Ford komt in beweging


Ford Nederland wil nog voor het begin van het komende camperseizoen het dossier rond de problemen met de motor van het type 2.2 TDCi kunnen sluiten.


Dat is de uitkomst van een eerste gesprek dat NKC-directeur Stan Stolwerk en manager verenigingszaken Marretje Jelmersma afgelopen maandag op het hoofdkantoor van Ford Nederland hebben gehad. Wat de aard van een eventuele oplossing wordt, is op dit moment nog onduidelijk.
 
In het gesprek heeft de NKC een aantal vragen bij Ford neergelegd. Centraal daarin: hoe denkt Ford het vertrouwen in het merk te herstellen. De NKC ziet verschillende groepen gedupeerden: camperaars die motorschade hebben gehad of hun verstuivers hebben moeten laten vervangen. “Het gaat ook om camperaars met een Ford die nog geen problemen ondervinden, maar niet meer met een vertrouwd gevoel op pad gaan”, stelt Stolwerk. Ook sommige dealers en camperbedrijven ondervinden problemen bij de verkoop van campers op basis van Ford. “Voor veel partijen speelt verminderd vertrouwen en een mogelijke waardedaling een rol.”
 
Ford heeft toegezegd zich over deze vragen te buigen en met voorstellen te komen. De partijen hebben afgesproken de komende maanden periodiek overleg te hebben over de voortgang rond dit dossier. Stolwerk is blij dat het gesprek nu op gang is gekomen. “We zijn er nog niet, maar het is duidelijk dat Ford nu onderkent dat camperaars met serieuze schade geconfronteerd zijn. Dat is in ieder geval een eerste stap.

Reacties


http://www.news.com.au/lifestyle/real-life/news-life/unhappy-ford-powershift-customers-asked-to-sign-confidentiality-agreements-before-trading-in-their-cars/news-story/b148260aa52413c0e27e51fec33b8223

Ook dat is Ford...!
Tot mijn grote schrik kwam ik er achter dat in mijn Citroën buscamper ook de bewuste Ford motor zit. De 2.2 liter motor met 120pk. De bus wordt rustig bereden. Nooit op vol vermogen, alleen af en toe bij een inhaalactie. Hij wordt stipt op tijd onderhouden.
Afgezien van forse problemen met de motorelectronica heeft de motor steeds probleemloos gedraaid. De km stand is nu 151.000. Het enige wat mij opvalt is dat de motor sinds een paar weken na een koude start eerst even onregelmatig loopt.
Omdat er in het voorjaar weer een flinke trip op het programma staat ben ik er niet gerust op.
Wat kan ik preventief doen? Is er een standpunt van Citroën bekend?
De oosterburen houden deze ontwikkelingen ook in de gaten;

https://www.hobby-wohnmobilforum.de/index.php/forum/22-motor-getriebe-co/12798-motorschaden-baujahr-2011-unter-40-000-km#47593
Ben eigenaar van een Ford Transit bus L3 semi hoog met een 2198 cc Puma motor . Deze bus is door mij zelf omgebouwd naar camperbus. Ben er zeer tevreden over.
Er zijn ook versies met een 2184 cc Duratorc motor.
Met welke motor zijn nu eigenlijk de problemen ?
Mijne heren , ik heb de defecte zuiger gezien bij Kassa ( TV ) deze schade komt niet door de verstuiver maar door een zwakke constructie pistonpen / zuiger ten opzichten vermogen koppel , Rijd men rustig aan dan zal het pas bij een hoge km stand het defect plaats vinden , maar iemand zeer snel optrekt en een zeer hoge snelheid rijd zal dit bij een lagere km stand zijn openbaren Ford miet deze delen modificeren . Ik kan deze problemen bij andere motoren ( geen Ford ) de fabriek stelde een onderzoek in en kwam er achter wat de oorzaak was , en als het zich weer voor deed werden er 6 gemodificeerde zuiger monteert , tevens nam de fabriek ze in productie zoals bij nieuw en de ruilmotoren .

Wij hebben sinds april 2016 een Hymer op basis van ook een Ford transit bouwjaar 2008 met nu plus min 60 duizend kilometer op de teller . Wij zijn ook erg geschrokken van alle ellende die mensen er mee hebben .
Wij hebben een 2.2 tdci motor met 130 pk de 5 bak versie
Ik lees echter problemen met de 140 pk versie heeft de 130 pk versie ook problemen??
Heb een Hobby-camper met een Ford 2,2 140 pk uit 2010, km stand nu 65.000. Nog geen problemen gehad, wel is een software update uitgevoerd. Ik rij de camper ook buiten het campeerseizoen met enige regelmaat. Wellicht is het zinvol na te gaan op welke wijze de schadecampers gebruikt zijn om er inzicht in te krijgen of daar een echte oorzaak zit.
Interessant is ook hoeveel Fords met deze motor rondrijden en of er bijzitten die hogere km-standen hebben. Met dat soort informatie kan een beeld worden gekregen van de kans op problemen en kan mogelijk iets van onrust en onzekerheid worden weggenomen.
Mooi dat NKC er goed achteraan zit!
Ik ben het met Ruud eens. Ford zal volledige openheid van zaken moeten geven over de oorzaak of oorzaken. Dan kunnen die gegevens eens vergeleken worden met de bevindingen van Ford in de ons omringende landen. In Duitsland wordt meer gedacht in de richting van slechte zuigers. Ford Nederland houdt het op roestende verstuivers. Wellicht is het een combinatie van die twee, of nog iets heel anders.
Als eenduidig vaststaat wat er aan de hand is, dan kan er gepraat worden over oplossingen die voor de Fordrijders voldoende schadeloosstelling opleveren.
Voor iedereen die het nog niet beseft: de feitelijke oorzaak is nog niet bekend! Of de injectoren een rol spelen, en in welke mate is speculeren. Prioriteit is eerst volledige openheid over de oorzaak. Pas dan kan getracht worden het vertrouwen te herstellen, door een juiste aanpak van het probleem.
Fijn dat Ford eindelijk op aandrang van de NKC in beweging komt. Ik vind het logisch dat er 3 groepen 'gedupeerden' worden onderscheiden. Natuurlijk op de eerste plaats de mensen waarvan de motor in de soep is gelopen. Op de tweede plaats degenen die de verstuivers hebben (moeten) laten vervangen. Persoonlijk behoor ik tot de derde groep met de beruchte motor. Ik weet niet of mijn verstuivers aangetast zijn en ben daardoor behoorlijk bezorgd om met de camper op reis te gaan. Zou voor deze laatste groep (en voor de groep met nieuwe verstuivers) onderhandeld kunnen worden over een periodieke controle van de verstuivers?
Bij voorkeur gratis of eventueel met korting. En bij voorkeur periodiek (jaarlijks of eens in de 2 jaar), maar eventueel ook eenmalig. Ik kan me voorstellen dat deze campers dan wel verplicht jaarlijks in onderhoud gegeven moeten worden bij een Ford-garage. Dan zou de controle een vast onderdeel van de servicebeurt kunnen vormen.
Wat ben ik blij dat Ford gereageerd hebt, nu natuurlijk afwachten wat e r uit komt ,Wij hebben ook een Fordmotor 2.2 TDCI 2007 km 35000 gekocht April 2015.waren heel blij met zo'n lage km stand maar dat zegt helemaal niets ook waren wij nog niet bekend met het euvel maar zijn nu iedere keer op weg met een angstgevoel ,hopelijk komt er een passende regeling zo dat wij hem vooraf kunnen laten testen door een Ford dealer,
Ik ben ook in het bezit van de betreffende Ford motor sinds
2009 en wij gaan ook op reis met een ongerust gevoel zoals;
als het maar goed gaat onderweg??. Het plezier van het
camperen is toch voor een groot gedeelte weggenomen.
Steeds opletten met het tanken van de "super" diesel ; wegzetten in de winterstalling volgetankt; en onderweg met rijden, alsmaar opletten gaat er niet iets gebeuren??
Inruilen heeft geen zin; elke dealer weet ervan en zet de prijs
een heel stuk lager. Wij zouden ook heel blij zijn met een oplossing; Rijden zonder zorgen! Wij vinden het fijn, dat de NKC ermee bezig is voor een oplossing voor dit probleem!
Goed zo.
Beter ten halve gekeerd dan ten hele verdwaald.
Ook wij hebben een Ford van 2009, met 0ngeveer 65000km op de teller, tot op heden nog geen probleem gehad ik laat wel de verstuivers voor en na de vakantie na kijken en doe op advies van de dealer een flesje olie in de brandstof waardoor alles goed gesmeerd blijft. Evengoed durven wij geen lange ritten te maken. Ben benieuwd waar Ford mee komt.
Goede morgen
Wij zijn ook in het bezit van een camper met Ford 2,2 tdci moter
camper is van bouwjaar 2010 wij hebben tot nog toe 75000 km
gereden zonder problemen nu wilden wij half januari naar spanje voor zes weken maar nu vragen wij ons af of dat wel kan want wat er afgesproken is de komende maanden duurt voor de meeste van ons met een ford wel erg lang en wat inruilen of verkoop betreft wij zijn bij twee dealers geweest die niet inruilden en een parteculier alleen om dat het een ford is
m vr gr H.janssen
Doet mij deugd. Nog een dingetje van huishoudelijke aard. Het camperseizoen begint voor sommigen onder ons al vroeg. Het zou mooi zijn als er ruim voor het camperseizoen een oplossing geboden wordt. Dan is er nog voldoende tijd en zo nodig nog ruimte bij Fordgarages om eventueel nog reparaties door te voeren.
Het is goed dat Ford in ieder geval in beweging is gezet, je krijgt toch een enorme imago schade als je hier niets aan doet, je wordt nu al door de camperaars benaderd “heb jij ook een probleem Ford” dat moet je toch niet willen als Ford merk.
Is hier niet iets Europees mee te maken, bij de Duitse Hobby site zijn ze er ook mee bezig.
https://www.hobby-wohnmobilforum.de/index.php/forum/22-motor-getriebe-co/12798-motorschaden-baujahr-2011-unter-40-000-km
Daar is de Kassa uitzending met NKC ook doorgedrongen, alleen de taal is nog een barrière.
Mijn Hobby met Ford 2.2 tdci 2009 40.000km ik heb er niet zoveel vertrouwen meer in.
Beste NKC ers die dit allemaal voor de leden willen en kunnen doen, Mijn grote dank.
Blijft overeind dat iedere keer als we met de (hebben dus ook een probleem) camper op pad gaan ik bij ieder tikje denk oeps wat is dit!!
Ben erg benieuwd wat Ford zal ondernemen.
Top NKC! Het begin is er, nu zorgen dat er inderdaad een goede regeling komt. Maar om dat goed te kunnen bepalen dient eerst onvoorwaardelijk duidelijk te worden wat exact het probleem is.

Zoals WPM Steegs ook al zegt: laat je nu niet met een kluitje het riet in sturen! De onderste steen moet boven komen.
Berouw komt na de zonde. Bij Ford komt berouw wel heel erg laat na de zonde. Gedwongen door publiciteit!!! Dit geforceerde berouw is in ieder geval beter dan geen berouw. Als Ford eerder -en op eigen initiatief- met een handreiking was gekomen, was het vertrouwen in Ford veel minder geschaad.
Deze imagoschade voor Ford, zal voor het bedrijf economisch gezien veel groter zijn, dan wanneer ze zelf tijdig de goede relatie met hun klanten hadden behouden. Tegen de NKC zeg ik: "laat je niet met een kluitje in het riet sturen door Ford." Probeer in het belang van jullie leden tot een redelijke oplossing te komen. Zo niet, dan denk ik dat er inmiddels voldoende op tafel ligt zodat een rechter een goed oordeel kan gaan vellen over de handelwijze van Ford.
Veel succes gewenst!!!
Het gebeurt niet alleen met campers. Een neef van mij heeft hetzelfde probleem gehad. Hij had een Ford bus voor installTie werkzaamheden. Nog geen 40.000 kilometer.
Beste,
Ook een goede vriend heeft in 2010(40.000km) een camper met fordmotorTDCI 2,2 (b.j.2008) gekocht.
Ook deze motor is in 2013(90.000km) in Spanje/Valencia kapot gelopen.Dwz gaten in zuigers/gescheurde zuigers....Hij is met ANWB naar zuidLimburg-NL gebracht. Daarna is de motor bij revisiebedrijf compleet gereviseerd.dwz kosten op factuur;5446 euro excl.in/uitbouwen. Er zijn nieuwe denso injectoren 09500 7060 ingebouwd.
Graag jullie advies, hoe te handelen:
1)Om een financiele vergoeding van Ford-NL te krijgen ?
2)Welke voorzorgsmaatregelen te nemen om hetzelfde voorval te voorkomen ?
Er wordt sinds dien premium diesel getankt.
Sinds April 2015 in bezit van CHALLENGER GENESIS 44 met een Ford Motor 2.2 140pk uit 2010 e km stand is 55000.Op dit moment nog geen echte problemen gehad ,maar ik heb minder
vertrouwen in het feit dat het niet zal/kan gebeuren. Ik moet altijd opletten dat ik merk brandstof tank en vol wegzet ook voor kortere tijd. Hiervoor had ik een FIAT, daar heb ik nooit hoeven nadenken over dit soort problemen.
Ik hoop dan ook dat Ford een redelijke oplossing biedt voor dit probleem

Meest actuele nieuwsberichten


Naar nieuwsoverzicht