First Hydrogen maakt plannen voor waterstofcamper

Het Canadese bedrijf First Hydrogen publiceert een veelbelovende studie voor een camperbusje dat op waterstof rijdt. Auto’s op waterstof kunnen in theorie langere afstanden rijden en meer gewicht vervoeren dan elektrische auto’s op accu’s. Bovendien kost het tanken van waterstof ongeveer evenveel tijd als het tanken van fossiele brandstoffen. Dat alles ziet het bedrijf als grote voordelen voor de campermarkt.

First Hydrogen ontwikkelde de plannen in samenwerking met de wereldwijde mobiliteitsexperts EDAG Group. First Hydrogen doet momenteel praktijkproeven met zijn eerste generatie zero-emissie lichte bedrijfsvoertuigen (LCV). De tweede generatie van deze emissievrije bestelwagens fungeert als basis voor het camperbusje op waterstof.

De emissievrije camper heeft een elektromotor die aangedreven wordt door een brandstofcel. De brandstofcel maakt elektriciteit met waterstof en zuurstof uit de lucht en heeft als uitstoot water. Voilà, emissievrij. Maar dan moet de waterstof natuurlijk wel groen zijn, dat wil zeggen: gewonnen met hernieuwbare energie zonder CO2-uitstoot. De brandstofcel kan ook stroom genereren voor het dagelijkse leven in de camper.

De camper van First Hydrogen krijgt naar verwachting een actieradius van 500 kilometer. Helaas is het aantal tankstations met waterstof momenteel nog schaars. Het is nog onbekend wanneer het eerste prototype van de camper de weg op kan.