Bezig met laden

Opladen electrische fietsen middels 12 Volt boordaccu =

3837 keer bekeken
  • Delen

Wij hebben electrische fietsen aangeschaft. De accu´s van deze fietsen zijn 36 volt. De stroom, 12 volt, in onze camper wordt opgewekt middels de motor en een zonnepaneel van 160 Wp. Wij staan meestal op camperplaatsen en hebben niet altijd een stroompaal tot onze beschikking.

Hoe kan ik nu het beste de accu´s van de fietsen opladen, middels de omvomer van 12 naar 230 volt die in onze camper aanwezig is of 

een omvormer aanschaffen van 12 naar 36 volt.

Eerst van 12 naar 230 volt en vervolgens van 230 naar 36 volt middels de bij de fietsen geleverde oplader lijkt mij´energieverspilling`

Graag jullie advies en reacties.

 


Als de aanwezige omvormer een zuivere sinus heeft kun je hiermee de fietsen opladen. Een omvormer 12-36 V heb ik geen ervaring mee.

 

 

Beide omvormers hebben nagenoeg evenveel verlies. Het voordeel van de reeds aanwezige 220V omvormer is dat je de bestaande oplader voor de fietsen kunt gebruiken.  De accu's worden dan met de juiste laadkarakteristiek opgeladen! Dat is met een 12 -》36V omvormer NIET het geval! De accu's worden dan of onvoldoende of juist overladen.

 Deze reactie is het juiste antwoord

Arjenenalie, bedankt voor uw reactie en advies.

Nu heb ik nog een vraag n.l. Dien ik de fietsen één voor één op te laden of kan ik ze tegelijk opladen ?

Op de oplader staat:  Input 230V ~ 50HZ  1.5A  Output 36V --- 4A

Ik heb zonnencellen op het dak en laad daar ook de fiets mee op.

Bij mij als ik begin te laden, pakt hij (bij één fiets) 15 A (bij 12 V), na 1/2 uur gaat hij langzaam afbouwen en komt uiteindelijk op 5 A uit waarna hij afschakeld.

Die 15 A is behoorlijk veel voor een accu van b.v. 80 Ah,(veel wordt 10% aangehouden) Beter is om meer accu capaciteit te hebben (minimaal 150 Ah). Let daarbij ook op dat dit voor nieuwe accu's geld, als ze wat ouder zijn loopt de capaciteit behoorlijk terug.

Is de accu wat te klein dan gaat dat beperkt tenkosten van de levensduur.

De omvormer moet minimaal 36 x 4 = 144 watt kunnen leveren.

Freek

 

 

Als je 3 accu’s aan boort hebt en je maakt hiervoor een serie schakeling dan heb je ook 36 volt is het dan niet mogelijk om hiermee de fietsaccu van 36 volt te laden?

Als je 3 accu’s aan boort hebt en je maakt hiervoor een serie schakeling dan heb je ook 36 volt is het dan niet mogelijk om hiermee de fietsaccu van 36 volt te laden?

Antwoord van Arjenenalie is niet helemaal correct. Een 12 naar 36V oplader kan net zo goed werken als die van 230 naar 36V. Als je al een omvormer aan boord hebt, gebruik dan de originele fiets oplader. Is wel de goedkoopste manier. Zo heeft mijn fiets een bosch systeem, waarvoor ook een oplader verkrijgbaar is van 12 naar 36 V. Die opladers kosten 137 euro. Die opladers zitten zo in elkaar dat de oplader eerst 'kijkt' wat de status is van de accu en pas daarna begint op te laden. Je hoort ook een relaitje klikken. Wat betreft het energie verlies moet je je niet druk om maken. Dat is zo gering.

Je kan met 1 oplader 1 accu opladen.

@Chrysostomus: dit niet doen. 

Arie

Of opladen van 2 accu's tegelijkertijd mogelijk is, hangt af van het vermogen dat de fietsoplader vraagt, en van wat de omvormer 12 -> 230 V beschikbaar heeft. Bijv. stel dat een oplader 2 Ampere verbruikt. De omvormer moet dan dus minstens 2 A kunnen leveren. 

 

Log in om te reageren.