Bezig met laden

computerstoring bij Fiat Ducato bouwjaar 2013

4445 keer bekeken
  • Delen

Wij hebben in januari 2014 een Adria Matrix gekocht met een Fiat Ducato onderstel. Deze camper was toen een half jaar oud en  is inmiddels dus ruim 3 jaar oud. Vorig kwam er bij de onderhouds inspectie een probleem aan het licht in het dashboard. Dit was volgens de dealer een bekend probleem en de oplossing was de vervanging van het dashboard, gelukkig toen geheel onder de fabrieksgarantie van Fiat die 2 jaar loopt. In maart dit jaar kregen we te maken met een nieuwe storing in het dashboard. Tijdens het rijden krijg ik een storing waarbij de dashboard aangeeft dat alle veiligheidssystemen niet meer werken (ABS. EBD etc) de snelheidsmeter werkt niet meer, Hill holder, en ook cruise control werkt niet meer. Bij  de dealer was dit probleem niet bekend. Helaas gaf de dealer ook gelijk aan dat dit niet meer onder de fabrieksgarantie valt en dat de kosten dus voor eigen rekening zijn. Wel wil de dealer meedenken in de kosten (bijvoorbeeld een deel onder coulance) Ik ben natuurlijk niet blij met deze gang van zaken aangezien mijn inziens ik nu geconfronteerd wordt met een fabricage storing  (m.i. geen slijtage..) maar wel de kosten (deels) mag betalen. Daarnaast geeft de dealer aan dat het probleem waarschijnlijk zit in de " computer" en niet in het dashboard. Hij stelt voor de computer te vervangen a EUR 1100,- !! Ik zelf vind dit raar want de storing is (tijdelijk) op te lossen met het aan en uitzetten van de motor. Zou de de computer kapot zijn dan zou hij het toch ook niet doen bij aan en uitzetten? Heeft iemand ervaring met deze storing? Graag jullie feedback. 

Hallo Marcel, niet te snel af laten schepen. Je mag verwachten dat dit soort storingen niet voorkomen. Gaat om de veiligheid van jezelf en anderen.

http://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/juridische-vragen/auto/reparatie/auto-defect-garantie-verlopen/

Ook na de garantieperiode heb je recht op een goed (deugdelijk) product. Wel zul je moeten bewijzen dat de auto een defect heeft dat niet is ontstaan door bijvoorbeeld slijtage of verkeerd gebruik. Lukt het om dat te bewijzen, dan heb je recht kostenloos herstel.

Wellicht een second opinion bij een andere Bovag garage.

Grtz.

Gert

Hi Gert,

Bedankt voor je reactie. Kan ik de garage die de Ducato in onderhoud hierop aanspreken (tevens erkend Ducato dealer) of moet ik de dealer aanspreken die mij de camper destijds heeft verkocht. Het laatste is nl. moeilijker aangezien dit een Duits bedrijf betreft..en hier liggen de consumenten rechten weer anders..

gr. Marcel 

Hoi Marcel,

Ik ben geen jurist. Als de onderhoudsdealer ook Adria dealer is zou je het via deze dealer kunnen proberen. 

Grtz.

Gert

Hallo Marcel

Onze Ducato is ook van 2013. Zelfde soort probleem.

In september 2015 voor eerste keer dasbord vervangen onder garantie (na discussie via gargae onder coulance15% zelf betaald, garantie was afgelopen).

Enkele weken geleden opnieuw vervangen, nu volledig onder garantie.

Probleem in beide gevallen het opgloeien van diverse waarschuwings lampjes.

in beide gevallen uitstekend geholpen door de Fiat garage.

PS.. Vorig jaar was de coulance regeling in DUitsland 90%, in Nederland 60%!

Dag Marcel,

We hebben dezelfde storing gehad. Vorig jaar, net binnen de garantieperiode, is het dashboard vervangen. Afgelopen juli, de camper was nog net geen drie jaar oud, gingen allerlei lampjes op het dashboard branden. Het eerste vermoeden was dat het opnieuw het dashboard zou zijn, maar dat was niet het geval.

Na een diagnose door de Fiat-garage bleek het de abs-module, inclusief de computer te zijn. In eerste instantie een reparatie van € 2.500,00.

Dankzij de coulanceregeling van Fiat hoefden we gelukkig maar 30% van de kosten te betalen, daarnaast gaf Autopalace ons nog eens 10% korting over het resterende bedrag, omdat we lid zijn van de NKC. Compliment voor Autopalace!

Deze reactie is het juiste antwoord

Beste Mede Camperaars en natuurlijk ook Gert van de consumentenbond, Ontzettend bedankt voor jullie waardevolle reacties. Ik kan deze zeker gebruiken  in mijn reactie naar de FIAT dealer waar inmiddels het probleem (gelukkig) wel is opgelost.

Uiteindelijk is het instrumentencluster van het dashboard opnieuw vervangen ( was vorig jaar ook al gebeurd) en is daarnaast de ABS pomp vervangen. FIAT dealer gaf wel aan dat ze het zeer vervelend vonden voor mij en dat ze zeker zouden kijken of de reparatie onder coulance kon worden uitgevoerd. Uiteindelijk niets meer van de dealer gehoord maar kreeg wel na terugkomst van mij vakantie  een rekening van EUR 1000,- voor het oplossen van deze storing. Alhoewel ik ook zie dat ze niet alle kosten in rekening hebben gebracht (onderdelen zijn maar deels doorgerekend) vind ik deze gang van zaken niet correct. Zoals Gert (ConseumentenBond) ook al aangeeft heb je ook na het verstrijken van de garantieperiode recht op een deugdelijk product en zouden fabricage fouten kosteloos hersteld dienen te worden door de dealer. Ik heb daarom ook een reactie naar de dealer gestuurd en gevraagd of ze deze rekening willen herzien.. Zo snel ik reactie heb van de dealer laat ik het jullie weten.

Hallo Marcel

Tja Fiat. Als eerder vermeld nu 2x dashbord vervangen.

Vandaag gehoord dat computer vervangen moet worden. Rede; storings melding van (automatishce) versnellingsbak.

Bij niet vervange zou versnellingsbak geheel kunnen uitvallen.

Kosten 'kale' computer ruim €30. Hier komt dan nog BTW en arbeidsloon bovenop.

Dus ben ik zo langzamerhand niet erg blij met de elektronica van Fiat.

Mijn ducato eura mobil camper (150 pk, comfortmatic) van 2012, vier maanden in bezit, had een paar weken geleden ook een storing: airbag failure en nog wat tekst waarbij motor haperde (geen last van dashboard lampjes), al snel was melding verdwenen en kon ik gewoon door. Voorval vergeten tot afgelopen woensdag. op weg na ca 8 km opeens allemaal alarm meldingen over versnellingsbak en motor waarbij de camper motor ook gewoon stilviel. aan de kant gezet en contact uit. na enige tijd motor weer gestart (het gele motormanagement symbool bleef wel branden, maar verder geen meldingen), ben ik weer naar huis gereden. Helaas na een kilometer of zo weer alle meldingen en motor uitgevallen. in N naar redelijk veilig plek uit kunnen rollen. Met sleepdienst naar Fiat garage gebracht (motor wil echt niet meer aan slaan), waar hij iets over brandstofsysteem aan uitlezing kreeg. Pas ca 180 km op deze tank gereden (en echt geen benzine getankt) en de uitval kwam pas na een km of 8 (wel -5 graden celcius).... Maandag kan hij pas verder onderzoeken. ik zal de bevindingen hier wel posten. Mijn vorige camper, een 2.8 iDTD had geen last van al dit soort storingen, maar was ook minder soepel, krachtig en comfortabel en had een veel te klein bed......maar ja, ik hoop dat het snel en goed opgelost wordt. 

@gerrit V voor €30 mogen ze er gelijk een nieuwe computer in zetten ha ha (maar ben bang voor meer dan €1100,- ) pfff en dan maar hopen op coulance van dealer/fiat. 

Mvg Ron.

Ben in het bezit van een Ducato / Bürstner camper uit 2014. Bij gebruik van cruise-control branden 2 andere lampjes: airbag en water in brandstoffilter Als ik de CC uitzet, branden die lampjes niet meer. Advies van de garage is de combiklok te vervangen. Kosten € 1044,10 incl BTW. 

Ik kom op meerdere fora dit zelfde probleem tegen.  Kan de NKC hier een kwestie over beginnen tegen FIAT?

Log in om te reageren.