Ford komt ook na erkenning fouten niet over de brug


Ford wil gedupeerde camperbezitters nog steeds niet tegemoetkomen. Dit terwijl het bedrijf bij monde van een advocaat bevestigt dat er problemen zijn met de 2.2 TDCi-motoren. Ook wil Ford niet meewerken aan een onderzoek naar de oorzaak van de problemen. De NKC is teleurgesteld en beraadt zich op volgende stappen.


De NKC heeft twee kapotte motoren gekocht om ze te laten onderzoeken door het expertisebureau CED Bergweg, in samenwerking met Carrec Technocenter. De NKC heeft ook Ford Nederland gevraagd deel te nemen aan dit onderzoek. Het concern heeft echter laten weten daar niets voor te voelen. Ford stelt dat dat niet nodig is, omdat het al weet wat de oorzaak van de problemen met dit type motor is.

Nachtmerrie voor camperaars

Ford houdt het erop dat de problemen ontstaan doordat vocht in de brandstof de verstuivers aantast. Als gevolg daarvan kunnen zogeheten pissers ontstaan, die funest zijn voor de zuiger. Een en ander is te voorkomen door te zorgen dat er geen vocht in de brandstof komt. Dit is te realiseren door de camper volgetankt in de stalling te zetten, door uitsluitend brandstof van goede kwaliteit te tanken en door tijdig het brandstoffilter te vervangen, stelt Ford. “Dat zijn vast heel zinnige adviezen”, zegt NKC-directeur Stan Stolwerk, “maar daarmee is de nachtmerrie van een grote groep camperaars niet opgelost. Een dieselmotor moet zonder veel problemen een paar ton mee kunnen, maar deze stopt er soms al rond de 30 duizend kilometer mee. Als we zo veel klachten krijgen over specifiek één type motor, lijkt het me niet raar om te veronderstellen dat er iets mis is met dit product. Als bedrijf wil je dan toch ook het naadje van de kous weten. Andere diesels hebben dit niet.”

Gratis software-update in plaats van regeling

Ford erkent dus wel dat er problemen zijn met dit type motor, maar voelt zich niet geroepen om een regeling te treffen met campereigenaren en de NKC. Het bedrijf wijst elke aansprakelijkheid af. Wel biedt Ford weer een gratis software-update voor het motormanagement aan en de mogelijkheid een verzoek tot coulance in te dienen via een erkende Fordreparateur. "Dit antwoord vind ik erg mager", reageert directeur Stan Stolwerk van de NKC teleurgesteld. "Het is een herhaling van zetten, waarbij Ford zich niks lijkt aan te trekken van het leed van honderden camperaars. De NKC beraadt zich nu op volgende stappen om een goede regeling voor de Ford-gedupeerden te realiseren."

Meest actuele nieuwsberichten


Naar nieuwsoverzicht