‘Laat verstuivers Ford-camper controleren’


Eigenaren met een camper op basis van Ford moeten niet alleen het motormanagement laten updaten, maar ook hun verstuivers laten controleren. Dat zegt directeur Bart Schoones van Liba Campers uit Liempde. Vanwege de problemen met Ford-motoren heeft hij zijn klanten opgeroepen de verstuivers te laten controleren en daarbij bleek dat twee van de drie gecontroleerde campers een probleem had.


“Een update helpt dan niets meer”, zegt Schoones, die zich in zijn oordeel gesterkt weet door dieselrevisiespecialist Carrec Technocenter te Soesterberg. Ook Ford Nederland onderschrijft het advies, al tekent woordvoerder Sebastiaan van de Pol er wel bij aan dat de controle altijd een momentopname is. “De adviezen blijven hoe dan ook van kracht”, zegt hij. “Tank schone brandstof, zet de camper afgetankt in de stalling en laat een origineel brandstoffilter monteren.”

Ook reageert hij op klachten van NKC-leden dat dealers vaak niet van de problemen blijken te weten en ook niet kunnen nagaan of er een update nodig is. Van de Pol: “Dat zou wel moeten kunnen. Maar als het echt niet lukt, kunnen klanten ook een scan maken van hun kentekenbewijs en dit naar ons mailen, via klanten@ford.com. Dan geven wij uitsluitsel.” Een update zou het risico op motorschade moeten verminderen.

Niet goed functionerende verstuivers kunnen leiden tot ernstige motorschade, waarbij er een gat smelt in een zuiger. De enige reële optie is dan vervanging van de motor, een schadepost van ongeveer 8.500 euro. De kwaal komt voor bij Ford-motoren van het type 2.2 TDCi, ingebouwd in Transits van de bouwjaren 2006 tot en met 2010. Bij de NKC hebben zich inmiddels 26 gedupeerden gemeld en de NKC onderzoekt of Ford hierop aan te spreken is.

Lees meer over het controleren van verstuivers in het magazine Kampeerauto, dat vanaf vrijdag 12 februari bij de leden wordt bezorgd.

 

Meest actuele nieuwsberichten


Naar nieuwsoverzicht