Ford mijdt uitzending Kassa


Ford Nederland heeft ervan afgezien om aan te schuiven bij een gesprek over in de soep lopende Ford-motoren in de uitzending gisteravond van het consumentenprogramma Kassa van BNN-VARA. “Jammer”, zegt NKC-directeur Stan Stolwerk, die wel aan tafel zat. “We waren graag ter plekke met Ford in gesprek gegaan.”


In de uitzending kwamen gedupeerden aan het woord: camperaars die zijn geconfronteerd met fatale motorschade, maar ook eigenaren van Ford-campers die uit voorzorg hun verstuivers hebben moeten laten vervangen. Ook was te zien dat de NKC een kapotte motor heeft laten onderzoeken, omdat Ford tot op heden geen helderheid verschaft over de oorzaak van deze schade.
 
Omdat Ford het had willen laten bij een schriftelijke verklaring, is een cameraploeg van Kassa voor een reactie naar het hoofdkantoor van Ford afgereisd. Daar kreeg presentator Brecht van Hulten te horen dat Ford coulance toepast als het onderhoud aantoonbaar naar behoren is uitgevoerd en dat alle gevallen individueel worden bekeken.
 
“Dat is niks nieuws”, zegt Stolwerk. “Maar de voorwaarden zijn zo stringent, dat niemand hier iets aan heeft. Wij willen collectieve regelingen, voor de verschillende groepen gedupeerden, waarbij Ford zich niet in allerlei bochten wringt om er onderuit te komen. Bovendien willen we dat Ford stappen zet om het vertrouwen te herstellen, want als je op reis gaat, moet je ervan op aan kunnen dat je camper niet elk moment in de soep kan lopen.”
 
De NKC rekent erop binnenkort met Ford aan tafel te zitten.

Reacties


Ik heb ook zo,n motor kan ik mij aanmelden bij u actie .
Ben lid van nkc
Door de NKC uitgenodigd om bij de uitzending van Kassa aanwezig te zijn omdat ook onze Ford camper het na 48800 km begeven had. Het was een goede uitzending waar het vooral over de technische aspecten ging. Ben benieuwd of Ford nog een reactie gaat geven en nog belangrijker zijn verantwoordelijkheid gaat nemen in deze. Wij denken niet dat Ford erbij stil staat wat een dergelijk probleem voor de gedupeerde heeft, laat staan welke mogelijke gevolgen een dergelijk falen van de motor kan hebben. Wij en gelukkig ook andere weggebruikers hebben er geen persoonlijk letsel aan overgehouden maar het had ook anders af kunnen lopen! Ons verhaal. Op onze terugreis wilde wij nog een nacht in Duitsland verblijven. Op een B weg zonder vluchtstrook waar men 100 km/h mag rijden viel het vermogen een beetje weg dus terug geschakeld. Dit hielp niet en het motorvermogen liep verder terug. De camper de berm ingestuurd en daar sloeg de motor af. Omdat wij in een flauwe bocht stonden (onveilige situatie) en er iets verderop een afslag was de motor weer gestart. Na een klein stukje ging plotseling het toerental van de motor omhoog en merkte gelijk dit is foute boel. De motor was niet meer uit te zetten ofwel zoals men dat noemt de motor was op hol geslagen. De motor loopt dan op zijn eigen motorolie verder. De snelweg veranderde in een grote mistbank! Gelukkig stopte er een Duitse automonteur die de motor uitkreeg door deze te smoren (voet op de rem, hoge versnelling en koppeling snel op laten komen). Een dergelijk voorval gaat je niet in de koude kleren zitten zeker niet als je bedenkt wat als??? Stel dat we dit in een tunnel hadden gereden! Opeens geen zicht meer voor de andere weggebruikers door de enorme rookontwikkeling! Je moet er niet aan denken wat dan de gevolgen zouden kunnen zijn. Misschien dat Ford hier eens over na moet denken. Zoals gezegd: Ford neem je verantwoordelijkheid en kom met een goede oplossing zodat wij nog vele zorgeloze kilometers kunnen maken maar nog belangrijker voorkom dat er echt slachtoffers vallen.
Marc en Corine
Ik vraag mij af ,of het alleen motoren zijn die in de ford transit gemonteerd zijn die kapot lopen,of ook de campers van de citroen jumper ,want die gebruiken ook deze 2.2 puma motor.
De motoren die kapot lopen,welke motorcode hebben deze,of welk vermogen (kw).
Betr. Ford diesel motoren
In de Kassa uitzending leek het vlambeeld op de zuiger regelmatig. Het was maar kort te zien.
Een mogelijkheid is geen goede koeling aan de onderzijde van de zuiger door de olie via de koelnozzles. De breuk boven en evenwijdig aan de zuigerpen kan wijzen op een ongelijke koeling op beide zuigerhelften met te grote temperatuur verschillen. De thermische belasting te hoog.
Het kan interessant zijn de andere zuigers te controleren op beginnende scheurvorming.
Als het meestal dezelfde cilinder is, is daar de koeling misschien minder. Aan het eind van een wat krap oliekanaal?

De meeste Nuggets komen van oorsprong uit Duitsland.

Hans Harskamp, zie de nieuwsbrief van 2016 november, heeft het over de coulanceregeling van Ford Duitsland. Die zou volgens hem luiden;

"Campers worden vaak minder intensief gebruikt dan standaard Transits en worden qua afschrijving vaak langer ingezet. Om die reden kan het voorkomen dat Ford Transit bezitters mogelijk geconfronteerd kunnen worden met motorschade. "Ford (Duitsland) heeft voor deze doelgroep een coulanceregeling opgesteld. Ford zal de getroffen klanten tot tien jaar oude voertuigen zonder kilometer begrenzing voor eventuele schade aan de motor 70 procent goodwill of meer vergoeden tenzij er een duidelijke klant nalatigheid of andere redenen zijn. Deze coulanceregeling, en de hoogte van de vergoeding, zal individueel worden beoordeeld".

Wellicht is Ford Duitsland bereid deze regeling ook op geëxporteerde Nuggets toe te passen. Immers Ford Duitsland heeft deze campers op de wereld gezet. Dan is deze groep misschien geholpen.

Zou NKC dat kunnen onderzoeken? Lijkt mij verstandig. Met dank aan Hans.
Multinational "Ford" met een grote naam: schaam je, het lijkt wel dat met het bedrijf slecht gaat!!!
goed dat NKC en Kassa zich inspannen om een regeling te krijgen voor de 150 gedupeerden. Daarnaast zijn er nog vele Fordrijders, van wie de motor gelukkig nog niet in de soep is gelopen. Maar die gaan - zoals ook aangegeven in de uitzending - niet meer gerust op vakantie. Het is heel jammer dat het technisch onderzoek niet duidelijk een oorzaak geeft voor de problemen. Integendeel bijna, je kunt nu zelfs vraagtekens zetten bij de verstuivers als oorzaak als die in het ene onderzoek slecht zijn en in het volgende voldoende. Ik hoop echt dat NKC nog verder inzet op technisch onderzoek. Als er een duidelijk idee van oorzaak (of combinatie van factoren) is, dan kun je ook gericht preventieve maatregelen nemen. Nu blijft het bij goede diesel, aftanken voor de winter en er het beste maar van hopen. Zo'n verder technisch onderzoek helpt waarschijnlijk nauwelijks de nu gedupeerden maar kan wel een hoop leed voorkomen bij andere Fordbezitters. Schandalig trouwens dat Ford hier zelf niet meer op inzet.

Meest actuele nieuwsberichten


Naar nieuwsoverzicht