Zes tips voor het stallingklaar maken van je camper
De winter staat weer voor de deur. Wat betekent dat veel camperaars hun camper naar de stalling zullen brengen. De NKC heeft de belangrijkste tips op een rij gezet.
1. Zet de camper niet op de handrem
Langdurig gebruik van de handrem kan tot gevolg hebben dat de remvoering gaat ‘plakken’ aan de remtrommel. Wanneer je na de winterstalling de berging uit wilt rijden, kom je moeilijk, of in het geheel niet van de plaats weg. In zo’n geval zitten de remmen vast, forceer dan niets.
De remvoeringen kunnen namelijk worden losgerukt van de remsegmenten. Om de remschoenen te lossen van de remtrommel moeten, de remtrommels worden gedemonteerd. Gebruik dus liever de handrem niet, maar plaats een stopblok voor een van de wielen.
2. Maak het watersysteem leeg
De watertanks leegmaken en spoelen. Ook alle leidingen, stankafsluiters en de pomp legen. Laat de kranen zo mogelijk open staan, zodat de lucht in de tanks kan verversen.
3. Let op de bandenspanning
Om vervorming van het loopvlak van de banden te voorkomen, kan de camper het beste los van de grond staan. Dit kun je doen door bokken onder de assen te plaatsen. De banden staan dan vrij van de vloer waardoor er geen vervormingen kunnen ontstaan. Helaas is het plaatsen van bokken niet altijd mogelijk.Wanneer je geen bokken hebt, of niet mag gebruiken van het winterstallingsbedrijf, dan kun je het beste de bandenspanning verhogen met ongeveer 0,5 bar. De verhoogde bandenspanning verkleint ook de kans op vervorming van de band.
4. Zorg dat de accu's niet ontladen worden
Heeft de stalling de mogelijkheid om de camper aan te sluiten op 230 V, dan is het verstandig de handleiding van de camper er op na te slaan of de camper continu op de netspanning aangesloten mag worden. Bij veel (nieuwere) campers kan dit en worden zo de huishoud- en motoraccu verantwoord op lading gehouden. Staat deze informatie niet in de handleiding, informeer dan hiernaar bij de merkdealer. Ook kun je kiezen voor een tijdschakelaar om de accu's bijvoorbeeld wekelijks bij te laden.
Heeft de stalling geen stroomvoorziening, of wordt daar geen gebruik van gemaakt, zorg er dan voor dat de polen van de accu's wordt losgekoppeld. Verwijder eerst de minpool en erna de pluspool. Wordt de accu weer aangesloten, plaats dan eerst de pluspool en daarna de minpool.
Bij een lang stallingverblijf waarbij de accu niet bijgeladen kan worden, is het aan te bevelen de opgeladen accu thuis op te slaan (droog en koel). Meer informatie hierover vind je op onze adviespagina.
5. Zorg dat je aftankt met premium diesel
De samenstelling van dieselbrandstof is in de winter anders dan in de zomer. Zomerdiesel gaat bij kou ‘vlokken'. Deze vlokken blokkeren de brandstofleidingen, waardoor er geen brandstoftoevoer is naar bijvoorbeeld de brandstofpomp.
Vul de dieseltank helemaal met premium (winter)diesel en rijd een half uurtje, zodat de leidingen gevuld zijn. Daarna de dieseltank weer helemaal vullen. Condensvorming in de tank krijgt dan geen kans. Condenswater in de tank geeft op den duur narigheid. Ben je in de gelegenheid om tijdens de stallingsperiode met de camper te rijden, vul dan na elke rit de tank weer bij tot de rand van de vulopening.
6. Berg kussens en matrassen droog op
Leg kussens op een droge plek. Neem ze eventueel mee naar huis. Sluit de gordijnen of verwijder ze uit de camper.
Meer tips
Nog meer tips en informatie vind je op onze adviespagina.