Bezig met laden

automatische versnellingsbak

1440 keer bekeken
  • Delen

Naar welke camper kan ik op zoek gaan? Bestaat er een Half-Integraal met autom.versn.bak?


 

Er zijn verschillende merken welke automaten in de catalogus staan hebbeb, zoals Ford, Mercedes, VW , Fiat, Op basis van al deze merken kan je zowel camperbussen, semi integraal als integraal campers aankopen. De automaten van Mercedes & VW zijn naar mijn mening de meest verfijnde, nadelen van deze merken zijn dan weer , hoge prijs, mindere wegligging & roestgevoeligheid. Bij Fiat gaat het om een gerobotiseerde versnellingsbak, welke dus electronisch schakelt in jouw plaats, nadeel hiervan is dat dit systeem bij bergop rijden soms nogal ongepast op en af schakelt en dat bij het achteruit rijden dit nogal bruusk geschied. Immers bij een automaat type VW & Mercedes kan je hiervoor gewoon de voet op de rempedaal houden & stilletjes lossen om langzaam voor of achteruit te rijden, bij de gerobotiseerde bak van Fiat moet je echt wel gas geven vooralleer deze in beweging komt, en dan gaat het vlug, infeite moet je met een voet op de rem en de andere op de gaspedaal héél voorzichtig manipuleren, maar om bvb op levelblokken te rijden is dit een heel onhandig systeem.De nieuwste  automaat van Ford heb ik nog niet gereden, dus kan ik hierover niets schrijven, de oude was heel vergelijkbaar met die van Fiat.

 

 

 

 

8 x zelfde bericht..........

Ik begrijp niet wat een automaat met mindere wegligging te maken heeft???

Ik rij al jaren automaten van verschillende merken en heb deze week de eerste 180KM met mn ,,gerobotiseerde"Fiat 3Ltr / 180PK gereden wat ook niet tegen viel!

Moet Juan v gelijk geven dat De Fiat ,,bak" iets anders reageert dan mijn andere voertuigen maar het is een kwestie van wennen denk ik, tijd zal het leren.

Ben vooral benieuwd hoe hij het met de aanhanger doet,vooral achteruitrijden.....

Betreffende rijden  de bergen is mijn ervaring om met de hand te schakelen want al mijn voorgaande automaten schakelden redelijk robuust over in de bergen als ik hem op automaat liet staan.

met excuses niet eerder te hebben gereageerd, maar de 8! reacties van dezelfde persoon leek mij wat overdreven.Inmiddels heb ik ,na lang zoeken en niet vinden, een Dethleffs op Renault Master gekocht. Met de proefrit vond ik de schakeling comfortabel gaan. De versnellingspook zit iets anders geplaatst dan bij de Fiat en ik was vind de camper zelf erg mooi en naar mijn wens . Dus einde zoektocht. Met dank aan Juanv53 en autotransport.nl voor hun reacties.

Veel camper plezier!

Inmiddels heb ik er 21000km opzitten waarvan 4500km vakantie zonder aanhanger en de rest dus met aanhanger waaronder reis naar Sicilie.

Ervaring met de Fiat bak is totaal anders dan een automaat van VW/MB maar met beetje wennen gaat het prima,wel met aanhanger altijd met handje schakelen daar hij anders tussen 5&6 gaat pendelen. Terugschakelen bij afremmen bv voor stoplicht doet hij (ook met handschakelen)dan weer vanzelf.

Groot nadeel van de halfautomaat van Fiat  is dat je bv in een file niet kunt kruipen. Van stilstand moet je beetje gas geven en dan komt hij op gang, moet je dan zeer langzaam rijden dan gaat dit ten koste van de koppeling.

Met achteruitrijden zelfde verhaal, oppassen dat je niet te veel de koppeling laat slippen.

Algemene conclusie(van mij!!!) ben best tevreden en weet goed om te gaan met de minder punten van de halfautomaat.

Met 100.000km zal ik er meer over melden(mits er niet eerder gekke dingen boven water komen).

M.vr.gr.

Nico

www.autotrans.nl

Log in om te reageren.