Verruiming lpg-regels dode mus voor camperaar

Vrijwel geen enkele camperaar schiet iets op met de verruiming van de regels rond het tanken van lpg voor huishoudelijk gebruik per 1 januari van dit jaar, waar de NKC in december melding van maakte. Dat blijkt uit een toelichting van het ministerie op de nieuwe regels.

Lpg Tanken Voor Koken In Camper Toegestaan

In het nieuwe reglement is het verbod om lpg voor andere doeleinden te tanken dan voor gebruik als motorbrandstof deels van de baan. Voorwaarde is echter dat de camper ook op lpg rijdt en dat het dezelfde tank is die voor huishoudelijke doeleinden wordt gebruikt. Nog een beperking is dat het autogas los van aandrijving alleen voor verwarming mag worden gebruikt. De koelkast en de kookplaat mogen niet op de installatie zijn aangesloten.

Alleen bij gasvulstation

Als reden noemt het ministerie dat de lpg-tank voor de motorbrandstof bij de apk wordt gecontroleerd en eventuele andere dampgastanks niet. Gebruik hiervan is overigens niet verboden, maar ze mogen officieel alleen bij een gasvulstation worden gevuld.

Nieuwe regels gelden alleen voor zware campers

Een derde beperking is dat alleen voertuigen met een toegestane massa van meer dan 3.500 kilogram een aftakking aan de lpg-installatie mogen hebben voor andere verbruikers. Bij lichtere auto’s is dit niet toegestaan, niet volgens het Reglement voertuigen en niet volgens de regels van de apk. Volgens het ministerie zijn er plannen om dit verbod te schrappen, naar verwachting per 1 januari 2018. Tot die tijd geldt de verruiming dus alleen voor zware campers die op lpg rijden, een aftakking hebben naar een kachel en waarin voor het koken en de koelkast een andere oplossing is gevonden.

Opnieuw aankaarten bij ministerie

Dat de regels zijn aangepast, is mede op verzoek van de NKC. “Opmerkelijk genoeg is het reglement ook gepresenteerd als een tegemoetkoming aan camperaars”, zegt NKC-directeur Stan Stolwerk, die de nieuwe regels ‘hilarisch en lachwekkend’ noemt. “Hier schiet niemand iets mee op.” De NKC zal de kwestie opnieuw bij het ministerie aankaarten. In het ledenmagazine Kampeerauto, dat begin februari verschijnt, is meer te lezen over deze zaak.