Camperbedrijven intimideren klanten

Bij de NKC zijn meerdere meldingen binnengekomen over camperhandelaren die klanten bedreigen als ze zich via sociale media of reviewsites negatief uitlaten over hun bedrijf. Om duidelijk te krijgen of dit vaker gebeurt, heeft de NKC een meldpunt ingesteld, waar klanten die zoiets hebben meegemaakt hun verhaal kwijt kunnen.

Meldpunt Intimidatie

Het fenomeen doet zich voor sinds de NKC afgelopen voorjaar op de website is gestart met de bedrijvengids: een overzicht van campergerelateerde bedrijven, waar camperaars beoordelingen kunnen achterlaten, positief en negatief. Sindsdien hebben sommige bedrijven in de algemene voorwaarden opgenomen dat klanten zich in geen geval via sociale media negatief mogen uitlaten, op straffe van een boete van enkele duizenden euro’s. Volgens een door de NKC geraadpleegde jurist missen dergelijke clausules hoogstwaarschijnlijke elke juridische basis, maar consumenten ervaren het wel als intimiderend. In sommige gevallen komt het zelfs tot een fysieke bedreiging.

Wat de NKC betreft is dit volstrekt onaanvaardbaar. De bedrijvengids is ingesteld om klanten een overzicht te bieden van de markt en om hen de mogelijkheid te bieden ervaringen te delen. Aan de andere kant biedt de gids de bedrijven een handvat om hun service te verbeteren. In andere sectoren, zoals de horeca, zijn dergelijke beoordelingssites allang gemeengoed, maar sommige bedrijven in de camperbranche moeten er kennelijk nog aan wennen.

Met het meldpunt wil de NKC achterhalen hoe vaak bedreigingen voorkomen en welke bedrijven zich schuldig maken aan dit gedrag. Bovendien overweegt de NKC een zwarte lijst aan te leggen van bedrijven die over de schreef gaan.


De NKC heeft enkele reacties onder dit bericht verwijderd, omdat hier namen van bedrijven werden genoemd. Daarvoor is dit bericht niet het juiste platform. Beoordelingen, posititef of negatief, horen thuis in de camperbedrijvengids.