Frankia presenteert integralen voor B-rijbewijs

Innovatieve technieken, lichtgewicht meubels en opvallende keuzes voor de standaarduitrusting: Frankia heeft alles uit de kast gehaald om de onlangs gepresenteerde Frankia NEO-i zo licht mogelijk af te leveren. En met resultaat: deze integraalcamper blijft onder de 3.500 kilogram.

Die gewichtsbesparing heeft het grote voordeel dat de integraalcamper nu met een B-rijbewijs te besturen is. Het totaalgewicht staat op 3.070 kilogram, waarmee nog een laadvermogen van 430 kilogram overblijft. Wel heeft Frankia daarvoor enkele concessies moeten doen. De camper heeft bijvoorbeeld geen bestuurdersdeur. Die is er wel bij te bestellen, maar daarmee stijgt het totaalgewicht. Hetzelfde geldt voor een handmatig bedienbaar hefbed, dat eveneens tegen meerprijs verkrijgbaar is.

Smalle integraal in twee indelingen
De Frankia NEO-i is met zijn breedte van 2,24 meter behoorlijk smaller dan de al bestaande integralen van het merk, die 2,35 meter innemen. De NEO-i komt in twee lengtes en indelingen. De langste is de MI 7 GDK van 7,03 meter. Deze heeft de in Nederland populaire enkele bedden, waar optioneel een groot bed van is te maken. De zithoek bestaat uit de halve dinette en de cabinestoelen, die niet alleen draaibaar zijn, maar ook verstelbaar in hoogte en helling. De 6,88 meter lange MI 7 BD heeft een dwarsbed, een hoekbank en een zijstoel. Het interieur is licht, modern en ruim van opzet. De combi-badkamer is voorzien van diverse slimme oplossingen. Zo kunnen het toilet en de wastafel wegschuiven. De keuken heeft een flink werkoppervlak en twee gaspitten.

X-vormige grill
De Mercedes Sprinter met een AL-KO-chassis dient als basisvoertuig voor de Frankia NEO-i. De ster van Mercedes prijkt in het midden van de X-vormige grill. Ook de slanke led-koplampen springen in het oog. De dynamische achterlichten zijn geïntegreerd in de grote garageklep. De integralen kosten ongeveer 120.000 en 125.000 euro.