Bezig met laden

Laat gloeibougies controleren bij een start warme motor

1777 keer bekeken
  • Delen

Sinds kort krijg ik een melding "Laat gloeibougies controleren" met een knipperende gloei-indicatie bij mijn Hymer Tramp 2012 met Euro 5 Fiat 2.3 motor 130PK als ik start met een warme motor. Melding verdwijnt na enige tijd. Tijdens het rijden geen enkel probleem en de volgende start met koude motor is OK. Fout code P0683 bij uitlezen door garage. Advies was om de computer te vervangen maar dat is niet zeker en als dat het probleem niet oplost zijn de kosten voor ons.

Graag advies en alvast bedankt

 

 


Beste opa, ik kreeg die melding ook op m'n dashboard. Advies van garage was: toch maar vervangen, je kunt van de winter problemen krijgen met starten. Kostte wel een paar centen...

Beste Sandor,

Bedankt voor je reactie. Was dat ook bij alleen een warme motor? En is de computer (ECU) toen vervangen en probleem toen opgelost? Ik verwacht eigenlijk geen problemen in de winter omdat een koude start, waarbij het voorgloeilampje normaal aangaat, volkomen normaal is. Ook geen enkele melding tijdens het rijden en de regeneratie van het roetfilter ook normaal is verlopen. (is uitgelezen) 

 

Beste Sandor,

Bedankt voor je reactie. Was dat ook bij alleen een warme motor? En is de computer (ECU) toen vervangen en probleem toen opgelost? Ik verwacht eigenlijk geen problemen in de winter omdat een koude start, waarbij het voorgloeilampje normaal aangaat, volkomen normaal is. Ook geen enkele melding tijdens het rijden en de regeneratie van het roetfilter ook normaal is verlopen. (is uitgelezen) 

 

De foutmelding kwam direct bij het omdraaien van contactsleutel, ongeacht motor warm of koud. Ik heb de gloeibougies laten vervangen, niet de computer. Helaas moesten ze gespeciliaseerd uitgeboord worden (dat maakte het duur). De garage liet me de defecte gloeibougie zien.

In mijn geval geen melding bij het omdraaien contactsleutel maar pas als ik gestart heb en dan alleen nog bij een warme motor. Gloeibougies zouden in orde zijn. In ieder geval bedankt voor de reactie. Ik overweeg een second opinion door een gerenomeerde dieselspecialist voor de broodnodige zekerheid.

Hallo Opa Simon.

Ik heb een ducato van 2013  2.3  130 Pk.  

Ik heb het zelfde probleem, ik krijg de melding LAAT GLOEIBOUGIES CONTROLEREN alleen met warme motor.

Kunt U mij vertellen of het probleem bij uw is opgelost, en zo ja wat was dan de oplossing.

Bijvoorbaat Dank

Martin de Kok

Beste Martin,

 

Het bleek een defecte gloeibougie te zijn. Geen probleem van de computer gelukkig. Als de gloeibougie er normaal is uit te draaien vallen de kosten mee. Soms zit die zo vast dat er een gespecialiseerd bedrijf bij moet komen om de bougie te verwijderen. Dat kost natuurlijk geld. ( zie reactie boven)

 

Met vriendelijke campergroet,

Simon

 

De gloeibougies en het relais gloeisysteem zijn eenvoudig door te meten met een multimeter. dus een juiste diagnose is snel gesteld en hoeven geen onnodige onderdelen vervangen te worden.

Ik heb dezelfde melding. Bij Fiatdealer Kien hebben zij de gloeibougies doorgemeten (1 uur werk). Advkes het relais vervangen. Na een week terug relais was binnen.. Weer een uur werk bleek niet de oplossing van het probleem. Het oude relais is weer teruggeplaatst.. Wil morgen naar Frankrijk. Volgens garagist kan het geen kwaad. Dus geen schade aan gloeibougies en  pechonderweg te verwachten. Ik gok het er dus maar op. Ondertussen houd ik eventuele suggesties in de gaten.Ter aanvulling. Hoefde (nog) niets te betalen.Afspraak dat men na mijn vakantie alsnog gaat zoeken.

 

 

 

 

Maak de massa aansluiting van de start accu eens schoon. De aansluiting aan het chassis, doel ik op. Deze aansluiting is bij Fiat een notoire kwelgeest. Het is een klus die je zelf kan doen.

 

Arie

Log in om te reageren.