Vraag naar campers ongekend groot

In de maand mei zijn er 30% meer tweedehands campers verkocht dan vorig jaar in dezelfde periode.  Dit bevestigt het beeld van de populariteit van de camper in Nederland. Hans Louwers van de Kampeer en Caravan Industrie (KCI): “De vraag naar campers is enorm.”

Tot en met de maand mei 2020 zijn er in totaal 11.500 gebruikte kampeerauto’s van eigenaar gewisseld. Hierbij hebben we het zowel over de verkoop van handelaren aan klanten als van particulieren onderling. Dit is een totale groei van 7% ten opzichte van dezelfde periode in 2019. De stijging laat het toenemende enthousiasme voor campers zien. Louwers: “We vangen al langer signalen op dat er meer interesse is, maar dit zie je niet direct terug in de verkoopcijfers. Zeker niet bij de nieuwe campers. Er zit namelijk een vertraging op van een paar maanden, omdat de camper pas wordt meegeteld in de verkoopcijfers wanneer deze is geregistreerd en voordat een nieuwe camper is geleverd, kunnen er zo een paar maanden verstrijken.” Dit effect wordt versterkt nu de fabrieken dicht zijn geweest en de camperproductie een achterstand heeft.

Camper in coronatijd

Zoals verwacht heeft de markt van nieuwe campers er in mei nog last van dat fabrieken aan het opstarten zijn en dat de levering van verkochte campers is vertraagd. “Dat effect zagen we ook in april en waarschijnlijk ook nog in juni.” De verkoopregistraties van gebruikte campers zitten korter op de actualiteit. “Een gebruikte camper die in de eerste week van mei verkocht wordt, zal hoogstwaarschijnlijk diezelfde maand nog worden afgeleverd. Deze cijfers geven een bevestiging van wat we al hoorden in de wandelgangen: het is druk op de campermarkt.”

Louwers ziet een verband tussen het toegenomen enthousiasme en de coronacrisis. “Mensen denken na over hoe ze op een veilige manier op reis kunnen. Zodoende komen ze bij een camper uit waarin je alles voor jezelf hebt en afstand kunt bewaren tot anderen.” Dit betekent niet dat iedereen ook direct een camper koopt. “Een camper blijft een kostbare aankoop. Die doe je niet zomaar. Maar waarschijnlijk wordt er een interesse die er al was versterkt. Of mensen wenden zich tot de huurmarkt om te kijken of het camperen iets voor ze is.”