NKC deelt zorgen camperdealers rond Ford


Ook camperdealers hebben grote behoefte aan duidelijkheid als het gaat om de problemen die er zijn met campers op basis van een Ford met een motor van het type 2.2TDCi.

Dat is de belangrijkste conclusie van een gesprek dat de NKC afgelopen maandag met een aantal dealers heeft gehad. Dealers willen weten wat er nu echt aan de hand is, alleen al om hun klanten goed te kunnen adviseren. De NKC neemt hun bevindingen mee in gesprekken die inmiddels met Ford plaatsvinden.

Sinds de uitzending van het consumentenprogramma Kassa van BNN-VARA, waarin de problemen aan de orde kwamen, blijven klachten en vragen bij de NKC binnenstromen. Camperaars met een Ford willen weten waar ze aan toe zijn en vragen wat ze moeten doen om de kans op motorschade te minimaliseren. Voor hen heeft de NKC antwoorden op veelgestelde vragen verzameld.

Medio januari komt er een vervolg op de gesprekken tussen Ford en de NKC. Deze zijn gericht op een oplossing van de problemen en daarmee herstel van het vertrouwen in het merk.

Reacties


Ook ik voel me tekortgedaan door Carrec. Ik zal niet zeggen dat zij expres misleiden, maar feit is gewoon dat er een significant verschil bestaat tussen testapparatuur voor injectoren. Dat valt simpelweg niet te ontkennen, is immers onomstotelijk aangetoond in de uitzending van Kassa. In ieder geval met een door Denso (fabrikant injectoren) gecertificeerd apparaat.

Zowel met Carrec zelf als met de BOVAG kom ik niet verder. Carrec ontkent en volhard slechts in het herhalen dat hun apparatuur zo 'geweldig' is. En de BOVAG blijkt geen onafhankelijke bemiddeling meer te doen voor dit soort gevallen.

Kassa wil hier momenteel geen tijd voor vrijmaken, ondanks dat zij dit balletje aan het rollen hebben gebracht! Er is natuurlijk nog niks bewezen, maar mogelijk vinden er serieuze misstanden plaats met testapparatuur. Wordt je eerst belazerd door Ford, en n.a.v. daarvan gebeurd het nog eens met het testen van de injectoren?

NKC is hier uiteraard ook partij in, maar ik heb er alle begrip voor dat dit geen speerpunt voor een vereniging voor campers is. Daarom kortgeleden de door Kassa / NKC erbij betrokken specialist maar benaderd (CED). Vooralsnog geen reactie gehad, dus daar gaan we eerdaags maar weer informeren...
Het valt mij op dat mensen die bij Carrec in Soesterberg de verstuivers laten testen steevast de conclusie krijgen dat één of meer verstuivers vervangen dienen te worden. Ik heb de test bij de dealer laten doen die het op zijn beurt ook uitbesteed aan een dieselspecialist. Geen problemen en ze werken prima. Na de motorupdate van Ford wel veel minder vermogen. Dat is ook de truc van Ford, vermogen terugschroeven, motor word minder belast en kan je zo je constructiefout verbloemen. Feit is wel dat ik het gevoel heb een (kostbaar) onbetrouwbaar stuk blik naast het huis heb staan die ook nog eens onverkoopbaar is. Bedankt Ford!!
Geachte Marcel Spruijt, Als je een band oppomp dan is de druk overal gelijk. Bij een ontbranding in de cilinder is ook overal de druk overal gelijk. Als een verstuiver gaat pissen dan komt er een brandgat in de zuiger. De verstuiver werkt dan als een snijbrander. De vorm van het gat veroorzaakt door een snijbrander / verstuiver is anders dan het gat wat bij kassa te zien was.
Zoals C.J.Dekker zegt: de zuiger die bij kassa te zien was is niet door een verkeerd werkende verstuiver veroorzaakt, maar door een verkeerde constructie/materiaal van de zuiger.
Ben zelf in het bezit van een Joint camper met een Ford 2.2 tdci
Bwjr 2008.
Op kenteken staat 74 kw. Omgerekend is dit 100 pk.
Betekent dit dat deze motor in principe 155 pk heeft?

Motor loopt trouwens perfect als hij warm is.
Bij koude motor stationair onregelmatig.

Graag hoor ik of me zorgen moet maken en wat ik evt kan doen ter preventie.




Vrgrt
Patrick
in maart 2012 is mijn motor geheel in de soep gelopen door de problemen met de verstuivers .
Er is toen een nieuwe motor in geplaatst door garage van beek For dealer te doornspijk . mij is toen de garantie gegeven dat het nu goed was naar een update .mij is toen verteld/gezegd dat ik om de 2 a 3 tankbeurten de v power moest tanken ik heb dit altijd gedaan en ook op een lijst bijgehouden. begin november weer een update laten doen m aar nu bij Wensink in Elst [ob] nieuwe brandstoffilter erin. nog geen goed gevoel en de verstuivers laten testen bij carrec technocenter bv ter Soesterweg .
de eerste verstuiver was geheel ten einde van zijn korte leven 40.000 km en de andere 3 waren ook niet geheel 100% meer dus alle verstuivers vervangen kosten 1900.00€ . en het advies mee gekregen om de drie jaar laten testen.
en Ford maar updaten , updaten en updaten . allemaal lulkoek
De veronderstelling dat het wel aan de verstuivers zou kunnen liggen lijkt mij aannemelijk .
Als er een paar gaatjes van de verstuiver verstopt raken door langdurig stil staan (winter stalling)
Spuiten met de andere wel open gaten verder als je er dezelfde druk op zet.
Het gevolg is een ongelijke verbranding in de cilinder dus ongelijke zuiger belasting dus kans op scheurvorming
Daarbij is de belasting bij koude motor en een zware camper behoorlijk groot dus kans op motorschade ook groot,
Er moet namelijk een rede zijn dat campers het vaker hebben
Als de motor veel geluid maakt bij de koude start zou ik de verstuivers zeker laten testen,
Marcel Spruijt
Ik heb zelf geen Ford 2.2TDCi motor maar een Mercedes 211TDCi. Deze heb ik laten tunen. Het type nr. 211 staat voor (2)000 kg en (11)0 pk. Toen ik het tunebedrijf vroeg of het mogelijk was om deze motor te tunen, zei de specialist dat dat makkelijk te doen was omdat het om een 150 pk blok ging.
Potentieel motorvermogen genoeg begreep ik.
Het motormanagement werd opgeschroefd van 110 naar 140 pk zodat ik meer vermogen zou krijgen en een zuiniger brandstof verbruik.

Voor zover ik de problemen met de Ford motor begrijp, gaat het over één type motor 2.2TDCi welke in diverse uitvoeringen met verschillende vermogens 86,110,116,130,140 pk wordt verkocht. Waarschijnlijk gaat het om een motor die door middel van het softwarematig sleutelen aan het motormanagement aan zijn vermogen komt.
Zo kan je een motor die 150 pk zou moeten leveren heel makkelijk naar 86 pk terug schroeven. Wil je dezelfde motor 110 pk laten leveren dan moet de software daar even voor worden bijgesteld.
Nu gaan de problemen van gescheurde zuigers blijkbaar om de motoren met vermogens van 130 en 140 pk. Lijkt mij dat de zuigers deze belasting dus niet aankunnen. Te lichte constructie van de zuigers, metaalmoeheid ? Blijkbaar de zwakste schakel in de ketting.
Ik denk niet dat het probleem in de verstuivers zit of in de brandstof, want er zijn miljoenen andere dieselmotoren die er dan ook last van zouden moeten hebben. Een verstuiver zorgt er alleen maar voor dat er op het juiste moment brandstof ingespoten wordt en dat wordt geregeld door de software van het motormanagement. Als Ford het probleem gaat oplossen door andere software te plaatsen gaat dat ten koste van het motorvermogen en komen de mensen met een 130-140 pk motor in de problemen want die hebben wel voor zoveel vermogen betaald. Gaat Ford dat terugbetalen? Is er hier ook al sprake van sjoemelsoftware?
Ik leef mee met de gedupeerden en hoop ook dat Ford met een fatsoenlijke oplossing komt en niet met een leuter verhaal van dat het aan de klant ligt die "slechte brandstof" tankt.

Als alle Forddealers hun informatie en kennis over de 2.2TDCi motoren met de NKC zouden delen, dan zou dat voor alle betrokkenen/getroffenen van veel waarde zijn. Op die manier kan veel beter en sneller boven tafel komen wat Ford Nederland niet wil vertellen. Dit is een serieus gemeende oproep in het belang van iedereen, uiteindelijk ook voor Ford Nederland.

Kocht een camper met 28.000 op de teller, met 48.000 de verstuivers laten checken, resultaat twee verstuivers vervangen. Met andere woorden, weinig op de teller betekend niet dat de verstuivers in orde zijn bij een gebruikte motor.
Ford moet gewoon het probleem oplossen. MIjn camper heeft al een nieuwe motor en Ford Nederland doet niets. Dit niet alleen ten nadele van de gedupeerde eigenaars, maar eveneens van de Ford dealers, wi koopt nu nog een Ford? Hoe dom kan Ford Nederland zijn.
Jan , als dit het zelfde typen is waar de zuigers van scheuren dat schiet toch niet op , of als je een defecte motor al hebben dan zou je hem kunnen wisselen , maar wat moet je dan voor de toe komst , verder mee rijden totdat deze ook stuk gaat of verkopen maar aan wie ? . Ik adviseer als je zon Ford motor heb in je camper zitten en je wil er nog een tij plezier van hebben , gaan dan uitzoeken of er verbeterde zuigers ic pistonpen zijn en wissel deze met de het huidige set ,, dan ben je verzekerd van een goede motor in je camper . en als je een defecte motor al heb is hij dan nog te repareren doe dan het zelfde . Dit zou je ook kunnen voor leggen aan de Ford dealer / importeur , misschien delen zij de kosten met u . ( niet geschoten is altijd mis )
Mijn camper is altijd in onderhoud bij de Ford dealer, tank in de winter vol, tank waar mogelijk Shell V- Power, voeg Bardahl BDC toe waar ik geen super diesel kan tanken, in de winterstalling gaat ook BDC in de tank, draai in de stalling elke maand de motor warm, maar ga toch bij de onderhouds beurt de verstuivers laten testen. Ben benieuwd!! En ben erg benieuwd of Ford hierin tegemoed komt.
Gerrit Rutgers
vanmiddag kwam ik bij toeval bij een bevriende milieuvriendelijke autosloper.
Er stonden ongeveer 15 Ford Tlransits van een groot bedrijf uit Belgie die gesloopt moeten worden in verband met het contract met die firma.
De motoren zijn in uitstekende staat en hebben tussen de 20 en 40.000 km gelopen.Hij heeft al diverse motoren verkocht .(zelfs aan een Ford dealer) Als er mensen zijn die gedupeerd zijn met een kapotte motor kunnen zij contact met hem opnemen.De prijs ligt op een derde tot de helft van een nieuwe.
adres AWJ Dubois Putsmolentje 19 Ossendrecht 0164673369 info@autodubois.nl Groetjes J van Nispen
Leo , ik heb er eerde over geschreven zoals ik de defecte zuiger heb gezien bij kassa , komt dit niet door de verstuivers . het is een productie fout t o v het motorkoppel . ik heb daar ervaring mee .
Ook ik heb op jullie advies de verstuivers van mijn Ford camper op 18 augustus laten controleren in mijn Ford garage Bogman in Beek (L).
3 van de 4 werden afgekeurd en 1 was nog redelijk.
Alle vier werden ze dus vervangen.
Kosten: 1429,88

Bouwjaar 2008
Gekocht in 2011
KM stand camper nu: 73467
Elk jaar complete beurt verzorgd (camper en moter) door dealer Ridderbeks in Echt.
Bij thuiskomst altijd in binnenstalling gezet met volle tank ( extra kwaliteit)

L.Bieshaar
Ophoven 47
6133XP Sittard
046 4510527
lidn. 00119524

Meest actuele nieuwsberichten


Naar nieuwsoverzicht