Duizenden dieselrijders kregen onterecht fijnstoftoeslag
Duizenden bezitters van dieselauto’s zijn ten onrechte aangeslagen voor het betalen van extra motorrijtuigenbelasting, de per 1 januari ingevoerde fijnstoftoeslag.
Sinds 1 januari betalen eigenaren van vervuilende dieselauto’s een fijnstoftoeslag die boven op de motorrijtuigenbelasting komt. Zij betalen hierdoor 15 procent meer dan voorheen. Omdat de RDW van veel oude geïmporteerde dieselauto’s niet weet of ze een roetfilter hebben, kregen duizenden mensen ten onrechte een belastingaanslag, melden het AD en de NOS.
Geïmporteerde dieselbusjes
Vorige week kregen ongeveer zesduizend eigenaren van geïmporteerde dieselbusjes een brief van de RDW waarin staat dat ze de toeslag niet hoeven te betalen, omdat hun auto wel degelijk is voorzien van een roetfilter. Mogelijk hebben nog meer dieseleigenaren ten onrechte de fijnstoftoeslag betaald.
De RDW adviseert om niet zelf te onderzoeken of de auto een roetfilter heeft, of om een garage te vragen dit te doen. Of een auto een roetfilter heeft, is geen garantie dat de uitstoot binnen de norm valt. De RDW adviseert eigenaren die twijfelen over de uitstoot van hun auto om bij de officiële importeur een Certificaat van Overeenstemming (CvO) op te vragen. Aan de hand van de typegoedkeuring die op het CvO staat, kan de RDW de exacte waarde van de roetuitstoot bepalen.
Retrofit-roetfilter
De fijnstoftoeslag geldt ook voor diesels waarbij het origineel gemonteerde roetfilter is verwijderd of er later een retrofit-roetfilter is geplaatst. De NKC pleit al jaren voor erkenning van een later geplaatst roetfilter.