C1-light van de baan

Er komt geen vereenvoudigd theorie-examen voor het C1-rijbewijs, het zogenoemde C1-light. Dat heeft het ministerie van Verkeer en Infrastructuur onlangs besloten. De kosten van een extra examentraject staan niet in verhouding tot het aantal kandidaten dat er gebruik van zou maken, meldt een woordvoerder van het ministerie desgevraagd.
Rijbewijs 18Sept1

De NKC heeft zich samen met de FICC in Brussel ingezet voor de invoering van een apart examentraject voor mensen die het C1-rijbewijs niet beroepsmatig gaan gebruiken. Zij moeten weliswaar alle verkeersregels kennen die van toepassing zijn voor auto’s van meer dan 3.500 kilogram, maar voor hen is het niet zinvol om van alles te leren over zaken als remsystemen en tachograafschijven. Brussel heeft er uiteindelijk voor gekozen om de lidstaten de vrijheid te geven om een dergelijk C1-light per 1 januari 2014 in te voeren. Het mag, maar het hoeft niet.

De woordvoerder wijst erop dat Nederland niet alleen staat in het besluit om hier van af te wijken. “Het merendeel van de Europese landen doet het niet.” Wel hebben landen als Duitsland en België het theorie-examen vereenvoudigd, door minder vragen te stellen. Aan de omvang van de materie is echter niets veranderd.

De NKC is teleurgesteld over het besluit. “De vragen over techniek zijn voor camperaars een extra drempel om het rijbewijs te gaan halen. Het wordt hen helaas onnodig lastig gemaakt”, reageert Manager Marketing & Communicatie Marretje Jelmersma van de NKC. Verder wijst ze erop dat het ook slecht nieuws is voor de camperbranche en de rijschoolhouders. “Volgens mij kan de economie wel een zetje gebruiken van camperaars die een nieuwe, grote camper kopen en rijles nemen.”