Bezig met laden

Euronorm niet geregistreerd bij RDW, Hoe kom ik er toch achter

348 keer bekeken
  • Delen

dIk Heb een VW Multivan II 75 KW TDI 5G uit 2002. 
Is geimporteerd uit Duitsland. Euro 4 sticker met duitse kenteken zit nog op de voorruit. Dus dan zou je zeggen euro 4, maar zo eenvoudig is het kennelijk niet. Wat is nu de euronorm in Nederland en bijvoorbeeld voor het aanvragen van het Franse en Duitse milieuvignet, Ben al dagen aan het zoeken maar ik kom er niet uit. Wie kan mij helpen of zit met hetzelfde probleem. Trouwens welk risico loop je zonder (geldig) vignet als je in Duitsland, Frankrijk, Nederland en Belgie alleen op plaatsen rijdt waar geen milieuzone geldt? 

Vast dank voor de reacties. 


Bel de RDW even op , en weet een V W dealer dit niet . of zoek op internet welke norm er toe werd gehanteert , B.V euronorm 3 tot 2001 en 4 van af enz . Voor Frankrijk vul dan gewoon 4 in via de site van het NKC werk prima . 

Beste Ingel,

Er is (nog) geen eenduidig Europees beleid voor de toegangseisen van een voertuig in een milieuzone. Er is zelfs geen uniform verkeersbord om dit aan te geven. In Nederland wordt voor de toegang in een milieuzone alleen gekeken naar de DET van het voertuig. (Datum eerste registratie) Ik denk dat de RDW je niet kan helpen, deze organisatie registreert geen retro-milieuaanpassingen meer. (Retro-roetfilter) In Duitsland kijkt men wel verder, op dit moment is ieder voertuig welkom in de milieuzone met een Stufe-4 umweltplakette. Let wel: Dit geldt alleen in Duitsland. 

Het kan zijn dat jouw wohnmobil is voorzien van een retro-roetfilter. Je schrijft dat op de voorruit een Stufe-4 umweltplakette is aangebracht. Je kunt bij een Duitse TUV-vestiging vragen of zij een nieuwe umweltplakette willen afgeven met het juiste kenteken. Wellicht is het overleggen van (een fotokopie van) de Duitse fahrzeugbrief / fahrzeugschein een vereiste. Heb je deze niet (meer) kijk eens op de website www.indestra.de.

Succes, Marja. 

 

Hoi Marja en Supreme Bedankt Marja en Supreme voor jullie reacties. Ik ben wel wat wijzer geworden maar ook nog meer overtuigd dat het een chaos is. Ik heb voor de Crit D'air gewoon euroklasse 4 ingevuld en inmiddels een crit D'air 3 gekregen. Zal ook nog eens kijken of het lukt de stufe 4 voor Duitsland te krijgen. Maar voorlopig laat ik de 4 sticker met het duitse kenteken gewoon zitten. Ze zeggen immers dat deze geldt voor de hele levensduur van de auto. Ik snap best dat de lucht schoner moet maar dan moet je dat wel een beetje normaal en uniform regelen. Voorlopig heb ik weinig zin om er nog meer van mijn kostbare tijd in te steken. Ik zie het wel als ik een boete krijg. Ben ook van plan om die steden sowieso niet meer in te rijden maar aan de rand te parkeren en dan verder met de fiets of het openbaar vervoer. Dat wordt toch de toekomst vrees ik. Groetjes
 Deze reactie is het juiste antwoord

Beste Ingel,

In 2017 heb ik een nieuwe Fiat Ducato/Clever camper uit Duitsland ingevoerd met het zelfde probleem, Bij RDW is een kenteken afgegeven zonder EU norm zodat je nergens een millieusticker kunt aanvragen.

Ook max ahw gewicht stond niet op kenteken.

Bij ieder voertuig moet een CVO document zitten(Certificaat van oorsprong)  Dit zat notabene bij de documenten voor invoer maar had men over heen gelezen....

Via herkeuring is toen het kenteken aangepast maar ik moest wel ff 50 Euro extra aftikken.....

Je zal dus in je papieren moeten zoeken en/of de Duitse verkoper raadplegen waar her CVO is gebleven.

Succes er mee!.

M.vr.gr.

Nico 

www.autotrans.nl

 

Log in om te reageren.