwd...

Wij hebben een citroen jumper uit 2005 2.8, ook wij hebben dit voorjaar een kapotte verstuiver gehad, bij ongeveer 68000 km.
In de Provence ging het rode waarschuwingslampje van de motor branden. Dit lees ik over de Ford motoren nergens terug. Wij hebben daarop een citroendealer opgezocht die ons verzekerde dat we het thuis konden laten maken zonder verdere schade op te lopen...op de terugreis ging de motor steeds meer lawaai maken en trok moeilijk, wij hebben na 600 km. een monteur gebeld in Nederland die het niet verstandig vond om verder te rijden en hebben we de NKC verzekering
ingeschakeld. De bus schudde even toen we net op
weg waren vanuit de Provence, wat ons nogal zorgen baarde,
de hele rit gespannen gereden..inmiddels is de verstuiver
vervanger en hebben we weer zo'n 3000 km gereden.
Wij hebben op de heenreis langs een D-weg getankt bij een oud
benzinestation waarvan onze monteur vertelde dat we
waarschijnlijk vuile diesel hebben getankt en dat dat de
oorzaak is geweest.
Toch met alle verhalen over de Ford motoren voelt het niet
helemaal lekker...

Geachte van Tuijl
Ford is Fod
Fiat heeft inderdaad 17 jaar geleden een probleem gehad met de versnellingsbak. Wij hadden dit ook de 5 versnelling schoot er uit deze hebben wij laten maken in Gelderen (DE) Fiat Iveco dealer dit heeft ons niks gekost Fiat heeft de kosten betaald.
Wij rijden nog steeds met veel plezier onze fiat van 17 jaar oud een zonnetje in huis. En een kennis van ons heeft een Ford busje rijd hier dagelijks mee bedrijfsmatig het zelfde probleem als de Ford campers motor ook opgeblazen. Werd door de garage ook onderhoud gedaan tankten de duurde diesel dat zegt dus niks het is hem ook gebeurd.
We hebben zo juist gelezen over de gebreken van ford campers in 2014 hebben wij onze camper ingeruild voor een bus ,onze ford had toen 60.000 km gelopen en nooit pech gehad . Echter na een paar dagen krijgen wij te horen van onze dealer waar we hem hadden ingeruild dat we hem hadden bedrogen met een kapotte camper in te ruilen ,dan ben je erg teleur gesteld om zo ons te beschuldigen terwijl er kort daarn al meerdere klachten kwamen . We hebben met hem gepraat want deze camper ging naar nieuwe klant en was na 30 km kapot .
Ik snap Ford niet, als zij nog lang welles nietes spelen koopt niemand meer een camper op Ford basis. Ik ben blij dat ik al 105000 km met veel plezier rij in mijn Hymer op Mercedes basis.
Wij hebben en Ford Nugget van oktober 2011. Gekocht in maart 2012 met 275 km op de teller. Na 90.000 km nog geen enkel probleem.
Heel blij met onze Granduca op basis van Fiat Ducato van 1996!
Hans ik heb naar voren gebracht dat het weleens in de pistonpen kan zitten , daar heb ik ervaring mee .
een kleine aanvulling, zelf naar de vogesen in frankrijk geweest,
mijn schoonzoon is met vrouw en kind naar italy geweest dus niet de mooie vlakken wegen totaal aantaal KM 6000 gereden, er staat nu 49500 Km op de teller.

gtr willem
zelf heb ik een camper (met ford moter 2.2) 2013.
in 2015 gekocht nog niet veel KM mee gereden.
mijn vraag in welke jaar talen zijn deze problemen.
onze camper is bijna 7 meter lang met een totaal gewicht van 3100 kilo als we weg gaan, dus zeker niet overbeladen.
ben benieuwd of de nieuwe modelen ook deze problemen hebben.

gr. willem
Het is weer een Ford die naar de garage snorttt.....
Sorry hoor "van Tuyl".....uitspraken als "grotere campers raken kant nog wal. Onze camper was onbeladen en is nog geen 6 meter. En de verstuiver kwestie heb ik al aangesneden. Al onze verstuivers bleken na controle in orde "nadat de motor in de soep was gelopen" . Uiteraard schuilt hier voor mij natuurlijk ook weer de vraag achter mijn stelling, of mijn verstuivers op de juiste wijze zijn gecontroleerd, Dit gerefereerd aan de drie testen in Kassa door drie onafhankelijke dieselspecialisten, waarvan TWEE groen licht geven en de DENSO ze afkeurt. Wat is dan de waarheid ???? In ieder geval weet ik dat wij een gescheurde zuiger hadden, zoals zovelen.

Klopt de stelling dan toch dat:
"Uit dat onderzoek is gebleken dat de zuigers qua materiaal en dimensionering niet konden voldoen in deze motor. Overigens waren de verstuivers in orde bevonden. De beweringen van Ford m.b.t. de verstuivers komen zo wel in een bijzonder daglicht te staan!"

Ik hoop het natuurlijk niet. Dat geeft onrust. Deze onrust heb ik allang, omdat Ford Nederland BV mij in het geheel geen antwoord heeft gegeven, om mijn vraag, of de nieuwe, door Ford Nederland BV geleverde motor, voorzien is van "verbeterde" zuigers. Voorlopig ben ik ruim 5000,- armer en heeft mijn dealer ook een aderlating gedaan, om mij als klant enigszins tegemoet te komen, daar waar Ford Nederland BV mijndealer ook gewoon in de kou liet staan en geen gehoor gaf op de vraag om enige coulance te geven.

Ruim 4 jaar geleden heb ik dit probleem met mijn toen 4 jaar oude ford camper met de bewuste motor ervaren we waren op weg naar de firma hazenberg en net voorbij Harlingen begon de motor in te houden en te schudden zwarte rook met de bekende gevolgen vandien de anwb heeft ons naar onze forddealer de firma huisman in Nibbixwoud de schade ruim 4800 euro laten repareren en de rekening betaalt ford nederland gaf niet thuis tot mijn verbazing enige maanden later de firma huisman belde door bemiddeling van hun en hazeberg paste ford toch een coulance regeling toe en werd 90% van de schade vergoed.
Maar toch blijf ik een rot gevoel hebben nu willen wij met de kerst 3 weken naar Spanje en zitten we weer tegen de kilometers aan die we hadden dat het de vorige keer gebeurde ik laat nu de verstuivers maar controleren hopelijk komen er geen gekke dingen te voorschijn.

Familielid van mij heeft een Ford S-max (duurste type van +/- € 50.000,-). Nieuw gekocht. Na drie jaar motor stuk (reden bij mij onbekend). Schade € 6000,-. Ford -Nederland gaf niet thuis. Garage uit coulance € 1000,-. Al met al een schadepost van € 5000,-.
Conclusie: Voor mij "never nooit niet" een Ford.
Mijn vrouw en ik zijn in het bezit van een Hymer Van 522 camper van het jaar 2008. Er staat nu ruim 96000 km op de teller. Wij hebben altijd met veel plezier onze ritten gemaakt en zullen hopelijk zonder problemen blijven.doen. Het enigste probleem wat wij hebben gehad is een niet goed functionerende turbo. In 2010 wij reden op dat moment in Noorwegen en zaten in een klim bij de Geiranger. In dE eerste klim daar ging de motor in vermogen sterk omlaag. Op een plek waar wij konden stoppen gelijk Ford assistent gebeld en verteld wat er gaande was. Van hun kreeg ik het advies om de resetknop in te drukken en na herstart bij een normaal draaiende motor mochten wij weer verder en deze fout na thuiskomst direct te bellen met onze dealer, Ford Lochem. Inzijpelt hebben toen samen met Ford Amsterdam de zaak onderzocht. Alle kabel verbindingen onder de motorkap zijn los gekoppeld en met speciaal vet weer in elkaar gezet. Bij mijn eerste rit daarna ben ik weer terug gereden omdat de motor zijn vermogen niet leverde. Ik heb toen aangegeven om het brandstof filter na te kijken maar mij werd gezegd dat dat niet nodig was omdat de indicator dat niet aangaf. De garage heeft de wagen verder onderzocht en tegen het einde van de dag kreeg ik een telefoontje met de mededeling dat de camper klaar stond. Omdat het garage personeel en de receptionist al naar huis waren kreeg ik de sleutel van een vertegenwoordiger die nog op kantoor aanwezig was. Ik ben naar huis gereden en inderdaad de motor deed zijn werk goed. Voor ik het vergeet het gaat hier ook om een 140 ok versie. In de herfst van dat zelfde jaar hebben wij een trip gemaakt naar de Mozel in Dld. Ongeveer op de helft van de rit ging de motor weer in storing. Weer Ford Assistens gebeld. Die hebben toen de hulp ingeroepen van de Adac. Toen deze kwam was het eerste wat de man zei, oh hetnis een Ford waarop wij dachten hoezo hij reed zelf in een Ford Mondeo diesel. Deze man kon niets voor ons betekenen waarop wij door hem naar een dichtbij zijn garage zijn gereden waarmwij tegen 17,00 uur binnen reden. Voor hulp was geen tijd want men ging naar huis. Daarop weer gebeld met Ford ASS. Deze heeft de receptionist even heftig aangesproken dat maakten wij op uit zijn reactie. De andere morgen konden wij om 08,00 uur gelijk geholpen worden waarop wij op de parkeerplaats hebben overnacht. De volgende morgen om 08,00 uur stond een monteur voor onze deur en zijn wij met hem de werkplaats binnen gereden. Computer aangesloten en het wat de man zei was waar is deze wagen in onderhoud geweest. Daarop liet ik hem het garage rapport zien. Is het gedaan door een gediplomeerde monteur was de volgende vraag en daarop moest ik het antwoord schuldig blijven en zei " hoezo" nou zei hij de ...
Censor is sterk vervuild waarop hij deze verwijderde en schoongemaakt heeft. Weer de computer aangesloten en toen bleek de elektronische turbo regelaar niet goed aangesloten te zijn, ik stond er bij en keek erna en inderdaad hij kon de connector verder op de unit drukken en na een klik kon je horen dat hij vast zat. Daarop een testrit gemaakt en ik zat erbij, ik moest me goed vast houden want de man leek wel een coureur zo hard ging hij. Met een stevige lach op zijn gezicht zei hij" trek hij of trekt hij niet" waarop ik hem gelijk moest geven. Nadat wij de rekening hadden betaalt en de man bedankt hadden hebben wij onze reis vervolgt. Maar helaas onderweg toch weer storingen gehad en na een bezoek aan een volgende Ford garage waar de receptionist aangaf geen tijd te hebben en we maar de resetknop moesten indrukken en we ons maar bij onze eigen garage moesten melden zijn we huiswaarts gegaan. Daarop ben ik naar een andere Ford garage gegaan en wel in Zutphen deze garage heeft ons netjes geholpen. Na een onderzoek kwam eruit de de elektronische unit defect was en moest de volledige turbo vervangen worden want een losse unit was niet te krijgen schade € 2400,00. Daar heeft Ford ons in de steek geladen en daar ben ik nog steeds pissig over. Ook het feit dat men niet wist dat de censor elk jaar gereinigd dient worden en nog steeds niet dus doe ik dat zelf. Dus inderdaad slordig van Ford Nederland.
Tot zover mijn bijdrage en ga vrolijk verder met onze Ford Transit. Tip. Voeg af en toe even een reiger toe van XADO die je verstuivers, leidingen en pomp schoonhoud en oxidatie tegen gaat.
Mijn vrouw en ik zijn in het bezit van een Hymer Van 522 camper van het jaar 2008. Er staat nu ruim 96000 km op de teller. Wij hebben altijd met veel plezier onze ritten gemaakt en zullen hopelijk zonder problemen blijven.doen. Het enigste probleem wat wij hebben gehad is een niet goed functionerende turbo. In 2010 wij reden op dat moment in Noorwegen en zaten in een klim bij de Geiranger. In dE eerste klim daar ging de motor in vermogen sterk omlaag. Op een plek waar wij konden stoppen gelijk Ford assistent gebeld en verteld wat er gaande was. Van hun kreeg ik het advies om de resetknop in te drukken en na herstart bij een normaal draaiende motor mochten wij weer verder en deze fout na thuiskomst direct te bellen met onze dealer, Ford Lochem. Inzijpelt hebben toen samen met Ford Amsterdam de zaak onderzocht. Alle kabel verbindingen onder de motorkap zijn los gekoppeld en met speciaal vet weer in elkaar gezet. Bij mijn eerste rit daarna ben ik weer terug gereden omdat de motor zijn vermogen niet leverde. Ik heb toen aangegeven om het brandstof filter na te kijken maar mij werd gezegd dat dat niet nodig was omdat de indicator dat niet aangaf. De garage heeft de wagen verder onderzocht en tegen het einde van de dag kreeg ik een telefoontje met de mededeling dat de camper klaar stond. Omdat het garage personeel en de receptionist al naar huis waren kreeg ik de sleutel van een vertegenwoordiger die nog op kantoor aanwezig was. Ik ben naar huis gereden en inderdaad de motor deed zijn werk goed. Voor ik het vergeet het gaat hier ook om een 140 ok versie. In de herfst van dat zelfde jaar hebben wij een trip gemaakt naar de Mozel in Dld. Ongeveer op de helft van de rit ging de motor weer in storing. Weer Ford Assistens gebeld. Die hebben toen de hulp ingeroepen van de Adac. Toen deze kwam was het eerste wat de man zei, oh hetnis een Ford waarop wij dachten hoezo hij reed zelf in een Ford Mondeo diesel. Deze man kon niets voor ons betekenen waarop wij door hem naar een dichtbij zijn garage zijn gereden waarmwij tegen 17,00 uur binnen reden. Voor hulp was geen tijd want men ging naar huis. Daarop weer gebeld met Ford ASS. Deze heeft de receptionist even heftig aangesproken dat maakten wij op uit zijn reactie. De andere morgen konden wij om 08,00 uur gelijk geholpen worden waarop wij op de parkeerplaats hebben overnacht. De volgende morgen om 08,00 uur stond een monteur voor onze deur en zijn wij met hem de werkplaats binnen gereden. Computer aangesloten en het wat de man zei was waar is deze wagen in onderhoud geweest. Daarop liet ik hem het garage rapport zien. Is het gedaan door een gediplomeerde monteur was de volgende vraag en daarop moest ik het antwoord schuldig blijven en zei " hoezo" nou zei hij de ...
Censor is sterk vervuild waarop hij deze verwijderde en schoongemaakt heeft. Weer de computer aangesloten en toen bleek de elektronische turbo regelaar niet goed aangesloten te zijn, ik stond er bij en keek erna en inderdaad hij kon de connector verder op de unit drukken en na een klik kon je horen dat hij vast zat. Daarop een testrit gemaakt en ik zat erbij, ik moest me goed vast houden want de man leek wel een coureur zo hard ging hij. Met een stevige lach op zijn gezicht zei hij" trek hij of trekt hij niet" waarop ik hem gelijk moest geven. Nadat wij de rekening hadden betaalt en de man bedankt hadden hebben wij onze reis vervolgt. Maar helaas onderweg toch weer storingen gehad en na een bezoek aan een volgende Ford garage waar de receptionist aangaf geen tijd te hebben en we maar de resetknop moesten indrukken en we ons maar bij onze eigen garage moesten melden zijn we huiswaarts gegaan. Daarop ben ik naar een andere Ford garage gegaan en wel in Zutphen deze garage heeft ons netjes geholpen. Na een onderzoek kwam eruit de de elektronische unit defect was en moest de volledige turbo vervangen worden want een losse unit was niet te krijgen schade € 2400,00. Daar heeft Ford ons in de steek geladen en daar ben ik nog steeds pissig over. Ook het feit dat men niet wist dat de censor elk jaar gereinigd dient worden en nog steeds niet dus doe ik dat zelf. Dus inderdaad slordig van Ford Nederland.
Tot zover mijn bijdrage en ga vrolijk verder met onze Ford Transit. Tip. Voeg af en toe even een reiger toe van XADO die je verstuivers, leidingen en pomp schoonhoud en oxidatie tegen gaat.
Doorgaans hoor je alleen de slechte verhalen en minder de goede. Het verhaaal van Van Tuyl uit Herwijnen is mij uit het hart gegrepen.
Ik kocht in 2008 een Hobby Camper model 2007 en hebben er met veel plezier 100.000 km mee rondgereden. Normaal onderhoud laten plegen (niet bij een Frod dealer, alleen de eerste twee keer) Noot enig probleem gehad met dit voertuig.
Afgelopen jaar kochten wij een nieuwe camper en hebben net zolang gezocht totdat we weer een mooie nieuwe camper op Ford vonden. Daar zit ik gewoon beter in en het kan niet zo zijn dat al die campers en bestelbusjes van Ford die rondrijden ondeugdelijk zijn en andere merken perfect zijn.
Ik heb eerder gelezen van Fiat campers met versnellingsbakproblemen te kampen hebben en waar Fiat ook niet erg toeschietelijk was.
Toch wel goed dat de NKC zich voor dit soort gevallen sterk maaakt voor haar leden.
Op mij komt het over voor de firma uit herwijnen en de fima die de verstuivers goed vond als de slager die zijn eigen waren keurt
Een nozel welke niet optimaal functioneert kan naar mijn mening nooit een temperatuur verhoging geven in de cilinder.
Bij gasmotoren (Deutz) wordt de temperatuur gemeten in de cilinder. Vanuit die ervaring was het goed voorspelbaar wat er in de cilinder gebeurde. (Deutz regelt daarop)
Om een optimale verbranding te krijgen en een zo’n hoog mogelijke temperatuur heb je een ideale mening nodig van lucht en brandstof.
Op het moment dat dat niet meer aanwezig is zakt de temperatuur en krijg je roet.
Bij de verbranding heb je extra lucht aanwezig, om een goede verbranding en een acceptabele NOx te halen. Als er meer brandstof zou worden ingespoten welke wel optimaal wordt gemengd zou de temperatuur iets kunnen oplopen.
Wat ik zag op de TV was de zuiger gescheurd, maar er was geen gat in gebrand.
Er is een verhaal geweest van iemand die had het over lichtere / dunnere zuigers. Een revisiebedrijf zou na revisie zwaardere zuigers monteren.
Ford moet weten waarom het tot een bepaalde datum optreed.
Bij een defecte nozel moet er roet ontstaan. Het gebeurd zoals ik heb begrepen ook niet wanneer de camper uit de stalling komt en langdurig stil heeft gestaan, maar bij een lange rit. De camper is zwaar en wordt daardoor zwaar belast.
Bij hogere belasting loopt de cilindertemperatuur marginaal op ca. 20 tot 40 C. (ervaring gasmotoren).
Met te lichte zuigers kan het dan fout gaan.
Ik durf de stelling wel aan dat een pisser nooit een gescheurde zuiger kan geven door te hoge temperatuur.
Het gaat nog steeds over verstuivers die al of niet goed werken. Echter, uit info op duitse fora blijkt dat naar alle waarschijnlijkheid de zuigers het probleem zijn. In een geval heeft een gedupeerde een technisch laboratorium onderzoek laten. Uit dat onderzoek is gebleken dat de zuigers qua materiaal en dimensionering niet konden voldoen in deze motor. Overigens waren de verstuivers in orde bevonden. De beweringen van Ford m.b.t. de verstuivers komen zo wel in een bijzonder daglicht te staan!
Dit gedrag van Ford verdient maar één kwalificatie:

SCHOFTERIG !
In oktober hebben wij een nieuwe camper gekocht. De aanbieding was een camper met Ford motor, maar dezelfde camper kon gelukkig ook met een Fiat motor geleverd worden. Voor deze laatste hebben wij gekozen. Ik denk dat, gezien alle commotie rond de Ford motor, de koop anders niet doorgegaan was.
Wij hopen dat er inderdaad een positief resultaat uit komt.
Hebben schade aan motor gehad in 2011 kosten rond € 8.000 . Met een km stand van 30200.
In 2014 de poulie van se stuurbekrachtiging en dit jaar de turbo. Wanneer houd dit op. Wij gaan met een HEEL onzeker gevoel op pad! De camper is van 2009.
Wij hebben ons al eerder voorgesteld, Autobedrijf Van Tuyl, gevestigd in Herwijnen en gespecialiseerd in compact campers en lichte bedrijfswagens. Bovag lid, niet merk gebonden, verkoop en onderhoud van ALLE MERKEN.

Een gedeelte van het grote aantal verkochte voertuigen is Ford, de Ford transit bedrijfswagen en de Ford transit camper. Voor ons een zeer populair model waar heel veel tevreden ondernemers en camperaars uit ons bestand mee rijden. De problematiek betreffende de bewuste bouwjaren 2006 t/m 2010 speelt voornamelijk in de 'grote campers' die op stalling staan en niet voor de 'busjes' die regelmatig tot dagelijks gebruikt worden. Het is zeker aan te raden het onderhoud goed uit te laten voeren en eventueel preventief onderdelen te testen of te laten vervangen.

Door alle commotie en media aandacht begint er een scheef beeld te ontstaan van Ford. Als we de grote aantallen de rondrijden afzetten tegen de daadwerkelijke probleemgevallen dan is dat een zeer klein percentage. Dat wil niet zeggen dat het op prijs wordt gesteld dat Ford NL voor deze gevallen een passende oplossing zoekt. In ons eerder geschreven artikel hebben wij aangegeven de andere merken niet in een kwaad daglicht te willen zetten. Toch willen wij u een aantal voorbeelden geven van diverse merken en modellen waarbij het percentage 'zware' defecten vele malen hoger ligt dan bij deze serie van Ford. Dit om u als consument inzicht te geven on ons huidige wagenpark van campers en bussen

-Fiat Ducato vanaf 2006 vast rottende injectoren in de cilinderkop door lekwater, gevolg: vervangen cilinderkop.
-Mercedes Vito/Viano, uitwendig lekkende injectoren, daardoor injectoren vast in cilinderkop en defect, gevolg: vervangen cilinderkop en uitbouwen motor
-VW T5 2.5 TDI 2003-2009, vroegtijdig uitgeslagen pompverstuiverschachten, gevolg: vervangen cilinderkop/motor
-VW T5 2.0 TDI 180 PK, motor voor de 100.000 km compleet versleten, gevolg: vervangen motor
-Renault/Opel, injectoren die vastrotten in cilinderkop, distributieketting breekt ivm slechte kwaliteit, gevolg: vervangen motor.
-Fiat Ducato alle modellen, versnellingsbak lagers vroegtijdig defect, synchromesh ringen vroegtijdig versleten, gevolg: vervangen versnellingsbak.
-etc. etc., dit zijn slechts enkele voorbeelden.

Zoals u kunt lezen gebeurt er dus nogal wat in de automotive wereld. In bijna alle gevallen is het tevens ook nog 'eigen' rekening klant i.p.v. dat de importeur daar iets aan meebetaald na de garantie periode. Een grote aanslag in de portemonnee als men daarmee geconfronteerd wordt, maar wel de werkelijkheid bij de genoemde voorbeelden.

Reeds eerder vermeld zijn wij NIET merk gebonden, we verkopen en onderhouden alle merken met evenveel passie. Wat we u wel mee willen geven is dat het belangrijk is om een camper te kopen op een gerenommeerd adres en deze goed te onderhouden. Als laatste, maak niet al uw spaarcenten op aan de 'aanschaf', maar reserveer ook een gedeelte voor onverwachte kosten.

De NKC is een fantastische organisatie met veel enthousiaste leden. De inzet voor de kleine groep gedupeerde Ford rijders is goed maar wij hebben er wel een kanttekening bij. Is de NKC ook bereid om alle andere problemen ( zoals beschreven ) op zicht te nemen en voor deze bestuurders in de bres te springen? Als dit het geval is dan is er de komende jaren nog heeeel veel te doen.........

U bent van harte welkom in Herwijnen, groeten het Van Tuyl Team.
ik heb een fiat ducato 22000 met liefst 260000 km op de teller
het is maar een fiat groetjes.
Ik zag de bui al veel eerder hangen betreffende de slechte motoren van Ford.
Onze Hobby camper heeft daarom een Fiat motor , de nieuwere Hobby modellen vaak een Ford motor dus de volgende zal zeker geen Hobby zijn.
Ik zoek een ander merk waarin de Fiat of Mercedes techniek zit om problemen te voorkomen. Overal onderdelen te koop tegen normale prijzen.
Ik heb een Benimar camper met fiat ducato motor. Helemaal super.
Ik was van plan een nieuwe ford personeauto te kopen. Dat gaat het na die uitzending niet meer worden. Ga nu voor een peugeot.

Ontzettend stom van ford om zo met klanten om te gaan
Ik ben eigenaar van een LMC camper met de bewuste Ford motor. Dit voorjaar gekocht . 1 maand later las ik de eerste berichten in het NKC magazine over de problemen met de Ford . Spijt als haren op mijn hoofd dat ik deze gekocht. Gelukkig nog geen problemen gehad onderweg en de verkoper heeft mij tot mei 2017 garantie op de motor gegeven. Toch rij ik continue met de billen bij elkaar geknepen rond. Geeft geen vakantiegevoel. Ford moet zich schamen. Vraag : als de verstuivers de oorzaak zijn waarom worden er bij constatering dat de verstuivers kapot zijn geen nieuw verbeterd model verstuivers gemonteerd . Constructief kan dit niet al te moeilijk zijn.
Wij rijden gelukkig een Fiat Hymer,willen van het voorjaar nieuwe camper kopen zeker geen Ford. Rijdt voor mijn bedrijf Ford transit custom erg tevreden over .maar zet je toch aan het denken met de vervanging van de rest van het wagenpark,het vertrouwen is geheel verdwenen
Wij hebben een Hymer met zo'n fantastische motor. 120.000 km zonder problemen. Ik ben niet zo bang aangelegd, dus probeer ondanks de negatieve berichten met plezier te blijven camperen.
Laat Ford maar eens komen met de oorzaak, dan zijn er ook oplossingen. Ik geloof er nog niet zo in dat het aan de verstuivers ligt, zeker nu er verschillende uitslagen van de testen zijn.
Ik heb aflopen augustus mijn tweede camper gekocht. Een LMC. Door de negatieve informatie heb ik niet gekozen voor een LMC o.b.v. een Ford terwijl hierin wel prachtige campers werden aangeboden. Gezien de reactie van Ford zal ik toekomstig ook niet meer kiezen voor een Ford.
Toen ik de uitzending zag viel mij op dat Ford wel coulance biedt bij deugdelijk onderhoud. Dit betekent dus dat ook bij deugdelijk onderhoud (lees door ford dealer) ook schade aan de motor kan optreden. Mijn conclusie is de motor is niet goed ongeacht het onderhoud
Ook ik heb een Corado met deze motor. Helaas ook aangeschaft nadat dit bekend geworden is. Heb nu zo rond de 42000 km op de teller en zit met samengeknepen billen in de camper. Durf bijna niet meer weg. Hopelijk komt er snel een oplossing want op deze manier gaat het plezier en snel af!
Mijns inziens heeft Ford haar hand verspeeld.
Nooit never zullen wij nog een Ford kopen.
Dwz, ook geen personenauto. Voor ons is hun houding aanleiding tot dit besluit.
We komen op ons genomen besluit niet meer terug, ook al vergoeden ze een compleet nieuwe camper.
Ik ben in bezit van mijn derde ford camper. Vroeger verschillende taunusen en een granada coupe gereden. Voor mijn werk ford courier en transit gereden. De ford autos bus en campers hebben mij nooit in de steekgelaten en nooit laten staan. Heb altijd veel vertrouwen in ford gehad. Nu ik dit lees zal mijn volgende camper geen ford meer worden. En zeker niet nu dat lees hoe onbeschoft ford zijn klanten behandelt en financieel in de steek laat. We hebben het hier over een multinational die best zijn klanten tegemoet had kunnen komen en in het zonnetje had kunnen zetten.
Ik verkoop gemiddeld 50 campers per jaar.
Ford rijdt super maar mensen hebben er geen vertrouwen in en willen 99 vd 100 een Fiat of Citroen.
Deze reclame zal ook in de nwe modellen Ford negatief blijven doorwerken. Motoren die met 50000 km kapot lopen.
Andere merken gaan niet kapot,zelfs niet met achterstallig onderhoud!!
Duitse degelijkheid??? Ver te bekennen!!
Najaar 2015 heb ik tijdens een reisje in het oosten van het land een uit België geimporteerde Laika x595C 2008 op basis van Transit 140 PK met 27000 op de teller gekocht. Thuis gekomen trof ik tot mijn ontsteltenis het eerste dramatische artikel in het NKCblad over de Fordmotor aan. Had ik maar een Fiat gekocht!
Bij Carrec Soesterberg heb ik de verstuivers medio 2016 laten testen en bleken nieuwe verstuivers noodzakelijk!
Ik was nr. 38 van de 40 campereigenaren, die tot dusverre een camper voor een test had aangeboden voor een test, waarbij het resultaat teleurstellend was.
Ruim €1600,- armer kon ik huiswaarts keren.
De 'grote' dealer in het oosten van Drenthe bleek niet bereid in de overeengekomen garantieperiode tot welke vergoeding dan ook over te gaan.
Ford Nederland moet m.i.
-het testen en evt. vervangen van verstuivers vergoeden
-een in de soep gelopen motor vergoeden
-zorgen voor verbeterede verstuivers(zijn er nu niet)
-zorg dragen voor een driejaarlijks hertest en eventuele vervanging van verstuivers, zo mogelijk in enkele centrale Fordgarages in het land
-extra waardevermindering vergoeden in geval van verkoop/inruil, waarbij een externe, onafhankelijke taxateur moet worden ingeschakeld.
Mijn claim is ingediend en ik verwacht na een lange periode van ontkenning en afstandelijkheid eindelijk begrip, tegemoetkomendheid en het zegevieren van het gezonde, zakelijke verstand. Het vertrouwen in Ford moet worden hersteld en gedupeerden moeten de onkosten vergoed krijgen en verdere service ontvangen.
Fijn om te horen dat Ford Nederland eindelijk de deur op een kier zet voor de NKC. Ik hoop dat er antwoorden komen op de vragen van vele camperaars. Goed om te horen dat NKC ook duidelijk de doelgroepen onderkent n.l. de "in de soep gelopen motor" . De verstuivers "vakjargon pissers" en met name de mensen (waaronder ik mijzelf ook nog steeds schaar) die graag antwoorden willen mbt de oorzaak en vooral wat er nog komen gaat.
Ons verhaal staat o.a. op: (en vele andere fora)

https://www.nkc.nl/forum/campertechniek/camper/ford-transit-22-tdci--voor-komen-van-motor-schade/
Ik heb de uitzending gezien , maar wat ik verkeert vond dat men de zuiger heeft door gezaagd , ik zou wel de vraag willen stellen is deze zuiger wel goed onderzocht , ik heb ervaring met het scheuren van zuiger *( geen Ford ) en vonden de oplossing samen met importeur fabriek .
Wij hebben dit voorjaar groot onderhoud inklusief revisie van de verstuivers laten doen, wat een behoorlijk bedrag heeft gekost.
Desondanks zijn we deze zomer met de kriebels in onze buik blijven rondrijden.
Door gezondheidsproblemen hebben we onze camper (ondanks dat ie ons uitstekend beviel) moeten inruilen.
We kunnen U verzekeren dat we door alle perikelen bij de inruil een flinke veer hebben moeten laten m.b.t. de inruil.
Het is begrijpelijk dat de verkrijger zich indekt, hij moet en wil garantie geven en calculeert zijn risico in.
Ik hoop dat er een positief resultaat uit komt,ik heb namelijk ook zo,n Ford.Zoals ik al eerder heb opgemerkt kon ik toen ik deze camper kocht begin 2015 geen advies krijgen van de NKC die hadden namelijk geen kennis van deze campers(carado met ford moter) werd mij toen gemaild,nu ik zo,n camper heb zou ik graag vertrouwd willen reizen,dat vertrouwen heb ik nu niet meer
Het beste zou naar mijn mening een terug roep actie van deze typen zijn.Ik hoop van harte dat er een oplossing voor ons komt,zodat ook wij onze camper voor een aannemelijke prijs eventueel kunnen in ruilen.
Ik heb de uitzending gezien en als het verhaal aanhoort van de geteste verstuivers dan raak je helemaal de weg kwijt. De onafhankelijke tests keuren de verstuivers af en bij de merk gerelateerde test is er maar een verstuiver niet in orde.
Wat moet je met deze uitkomst?
Wij, in het bezit van een Hobby camper met de 2.2. tdci motor, hebben al het mogelijke gedaan om met een vertrouwd gevoel op vakantie te gaan. Jaarlijks onderhoud, altijd bij Ford dealer, jaarlijks brandstof filter vervangen, verstuivers laten testen via Ford dealer bij Buchli, tanken premium diesel, volle tank in winterstalling inclusief diesel motor/injector reiniger toegevoegd. En toch gaan we sinds de bekende problemen met deze motor niet meer gerust op vakantie. Andere camper kopen is geen optie omdat je bij inruil, of verkoop, schrikt van de extreme waarde vermindering. FORD, geef het vertrouwen terug dat wij, bewuste Ford rijders, altijd in uw merk hebben gehad!!
Ik ben nu bijna al een jaar bezig om met Ford in contact te komen om de door mij opgelopen schade (€1.500) te verhalen en om een toekomstbestendige oplossing te vinden voor het probleem van de inspuiters. Helaas reageert Ford nergens op. Zowel telefoontje, mail als aangetekend schrijven blijven onbeantwoord. Volkomen respectloos naar de klanten toe. De uitnodiging naar de NKC is een eerste opening, die hopelijk zal leiden naar een oplossing voor de gedupeerden.
Wij hebben een Citroën camper met wat nu blijkt een Ford motor, 210.000 km op de teller helaas nu opgeblazen schade 10.000 euro garage zegt je hebt geluk gehad had bij 60.000 km al kunnen gebeuren is toch raar een Ford motor in Citroën camper.
In 2009 is de software opgewaardeerd misschien waren er toen al problemen
Goed om te horen dat er een gesprek komt. Hopelijk komt er een oplossing voor elke ford transit rijder met deze specifieke motor. Ik heb deze namelijk in mijn bedrijfdwagen deze probleem motor. Het probleem is dus niet alleen camper gerelateerd. Hopelijk maakt de NKC zich sterk voor iedere gedupeerde en niet alleen voor de camper-eigenaren. Voor ons is er geen club waar wij bij aan kunnen sluiten. En als individu krijg je niks voor elkaar bij ford ben ik al achter. Mail wordt niet op gereageerd.. en de dealer werkt ook niet mee.
Ook wij zijn in het bezit van een Hobby camper met de bewuste motor. Wij hebben geen vertrouwen meer in onze camper en durven haast niet meer op reis te gaan.We hopen dat Ford ons het vertrouwen weer kan geven en veel camperaars weer met veel plezier de weg op durven te gaan.
Dus Ford Nederland toon uw verantwoordelijkheid.
Door de NKC uitgenodigd om bij de uitzending van Kassa aanwezig te zijn omdat ook onze Ford camper het na 48800 km begeven had. Het was een goede uitzending waar het vooral over de technische aspecten ging. Ben benieuwd of Ford nog een reactie gaat geven en nog belangrijker zijn verantwoordelijkheid gaat nemen in deze. Wij denken niet dat Ford erbij stil staat wat een dergelijk probleem voor de gedupeerde heeft, laat staan welke mogelijke gevolgen een dergelijk falen van de motor kan hebben. Wij en gelukkig ook andere weggebruikers hebben er geen persoonlijk letsel aan overgehouden maar het had ook anders af kunnen lopen! Ons verhaal. Op onze terugreis wilde wij nog een nacht in Duitsland verblijven. Op een B weg zonder vluchtstrook waar men 100 km/h mag rijden viel het vermogen een beetje weg dus terug geschakeld. Dit hielp niet en het motorvermogen liep verder terug. De camper de berm ingestuurd en daar sloeg de motor af. Omdat wij in een flauwe bocht stonden (onveilige situatie) en er iets verderop een afslag was de motor weer gestart. Na een klein stukje ging plotseling het toerental van de motor omhoog en merkte gelijk dit is foute boel. De motor was niet meer uit te zetten ofwel zoals men dat noemt de motor was op hol geslagen. De motor loopt dan op zijn eigen motorolie verder. De snelweg veranderde in een grote mistbank! Gelukkig stopte er een Duitse automonteur die de motor uitkreeg door deze te smoren (voet op de rem, hoge versnelling en koppeling snel op laten komen). Een dergelijk voorval gaat je niet in de koude kleren zitten zeker niet als je bedenkt wat als??? Stel dat we dit in een tunnel hadden gereden! Opeens geen zicht meer voor de andere weggebruikers door de enorme rookontwikkeling! Je moet er niet aan denken wat dan de gevolgen zouden kunnen zijn. Misschien dat Ford hier eens over na moet denken. Zoals gezegd: Ford neem je verantwoordelijkheid en kom met een goede oplossing zodat wij nog vele zorgeloze kilometers kunnen maken maar nog belangrijker voorkom dat er echt slachtoffers vallen.
Marc en Corine
volgens een kennis van me..een technicus..is de oorzaak de manier van inspuiting.
een soort 2traps inspuiting..
de 1e trap ontbrandt niet..de diesel lost dus de oliefilm op.
Ford zou dat dus uit kunnen leggen...
Er is een opening zo te zien maar......
De criteria...zijn niet relefant.....Ford moet eerst aangeven wat de oorzaak is want dat weten.
Ze geven het toe door "Ford Nederland zegt in individuele gevallen coulance toe te willen passen, op voorwaarde dat .......
Ben zeer benieuwd wat het probleem is bij specifieke coulance....
Het begin is er, eindelijk eens iets positiefs... Maar we zijn er nog lang niet, ik kan me niet voorstellen dat we nu ineens alle medewerking krijgen. Zonodig opnieuw de publiciteit zoeken, want dat lijkt toch ook hier weer de boel in beweging te zetten!

Meest actuele nieuwsberichten


Naar nieuwsoverzicht