Veel vragen over dieseltoeslag wegenbelasting

Bij de NKC komen veel vragen binnen over de toeslag van 15 procent die eigenaren van vervuilende diesels vanaf 2020 in de wegenbelasting moeten betalen. Aanleiding is de brief die camperbezitters hierover van de Belastingdienst hebben gehad.

De toeslag geldt voor diesels die aan een van de volgende voorwaarden voldoen: de camper heeft een fijnstofuitstoot van meer dan 5 milligram per kilometer; de camper heeft een fijnstofuitstoot van meer dan 10 milligram per kilowattuur; het origineel gemonteerde roetfilter is verwijderd; of de camper heeft een datum eerste toelating van voor 1 september 2009 en de uitstootwaarden zijn niet geregistreerd bij de RDW. Of de waarden zijn geregistreerd, is te vinden door op de site van de RDW het kenteken van de camper in te voeren en het tabblad Motor & Milieu te openen.

Aparte toeslag

Of de camper later is voorzien van een roetfilter, heeft geen invloed op de registratie. De NKC pleit er al jaren voor om hier verandering in te brengen. “Als camperaars investeren in een roetfilter, wordt dit op geen enkele manier beloond”, zegt manager verenigingszaken Marretje Jelmersma van de NKC. “Dat is vreemd. Als je de uitstoot van fijnstof wilt tegengaan, moet je de aanschaf van een roetfilter stimuleren. Dat zet veel meer zoden aan de dijk dan het opleggen van een extra heffing.”

Bij campers gaat het om een toeslag van ongeveer 15 procent van het bestaande campertarief. Voor een camper met een leeggewicht van rond de 3.000 kilogram komt dat neer op een extra bedrag van ongeveer 150 euro per jaar.

De Belastingdienst incasseert de toeslag als een aparte heffing, omdat het niet gelukt is om het ICT-systeem tijdig aan te passen. Op termijn is het de bedoeling dat de toeslag en het reguliere tarief worden samengevoegd en in één keer worden geïncasseerd.